[VOLG] 15 stabij pups !!!!!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:54

Zo, dat is een groot nest! Gefeliciteerd. Pap en boullion is geen honden voer. Gewoon een goede kwaliteit honden voer aanbieden. En dan wel meer dan normaal. Wat is de reden dat je gortepap bijvoert?
Bouillon is water met een smaakje, geen voer.

Urbanus

Re: 15 stabij pups !!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:56

Vruchtbaar hondje, heel veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:28

Heb je hulp van een ervaren fokker? Die zijn vaak wel goed in de huismiddeltjes.

Hier zijn al een paar goede tips gegeven. Moederhond goed veel voeren. Zogen kost enorm veel energie en je wil zowel mams als pups voldoende voedingsstoffen bieden.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:45

Je zou meerdere keren per dag kunnen voeren.
Je verhoogt het voer, maar verdeelt het over een aantal keren per dag.
Ook kan je evt kwark of geitenmelk bijgeven, maar dit naast de gewone voeding, niet als vervanger.

Zelf zou ik niet ineens omschakelen qua voer, want dan heb je grote kans dat de pups aan de diarree gaan en dan ben je verder van huis.
Als de melk ineens verandert door ander voer heb je daar kans op.

Verder inderdaad de zwaarste laten drinken en dan de kleintjes daar aanleggen.
Ook calciumtabletten geven voor evt eclampsie.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:50

Echt heel vaak de moeder voeren dus niet maar 3 keer per dag . Calcium werd hier meestal per injectie gegeven.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:00

Ik zou echt ASAP eens contact leggen met fokkers die veel ervaring hebben. Hoe goed heb je je ingelezen voor je begon aan dit nest?

Elke dag wegen en bijhouden in een boekje. De kleinste het vaakst aanleggen bij de moeder. Slaap je 's nachts langs de werpkist? Dan kan je eventueel ook 's nachts helpen met aanleggen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:06

Cavom puppybrok is een goede ''aanzetter'', bij mijn teef (slechts 7 of 8 pups) stond die 24/7 beschikbaar. Ze werd op een gegeven moment er zelfs een beetje mollig van.
Gekookte kipfilet en bouillon is mager en zout, daar doe je weinig goed aan.

taff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 10:19

ik hoop dat ik geen vragen over sla
kippen bouillon zelf ge maakt van een kip vlees en bouillon word gegeven met puppy brok ze heeft hier altijd toegang tot.
kwark en gortepap word 4 keer per dag aangeboden en gaat er goed in bel zo dadelijk de dieren arts voor calcium bellen.
ik ben geen leek met dieren maar zoo'n groot nest brengt weer andere vragen en aanpak.
word 6xper dag geflest en de grootste 7 gaan elke paar uur na voeding in een aparte doos in de bak om moeder en de kleintjes exstra te geven
er slaapt s'nachts iemand bij

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 12:22

Maar waarom geef je bouilion en gort pap? Wat is de meerwaarde van dat voer. Waarom niet gewoon kwaliteits hondenvoer?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 12:35

rien10 schreef:
Zo, dat is een groot nest! Gefeliciteerd. Pap en boullion is geen honden voer. Gewoon een goede kwaliteit honden voer aanbieden. En dan wel meer dan normaal. Wat is de reden dat je gortepap bijvoert?
Bouillon is water met een smaakje, geen voer.

rien10 schreef:
Maar waarom geef je bouilion en gort pap? Wat is de meerwaarde van dat voer. Waarom niet gewoon kwaliteits hondenvoer?
Wellicht omdat 15 pups absoluut niet standaard is en dat enkel hoogwaardig voer niet voldoende is? Al kan ik me vergissen hoor!

Het lijkt mij dat je in dit soort gevallen iets anders bij moet voeren, 15 pups is echt extreem veel. Zeker voor een kleine(re) middenmaat.

TS, gefeliciteerd en succes de komende periode :)

taff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 12:51

Ailill heeft gelijk 15 is te veel
kippen bouillon omdat het krach geeft en smakelijk is en gortepap voor extra calcium
pups worden 6 x per dag bijgevoerd
en mams krijgt goede puppy brokken bij
dierenarts zoekt uit met calcium en belt terug
iedereen bedankt voor het mee denken

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 12:53

Heel veel plezier van je nestje.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 13:21

Ik vind het verstandig dat je met de DA en andere tips aan de gang gaat.
Maar dat verhaal "kippenboullion geeft kracht" gaat er bij mij niet in. :) Het is wel lekker voor je hond :9 . En als ze daardoor meer en makkelijker eet (je zegt dat je het over het voer giet) is dat de winst van de kippen bouillion. Niet de voedingswaarde

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 13:33

Ga eens naar de nvsw daar kan je veel advies krijgen en contact leggen met ervaren fokkers van de stabij

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 16:26

Hier geef ik extra calcium 2 x daags een calcium ampul (Frubiase). De teef krijgt een extra voerbeurt en daarnaast geef ik RC starter mousse voor extra energie en ook meerdere malen per dag geitenmelk. Verder kan je de melkgift ook ondersteunen met homeopathie Arnica D6 en Urtica Urens D30

Calcium is in elk geval priotiteit nummer 1. Heb nu een nest met 7 waren er 9 en daar zei de dierenarts al dat is het eerste waar je naar kijkt maar doen wij al standaard. Maar met 15 zeer zeker.

Vlees zou ik niet doen als ze dat niet kent. Grote kans dat ze reageert en dan ben je nog verder van huis.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 16:47

Nou, al genoeg tips waar je vast wat aan zult hebben.
Nu ben ik toch wel erg nieuwsgierig naar die 15 pupsels dus een paar foto's zou leuk zijn!!! ;) ;)

taff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 17:00

ik ga mijn schoondochter vragen lukt mij zelf niet

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 22:18

Voor kwaliteits vlees maar niet rauw kun je ook Renske bijvoeren naast de puppybrok.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:17

ik ben geen ervaringsdeskundige, wel enorm fan van de stabij, dus ik wil eigenlijk wel een foto zien :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:55

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:01

Wohooowww! 15 pups :wow:
Veel succes! Post je snel wat fotootjes? :))

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:04

Wat leuk dat bericht in de krant! En woooow wat een nest zeg :wow: Heel veel succes!! Dat wordt feest straks als ze gaan rondlopen en spelen :+:

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:10

Aanmaak puppy melk halen, en dit aan de teef bijvoeren. Gekookte en gebakken eieren bij voeren, dit werkt hier het beste met teefjes die een groot nest hebben.

Drinken de pups goed uit een fles?
Anders langs dierenarts gaan en uitleg vragen voor sondevoeding en dat gaan doen.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:11

Wow dat zijn er veel! Succes met je pups!

Wat is precies de reden dat je hebt gekozen te fokken met een hond zonder stamboom?

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:19

Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van de pups! Maar, WOW wat veel!
Ik heb in alle jaren nog nooit zo'n mega nest meegemaakt. Bij ons hooguit 9. Dat was al veel.
Kippenbouiilon en andere mensendingen raad ik toch wel af. Leuk/lekker als extra of als de teef helemaal niet eet, maar echt voeding is het niet laat staan kracht.

Dit gaan heeeele drukke weken worden, sterkte! Hopelijk kun je tussendoor je ontspanning vinden.
Ik raad je aan om goed bij te houden wanneer welke pup drinkt bij mams. Wat je ook bijvoert, hetgeen van mams is het meest effectief. Zorg er dus voor dat je het probeert te sturen dat elke pup "evenveel" drinkt bij de teef. Zeker de pups die in verhouding weinig aankomen/kleintjes hebben voorrang, maar ... de pups die afvallen al helemaal. Ze moeten nl al snel op het dubbele gewicht komen. Op het moment dat 1tje achterblijft en de rest wel groeit, wordt die keer op keer weggebeukt omdat die niet zoveel kracht heeft als de anderen. Dus dan komt hij alsnog niet bij de melkbar.
Ik raad je aan om van het merk voer dat de teef normaal krijgt, moederbrok te gaan voeren. Zelf houdt ze geen grijntje extra over waarschijnlijk en ze moet ook genoeg voeding (vooral eiwitten) doorgeven aan de pups. Ik zou alleen niet ineens heel wat anders gaan voeren, niet goed voor de darmen. Bijv als je normaal brokken voert, dat je nu ineens vlees gaat voeren.

Ik ga nog even bij de fokker van onze dame info inwinnen. Die heeft al meer dan 20 jaar ervaring met veel grote nesten.