Show je aquarium III!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesR

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:55

Oh haha had ik even niet naar het type gekeken. Maar tof dat je aquarium klaar staat!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:09

:):)
serena( handig dat ik nu je naam weet :P )
wat leuk en spannend!!

rivaldo, met die guppen, volgens mij zijn dat ook wel een beetje zwakke visjes?
je kunt voor de zekerheid een waterwissel doen en een kuurtje tegen wormen.
en dan maar even kijken hoe het gaat?

ann, bodemrot, wat vervelend, hoe zie je dat eigenlijk?

hier zwemt alles gewoon nog rond eigenlijk.
nieuwe planten doen het ook nog goed :j

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:25

ellepel, er kwamen soms luchtbellen uit de bodem en de corydoras zag ik het aan qua gedrag, minder levendig de laatste weken. Fijn dat bij jou alles goed gaat. :)

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:33

ellepel schreef:
wat leuk en spannend!!

Planten! Moet ik ook nog bestellen!

En ik ben afgelopen dagen bezig geweest met de inrichting (in een kartonnen doos :') ) maar ik ben er nog niet uit!

De kanshebbers:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:40

De inrichting op de 2e foto vind ik erg mooi! Vooral het 'doorkijkje' achteraan.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:44

Ik vind de onderste het leukste! Alleen dat grote stuk twijfel ik over, ik denk dat ik dat stuk te groot vind. Kan met water natuurlijk al anders ogen en op de foto ziet het er sowieso anders uit dan in het echt..

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 13:36

Gisteren heb ik mijn vriend naar de winkel gestuurd om wat cory's te kopen. We hadden er nog maar 1. En die leek beetje apathisch. Ziek? Of eenzaamheid?
Bakje draait al 2 weken met plantjes. Dus toch maar visjes erbij. Dus 5 cory's erbij.

Komt hij thuis met 5 cory's en 5 garnalen :')
We zouden blue bolt garnalen kopen. Dit zijn blue velvet garnalen. Hij vond ze zo mooi. Hahaha

Dit weekend ging ik de blue bolt halen. Misschien ook maar 5 blue velvet erbij doen. 5 is wel weer weinig denk ik.

Die ene cory is overigens direct opgeknapt. Toch eenzaamheid dus

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 14:41

@marlies..heb idd kraanwater eens getest en die zit op kh4 tja dan snap ik dat het niet helpt m'n waterverversing (enneh geen garnalenbakje maar vision 260. Ik haal een grote waterverversing fedaanpaar dagen eerder. Ik vind het toch zo raar het is altijd 9 geweest ongeveer.

Toch maar tripje winkel

@nessa garnalen altijd leuk!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 15:47

Afbeelding
Afbeelding

Blij met mijn nieuwe (tweedehands) onderkast! En beetje geknutseld met planten en twee stukjes hout + stenen. De visjes moeten even bijkomen van de stress geloof ik, maar laatste tijd heeft het aquarium goed gedraaid. Nogmaals dank voor jullie tips van tijdje terug!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 17:46

Ja vind garnalen ook wel leuk!
Oeps. Zaterdag ga ik voor 107 euro aan garnalen ophalen :+

Leuk onderstel zo!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 17:56

wow wat een geld! zijn het hele speciale?

serena, die 2e foto is mooi!
weet je al,wat voor planten je wil, doe je een bepaalde biotoop?

anne, oh wat vervelend.
en wat een werk ook, hopelijk blijft het dan nu weg!

safiera, netjes zo! +:)+

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:00

Ja beide wel prijzig.
En we gaan er in totaal 25 ophalen.
Van beide hebben we dan 15 stuks.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:44

Poeh Nessa :)) Maar ze zijn erg mooi! En je hebt er jarenlang plezier van als ze een beetje willen kweken, dus het geld altijd wel waard!

Ik neig zelf naar foto 1 of 2. Het wordt geen biotoop, meer aquascape, dus vooral mooi (hopelijk) en een beetje leuk voor de visjes.

Al een beetje een plantenlijstje gemaakt.

Aquarium nog niet opgehaald ivm familie omstandigheden, komt even op lager pitje te staan.

Maar de afleiding van hier is misschien net wat ik nodig heb, dus posten jullie gerust verder en dan ga ik onder een mee-lees-steen zitten.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:55

Melyoramel schreef:
ellepel schreef:
wat leuk en spannend!!

Planten! Moet ik ook nog bestellen!

En ik ben afgelopen dagen bezig geweest met de inrichting (in een kartonnen doos :') ) maar ik ben er nog niet uit!

De kanshebbers:

[ [url=m/HNXH83.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/P4sFXM.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ItCDwN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind de bovenste het mooiste, die geeft het meeste diepte effect.

Hier opeens de fantoomzalmen en een heleboel guppen dood. :( De kuhli's ook niet gezien, maar die zijn ook heel goed in verstoppen. Ik denk aan wormen (paar dunne guppen, witte ontlasting) dus morgen maar eens zien of de winkel in de buurt met mini-aquariumafdeling daar iets voor heeft. Balen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:14

Snelle reactie (lees nog steeds mee) maar ook de middelste! Misschien dat kleinere blok nog linksvoor dat t midden een beetje vrij is? Mooie stukken hout!

Oei balen julius_juut :( enig idee hoe het komt?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:35

Melyoramel ik vind het moeilijk kiezen maar vind 1 en 3 mooi omdat je er doorheen kan kijken.

Nessa leuk nieuwe garnalen ben benieuwd naar de foto's straks

Saffiera mooie onderkast!

Bedankt voor de uitleg van bodemrot ik wist wel dat dit meer voorkomt bij een zandbodem. Hoe kan je dit voorkomen?

Ik ben er geloof ik achter wat er in mijn bak aan de hand is (weet niet of dat ook voor de jonkies geld die dood gingen) maar wel wat de guppen onder de leden hebben.
Ik vond dit artikel en dacht dat moet het zijn. Daarna het middeltje bij de dierenarts gehaald die was verbaasd aan het luisteren maar gaf het middel gelukkig wel mee. Ik vond het eng om te gebruiken want het is tenslotte voor varkens en koeien. Wellicht herken jij je hier met je vissen ook in julius_juut? Zie ook mijn foto.
https://aquaforum.nl/threads/succesvoll ... ing.10846/

Afbeelding

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:32

O wat goed, hopen dan dat het dit is en dat de kuur helpt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:41

straks moeten we van de vissen ook nog mestonderzoek doen :')

haha, maar wat interessant!
ik las in de reacties ook nog iemand die had knoflook gebruikt tegen een bepaalde worm.
hopelijk helpt het allemaal.

bodemrot, gewoon elke week even goed door de bodem woelen dat de troep die er in en op ligt goed los komt.
ik ben wat aan het lezen gegaan en eigenlijk vind ik niet heel duidelijk antwoord.
zo zouden belletjes er op kunnen duiden, nou heb ik altijd wel wat belletjes die omhoog komen uit mijn zand maar daar zit echt geen rot in.
belangrijkste is dat je de bodem goed schoon houd, dus stofzuigen en licht loswoelen.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:26

Haha inderdaad zie ons al met een mestonderzoek beginnen :))

Ik vond het ook allemaal interessant en goed uitgelegd waardoor ik het toch maar ben proberen.

Ik heb het middel rond 8 uur gisteren erin gedaan en paar uur later zag ik ook bij de guppen die er nog niets uit hadden hangen de rode wormpjes/parasieten zitten ik heb dus het idee dat het wel loskomt.

Achteraf vallen puzzelstukjes op de goede plek. 1 gup is al heel lang heel opgeblazen en vertoonde raar gedrag.
Ik hoop dat het bij haar ook los komt.

Ik heb zelf 2 ml op 100 liter gebruikt, maar ze spraken ook over 2.5 ml. Ik ben maar even voor safe gegaan omdat ik echt bang was dat het niet zou kloppen :=

Bedankt voor de uitleg. Ik doe nu alleen over de bodem zuigen maar zal dan ook wat meer tussendoor om woelen.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:53

Fijn dat het al lijkt te werken, Rivaldo! Ik heb met Bumblebee ook camallanus gehad, heel wat maanden geleden. Ik heb toen eSHa Ndx gebruikt, tegen wormen. Dat werkte goed. Belangrijk is wel om, redelijk snel nadat je het spul gebruikt, het water flink te verversen en de bodem goed af te zuigen. Soms doodt het middel de wormen niet, maar verdooft ze, waardoor ze ook loslaten. Dan vallen ze op de bodem en als een vis dat dan opeet, begint het hele riedeltje van voor af aan.
En je moet natuurlijk ook van alle eitjes af, dus echt wel goed stofzuigen.
Ik heb toen de gebruiksaanwijzing op de verpakking van de eSHa Ndx gebruikt.

Iemand interesse in 8 stuks ruby tetras/Axelrodia riesei? Gratis op te halen in Ede. Scholen leuk, iets schuw, ik denk dat ze het beter doen als ze bij meer tetras zitten.
Ze passen niet bij het beeld voor mijn nieuwe bak :')

Afbeelding

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:18

Wat fijn dat het zo goed werkt rivaldo!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:19

Esha NDX is ook levamisole. Beste is met Levamisole om de verlichting minimaal 24 uur uit te doen (levamisole reageert op licht waardoor het minder effectief wordt) en na 24 uur een waterwissel van 50% te doen (of 25% en over actieve kool filteren). En op dag 14 dan de kuur herhalen zodat je de cyclus doorbreekt van de wormen. Er zijn ook mensen die adviseren om vier weken lang te behandelen (dus 4x een 24 uurs kuur met telkens 7 dagen er tussen).

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:52

Bedankt voor de tip heb helaas de verlichting wat uurtjes aan gehad.

Hoe ik het nu van plan was. Dag 1 geven en dag 3 water verversen 30% en dan weer een kuur geven en dan over 2 weken weer. Zo stond het daar maar wat kan ik het beste aanhouden?

Zoals ik het nu lees beste vanavond dan even een water wissel te doen met de stofzuiger. Ik vraag me alleen af of het dan verstandig is om de 3de dag wel te geven. Dit adviseerde ze op dat forum namelijk van wel.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:14

L_Rivaldo schreef:
Bedankt voor de tip heb helaas de verlichting wat uurtjes aan gehad.

Hoe ik het nu van plan was. Dag 1 geven en dag 3 water verversen 30% en dan weer een kuur geven en dan over 2 weken weer. Zo stond het daar maar wat kan ik het beste aanhouden?

Zoals ik het nu lees beste vanavond dan even een water wissel te doen met de stofzuiger. Ik vraag me alleen af of het dan verstandig is om de 3de dag wel te geven. Dit adviseerde ze op dat forum namelijk van wel.

Aangezien je niet "algemeen" aan het behandelen bent, maar heel specifiek zou ik denk ik even goed verdiepen hoe de cyclus van die wormen precies werkt. Het gaat dan met name om het deel van de cyclus die plaats vind buiten de vis (dat is namelijk wanneer de levamisole werkt). Licht uit zou ik dus sowieso doen (daarom deed ik het na zonsondergang in het water, dan heb je in elk geval een hele nacht echt donker). En de bodem stofzuigen is sowieso een goed idee na 24 uur + 50% waterwissel.

--

Hier eten sinds gisteren eindelijk de eerste babies artemia *\o/* *\o/* Zó blij mee en een flinke opluchting! Verder groeien ze lekker door. Ze zijn nu groot genoeg dat je met het blote oog de oogbewegingen kan volgen :D (moet je nog wel heel goed kijken hoor :') )

Baby met artemia-buik (van de infusoriën krijgen ze een witte buik, van de artemia een roze/oranje buik).
Afbeelding

En een filmpje van gisteren tijdens het water toevoegen met de waterwissel. Ze zwemmen graag in de stroming die dat geeft (zet de infusoriën mooi in beweging). Op het einde zoom ik uit zodat je een idee krijgt van formaat. Bakje is 20 liter, waarvan hun deel ongeveer 2/3 beslaat (een 5cm dikke 45ppi filtermat schermt ze af van de mini pat filter en verwarmingselement).

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:19

Bedankt ik ga er mee aan de slag!

Wat zijn ze leuk marliesR, nog echt heel klein.