Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:08

Goed dat je er zo over nadenkt :D ik ben bezig met een middenslag maar dat is wel echt een uitdaging helaas qua aanbod

kiwiwitje

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 21:22

Ik ga gewoon even een egopost doen :P

Djessey vandaag 35 dagen drachtig
Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:23

Had je toch ook je topic moeten linken als je egoïstisch wilde doen. :+

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:31

Spannend kiwi!

Afbeelding
Sky kwam even gezellig bij me hangen :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 22:20

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 22:20

EmptyWords schreef:
Spannend kiwi!

[ [url=m/IXbgLp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Sky kwam even gezellig bij me hangen :)

Oogjes dicht en snaveltjes toe :+

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 08:49

Bokkers met tips voor een fijne/goede borstel voor een labrador? Geschikt om een/twee keer per week de losse haren te verwijderen. Ik kan blijven stofzuigen. :')

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 08:51

Geen borstel! Maar een waterblazer :D Werkt hier bij Max super.

Daarnaast verharen ze hier allemaal veel minder sinds ze zalmolie krijgen over het voer.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:03

Ik zou inderdaad ook overgaan naar een waterblazer, maar ik ben er dan ook geen fan van om zoveel te borstelen bij een hond met zulke vachten - tenzij er een onderliggend probleem is waarbij de vacht gewoon niet gezond meer is zeg maar of je een hond hebt die echt snel gaat klitten etc en waar het gewoon echt nodig is om zo'n specifieke reden. Maar met een gezonde, goed werkende vacht zou ik juist zo min mogelijk borstelen normaliter.

Is dit alleen tijdens de rui periode of het hele jaar door? In dat laatste geval, zou ik ook zeker eens gaan kijken anders naar wat/hoe je voert (voer heeft veel invloed op de gezondheid van de vacht) en evt ondersteunende supplementen te geven om vacht te ondersteunen bv. Wanneer het alleen tijdens de rui is, doe ik zelf wel 1/2 een keer borstelen met de herderhark bij onze herder (welke precies voor de lab geschikt is, durf ik je niet te zeggen sorry) maar dat is dan verdeeld over de hele rui periode van wekenlang. De rest gaat met de waterblazer tegenwoordig, ze zwemt veel waardoor haren los komen - en meestal een keer ritje naar de trim salon waar ze ook goed uitgewassen word (& ook die waterblazer weer goed gebruikt word haha)

Qua supplementen kun je kijken naar idd een goede olie - maar daar moet je vind ik wel even onderzoek naar doen want je hebt olie en je hebt olie. Ik zou dan bv. naar icelandpet kijken voor omega 3 of 6 olie en met zalm olie goed kijken naar hoe het verpakt zit en waar het vandaan komt als je dat belangrijk vind, want olie in plastic flessen blijft kwalitatief een stuk minder goed (al vind je zalm olie nagenoeg niet in andere flessen jammer genoeg) en verliest sneller z'n goede stoffen en zalm vangst is nogal een dingetje vandaag de dag maar goed, dat is maar net wat je belangrijk vind natuurlijk - ik geef geen zalm olie, wel omega 3/6 olie van andere vissen want die zijn minstens zo goed als zalm, maar voor zalm zou je naar die van bv Kivo ofzo kunnen kijken. Ook zou je ook eens naar veendrenkstof kunnen kijken, dat werkt ook heel mooi voor de vacht - maar ook darm flora e.d., vind dat echt een heel mooi product. En afhankelijk van het gewicht van je hond 1-2x per week een rauw eitje erbij geven :j

Ik geef tijdens de rui dus meestal wat veendrenkstof erbij en dat rauwe eitje krijgt ze jaarrond tot 2x per week. Buiten de rui zit Arya eigenlijk altijd goed in d'r vacht en verliest nauwelijks haren - en dat voor een langhaar herder :j De rui zelf is wel dweilen met de kraan open, maar dan heeft het ook echt geen toegevoegde waarden om tot 2x per week te borstelen want er blijft wekenlang haar los komen. Dus dat doen wij met trimsalon een keer, zwemmen, waterblazer en in die hele periode 1-2x een hark er overheen om de ergste losse plukken eruit te halen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:36

Thanks! Zalmolie krijgt hij al (van dierenoppas Amersfoort), maar ik kan eens kijken naar een betere kwaliteit olie als deze fles op is. Verder voeren we Acana classic. Hij verhaart op dit moment meer dan normaal, dus gewoon de rui denk ik. :) Hij glanst je ook echt tegemoet, dus volgens mij zit het over het algemeen wel goed!

Waterblazer, gebruik je dat op een natte vacht? Hij houdt namelijk niet van nat worden ondanks dat het een labrador is. :Y) Dus wassen of iets doen we ook eigenlijk nooit.

Het zou meer zijn om een keertje de (al) losse haren er af te borstelen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:38

Als het voor een keer sporadisch is zou je er ook over kunnen nadenken om met een trimmer aan de slag te gaan. Zij hebben ontzettend veel ervaring, ook met honden die het nog totaal niet gewend zijn.

Maar de waterblazer kun je zeker ook gebruiken op droge vacht om losse haren eruit te blazen - al is het vaak als ze nat zijn wat makkelijker omdat door het nat zijn de haren die nog wat meer vast zitten ook sneller loskomen zeg maar. Maar het is zeker geen vereiste.

Je zou ook dat eitje dan eens kunnen toevoegen nog, maar in jouw geval zou ik dan ook zeker gewoon eens een keer met 'm naar een trimsalon gaan denk ik, dat zij een keer een goede was/droog beurt kunnen geven en dan ben je vaak het ergste van de rui in 1x kwijt en hoef je eigenlijk zelf niet veel meer te doen :j Een goede trimmer bouwt ook gewoon op met je hond als deze iets spannend vind, niet gewend is etc en het is voor jezelf - vind ik dan - echt fijn als een professional dat dan een keer in handen neemt 1-2x per jaar. Vind het zelf wel echt een meerwaarde hebben - Arya word verder niet geknipt, geschoren, whatever dus het is puur voor dat (& de nagels doet ze gelijk mee, vind ik ook wel handig haha)

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:52

Kiwi spannend weer! Hoeveel pups zijn normaal voor staffords? Bij fokkers die ik ken zijn onlangs twee geboren en dat vond ik best weinig voor een hond.
Mijn collega wil deze zomer een nest met haar Beauceron en daar zijn nesten van 10-11-12 niet ongewoon. Lijkt me ook wel leuk om daar wat over te posten maar daar lijkt me dit niet het topic voor :))

Qua rui sluit ik me volledig aan bij curse! Liefst zo min mogelijk aan de vacht komen buiten de ruiperioden. Ik heb voor Vesper een slickerbrush voor tijdens de rui, de waterblazer staat nog op mn verlanglijst :D

Rauw eitje is een prima idee maar als je de vacht echt even wil boosten zou ik alleen het eigeel geven. In eiwit zit avidine en dat verminderd de opname van biotine wat in eigeel zit. Er zit meer biotine in eigeel dan avidine in eiwit dus hoewel je met het geven van een heel ei geen tekorten kweekt zou ik het scheiden als je het voor de vacht doet. Eiwit kan je de volgende dag dan prima nog geven of even koken/opbakken. Verhitten breekt avidine af.

Gister was Vesper diep in de rouw omdat haar favoriete yogabal was stukgebeten door een opvanghond :+ Ze bleef maar proberen om ermee te rollen en stoeien en begon te piepen toen bleek dat lekke ballen niet meer rollen _O-

Dus heb me suf gepompt voor een nieuwe bal.
Afbeelding

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:01

Ahh arme Vesper :') gelukkig goed opgelost, eind goed al goed!

Goede tip van het eigeel! Die onthoud ik! Ik geef 2x per week ei, meestal rauw en anders heel zacht gekookt.

Qua olie geef ik een pompje omega3 olie van Icelandpet.

Fitz verhaart ook nauwelijks, maar de rui was een soort van witte explosie in huis. Gelukkig zijn we 2 weken weg geweest tijdens de laatste rui, succes pap&mam :')

Wij kammen dan even met een herderharkje en verder valt het er zelf uit. De waterblazer moeten we nog trainen, staat wel klaar. Hij vindt het nog wat spannend.

Gefeliciteerd met het aanstaande nest Kiwi!!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:17

Flux schreef:
Kiwi spannend weer! Hoeveel pups zijn normaal voor staffords? Bij fokkers die ik ken zijn onlangs twee geboren en dat vond ik best weinig voor een hond.
Mijn collega wil deze zomer een nest met haar Beauceron en daar zijn nesten van 10-11-12 niet ongewoon. Lijkt me ook wel leuk om daar wat over te posten maar daar lijkt me dit niet het topic voor :))

Qua rui sluit ik me volledig aan bij curse! Liefst zo min mogelijk aan de vacht komen buiten de ruiperioden. Ik heb voor Vesper een slickerbrush voor tijdens de rui, de waterblazer staat nog op mn verlanglijst :D

Rauw eitje is een prima idee maar als je de vacht echt even wil boosten zou ik alleen het eigeel geven. In eiwit zit avidine en dat verminderd de opname van biotine wat in eigeel zit. Er zit meer biotine in eigeel dan avidine in eiwit dus hoewel je met het geven van een heel ei geen tekorten kweekt zou ik het scheiden als je het voor de vacht doet. Eiwit kan je de volgende dag dan prima nog geven of even koken/opbakken. Verhitten breekt avidine af.

Gister was Vesper diep in de rouw omdat haar favoriete yogabal was stukgebeten door een opvanghond :+ Ze bleef maar proberen om ermee te rollen en stoeien en begon te piepen toen bleek dat lekke ballen niet meer rollen _O-

Dus heb me suf gepompt voor een nieuwe bal.
[ [url=m/YDlaS2.png]Afbeelding[/url] ]

Als ervaringsdeskundige van de korthaar kan ik zeggen dat een korthaar wassen op het juiste moment de oplossing is. Dan gooien ze alle haar eruit!

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:23

Oeh, vertel me meer over dat juiste moment :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:31

Flux schreef:
Oeh, vertel me meer over dat juiste moment :+

Ik merk dat bij die van onze heel erg omdat op de billen dan van die 'wilde plukken' zitten, dat zijn van die plukken die dan uitsteken en niet mooi glad zijn. Klinkt dat logisch? :+ Die plukken kun je er ook zo uitpakken.

Als ze dat hebben was ik ze, laat de shampoo vijf minuten intrekken en al dat dode/losse haar zuigt dan water en valt eraf. Daarna een kwartiertje met de waterblazer en klaar, naar de zomervacht moet ik het proces één keer herhalen een week later maar dan is de rui al klaar.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:33

Sem, ik gebruik gewoon een zweetmes. Werkt prima!

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:39

KimD schreef:
Ik merk dat bij die van onze heel erg omdat op de billen dan van die 'wilde plukken' zitten, dat zijn van die plukken die dan uitsteken en niet mooi glad zijn. Klinkt dat logisch? :+ Die plukken kun je er ook zo uitpakken.

Als ze dat hebben was ik ze, laat de shampoo vijf minuten intrekken en al dat dode/losse haar zuigt dan water en valt eraf. Daarna een kwartiertje met de waterblazer en klaar, naar de zomervacht moet ik het proces één keer herhalen een week later maar dan is de rui al klaar.

Vreemd genoeg snap ik precies wat je bedoelt :D Toevallig heb ik haar vlak voor show begin maart gewassen toen ze een paar van die plukkies had en kwam er inderdaad een oliebol aan haar vanaf. Dat heb ik niet herhaald maar zat toen wel weken met haar overal. Nu is dat helemaal over inderdaad.

Van zomer naar winter ga ik even goed opletten :j Thanks!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-23 10:49

Flux schreef:
Kiwi spannend weer! Hoeveel pups zijn normaal voor staffords? Bij fokkers die ik ken zijn onlangs twee geboren en dat vond ik best weinig voor een hond. ]

Heb even snel geknipt :')
Wij hebben tot nu toe 3 nesten van 6 en 1 van 5 gehad. Ergens tussen de 2/6 is gemiddeld denk ik.
Maar 7/8-10 pups komt ook voor. :)

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 12:39

Gefeliciteerd met aanstaande nestje Kiwi!

Hier borstel ik 5 x per week, maar heb een ruwhaar en pup dus is ook beetje opvoedtechnisch dat ik iets vaker borstel.

Hier vandaag voor het eerst puppycursus gehad. We verschillen over aantal punten toch echt wel van mening. Zo vinden ze dat je veel kan voorkomen. Als hij in de gordijnen hangt moet je hier een knoop in leggen zodat hij er niet meer bij kan. Ander voorbeeld was dat als ze door het raam blaffen je deze moet afplakken. In mijn optiek stel je het probleem uit maar goed.

Je mag namelijk geen nee zeggen want dat is niet leuk en het moet leuk blijven. Ik ben zeker van mening dat luisteren over algemeen leuk moet zijn maar dit gaat mij dan te ver. Je mag best een hond duidelijk maken dat iets niet mag, ik geef er vaak wat anders voor terug zodat hij iets kan doen wat wel mag.

Ook zat Bonne te veel, ik heb hem geleerd dat als ik ergens stilsta (wachten) dat hij gaat zitten. Maar dat is niet goed voor de heupen nog en zat trainen een beetje in de weg want nu zat hij mij telkens aan te kijken en dat was nu net de reactie die ze wilde creëren.

Ik voelde niet echt een klik. Aan begin ging het ook al even mis want er werd gevraagd hoe oud Bonne was, 14 weken. Toen kwam het verwijt dat ik dan wel erg laat met hem op cursus ging. Toen ik zei dat ze niet eerder plek hadden voor ons mocht ik echt in mijn handen knijpen dat ik kon komen want ze moesten mensen ook afwijzen.

Bonne is uitgeteld van het uitstapje en ligt nu naast me te slapen
Afbeelding
Ik twijfel nog of ik doorga of gewoon zelf ga trainen zoals de vorige 2.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 13:15

Ik behoor ook niet tot dit soort extremen zeg maar. Ook hier kent hij het woordje nee. Degen bij wie ik train is gelukkig ook van de grijstinten. Wel inderdaad dat als ik R- gebruik ik er gelijk R+ aan koppel. Met dat te veel zitten hebben ze wel een punt. Al zal dat mogelijk voor grotere rassen nog belangrijker zijn. Ik kreeg die vraag namelijk ook. Vroeger was men daar veel minder mee bezig. Maar steeds zitten en weer opstaan is een flinke belasting als honden pup zijn of senior zijn. Ik heb de cue erin getraind en vraag hem soms.

Hier vandaag even gebruik gemaakt van de situatie. Kwam een aanhangwagen tegen met een plank en wat mannen die die zand aan het kruien waren. Gevraagd of ik daar even gebruik van mocht maken. En dat mocht! Dus hij ging de plank op :D .

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 13:24

Ik gebruik her woord nee ook minimaal. Ik ben het met hun leermethoden eens, alleen de manier waarop ze het aanpakken is niet correct. De manier waar ze naar op zoek zijn is het ombuigen van negatief gedrag in positief gedrag, want 'nee, foei Fikkie, niet doen' is ook aandacht en dat wil je niet. Wij gebruiken 'nee' als echt iets direct duidelijk moet zijn, als ze 'nee' te horen krijgen zijn ze ook al een aantal stappen te ver. 'Nee' kun je vergelijken met een noodrem, trek je die aan moet er gelijk een stop zijn. Maar ook ik haal vaak verleiding van negatief gedrag weg totdat grenzen duidelijker zijn gevonden door de hond en introduceer de verleiding dan weer opnieuw met hopelijk de gewenste reactie. Iets aanleren is 100% makkelijker dan iets afleren.

Wat betreft het zitten hebben ze 100% gelijk, een hond heeft altijd een voorkeur voor een langere positie, dat is zelden uit hunzelf een zitpositie. Merendeel kiest ervoor om te blijven staan en als het te lang duurt gaan ze liggen. Hier krijgen ze wel zit geleerd maar vraag het effectief zelden om die reden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-23 13:34

StalMelyn schreef:
Gefeliciteerd met aanstaande nestje Kiwi!

Hier borstel ik 5 x per week, maar heb een ruwhaar en pup dus is ook beetje opvoedtechnisch dat ik iets vaker borstel.

Hier vandaag voor het eerst puppycursus gehad. We verschillen over aantal punten toch echt wel van mening. Zo vinden ze dat je veel kan voorkomen. Als hij in de gordijnen hangt moet je hier een knoop in leggen zodat hij er niet meer bij kan. Ander voorbeeld was dat als ze door het raam blaffen je deze moet afplakken. In mijn optiek stel je het probleem uit maar goed.

Je mag namelijk geen nee zeggen want dat is niet leuk en het moet leuk blijven. Ik ben zeker van mening dat luisteren over algemeen leuk moet zijn maar dit gaat mij dan te ver. Je mag best een hond duidelijk maken dat iets niet mag, ik geef er vaak wat anders voor terug zodat hij iets kan doen wat wel mag.

Ook zat Bonne te veel, ik heb hem geleerd dat als ik ergens stilsta (wachten) dat hij gaat zitten. Maar dat is niet goed voor de heupen nog en zat trainen een beetje in de weg want nu zat hij mij telkens aan te kijken en dat was nu net de reactie die ze wilde creëren.

Ik voelde niet echt een klik. Aan begin ging het ook al even mis want er werd gevraagd hoe oud Bonne was, 14 weken. Toen kwam het verwijt dat ik dan wel erg laat met hem op cursus ging. Toen ik zei dat ze niet eerder plek hadden voor ons mocht ik echt in mijn handen knijpen dat ik kon komen want ze moesten mensen ook afwijzen.

Bonne is uitgeteld van het uitstapje en ligt nu naast me te slapen
[ [url=m/uRLdCT.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik twijfel nog of ik doorga of gewoon zelf ga trainen zoals de vorige 2.

Als t niet goed voelt vooral je gevoel volgen.
Hier gebruiken we “nee “ ook gewoon. Al vanaf pup af aan.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 13:43

Hier kan ik al weer meer mee met deze uitleg en wekt begrip op. Dat had ik vanochtend echt niet.

Ik heb Bonne leren zitten met aanlijnen, weg oversteken en wachten. Bonne kan ook lig dus kan hem dan vragen te liggen als dat beter is.

Ik sta echt wel open om te leren maar hoe het werd gebracht vond ik naar. Ik was nog geen minuut op het terrein en werd al afgeblaft want Bonne liep aan de riem en moest hem optillen want er mocht op het terrein niet geplast worden. Leg gewoon eerst even alle regels uit, of stuur voor de cursus een mail zodat je dit weet.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 13:45

StalMelyn schreef:
Hier kan ik al weer meer mee met deze uitleg en wekt begrip op. Dat had ik vanochtend echt niet.

Ik heb Bonne leren zitten met aanlijnen, weg oversteken en wachten. Bonne kan ook lig dus kan hem dan vragen te liggen als dat beter is.

Ik sta echt wel open om te leren maar hoe het werd gebracht vond ik naar. Ik was nog geen minuut op het terrein en werd al afgeblaft want Bonne liep aan de riem en moest hem optillen want er mocht op het terrein niet geplast worden. Leg gewoon eerst even alle regels uit, of stuur voor de cursus een mail zodat je dit weet.

Of nog makkelijker, gewoon laten staan en een 'wacht' commando introduceren. Dus pas van de positie af als ze een release krijgen.