Vogels in de tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:05

Hier geen tuin maar wel een mini balkon. Wij hebben tot nu toe alleen nog kool en pimpelmeesjes maar ze zijn zóóó leuk!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:05

Jaaaa! nog meer vogelvrouwtjes! :D
Dacht dat ik de enige was.

Ik heb heel veel koolmeesjes dit jaar, en m'n roodborstje is er ook weer. Als ik niet uit kijk komt hij gezellig binnen wippen. Kleine wijsneus is het. Vorig jaar was hij nog een beetje schrikkerig, maar nu is ie helemaal ingeburgerd. De katten laten hem ook mooi met rust.
De winterkoninkjes heb ik nog niet gezien dit jaar.
Meneer merel is eenzaam, vorig jaar is zijn vrouwtje tegen het raam gevlogen, en sindsdien is ie altijd alleen :(

Ze hebben hier duidelijk voorkeur voor de gedroogde meelwormen, zonnepitjes en pinda's en pindakaas.
Het strooivoer ligt te ontkiemen.. net als de vetbollen. Die gaan dus morgen weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:06

Voor het roodborstje strooi ik altijd wat havermout in een schaal op de grond. Vindt 'ie lekker :)
Verder hier (zelfgemaakte) vetbolletjes, pinda's, strooivoer en uiteraard de geliefde potjes pindakaas. Als het hard vriest, verrijk ik het strooivoer met olie voor meer calorieën.

Tot nu toe heb ik in de tuin betrapt:
koolmeesjes
pimpelmeesjes
staartmeesjes
merels
huismussen
groenlingen
boomklevertjes
een winterkoninkje
en een aantal grote vreetzakken: duiven, Vlaamse gaaien en eksters.

Hier zijn het vooral de merels die hondsbrutaal zijn. Bang voor de katten zijn ze geen van allen, maar de merel slaat alles. Die gaat gerust bij de kat kijken als die voor de schuifpui ligt te slapen :D Als ik in huis aan het werk ben en de schuifpui staat open, zitten ze gewoon op de dorpel te kijken wat ik doe.
Als ik in de voortuin onkruid aan het trekken ben, zitten ze vaak op maar een dikke meter afstand, omdat ze in de gaten houden waarom ik in de grond zit te wroeten denk ik :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:10

Mijn moeder is een vogelvrouwtje :D
Zij heeft zelfs een tweetal spechten die elke dag even aan de pindaslinger komen hangen :j
Verder heeft ze een mega grote groep mussen, koolmeesjes en wat ander grut wat elke dag bij haar komt snoepen.
Erg leuk om te zien!!.

Ik vind vogels ook leuk, heb nog niks aan voeding voor ze gehaald.
Maar er zit wel elke dag een dikke houtduif te wachten op een stukje brood :')

Anoniem

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:13

Vogels! Alle dieren zijn gelijk, maar vogels zijn iets gelijker :+:
De dieren die hier te zien zijn:
- Koolmees
- Pimpelmees
- Winterkoninkje
- Staartmees
- Merels
- Huismussen
- Kauwtjes (iets minder blij mee)

En een tijd terug ook inenen een sperwer die besloot dat we wel genoeg huismussen hadden en er wel 1 konden missen.

Wel een leuk idee om ze te voeren :D

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:16

Ja, heb er ook last van! We hebben veel hele grote dennen in de tuin, en die blijven in de winter groen. Daar schuilen ze in. Mensen zeggen dat ze bijna geen mussen meer zien, maar wij zien ze volop! Groene spechten zitten hier, en woody wood pecker die ik de hele tijd hier hoor tappen, blijkt een bonte specht te zijn. Lijsters zitten er volop, merels, maar als klapstuk zaten hier ook puttertjes!
Die zijn echt heel mooi.
Afbeelding

Ik heb hier altijd nestkastjes hangen, en twee oude koekoeksklokken geverfd en als nestkastje gemaakt.
Daar hebben pimpelmeesjes in gezeten. Vorige jaar waren er toevallig bij toen ze uit vlogen en vanaf de serre hebben we dat zitten bekijken. By the way, daar hangt dus standaard een verrekijker om vogels goed te kunnen bekijken.
Hier een van de nestkastjes. Afbeelding

Uiteraard wordt hier in de winter van alles opgehangen voor vogels om te eten, zodat ik ze weer goed kan bekijken. Tussen de klimoprozen tegen de stalmuur, waar oa de vogelhuisjes hangen, hangen ook koppen en schotels waar ik pindakaas in kan doen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:33

O, wat een mooie foto's hebben jullie!
En zo'n putter wil ik ook, ze zijn prachtig! <3 Heb ik hier in de buurt alleen nog maar in een kooitje gezien bij een wildzang kweker.
Hopelijk zondag mooi weer, mis mijn vogeltjes nu ik om 6:15 al de deur uit ben. Kom laat in de middag thuis en dan zijn ze al weg. Enige wat ik dan zie zijn lege potten. :))

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:39

hier ook een vogel nerd hebben hier bomen voor de deur en tuur vaak lekker naar buiten, momenteel hebben eksters weer een nest gebouwd in de boom voor t raam.
en ze kunnen er zo druk mee bezig zijn dat is echt genieten, ook ben ik gek van t vast leggen van vogels in de natuur
deze zitten hier o.a in de bomen

Afbeelding
mus
Afbeelding
roodborstje
Afbeelding
vink
Afbeelding
halsbandparkieten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 08:42

Leuk om te zien al die foto's!

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 08:48

Hier gisteren een bijzondere vogel, een jonge buizerd in de boomgaard.
Was enorm verzwakt, opgehaald door de Dieren ambulance en naar het vogelhospitaal gebracht, hij heeft een wormeninfectie maar komt er als het goed is weer bovenop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 09:01

Leuk topic!

Sinds dit jaar een tuin , en is af en aan nu. Pimepmeesjes , roodborstjes en musjes momenteel !

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:56

Ik krijg spontaan zin om naar de action te gaan voor vogelvoer :D
Hier hebben we vooral veel mussen,
koolmeesjes,
pimpelmeesjes,
roodborstjes,
boomkruipertjes,
groenlingen,
vinkjes,
winterkoninkjes,
maar ook wat houtduiven en roeken of kraaien..
af en toe een specht, ekster en vlaamse gaai,
verderop zit ergens een uil,
en vorig jaar een boerenzwaluw-nestje in de paardenstal, maar die hebben het helaas niet overleefd -O-
En helaas komt er ook af en toe een reiger over.

Vorig jaar hadden we nog een vijver met riviertje waar de vogels gek op waren. Werd heel veel in gebadderd, erg leuk! Nu zijn we dat stuk opnieuw aan het aanleggen, maar ik wil er wel echt een vogel-badplekje bij maken :D Als iemand nog ideeën heeft dan hoor ik ze graag!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 17:41

Wat een prachtige foto's hier. Ik ben verliefd op het mini-balcon <3 . Super creatieve oplossing vind ik dat.
Puttertjes zijn erg leuk, druk en altijd aanwezig als ze er opeens zijn in de tuin. Ik vind ze prachtig.

8nnemiek schreef:
En helaas komt er ook af en toe een reiger over.
Vind je reigers niet mooi? Ik kan echt enorm genieten als we ontbijten en ik zie "onze" drie grote zilverreigers paraderen voor onze neus op het veld van buuf. Zo prachtig.

Zonet gezien <3 kraanvogels. Had ze al niet meer verwacht dus waarschijnlijk de laatste groep.

https://goo.gl/photos/zkrpKASGZqa5ics18

Ook nog een patrijs in de tuin die wegschoot toen we de paarden gingen voeren. Ver der nog een zwarte wouw, buizerd en een sperwer op de draad. Het barst hier van de rovers. Zo prachtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 17:54

Gaaf Pien!

Veel gezien vandaag , stond oog in oog met een brutale aap die niet bang was :P

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:00

Rebecca schreef:
stond oog in oog met een brutale aap die niet bang was :P
Dat maakt heel nieuwsgierig naar wat je gezien hebt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:01

pien_2010 schreef:
[naam] schreef:
stond oog in oog met een brutale aap die niet bang was :P
Dat maakt heel nieuwsgierig naar wat je gezien hebt :j

Boomklever :P , ik ging van de konijnen naar berghok en zat mooi op de voedertafel en bleef toch nog minuut zitten en vloog toen pas weg.

Voordeel van hier is een buurman 2 huizen verder die een natuurman is , wilde tuin en zo komen de vogels ook bij mij :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:06

Super leuk om die te zien. Zo gaaf de boomklever <3 . Vind het ook een heel apart vogeltje, echt heel herkenbaar als je hem ziet.

Dat wij hier misschien wat meer vogels zien dan jullie in Nl komt misschien omdat wij echt heel erg buiten wonen en onze tuin dus omringd is door land van de boeren en het bosje van ons zelf achter het huis. Tevens is dit gebied ontzettend schoon waardoor er heel veel klein ongedierte is dus daarbij komt dan dat hier genoeg valt te jagen door rovers, dus zien we hier heel veel buizers, sperwers, havikken etc. etc.
Tevens liggen we op de trekroute van de kraanvogels (wisten we niet toen we het huis kochten) dus dat is gewoon enorme mazzel voor ons vogelaars. Ik probeer jullie dus echt niet te overtroeven :o , maar hier is gewoon echt heel veel te zien. En omdat wij vogelaars zijn (althans mijn man en ik herken meer en meer door hem) herkennen we ook al de vogels.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:39

Er zitten hier ook 2 boomklevers en ze zijn niet echt schuw; ze blijven gewoon aan de boom "kleven" op nog geen 2 meter afstand van waar ik afval in de container doe. Zo kon ik ze eens even goed van dichtbij bekijken, zelfs toen ik langs ze heen liep naar mn terrasje bleven ze gewoon zitten :)

De koolmezen en merel daarentegen schoten luid tjirpend en zeer verontwaardigd alle kanten op :o

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:53

Ja ik meld me ook.
Sinds wij een huis met tuin hebben doe ik veel om vogeltjes hier te krijgen. Er hupst dan ook van alles rond.

Wat ik al heb gezien hier (midden in de bouw)

Kouwtjes
Houtduiven
Eksters
Mussen
Vlaamse gaai
Bonte specht
Merels
Spreeuw

Zo leuk. Zeker de musjes vindt ik geweldig, ik tel ook de aantallen . Van het voorjaar ruim 20 in een keer op het gras.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:04

pien_2010 schreef:
Super leuk om die te zien. Zo gaaf de boomklever <3 . Vind het ook een heel apart vogeltje, echt heel herkenbaar als je hem ziet.

Dat wij hier misschien wat meer vogels zien dan jullie in Nl komt misschien omdat wij echt heel erg buiten wonen en onze tuin dus omringd is door land van de boeren en het bosje van ons zelf achter het huis. Tevens is dit gebied ontzettend schoon waardoor er heel veel klein ongedierte is dus daarbij komt dan dat hier genoeg valt te jagen door rovers, dus zien we hier heel veel buizers, sperwers, havikken etc. etc.
Tevens liggen we op de trekroute van de kraanvogels (wisten we niet toen we het huis kochten) dus dat is gewoon enorme mazzel voor ons vogelaars. Ik probeer jullie dus echt niet te overtroeven :o , maar hier is gewoon echt heel veel te zien. En omdat wij vogelaars zijn (althans mijn man en ik herken meer en meer door hem) herkennen we ook al de vogels.

Ik zeg dat is bijna een idee voor een meeting met ze alle bij jou in de tuin vogels staren

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:11

pien_2010 schreef:

Kraanvogels?... :wow:

Hier zag ik ook een roofvogel, in het weiland van de buren. Weet niet wat voor soort; het was een vrij grote bruine vogel met grijs over de borst. Dat zag ik pas toen ie dichterbij kwam want van een afstand leek het voor mij een grote kip van de buren.. :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:18

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:50

Afbeelding
Zoiets?
Afbeelding
Of zoiets?

Beide overigens beide buizerds

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:51

pien_2010 schreef:
Vind je reigers niet mooi? Ik kan echt enorm genieten als we ontbijten en ik zie "onze" drie grote zilverreigers paraderen voor onze neus op het veld van buuf. Zo prachtig.

Prachtige vogels, absoluut!
Maar ze hebben me al een aantal mooie sluierstaartvissen opgegeten, dus ik zie ze liever niet in mijn tuin :=
In het veld zie ik vaak witte reigers zitten, die zijn gaaf!

Kraanvogels heb ik nooit gezien hier. Ik wist niet dat die hier voorkomen!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:16

Hier nog zo'n vogel gek.

Afbeelding

Afbeelding