Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzey

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:15

Een jong beertje is echt de beste oplossing. Kijk in de buurt naar fokkers. Ik heb toen uit nood mijn Muisje gehaald bij een dierenwinkel. Ik wist wel dat de eigenaar die beestjes zelf fokte. Liever dat dan dat ik een eenzame caaf had gehad want het was gewoon erg zielig.

Ik snap werkelijk niet waarom de opvangen zo moeilijk zijn. Ze hameren erop dat je eerst bij de opvang moet kijken, vooral geen jong spul elders vandaan moet halen maar als het puntje bij paaltje komt sturen ze je met een kluitje het riet in.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 14:17

Ik zou ook eerder een jong beertje proberen, dan het risico en de kosten van een castratie + een zeugje over de zeik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:23

Ik zou gewoon naar de opvang gaan met dat het beertje al gecastreerd is en je graag een jong beertje erbij wilt. Leugentje voor eigen best wil zeg maar... Of bij fokkers kijken of zij nog een jong beertje hebben die niet goed is voor hun fokbeleid en zo wel weg kan voor een kleine prijs.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:23

Dat is ook een optie inderdaad maar het is eigenlijk te zot voor woorden dat je dat soort smoesjes moet gaan gebruiken...

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:34

Het probleem is dat ik waarschijnlijk mijn moeder niet kan overhalen. Ze heeft dat advies nu gehoord (dat er een vrouwtje bij moet) en nukan ik haar waarschujnlijk niet meer overhalen dat een jong beertje erbij ook goed kan gaan..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:36

'Mam, hoe zou jij het vinden als jij het enige vrouwtje in de slaapkamer was en een willekeurige hitsige vent was 24/7 bij je?' :D

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:38

Maar ze gaan toch alleen dekken als ze berig zijn? Ik heb het Gompie nog niet zien doen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 14:42

Nee, een gecastreerde beer zal blijven proberen een zeugje te dekken, zeker als hij nooit vrouwtjes gewend is. Uiteindelijk zal hij wel opgeven, maar dan ben je wel een tijdje verder en is het zeugje helemaal gestresst om de beer te ontwijken.
Als het zeugje wel berig is dan krijgt ze natuurlijk helemaal geen rust, want dan dekt een beer elke minuut ongeveer :)
Gelukkig zijn ze maar 2 a 3 dagen berig :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:44

Ik zou ook voor een jong beertje gaan :) Dat doe ik hier eigenlijk ook. Beren die ik niet meer gebruik voor het fokken worden gecastreerd (en gaan dan bij een groep, of ik probeer een goed baasje voor ze te vinden die ze dat kan bieden) of gaan met een jong beertje samen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:44

Pff nou dan ben ik blij dat Gompie een hele groep heeft :+

Het is wel heel grappig om te zien, hij is echt een stelletje met Nibbit en dan jatten ze vaak een kind van Effie die bij hun in het grootste huisje mag komen slapen :')

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:50

vuurneon schreef:
'Mam, hoe zou jij het vinden als jij het enige vrouwtje in de slaapkamer was en een willekeurige hitsige vent was 24/7 bij je?' :D

_O-

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 15:45

Sorry hoor, maar dat is echt onzin. Als dat echt zo zou zijn zouden opvangen niet zo opereren (castraat + zeugje). Opvangen willen het beste voor cavia's. Dat er mensen zijn met andere meningen door ervaringen houd je altijd, maar dat betekent niet dat het altijd zo gaat. Nogmaals, dan zouden opvangen het niet op deze manier doen. Mijn zeugje + castraat gaan hartstikke dikke prima. Ze wordt absoluut niet gek van hem en hij zit helemaal niet achter haar aan. Ik ga eens vragen wat José van opvang Hillegom (ik 'werk' bij die opvang) hierop te zeggen heeft.

Ik vind dat je gewoon op het advies van een goede opvang (en dat is die van José zeker) kan gaan :=

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 15:54

Ik wilde mijn gezonde en lieve beertje niet laten castreren omdat ik hem goed genoeg ken en wist dat hij prima samengaat met een ander jong beertje. Wie is de opvang dan om mij te verplichten een beer te castreren?
Als iemand aangeeft voldoende ervaring te hebben waarom dan nog je mening doorduwen. Ik begrijp dat de opvang het beste met de dieren voor heeft maar een beetje luisteren naar iemand is wel zo fijn.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 15:56

Klopt helemaal en ben ik met je eens, maar is er een reden dat juultje dan maar per se een beer erbij moet terwijl de kans dan bestaat dat het wél fout gaat? Is juultje net zo ervaren en kent zij haar cavia écht goed? Gaat het de volgende keer net zo goed als met Brammetje? Opvangen kiezen vaak voor de veiligste weg voor dieren, omdat er veel mensen gewoon veel wel denken te weten/kunnen en er vervolgens een puinhoop van maken. Wat is er op tegen om juultje haar cavia te laten castreren en er een zeugje bij te nemen?

Het argument dat castraten continue zeugjes rijden snap ik echt niks van >;)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 16:04

Waarom zou je een dier moeten laten castreren als je het met een jong beertje ook kunt oplossen? Ik neem ook liever het risico niet om een caaf onder narcose te brengen. Het kan goed gaan maar dat is geen garantie. Ik ben al een keer een caaf kwijt geraakt doordat de narcose niet goed gegaan is.

Je kunt als opvang best een advies geven maar als iemand nu zegt het niet te willen op die manier waarom dan niet meedenken? Op die manier blijven de opvangen vol zitten natuurlijk.
Als ik een nieuw diertje ga halen (ik hoop dat dat voorlopig nog niet nodig is) ga ik niet meer naar de opvang. Mijn eerdere ervaringen zijn niet best en het verhaal van Juultje bevestigd het. Ik ga dan naar een goede fokker toe.
Als mijn caaf net dood is zit ik niet te wachten op een discussie met een persoon die mijn dier niet kent. Ik zit dan niet te wachten op de stress om een dier te laten helpen. Ik wil dan gewoon zo snel mogelijk een nieuw maatje voor mijn diertje zodat hij niet zo heel veel last zal krijgen van het missen van zijn vriendje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 16:04

Ik ken anders een zeugje wat door de stress van een beer is doodgegaan. Dat is dan wel heel sneu voor een eigenaar die denkt het beste met de beestjes voor te hebben.
En ik zie het hier ook bij de beren die net gecastreerd zijn en nooit gedekt hebben. Als die één zeugje krijgen heeft dat beest de eerste week echt geen leven.

En waarom mag een opvang iemand op kosten jagen door een beertje maar te laten castreren. Laten zij die kosten dan ook betalen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 16:05

DubbelDun, dat is inderdaad ook mijn ervaring. Het is heel erg triest.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 16:36

Dat is dus een keer gebeurd. Heel sneu. Raar dat er niet is ingegrepen overigens. Als je merkt dat het niet goed gaat haal je ze toch uit elkaar? Maar als dat betekent dat het heel vaak gebeurt, zouden opvangen ze niet op die manier uitplaatsen. Ik vind het erg triest dat opvangen nu worden zwartgemaakt, terwijl zij een van de weinige mensen zijn die dieren nog proberen te helpen :=

Ieder z'n ervaring, maar om nou te zeggen "Zo is het en zo zou het overal en altijd moeten", vind ik zo'n onzin. Het is juist bekend is dat 2 ongecastreerde beren bij elkaar heel vaak fout gaat, net als bij zoveel dieren. Hoe kan het dan dat hier iets totaal anders wordt gezegd? Ik probeer echt te begrijpen hoe het nou zit, afgezien van enkele ervaringen en uitzonderingen. Wat kun je nou als globale richtlijn geven, wat is de grootste slagingskans, wat gaat het vaakst goed? En dan niet alleen af gaan op die ene keer dat het bij een vriendin die stomweg niet heeft ingegrepen fout is gegaan, terwijl die 2 elkaar waarschijnlijk niet liggen en beter gekoppeld had moeten worden. Castraten zijn toch ook hun hormonen kwijt, dus waarom zouden ze dan nog continue rijden op zo'n manier dat het zeugje dood gaat van stress?

Zomaar 2 ongecastreerde beren bij elkaar zetten is vragen om moeilijkheden, gezien de kans dat het fout gaat en sommige mensen dan niet ingrijpen. Dus ik snap heel goed dat opvangen daar in principe niet aan meewerken. Tuurlijk kunnen uitzonderingen gemaakt worden, maar als het niet nodig is, beter niet. Dat het de vorige keer goed ging wil niet zeggen dat het de volgende keer ook goed gaat. Misschien mag hij het volgende beertje helemaal niet?

2 beren bij elkaar wordt afgeraden, en hier wordt castraat + zeug afgeraden. Dus dan alleen maar zeugjes bij elkaar? := Arme beertjes.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 16:50

Ik denk dat dit wel een goede bron van informatie is waarna je zelf goed kan inschatten wat je gaat doen:
http://www.degrotecavia.nl/tweeberen.html

Overigens wordt daar ook geadviseerd bij een zeugje een castraat te zetten.
Dus mijn conclusie/visie: zeug + castraat gaat bijna altijd goed. Beer + beer = 50% kans dat het goed gaat, dus koppelen van te voren zeker vereist (niet zomaar beer kopen en erbij doen).

Pechgevallen zijn er altijd, maar maak daar geen nieuwe waarheid van dat het gelijk voor alle cavia's geldt.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 16:58

Ik heb al jaren cavia's en heb zelf altijd alleen maar ongecastreerde beren bij elkaar gehad. Het is hier 1x gebeurd dat een setje is gaan vechten maar dat was van korte duur. Ik heb zelf om mij heen mensen die ook ongecastreerde beren hebben en ook daar gaat het goed.
Ik vind het jammer dat de ervaringen van eigenaren niet meegenomen worden. De opvang heeft een idee en zo moet het zijn. Ik zeg niet dat alle opvangen zo zijn maar hier in de omgeving zijn de meeste helaas wel zo.

Ik begrijp dat ze het uit liefde voor de dieren doen. Ik snap alleen niet waarom ze extreme eisen stellen aan mensen die een diertje willen overnemen. Je gaat naar de opvang omdat je begaan bent met dieren en dat je niet mee wilt werken aan het broodfokken en je zo'n beestje een fijn huisje wilt geven. Maar omdat je je beer niet wilt laten castreren gaan alle deuren dicht. Ik wil opvangen niet zwart maken maar hun plaatsingsbeleid klappert aan alle kanten.

Sperzie, als ik morgen naar jouw opvang kom om een jong beertje te halen om te koppelen met een van mijn beren. Krijg ik die dan mee?

Jouw berekening van beer + beer gaat 50% goed daar ben ik het zeer zeker niet mee eens. Ik heb in alle jaren 7 setjes beren gekoppeld en slechts 1 van die keren is er gevochten. Vrienden van mij hebben al 20 jaar cavia's en altijd beren en ook daar slechts 1x mis gegaan. Je percentage klopt dus echt niet.
Een gecastreerd beertje met een zeugje heb ik hier in de omgeving heel vaak fout horen gaan. Simpel om de reden die DubbelDun ook aangeeft.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 17:00

Ik ben het 1000% met sperziemone eens...ik heb 6 kooien met 1 man en 1 vrouw. Het gebeurt vaker dat de vrouwen op de mannen springen als ze bronstig zijn dan andersom. Met een jong beertje hebben wij ook vooral slechte ervaringen, het gaat goed tot hij een maand of 5 is..dan is hij ongeveer volgroeid en krijgen ze ruzie.
Het is ook tegen de natuur van een cavia in om man op man te leven, het is natuurlijk niet zo als konijn+cavia maar het hoort gewoon niet zo.
Bij een opvang hebben ze vaak wel 10 vrouwen. Bij ons in de opvang zetten we als een mannetje voor de eerste keer n dame krijgt er 3 of 4 bij. Je ziet dan hoe hij reageert op ze en of hij heel drukis. Meestal valt dit 100% mee!

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 17:29

Tazzey, hoe verklaar je dan dat het ook ontzettend vaak wél fout gaat? Is het niet de bedoeling om verder te kijken dan alleen jouw eigen ervaringen en die van één ander persoon? Als jij jouw cavia meeneemt, je expertise/situatie laat merken, je ze bij elkaar in een ren laat zetten en laat zien dat het goed gaat, denk ik wel dat zij daar geen nee tegen zeggen. Maar ik heb José even gemaild om te vragen wat haar standpunt hierin is. Ik weet namelijk ook niet alles, maar snap gewoon niks van al die verschillende "bindende" adviezen. Super verwarrend om overal wat anders te lezen. Wat alleen maar komt doordat iedereen eigen ervaringen heeft en dat dan als "de" waarheid aannemen :n

Ervaringen zijn leuk en je kunt zeker van elkaar leren, maar het zeker niet bindend. Je kunt er ook moeilijk conclusies uit trekken, gezien elk dier weer anders is en bepaalde combinaties niét lukken. Gezien de algemene grotere slagingskans van zeugje + castraat zou ik dat adviseren. Neem je liever een beertje, ook prima, maar laat ze dan sowieso koppelen om zeker te weten dat het goed gaat. Dat veel opvangen daar niet aan mee zouden werken kan ik verder ook niks aan doen en weet ik ook niet alles over -O-

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 17:32

Ervaringen hoeven niet altijd te kloppen maar dat gaat net zo goed op voor de opvang. ;) Dus dat het 50% kans heeft op fout gaan bij alleen beren bij elkaar gaat ook niet op.

Nogmaals, ik vind het erg goed dat de opvangen er zijn. Het is jammer dat het nodig is. Maar ik vind het ook jammer dat er extreme eisen aan de baasjes gesteld worden.
Door mijn ervaringen zal ik de volgende keer de opvang voorbij lopen. Ik vond dat toentertijd wel jammer want ze hadden echt een geweldig leuk beertje zitten.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:14

Mijn castraat probeert eigenlijk nooit te dekken... Maar heeft wel 7 vrouwen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:17

Die van mij heb ik het dus nog niet één keer zien doen, bij het kennis maken liep hij even heel blij achter de kontjes aan maar hij heeft echt geen springneiging ofzo :)

De vrouwtjes daar in tegen rijden regelmatig op elkaar rond.