Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Century schreef:Ik heb ook mijn volk een keer ingewinterd op één BK en één HK; één BK was te klein en twee te groot.
Maar dat doe ik nooit weer. Ik had broed in mijn honingramen (heel logisch) en dat vind ik niet zuiver om dan te verkopen. Dus ik moest eerst zorgen dat de koningin weer beneden kwam en mijn ramen moest ik vervangen.
Vorig jaar had ik een te klein volk in twee BK's en die zijn te ver van het voer afgekomen en verhongerd (hoewel er genoeg voer was, maar dus niet naast het volk). Dus het is altijd zoeken.
Morpheus81 schreef:Century schreef:Ik heb ook mijn volk een keer ingewinterd op één BK en één HK; één BK was te klein en twee te groot.
Maar dat doe ik nooit weer. Ik had broed in mijn honingramen (heel logisch) en dat vind ik niet zuiver om dan te verkopen. Dus ik moest eerst zorgen dat de koningin weer beneden kwam en mijn ramen moest ik vervangen.
Vorig jaar had ik een te klein volk in twee BK's en die zijn te ver van het voer afgekomen en verhongerd (hoewel er genoeg voer was, maar dus niet naast het volk). Dus het is altijd zoeken.
Dit is ook mijn ervaring, vandaar mijn keuze voor inwinteren op 1 BK. Ik zie ook dat als ze beide kamers niet volledig vullen er schimmel ontstaat op de ramen waar ze niet zitten/komen, dat vind ik zonde. Ook wasmot krijgt een kans op onbemande(bevrouwde) ramen. Maar nogmaals, elk volk en elke situatie is anders. Als je echt een megavolk hebt dat niet in 1 BK past, heb je geen keus.
Voor de behandeling was het misschien wat fijner geweest voor de bijen om te wachten op iets koeler weer Sassy4barrel, maar als ze nu niet massaal buiten hangen (teken dat het klimaat in de kast echt niet fijn voor ze is), zou ik het nu maar zo laten.
Honingramen bovenop gaan ze nu alleen maar leeg maken als er echt niks meer te halen is voor ze. Als je zou gaan voeren, gaan ze die ramen inderdaad vol gooien, want dat doen ze het liefst bovenin, zoals Century al zegt.
Ik haal overgebleven honingramen ook eerdaags uit de kast en zet ze op een flinke afstand in de wei/tuin. Ze worden dan inderdaad massaal leeg getrokken. Ik zet wel al mijn ingangen van de kasten dan klein, zodat ze niet op het idee komen om ook bij elkaar in de kast te gaan roven, want dat is inderdaad wel een risico...
Je kunt de ramen ook inderdaad proberen te bewaren om later te voeren, maar pas dan wel op voor wasmot. Het is dan het beste om de ramen 2 dagen in de vriezer te leggen om eventuele wasmot eitjes te doden.
Marcella schreef:Heb zelf nu al een keer ingewinterd op 2 broed en 1 honing kamer.![]()
Dat volk kwam ook heel sterk de winter uit.
Kijk eigenlijk altijd hoe groot is het volk. Kan het kleiner of gaat het niet lukken.
Sassy4barrel langstroth winter je ook in op minimaal 18 kilo. Maar bij een groot volk winter ik in op de hoeveelheid dat ze weg krijgen.
Je merkt het als ze bij een volle bak minder winter voer komen halen.