nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 16:14

Onze gewone bijenkasten, daarin winteren wij ook in op twee broedkamers. Enerzijds omdat de volken nu niet in 1 kamer passen, anderzijds omdat wij graag zo enorm veel voeren dat dat ook niet in 1 BK past dus op zich... Inwinteren in ruimere kasten is echt prima verdedigbaar.

Met behandelstrips nu in deze hitte zou ik wat voorzichtig zijn, precies om wat hier boven wordt gezegd.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 16:20

En zo heeft ieder weer z'n eigen manier. Er zijn zeker meerdere (heel veel) wegen die naar Rome leiden.

Ikzelf hanteer het '1 baks imker principe' van Ben Som de Cerff, waarbij je 1 broedkamer hanteert en ruimte geeft met honingkamers. Ik vind dat heel prettig werken, maar zo heeft iedereen zijn voorkeur natuurlijk. En inderdaad hadden enkele volken dit jaar 4 of 5 honingkamers erop staan, dus die hebben nu ook wat moeite om in een enkele broedkamer te passen, die hebben er dus nog een HK op, maar wel met een rooster er tussen. Maar mijn HK gaat er dus straks af. Als je de HK erop laat staan, moet je het Q rooster inderdaad voor de winter verwijderen om te voorkomen dat je Q alleen in de bak achterblijft en verkleumt!
En met 'zo klein mogelijk', bedoel ik natuurlijk 'zo klein mogelijk, passend bij het volk', dat was inderdaad misschien niet duidelijk. Dit omdat ze dan het minste moeite hebben om de warmte vast te houden in de winter (dat is nu natuurlijk nog niet aan de orde). Wat niet past, past uiteraard niet. Maar mijn ervaring is wel dat er meer past dan ik altijd denk...haha....

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 17:26

Ik heb ook mijn volk een keer ingewinterd op één BK en één HK; één BK was te klein en twee te groot.
Maar dat doe ik nooit weer. Ik had broed in mijn honingramen (heel logisch) en dat vind ik niet zuiver om dan te verkopen. Dus ik moest eerst zorgen dat de koningin weer beneden kwam en mijn ramen moest ik vervangen.

Vorig jaar had ik een te klein volk in twee BK's en die zijn te ver van het voer afgekomen en verhongerd (hoewel er genoeg voer was, maar dus niet naast het volk). Dus het is altijd zoeken.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 17:35

Ik was van plan om wanneer ze de honing op hebben ze wel terug te zetten op alleen de broedkamer omdat ze niet groot genoeg zijn om in broed + honing kamer te overwinteren
Ze hebben bovenin maar 3 ramen honing
De broed kamer wel goed vol
Ik ga dit jaar geen honing slingeren want ze zijn nieuw volk met maar 3 honing ramen
Ik zou denk ik ze ook kunnen afslaan en de honing ramen apart zetten om later bij te voeren?

De andere staat alleen op broedkamer en is nog een jong volkje ; zitten nu op 6 ramen broed en de rest leeg , ik heb er 1 honing raam bij gehangen en ze zijn nog flink aan het werk zag ik
Is het dan nu gevaarlijk ivm de temperatuur en de behandelstrip die erop ligt ? Morgen eraf halen ?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 17:38

Ik zie net dat het morgen koeler word …
M’n kasten staan wel in de schaduw ( onder grote boom ) en met een houten punt dak dus wat ruimte tussen dak en ramen .. hoop dat dit helpt.. wil ze niet vergiftigen .. :( ik snap niet dat de imker die me hielp me niet op dit gevaar heeft gewezen want dan had ik liever paar dagen gewacht tot koeler weer

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 17:42

Bijen vullen het liefst de bovenste ramen het eerst, althans dat heb ik geleerd en zie ik ook in de praktijk. Dus ik weet niet of ze je honingramen echt leeg gaan maken.
Ik heb ze gewoon los de ramen gegeven (uit de kamer en dan vlakbij zetten). Men raadt dit af ivm ruzie, roverij en dergelijke, maar ik heb er met mijn twee volken goede ervaring mee het zo op te lossen. Ramen zijn zo leeg en honing belandt op de goede plek.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 08:15

Century schreef:
Ik heb ook mijn volk een keer ingewinterd op één BK en één HK; één BK was te klein en twee te groot.
Maar dat doe ik nooit weer. Ik had broed in mijn honingramen (heel logisch) en dat vind ik niet zuiver om dan te verkopen. Dus ik moest eerst zorgen dat de koningin weer beneden kwam en mijn ramen moest ik vervangen.

Vorig jaar had ik een te klein volk in twee BK's en die zijn te ver van het voer afgekomen en verhongerd (hoewel er genoeg voer was, maar dus niet naast het volk). Dus het is altijd zoeken.

Dit is ook mijn ervaring, vandaar mijn keuze voor inwinteren op 1 BK. Ik zie ook dat als ze beide kamers niet volledig vullen er schimmel ontstaat op de ramen waar ze niet zitten/komen, dat vind ik zonde. Ook wasmot krijgt een kans op onbemande(bevrouwde) ramen. Maar nogmaals, elk volk en elke situatie is anders. Als je echt een megavolk hebt dat niet in 1 BK past, heb je geen keus.

Voor de behandeling was het misschien wat fijner geweest voor de bijen om te wachten op iets koeler weer Sassy4barrel, maar als ze nu niet massaal buiten hangen (teken dat het klimaat in de kast echt niet fijn voor ze is), zou ik het nu maar zo laten.

Honingramen bovenop gaan ze nu alleen maar leeg maken als er echt niks meer te halen is voor ze. Als je zou gaan voeren, gaan ze die ramen inderdaad vol gooien, want dat doen ze het liefst bovenin, zoals Century al zegt.

Ik haal overgebleven honingramen ook eerdaags uit de kast en zet ze op een flinke afstand in de wei/tuin. Ze worden dan inderdaad massaal leeg getrokken. Ik zet wel al mijn ingangen van de kasten dan klein, zodat ze niet op het idee komen om ook bij elkaar in de kast te gaan roven, want dat is inderdaad wel een risico...

Je kunt de ramen ook inderdaad proberen te bewaren om later te voeren, maar pas dan wel op voor wasmot. Het is dan het beste om de ramen 2 dagen in de vriezer te leggen om eventuele wasmot eitjes te doden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 09:24

Heb zelf nu al een keer ingewinterd op 2 broed en 1 honing kamer. :=

Dat volk kwam ook heel sterk de winter uit.

Kijk eigenlijk altijd hoe groot is het volk. Kan het kleiner of gaat het niet lukken.

Sassy4barrel langstroth winter je ook in op minimaal 18 kilo. Maar bij een groot volk winter ik in op de hoeveelheid dat ze weg krijgen.

Je merkt het als ze bij een volle bak minder winter voer komen halen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 14:45

Morpheus81 schreef:
Century schreef:

Dit is ook mijn ervaring, vandaar mijn keuze voor inwinteren op 1 BK. Ik zie ook dat als ze beide kamers niet volledig vullen er schimmel ontstaat op de ramen waar ze niet zitten/komen, dat vind ik zonde. Ook wasmot krijgt een kans op onbemande(bevrouwde) ramen. Maar nogmaals, elk volk en elke situatie is anders. Als je echt een megavolk hebt dat niet in 1 BK past, heb je geen keus.

Voor de behandeling was het misschien wat fijner geweest voor de bijen om te wachten op iets koeler weer Sassy4barrel, maar als ze nu niet massaal buiten hangen (teken dat het klimaat in de kast echt niet fijn voor ze is), zou ik het nu maar zo laten.

Honingramen bovenop gaan ze nu alleen maar leeg maken als er echt niks meer te halen is voor ze. Als je zou gaan voeren, gaan ze die ramen inderdaad vol gooien, want dat doen ze het liefst bovenin, zoals Century al zegt.

Ik haal overgebleven honingramen ook eerdaags uit de kast en zet ze op een flinke afstand in de wei/tuin. Ze worden dan inderdaad massaal leeg getrokken. Ik zet wel al mijn ingangen van de kasten dan klein, zodat ze niet op het idee komen om ook bij elkaar in de kast te gaan roven, want dat is inderdaad wel een risico...

Je kunt de ramen ook inderdaad proberen te bewaren om later te voeren, maar pas dan wel op voor wasmot. Het is dan het beste om de ramen 2 dagen in de vriezer te leggen om eventuele wasmot eitjes te doden.

Dan ga ik dat ook doen, ik heb al kleine ingangen gemaakt; van die verkleiners erop ivm hoornaars . Op hoeveel meter vanaf de kast zet je ongeveer de honing ramen die je wil voeren?

ik heb vannochtend een half uurtje (van een afstandje) naar het jonge volk gekeken. Maar ze vliegen gewoon /net als anders . Ook niet buiten hangen dus ik vermoed dat het goed is. Ik ga zondag even in de kast kijken

bedankt voor alle adviezen :)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 14:48

Marcella schreef:
Heb zelf nu al een keer ingewinterd op 2 broed en 1 honing kamer. :=

Dat volk kwam ook heel sterk de winter uit.

Kijk eigenlijk altijd hoe groot is het volk. Kan het kleiner of gaat het niet lukken.

Sassy4barrel langstroth winter je ook in op minimaal 18 kilo. Maar bij een groot volk winter ik in op de hoeveelheid dat ze weg krijgen.

Je merkt het als ze bij een volle bak minder winter voer komen halen.

de broedkamer is wel echt vol maar de honing kamer niet. Ze zijn wel bezig maar met 3 ramen die maar half verzegeld zijn. Is ook een jong volk. Deze inderdaad in de langsroth kast. Ik heb wel al voer besteld voor bij te voeren deze winter.
ALs de honing op is ; wat voeren jullie dan bij? ik zag zoveel verschillende merken/ spul bij imkershop dat het moeilijk kiezen is :D

Bedankt allemaal voor alle adviezen en tips :) ik heb hier echt heel veel aan

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 16:31

Suikerwater dit kunnen ze met kouder weer ook makkelijker opnemen. Suikerdeeg kost dan teveel energie.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 15:21

Dat zijn die 16 liter jerrycans bij imkershop toch?

Welke voerbak gebruik jij @Marcella op de langstroth ?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 21:12

Ik maak het tot nu toe altijd zelf, is niet moeilijk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 21:39

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:03

Afbeelding

Dit is het kleine volkje met de strip. Ik heb alleen even kort gekeken naar een raam in het midden. De bijen leken normaal en rustig en broed zag er ook normaal uit in hoeverre je dat kunt zien maar ik denk dat het scheelt dat ze onder boom schaduw stonden en de linker ramen nog niet bezet waren

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:09

Het grotere volk met de strip op de honingkamer zag er helemaal prima uit omdat ze denk ik toch nog vooral onder in de broedkamer bezig zijn en daar zag de strip er nog helemaal okay uit. zoals die uit de verpakking kwam, niet gedeelte of niet gesmolten of gewoon als nieuw zeg maar.

Is een voerraam handig of een voerbak voor vliegspleet? ik ben even aan het kijken hoe ik het handigste kan bijvoeren omdat ik 1 langstroth en 1 simplex maat kast heb. Ik denk dat een gewone voerbak niet onder mijn dakje past maar misschien een kleinere/smallere wel

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:29

Heb eigenlijk altijd voerbak bovenop staan.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:45

heb je dan zo een grote? en dan een tussenschot met zo voer gat?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:10

Ik heb 2 grote en 2 de luxe wat grote is met 2 vakken.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:44

Ik houd idd ook niet van inwinteren op meer dan 1 BK, voornamelijk omdat ze altijd middenin zitten bij het oxaalzuur druppelen :')
Dat gezegd heb ik nu ook een Q die graag groot behuist is, dus mogelijk moet die toch groter de winter in.

Ik had vorige week Apiguard willen plaatsen, maar toen werd het ineens belachelijk warm. Nu heb ik eerst 2L per kast gevoerd, en vandaag de bakjes neergezet. Ik ben benieuwd, ik werkte altijd met mierenzuur, dit is de eerste keer Apiguard.