Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
_Mikey_ schreef:Hebben jullie je kippen al opgehokt? Ophokplicht is landelijk en ook voor hobbydieren..
http://nos.nl/artikel/722045-vogelgriep ... rlijk.html
Citaat:Prioriteit nummer één is uitzoeken waar het vogelgriepvirus vandaan komt, dat zondag in het Utrechtse Hekendorp gevonden is.
Dat zegt LLTB-pluimveevoorman Eric Hubers uit Ysselsteyn.
Vanwege de vogelgriep zijn er landelijk onmiddellijk heel strenge maatregelen van kracht voor de duur van 72 uur. Pluimvee mag niet vervoerd worden, net zo min als mest, eieren en strooisel. En pluimveebedrijven zijn tijdelijk verboden toegang voor bezoekers.
Erg besmettelijk
Het virus dat gevonden werd, is volgens Hubers erg besmettelijk en kan gevaarlijk zijn voor mensen die ermee in aanraking komen. De laatste keer dat deze variant opspeelde was in 2003. Toen overleed een Brabantse dierenarts. En daarnaast werden ruim 30 miljoen dieren geruimd.
In kaart
Volgens Hubers is het nog onduidelijk waar het virus vandaan komt. Zaak is snel in kaart te brengen met welke partijen het besmette bedrijf contact heeft gehad de afgelopen dagen.
Maandagochtend is er overleg met het landelijk crisisteam waarin onder meer het ministerie van Economische Zaken, de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit, LTO Nederland (inclusief woordvoerder Hubers namens de pluimveesector) zitting hebben.
Telefoonnummer
Bedrijven die betrokken zijn bij de problemen rond vogelgriep, kunnen voor informatie terecht bij een zondag geopend telefoonnummer: 088-0424242.
Het ministerie van Economische Zaken benadrukt dat de lijn alleen bedoeld is voor ondernemers en bedrijven die praktische problemen ondervinden door de maatregelen die zondag zijn afgekondigd.
Citaat:'Voorlopig geen tekort aan eieren en kip'
LEIDSCHENDAM -
Het landelijke vervoersverbod voor pluimvee en eieren dat zondag is ingesteld, heeft vooralsnog geen gevolgen voor het aanbod van die producten in de winkels. Dat heeft een woordvoerster van het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) zondag gezegd.
De supermarkten hebben volgens haar nog genoeg voorraden om de duur van het vervoersverbod (72 uur) te overbruggen.
Het vervoersverbod werd ingesteld na de uitbraak van een zeer besmettelijke variant van de vogelgriep op een kippenboerderij in Hekendorp (gemeente Oudewater).
PBA_ schreef:In de officiële haal ik er niet uit dat hobbyhouder voor de keuze staan maar uit levende haven wel. Maar dat zou betekenen dat ze nog 30 dagen binnen moeten blijven.
Speedster schreef:Mijn dames hebben vandaag lekker in het stro gescharrekd in een lege paardenbox. Voor de nacht heb ik ze weer in hun nachthok gezet. Ze leken niet echt van slag, maar ik heb wel maar 1 ei gevonden in het stro. Hopelijk is de rest niet dwars blijven zitten van de stress...