Het grote gerbiltopic!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 11:48

Jemig jullie kletsen ook wat af :Y) bijna 100 pagina's haha..
Ik moest laatst zo lachen toen iemand gerbils in het meervoud verkeerd zei.. gerbillen _O- klonk zo stom!

Oh en ik heb mijn dames andere namen gegeven want ik kon er niet aan wennen :') Ze heten nu Polly & Pebbles :D

egopost sorry ik zal straks bijlezen O:)

stalmilagro

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 12:08

Leuke namen :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 12:49

Leuke namen! Spreek je Pebbles nou uit als pep-bles of pebbols?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:02

xMendy schreef:
Jemig jullie kletsen ook wat af :Y) bijna 100 pagina's haha..
Ik moest laatst zo lachen toen iemand gerbils in het meervoud verkeerd zei.. gerbillen _O- klonk zo stom!

Oh en ik heb mijn dames andere namen gegeven want ik kon er niet aan wennen :') Ze heten nu Polly & Pebbles :D

egopost sorry ik zal straks bijlezen O:)

Haha, wat waren hun namen eerst? Wel leuk nu.

Een vriendin van mij dacht altijd dat het gerbRils waren, dat blijft ze ook zeggen hahaha.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:12

_Karlijn schreef:
Een vriendin van mij dacht altijd dat het gerbRils waren, dat blijft ze ook zeggen hahaha.

Hahah mijn moeder zegt ook steeds gerbRils.... heb ook expres geen engelse namen gegeven aan mijn snoepies.....ik erger me kapot aan haar uitspraak, das geeneens steenkolenengels meer te noemen :+

Mijn gerbils lijken trouwens best veel op hun papa! Hun papa is behoorlijk groot en het kan aan mij liggen maar ik vind ze nu al vrij groot voor gerbils. Ik zal deze week es proberen ze te wegen en te meten van neus tot staart. :Y)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:33

Ik wil misschien gerbils houden. Nu wil ik graag 2, maar kan je dan beter 2 vrouwen of mannen nemen? Kan t ook uit aparte nest of is het verstandig uit 1 nest re nemen?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:34

plutolover schreef:
Ik wil misschien gerbils houden. Nu wil ik graag 2, maar kan je dan beter 2 vrouwen of mannen nemen? Kan t ook uit aparte nest of is het verstandig uit 1 nest re nemen?

2 mannen of vrouwen maakt niks uit, wel is het makkelijk om twee uit hetzelfde nest te nemen (niet meer hoeven koppelen). Ook raad ik je aan om naar een fokker te gaan :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:38

EskeGirl schreef:
plutolover schreef:

2 mannen of vrouwen maakt niks uit, wel is het makkelijk om twee uit hetzelfde nest te nemen (niet meer hoeven koppelen). Ook raad ik je aan om naar een fokker te gaan :)

Bedankt voor je antwoord. Ik vind vooral gevlekte gerbils erg leuk.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:44

Zijn er hier ook fokkers aanwezig?

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:52

Ik zou je nog wel echt even super goed inlezen als je dat nog niet hebt gedaan. Mag ik vragen wat voor kooi je wilt aanschaffen en aan welke afmetingen je aan zat te denken?

Ik heb zelf 3 gerbils (niet gebruikelijk) Pan, Nyx en Smaug. Ik heb ze bij stalmilagro vandaan maar ik weet niet of ze van plan is nog meer nestjes te gaan fokken (op korte termijn). Ik wilde eerst mijn gerbils bij Queenies vandaan halen maar dat raad ik niet perse aan omdat hij op mij niet heel vriendelijk over kwam en er in het topic ook al meerdere gerbils zijn genoemd die nauwelijks (hand)tam zijn terwijl hij dat wel belooft. Ik ben echt superblij dat ik mijn gerbils bij stalmilagro vandaan heb, ze zijn lekker tam en hebben erg leuke karaktertjes!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:56

Pff mijn gerries vervelen zich de laatste tijd merk ik.. -O- Elke keer als ik de bak verschoon leg ik alles anders neer en ze krijgen regelmatig papiersnippers en hooi enzo, maar de laatste tijd zitten ze elkaar af te wachten in het looprad en Pip loopt bijna dwangneurotisch langs het schuifraam..
Ik heb 2 kokosnoten, een bruggetje met gaten en een huisje, verder staat er een plateau met het zandbad. Wat kan ik ze nog geven zodat ze zich minder gaan vervelen? Of moet ik de bak vaker omgooien?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:57

Ik heb me al goed geïnformeerd in gebeld.maar moet het allemaal opfrissen. Op een nestje wachten vind ik niet erg. Kwa formaat kooi had ik gelezen dat een bak van 40x30 voldoende zou zijn voor 2 gerbils. Echter ga ik liever voor een grotere kooi/terrarium

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:06

Mijn gerbils vinden het heerlijk om op van die dikke kartonnen rollen te knagen (die bestel ik speciaal voor ze :p) daar doen ze ook aardig lang mee. Voor de gerbils sparen familie en vrienden ook gewoon dunne wc rolletjes en keukenrollen voor ze. Misschien hebben ze het papier te snel op en helpt het om ze meer te geven? Zelf gooi ik de bak ook wel eens om mede om te checken hoeveel huisjes er nog zijn (die verdwijnen onder het zaagsel).

Mijn bak is zo uit mijn hoofd 60x50x40 (kan 5 cm ofzo schelen). Dat zou ik zelf toch zeker wel als minimum maat houden. En je gaat neem ik aan dan voor een glazen aquarium/terrarium/gerbillarium? Ik heb die van mij voor een klein prijsje van marktplaats af en als je nog niks hebt kan ik zeker aan raden om daar eerst te kijken

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:07

Ja wil wel een glazenbak. Ben me nu aan t verdiepen in fokkers. In Utrecht zijn er niet zo veel.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:12

Wc rollen krijgen ze inderdaad :j Heb er net het huisje uit gehaald, die was zo ver op dat het gevaarlijk werd (spijkers :( ) Waar bestel je die dikke rollen? Heb ze ooit gekregen maar zijn nu weg haha.

Na dit weekend ga ik weer wat speeltjes kopen, wat bevelen jullie aan? :D

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:26

In de onderstaandr link zijn degene die ik bestel, ik kan een foto voor je maken hoever de rol die er nu in ligt nu toe getakeld is eventueel. Ik heb geen idee waar je de rollen nog meer zou kunnen krijgen. Zelf heb ik 3 halve kokosnoothuisjes en 2 wat luxere huisjes en 2 ladders in de kooi en dan gooi ik er dus elke dag karton in, wat minder als ze zon grote hebben want daar doen ze dus aardig lang mee en daar vermaken ze zich prima mee. Het rad heb ik eruit gehaald omdat ze die alleen maar ingraven en ik het gevoel heb dat ze dus de extra ruimte (om te graven etc) bij mij meer waarderen dan het rad.

http://www.gerbilshopqueenies.nl/tunnel ... kokers-3st

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:30

40x30 is echt veeel te klein Plutolover! Ik vind mijn 80x50 bak al klein.. mannetjes of vrouwtjes maken niet uit en idd, haal ze niet in een dierenwinkel maar bij een fokker vandaan.

Rubber_duck: ik gooi elke dag wc-rolletjes/keukenpapierrollen/doosjes van Knorr etc in de bak en daar vermaken ze zich prima mee. Ik kan niet echt uit je bericht opmaken waar jij ze verder mee vermaakt?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:35

Wc rollen dus elke dag, radje hangt er ongeveer om de dag in omdat ik niet wil dat ze maar blijven lopen, 3x per week gooi ik m 'vol' met hooi en tsja verder eens in de zoveel tijd gooi ik dus de hele bak om..

die kokosnoten hingen eerst maar hebben ze kapot geknaagd. Alles wat ze hebben ligt dus op de bodem en graven ze onder. Ik zoek dus inderdaad iets van ladders oid en wil eigenlijk een 2e (hoger) plateau. Maar ik vraag me af waar ze dan meer aan hebben.. oh en ze krijgen wel eens een knaagstokje waar ze best lang mee doen en het stokje ook van op knagen :)

Ik kan er eens wat vaker papiersnippers en doosjes in gooien :j en qua speeltjes zal ik eens in de winkel gaan kijken.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:43

_Karlijn schreef:
40x30 is echt veeel te klein Plutolover! Ik vind mijn 80x50 bak al klein.. mannetjes of vrouwtjes maken niet uit en idd, haal ze niet in een dierenwinkel maar bij een fokker vandaan.

Rubber_duck: ik gooi elke dag wc-rolletjes/keukenpapierrollen/doosjes van Knorr etc in de bak en daar vermaken ze zich prima mee. Ik kan niet echt uit je bericht opmaken waar jij ze verder mee vermaakt?

40x30 vind ik ook te klein. Ik ga zeker voor een grotere terrarium.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 00:10

Thanks voor het meedenken allemaal. Haar buik groeit zo hard, dat is niet normaal, ze heeft nu ook haar ogen niet meer open en piept als ze opgepakt wordt (tam was ze nooit maar je kon haar wel oppakken en dan liep ze gewoon over je hand heen). Aankomende week laat ik haar inslapen want dit is niet eerlijk meer. Het liefste hoop ik dat ze gewoon morgen niet meer wakker wordt maar ze blijft maar vechten.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 03:26

Ahh sterkte ermee :(:)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:31

Soofje is vannacht weer keihard achteruit gerend en lag koud buiten haar slaapplekje. Maar ze geeft nog niet op. Ze is al 2x eerder door het oog van de naald gekropen en erbovenop gekomen maar dat wordt hem nu niet meer. Ze ligt lekker op een warme kruik maar piept of beweegt amper nog. Ik hoop dat ze rustig inslaapt.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:57

@Sappos: jeetje wat vervelend zeg! Hoe gaat het nu met haar? Soms is het inderdaad wel het beste dat ze na het slapen niet meer wakker worden, maar het is wel heel erg vervelend :(:)

Hier is Nala al de hele avond in het looprad aan het rennen, ze heeft ontdekt dat het schijnbaae erg leuk is is om tijdens het rennen uit het rad te springen en dan met een stomme kop gaan zitten kijken hoe het rad nog door blijft draaien :+ mafkees :')

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:11

@ plutolover idd heb ik 2 nestjes gehad waaronder 2 bokkers de eigenaar zijn en ikzelf ook van wat pups.
Eigenlijk wilde ik alles afwachten maar laat ik het maar vertellen. Om een lang verhaal kort te maken heb ik sinds 1,5 week een mooi jong licht wildkleur geel mannetje van een kennis en die zit bij mijn zelfgefokte zwart witte vrouwtje, omdat gerbils het best op een jonge leeftijd pups kunnen krijgen vanwege dat het bekken anders te smal is dus ik hoop echt erg dat ze binnenkort pups heeft. Verder houd ik hem denk ik niet, omdat ik niet voor altijd veel plek heb en ik hoop dat als er pups zijn ik er 1 aan hem kan koppelen en er een baas voor kan vinden.
@ rubber duck mijn gerbils hebben een paar houten tunnels en graven dus hele gangen wat ze heel leuk vinden
@sappos sterkte!

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 03:46

@stalmilagro wat leuk komt er ook weer een topic?