Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:26

JesdaPower, het is wel een rasdingetje. De border bij ons op de club heeft er ook een handje van. Rust en heeeeel duidelijk zijn is belangrijk.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:33

Ik weet het. Heb al gegoogled en las 't.
Wel moet ik zeggen da wanneer ik een keer foei heb geroepen het nu wel steeds langer goed gaat. Eerst deed hij het bij elk rondje en vanochtend bij de training was het eerste rondje meteen raak dus ik FOEI! en toen ging het weer een tijd goed dus het gaat wel beter maar het moet eruit :Y)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:57

Ja, lijkt gewoon spanning afreageren. Mijn Beau doet dat dmv snuffelen, dan gaat die neus op de grond en al vrij snel is hij klaar, maar toch.
Hoe zou het zijn als je hem beloont met iets waarin hij mag bijten? Een bal weg gooien na een tunnel? Of bijt hij dan nog steeds in je handen? Hij kan dan zijn spanning even kwijt op die bal en misschien is het dan klaar. Dat je dat eerst na elke keer doet en later uitbouwt..

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:03

Joehoe..redelijk kort dag besloten in te schrijven op de valentijnstrial in NL vandaag, met Jacky en Easy gestart, hun trial debuut, en met ieder in hun klasse 4e geworden. Jacky met 67 punten, en Easy 75 pt.
Zelf handlersfouten gemaakt die punten gekost hebben, maar gelukkig weer kunnen herstellen.
Beide runs rustig en compleet uit kunnen lopen.
Mijn weekeinde kan niet meer stuk *\o/*

En nu verder met trainen, we weten nu ook weer waar de zwakke plekken zitten en waar we dringend nog op moeten trainen :D

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:59

Gaaf zeg! Gefeliciteerd!

Handlersfouten.. Praat me er niet over. Wedstrijd gehoorzaamheid, met een beagle lachen ze je van te voren al uit. Mijn posititie was dus al niet super tussen de borders, andere herders en retrievers. Was geen superhoog niveau, maar had toch zo'n 30-40 man in mijn klasse. Alles ging redelijk netjes tot ik Beau moet laten komen op commando en daarbij mijn armen gebruik. Hoppakee, aftrek. Net die punten die ik nodig had voor een eerste plaats, nu zijn we tweede geworden dus ben alsnog trots. Toch mooi alle borders en andere herdera er uit gelopen met zo'n 'eigenwijze' beagle. Verslagen door een labrador :P

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:07

Ik denk dat jouw training ook een deel van het probleem is. Jij doet bij hetzelfde toestel een andere oefening. Anders dan anders wat misschien tot frustratie leid???

Waarom wil je in de eerste oefening dat Jinn 2x door de tunnel gaat. En daarna bij jou gaat zitten ipv rechtdoor rennen richting toestel X? Persoonlijk snap ik niet waarom je het zo wil aanleren?!

Is het een idee om Jinn rechts en links als commando aan te leren? Dan kan je dat al tussen stapje inbouwen en later weer afbouwen. Denkt hij toevallig mee tijdens de oefening? Dan is afwisseling ook een goede optie. Blijf hem een stapje voor door veel variatie aan te bieden.

Gefeliciteerd Sassy, mooi debuut! Ik ben eruit welke wedstrijd mijn debuut word :+

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:20

Je traint toch ook niet elke week het zelfde rondje? Ik maak alleen bij de tunnel verschillende draaien want dat rechtdoor lopen doet hij wel. Het is het zelfde toestel maar een andere oefening, dat traint toch iedereen? Om de hond alles op verschillende manieren te sturen?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:25

Wie weet er nog leuke boeken over Doggydance of heeft er ervaring met dvd's van Richard Curtis?
Ik wil zelf thuis gaan trainen want er zit gewoon geen club hier in de buurt waar ik heen kan.

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:29

Goedzo Sassy, leuk hoor!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:35

Kohtje ik heb een heel leuk doggydance boek.

Zal straks de schrijver even nakijken.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:41

JesdaPower schreef:
Je traint toch ook niet elke week het zelfde rondje? Ik maak alleen bij de tunnel verschillende draaien want dat rechtdoor lopen doet hij wel. Het is het zelfde toestel maar een andere oefening, dat traint toch iedereen? Om de hond alles op verschillende manieren te sturen?

Nah, ik denk zelf dat hij het 2de deel (dat om sturen) nog niet goed snapt. Kent hij het sturen al om een voorwerp? Als hij het kent waar stuur je hem dan omheen? Misschien helpt het als jij het hulpmiddel dan tijdelijk ook bij de tunnel zet, als extra tussenstap, totdat hij het wel snapt.

Zelf train ik het draaien als losse oefening en pas het toe tijdens de les.

2x een rondje door de tunnel rennen is makkelijker dan halverwege het rondje stoppen en omdraaien. Vooral als je 'gewent' bent om 2 rondjes door de tunnel te lopen.
Heb jij je al eens laten filmen? Misschien zie je subtiel verschil in lichaamshouding tussen de beschreven oefeningen. Waardoor er onbewust meer druk op de hond komt en *poef* bijt??? Het zijn hersenspinsels die in mij opkomen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:41

Ik heb er 1 van Mary Ray.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:08

Ik twijfel er ook niet aan dat ikzelf een rol speel, maar het rare is dat hij het de ene keer wel doet en dan weer 10 keer niet en dan weer 2 keer wel en dan weer 6 keer niet. Als hij het niet zou snappen dan moest het toch nooit snappen? Zo bedoel ik het meer :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:25

Sassy schreef:
Joehoe..redelijk kort dag besloten in te schrijven op de valentijnstrial in NL vandaag, met Jacky en Easy gestart, hun trial debuut, en met ieder in hun klasse 4e geworden. Jacky met 67 punten, en Easy 75 pt.
Zelf handlersfouten gemaakt die punten gekost hebben, maar gelukkig weer kunnen herstellen.

En nu verder met trainen, we weten nu ook weer waar de zwakke plekken zitten en waar we dringend nog op moeten trainen :D

Gefeliciteerd, een mooie prestatie, zéker voor een debuut!

Kom net binnen van het scannen van het scannen van de jaarlingen. Mijn "slimme" plan een deel niet zwanger te laten zijn is een beetje erg goed gelukt; Alle tien niet zwanger... :')

Nu ja, dat betekent dat ze allemaal beschikbaar zijn als nieuwe oefengroep; ongedogde ijslandse jaarlingen, dat zal aardig licht en vluchtig zijn. Hoewel een paar van de dames óók weten dat ze horens hebben en er best mee willen dreigen (Gláma is een beetje een softie...).

Gezien januarie absurd mild is geweest zijn de velden rond de boerderij sneeuw- en ijsvrij (voor hoe lang het duurt...) en kunnen we dus in principe "los" met training. Als het morgen acceptabel weer is hoop ik op de eerste trainingssessie van het seizoen.

Het grove plan is te beginnen met Gláma, zowel om aan haar zwakkere plekken te werken, en om de schapen te doggen voor de introductie van Max.
Eens kijken hoe lang ik geduld kan oefenen vóór ik hem eens uitprobeer. Hij is nu net 6 maanden, dus er is bepaald geen haast bij.
De fokker heeft zelf een broertje en zusje van hem gehouden, en een week geleden uitgeprobeerd, zag er naar zijn zeggen veelbelovend uit.

Tigerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:31

Ik en mijn hondje Lila zijn al 1,5-2 jaar aan het trainen voor behendigheid, ze heeft er altijd heel veel plezier in gehad :)
We hebben nooit officiele wedstrijdjes gedaan omdat ze altijd al wel een beetje last heeft van haar rug en dus niet officiele hoogte kan springen. Nu niet heel lang geleden heb ik te horen gekregen dat het steeds slechter gaat met haar rug dus dat we beter kunnen stoppen met springen. Het was jammer maar ik ben meteen gestopt, ook omdat Lila nog maar 3 jaar is en het zeker niet gezond is om nu al zo'n rugprobleem te hebben. Het gaat nu gewoon heel goed met haar, helemaal niks te zien van iets van pijn ofzo... Ik hoop echt heel erg dat ik nog een keer behendigheid met haar kan starten/ophalen, want ik zie dat ze het soms wel echt mist :')
xx

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:33

Aww zonde zo jong al

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:09

Kohtje die bedoelde ik.

Ik lees nu het boek 101 hondentrucjes.
staat ook heel veel in wat bruikbaar is in de doggydance

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:12

Die heb ik ook! Kijk nu veel op youtube.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:25

JesdaPower schreef:
Ik twijfel er ook niet aan dat ikzelf een rol speel, maar het rare is dat hij het de ene keer wel doet en dan weer 10 keer niet en dan weer 2 keer wel en dan weer 6 keer niet. Als hij het niet zou snappen dan moest het toch nooit snappen? Zo bedoel ik het meer :)

Dat dacht ik eerst ook totdat ik met mijn loopse teef behendigheid ging trainen. De hormonen die door het lijf gieren en te pas en onpas weigeren bij hordes die ze normaal springt. Ook de kat ging niet zo lekker.
Blijkbaar moet er dan toch het een en ander verwerkt/ gereset worden voordat de verbinding het weer doet. Dus nu wacht ik heel saai de loopsheid af, nog 1 week geduld, en dan 14 febr hopelijk weer trainen.

Geef 'm de tijd die hij nodig heeft ;) Mijne gaat ook maar door (die zou zich dood werken als het moet) en laat heel subtiel merken dat het koppie toch vol zit. Succes met het vinden van DE oplossing voor jullie.

Tigerr sommige hondenscholen bieden behendigheid voor bejaarden aan. Misschien is dat een oplossing? Wellicht is treibball wat voor jullie. Soort schapen drijven 2.0, de ballen moeten een voor een in het doel komen op aanwijzing van de handler.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:56

Lekker hoor Kuggur! Ben benieuwd hoe je jonkie het gaat doen.
Ik heb ook een aantal trucjesboeken, superleuk!

Treibball is superleuk! Voor heel veel honden met beperkingen is treibball een goede sport. Als je een goede instructeur hebt is het echt leuk. Alleen niet te vergelijken met schapen drijven, hoor. Schapen zijn levende wezens met eigen 'ideeën', daar moet een hond echt op gefokt zijn of gevoel voor hebben. Treibball kan in principe iedere hond :)

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:59

Treibball ziet er altijd wel leuk uit hihi

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:11

Kuggur schreef:
Sassy schreef:

Gefeliciteerd, een mooie prestatie, zéker voor een debuut!

Kom net binnen van het scannen van het scannen van de jaarlingen. Mijn "slimme" plan een deel niet zwanger te laten zijn is een beetje erg goed gelukt; Alle tien niet zwanger... :')

Nu ja, dat betekent dat ze allemaal beschikbaar zijn als nieuwe oefengroep; ongedogde ijslandse jaarlingen, dat zal aardig licht en vluchtig zijn. Hoewel een paar van de dames óók weten dat ze horens hebben en er best mee willen dreigen (Gláma is een beetje een softie...).

Gezien januarie absurd mild is geweest zijn de velden rond de boerderij sneeuw- en ijsvrij (voor hoe lang het duurt...) en kunnen we dus in principe "los" met training. Als het morgen acceptabel weer is hoop ik op de eerste trainingssessie van het seizoen.

Het grove plan is te beginnen met Gláma, zowel om aan haar zwakkere plekken te werken, en om de schapen te doggen voor de introductie van Max.
Eens kijken hoe lang ik geduld kan oefenen vóór ik hem eens uitprobeer. Hij is nu net 6 maanden, dus er is bepaald geen haast bij.
De fokker heeft zelf een broertje en zusje van hem gehouden, en een week geleden uitgeprobeerd, zag er naar zijn zeggen veelbelovend uit.

Go for it...zolang het weer zo zacht is profiteren wij ook ervan en trainen door...
Weet je, ik ga me geen dwang meer aandoen dat een pup al voordat ie een jaar is al wat heeft moeten laten zien aan de schapen, mijn idee is tegenwoordig dat je beter wat later begint, ze leren dan des te sneller omdat ze mentaal rijper zijn.

Soft hondje en tegendraadse schapen? Die mocht van mij dan toch een keer grippen.
Zeker als je de hond hoofdzakelijk voor praktijkwerk nodig hebt.

Ook hier proberen ze wel eens te testen hoe ver ze kunnen gaan, ze weten sowieso met welke hond ik de wei opkom. Easy is een sterke hond met veel druk, die zal nooit hoeven bijten om ze vooruit te krijgen, maar van de andere kant werkt die ook zo rustig dat je confrontaties kunt vermijden.
Die liep vandaag een outrun voor klasse 2 :D

Reminds me, ging jij niet een keer een foto laten zien van jouw youngster?? :+

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:59

Heej mensen,
Boco is vandaag 1 jaar geworden:). Hij heeft een lekkere kluif gekregen voor zijn verjaardag.
Heb nog even geoefend op een voorwerp in een doos gooien. Gaat steeds beter maar het eruit halen is veel leuker := .
Verder lopen wij in de cursus voorop. Hij doet alles erg netjes zolang hij maar aandacht bij mij heeft. Zit en blijf gaat vele malen beter, af en blijf sleutelen we rustig mee verder. Verder doen we onder het wandelen eens een keer om een boom/paal heen sturen met veel rust. Hij is erg enthousiast. Wil graag behendigheid doen maar wacht zeker nog 5 maanden hij is een grote bc wil hem eerst uit laten groeien. Sportvoorbereiding heb ik helaas nog niks van gehoord.

Wil eigenlijk heel rustig gaan beginnen dat hij straks netjes aan een heupgordel kan lopen en dan het hardlopen oppakken. Maar kom een beetje tijd te kort. Dus alles in fasen is ook niet zo erg voor Boco zijn hormonen gieren soms door zijn lijf.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 02:56

Sassy schreef:
Go for it...zolang het weer zo zacht is profiteren wij ook ervan en trainen door...

Absoluut, maar dit is IJsland, begin februari, en het weer bericht is twijfelachtig, enfin, we zullen zien...
Sassy schreef:
Weet je, ik ga me geen dwang meer aandoen dat een pup al voordat ie een jaar is al wat heeft moeten laten zien aan de schapen, mijn idee is tegenwoordig dat je beter wat later begint, ze leren dan des te sneller omdat ze mentaal rijper zijn.

En dat ben ik met je eens , ik ben eigenlijk nooit onder een jaar begonnen.
(Maar eens voorzichtig en zonder teveel druk uitoefenen even laten "snuffelen" is verleidelijk :D )
Wel niet voor eind van de lam tijd (en dus niet voor begin juni, dan is Max tien maanden)), en tegen die tijd zou de nieuwe oefengroep het klappen van de zweep moeten kennen.

Sassy schreef:
Soft hondje en tegendraadse schapen? Die mocht van mij dan toch een keer grippen.
Zeker als je de hond hoofdzakelijk voor praktijkwerk nodig hebt.

Oh, van mij óók. Maar daar is Gláma niet zo toe bereid. De laatste sessie voor we begin deze winter gestopt zijn heeft ze één mooie neusgrip laten zien. Jammer genoeg moesten we toen noodgedwongen stoppen. Maar daar gaat weer aan gewerkt worden. Ik moet zeggen, ze heeft minder grit dan gewenst (maar er staan goede eigenschappen tegenover).

Sassy schreef:
Ook hier proberen ze wel eens te testen hoe ver ze kunnen gaan, ze weten sowieso met welke hond ik de wei opkom. Easy is een sterke hond met veel druk, die zal nooit hoeven bijten om ze vooruit te krijgen, maar van de andere kant werkt die ook zo rustig dat je confrontaties kunt vermijden.
Die liep vandaag een outrun voor klasse 2 :D

Tsja zo wil je ze natuurlijk graag zien, een hond die zoveel zelfvertrouwen uitstraalt dat het niet tot (fysieke) confrontaties komt.
Klasse 2 zegt me weinig, hoe ver is die outrun?
Sassy schreef:
Reminds me, ging jij niet een keer een foto laten zien van jouw youngster?? :+

Ehm indeed :o , eh hoe staat het met die bokt upload functie inmiddels? Wel anders zal ik eens een fotobucket account aanmaken of iets dergelijks (had er ooit één , maar ik vermoed dat die al lang verdwenen is..)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 08:21

We trainen gewoon door. Ga de oefening die al zo kort is in stukjes breken en dan zien we wel verder. Als het te erg wordt stop ik er mee en ga een andere sport doen want laat me niet steeds bont en blauw van t veld komen. Dan is hij gewoon niet geschikt voor behendigheid.
Al ga ik er natuurlijk alles op alles zetten om het weer goed te krijgen.