Voorbereiding komst kitten!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 16:58

Bij meerdere etages is het handig om op elke verdieping een bak te hebben staan. Vooral voor die kleintjes, een ongelukje gebeurt maar zo.

Voor binnenkatten hanteer ik het principe: 1 bak per kat + 1. Ik heb 2 katten en 3 bakken. Elke dag haal ik even de troepjes er uit. Waterbakjes en voerbakjes was ik ook elke dag even af.

LoveUggs

Re: Voorbereiding komst kitten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 17:04

We kunnen natuurlijk altijd andere bakjes halen. De kosten gaan natuurlijk nog oplopen met het enten dus we hebben 2 bakjes gepakt die goedkoop maar wel handig waren.
Maar wel een goede tip om even aan te denken!

Ons huis is niet zo groot. Flatje met 2 slaapkamers, gang met aansluitend de keuken en een woonkamer met eetgedeelte. Zeker in het begin als we niet thuis zijn gaan de deuren dicht en katten in de gang. Dan hebben we ook de minste kans op ongelukjes en dingen die gekrabd worden waar ze niet aan mogen krabben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:15

Mijn kat kwam ook van een boerderij maar die brak nog net het huis niet af , omdat hij eruit wou om te jagen etc .

Maar idd per kat 1 bak minimaal , krabpaal niet in een hoek weggestopt maar op een plek waar ze hem zeker gebruiken en als hij hoog is ook lekker naar buiten ofzo kunnen kijken

Maar meeste tips zijn wel gegeven ! , ik gebruik ivm snorharen geen bakjes maar bordjes voor het voer en grote mengkommen voor het water waar ruimschoots de snorharen in kunnen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:18

Mijn poetie heeft een plat tapasschaaltje als voerbakje :P Heel beeldig rood ding, staat ook erg goed bij m'n kat.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:21

Als ik je een voertip mag geven :roll:
Geef geen Wiskas >;)
Wij hebben die van ons als kitten wiskas gegeven, stinken zal ik je zeggen. als die kleine pukkel van de kattebak kwam ging je om in de gang %)
na een jaar geen kittenvoer meer gegeven maar overgegaan op ander voer, probleem meteen opgelost.
ik had nog wat losse zakjes natvoer van wiskas, maar als ik die voerde dan stonk hij weer gruwelijk.
sinds ik hem geen wiskas meer geef is het over.
Tuurlijk ruik je zijn poep, maar het ruft niet meer zo.
ook laat hij geen scheetjes meer als je hem op pakt, af en toe liet ie ze echt knetteren als je hem oppakte toen hij nog wiskas kreeg.
Hier komt er dus never nooit niet meer geen wiskas meer in. als het aan de kat lag............ koopt het baasje toch echt wat anders :=

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:26

Hier ook geen Whiskas inderdaad, om die reden. Ze lusten het graag maar het stinkt inderdaad enorm.

Sowieso krijgen ze geen natvoer bij mij. Hooguit eens een keertje recoveryvoer als er eentje een virusje heeft, ze krijgen dan last van het bekje/keeltje en dan gaat er alleen zacht spul in. Voor kittens had ik kittenbrokjes van ik meen Hill's. En ze is er niet groot mee geworden maar dat ligt aan het ras :P

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 17:33

Ik heb nog geen idee wat ze nu krijgen maar zolang ik het uiterlijk dinsdag weet is het goed, en kunnen we dit halen. Als ze hier dan eenmaal gewent zijn gaan we eens kijken wat wij ze zelf willen gaan voeren. Dit moet je mengen met het voer dat ze al krijgen dacht ik, toch?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:38

Ja :) Geef ze in het begin lekker wat ze nu al krijgen en zodra ze wat geacclimatiseerd zijn kun je overschakelen naar iets anders. Eerst een heel klein beetje van het nieuwe voer er doorheen mengen en de verhoudingen steeds iets opschuiven (steeds iets meer van het nieuwe en iets minder van het oude voer).

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:44

Sowieso geen whiskas geven of ander supermarkt voer, is echt troep. Kijk naar zo hoog mogelijke dierlijke eiwitten (geen plantaardige) van minimaal (uit mijn hoofd gezegd) 40% . Laat je niet lokken met verpakking die zeggen wel 80% vlees te bevatten of iets, dit is voor bereiding. Kijk op de ingrediëntenlijst.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 18:09

Haha geweldig die lijken echt op de mijne. Ik heb de mijne net 2 dagen.

Tip bij boerderij kittens zorg dat je bij de dierenarts pipetjes haalt voor ontvlooien en ontwormen in 1. Je moet kittens elke maand ontvlooien en ontwormen namelijk. Zeker als ze van de boerderij komen is de kans op vlooien wat groter. Zorg dus dat je het in huis hebt!

Afbeelding

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 19:23

Ontvlooien hoeft niet elke maand. Ontvlooien bij binnenkomst is natuurlijk handig, maar als ze eenmaal vlovrij zijn hoef je dat echt niet meer te herhalen (bij binnenkatten die niet in contact komen met andere dieren).

Ik raad de vlo+worm pipetjes juist niet aan, want bij kittens kom je dan uit bij Stronghold, en die nemen niet alle wormen mee.
Bij volwassen katten heb je Broadline, dat is wel een goede, complete 2-in-1 pipet. Maar voor kittens is die niet geschikt.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 21:55

Leuk topic, ik lees even mee.
Ik krijg ook een kitten, maar ik moet nog een paar weken geduld hebben :)

Hij wordt al ontwormt volgens schema maar ik zal nog even navragen met welk middel dat gebeurt.

Leuke spulletjes heb je al gekocht! Inderdaad wel een beetje diepe bakjes.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 22:02

Ik heb vanmiddag meteen de DA gebeld waar we langs waren geweest om een afspraak te maken. Aangezien alles volgende week nog moet gebeuren en we ze woensdag halen hebben we voor donderdag meteen een afspraak staan. Dan hebben we het maar gehad.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 22:04

Catnip schreef:
Ontvlooien hoeft niet elke maand. Ontvlooien bij binnenkomst is natuurlijk handig, maar als ze eenmaal vlovrij zijn hoef je dat echt niet meer te herhalen (bij binnenkatten die niet in contact komen met andere dieren).

Ik raad de vlo+worm pipetjes juist niet aan, want bij kittens kom je dan uit bij Stronghold, en die nemen niet alle wormen mee.
Bij volwassen katten heb je Broadline, dat is wel een goede, complete 2-in-1 pipet. Maar voor kittens is die niet geschikt.

Nee hoor ik heb Broadline speciaal voor kittens bij de dierenarts weg. Echt supergoed middel. Mijn kitten kwam binnen onder de vlooien en is nu vlovrij binnen 24 uur. Super dus! En op advies van de dierenarts elke maand ontvlooien dus dat doe ik dan maar netjes. Zekere voor het onzekere...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 22:08

Koper schreef:
Een kat die lager zit zal zich uit de voeten maken voor een kat die zich hoger bevindt. Andersom niet.

Nou dan ken je mijn katten nog niet. Grote dikke bovenop de krabpaal van 2mtr hoog gaat aan de loop voor de kleine rooie catwoezel.... ~~}> en dan kijkt ze alleen nog maar en doet (nog) niks...

TS koop aub geen wormen en vlooienmiddelen bij bijv de Aldi. Die bevatten vaak voor katten dodelijke grondstoffen. Menig nietsvermoedende katteneigenaar al bij de dierenarts beland.
Exil is een beruchte.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 22:13

Was ik niet van plan haha. Zeker nu met onze eerste eigen dieren ga ik daarvoor netjes naar de DA. :') liever het zekere voor het onzekere. :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 23:12

Naar de DA moeten ze toch (voor de entingen). Dan maar meteen de hele reut in één keer.

Wel zielig altijd, die miniminikatjes met hun kersverse mens totaal overdonderd ontvlooidontwormdgeënt bij de Grote Boze DA. Gelukkig hebben jullie speeltjes om het leed te verzachten, gaat vast goed komen :) Sneu altijd dat je ze die eerste keer zo er doorheen moet mangelen. Ik doe dat meestal na een week maar ik ben een weekhartige kattenpenny :o Eerst eventjes wennen aan mij en daarna prikjes halen (ontwormd en ontvlooid waren ze allebei al).

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 00:45

yza1987 schreef:
Catnip schreef:

Nee hoor ik heb Broadline speciaal voor kittens bij de dierenarts weg. Echt supergoed middel. Mijn kitten kwam binnen onder de vlooien en is nu vlovrij binnen 24 uur. Super dus! En op advies van de dierenarts elke maand ontvlooien dus dat doe ik dan maar netjes. Zekere voor het onzekere...

Is er inmiddels ook Broadline voor kittens :oo hoera! *\o/* aangezien ik tientallen kittens erdoor jaag als opvanggezin ben ik daar heel blij mee :Y)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 02:23

Je moet er niet op jagen Catnip. Da's sielugh :(:)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 02:58

Tuurlijk wel. Hoe moet ik ze anders aaien zodat ze tam worden ~~}>

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 03:18

Je zou ze kunnen lijmen met snoep.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:34

Catnip schreef:
Is er inmiddels ook Broadline voor kittens :oo hoera! *\o/* aangezien ik tientallen kittens erdoor jaag als opvanggezin ben ik daar heel blij mee :Y)

Ja kijk deze:
Afbeelding
Onder dat witte plaktape staat een plaatje van een kitten.

Ohh voor jou is dat dan wel super handig ja!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:49

Is dat wel ook geschikt voor katjes onder de 1 kilo? De kat op het plaatje lijkt me eerder een halfvolwassen dier eigenlijk.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:58

Koper schreef:
Is dat wel ook geschikt voor katjes onder de 1 kilo? De kat op het plaatje lijkt me eerder een halfvolwassen dier eigenlijk.

Ik zie <2,5 staan. Dus dat betekend onder de 2,5kg toch? :+

(Niet l*llig bedoeld, maar ik ga nu zelf twijfelen hihi)

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:59

iirrssjjee schreef:
Koper schreef:

Ik zie <2,5 staan. Dus dat betekend onder de 2,5kg toch? :+

(Niet l*llig bedoeld, maar ik ga nu zelf twijfelen hihi)

Nouja de dierenarts liegt niet he?!