Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jorinda

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:05

Doen die van mij ook, volgens mij is het gewoon stoeien :j Ik had ergens gelezen, dat als ze kleine korte piepjes laten horen bij het stoeien/spelen, dat het een beetje kan worden vergeleken met het lachen van de mens, maar ik weet niet in hoeverre dit waar is :P

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:07

Ik woon in Wijhe, bij zwolle in de buurt. Is er wat in de buurt, doet de site het niet _O-

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:29

@ Jorinda: Kan zijn inderdaad, ze doen het soms ook als ze elkaar aan het poetsen zijn :)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:39

Zolang er geen bloed vloeit zou ik me niet teveel zorgen maken om wat gepiep op z'n tijd. Bella piept ook altijd als Harley d'r aan het wassen is, aanstelleritis I guess.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 00:10

Hoi hoi! Nog even een praktische vraag..
Een van onze rittens piest nogal veel als we haar eruit hebben
(De ander doet het ook wel, maar lijkt het minder te doen)
Vaak pakten we ze 's ochtends eventjes bij ons in bed, maar dan kan ik na iedere x mn bed verschonen -O-
Dus zijn verhuisd naar de bank, alleen hier doet ze het natuurlijk ook gewoon op..
Hoe gaan jullie hier mee om? Of hebben jullie het afgeleerd? Zo ja, hoe dan?
Hebben wel zon toiletje staan, leg hiervaak drolletjes in, maar ook dit lijkt niet erg effectief :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 09:23

Vanillia schreef:
aanstelleritis I guess.

Dieren kennen het concept 'aanstellen' niet. :) De piepjes zijn een manier van communiceren, naast het vele non-verbale en ook geluidjes die wij niet kunnen horen. Rittens piepen ook naar hun moeder bijvoorbeeld. Het is wel leuk om je ratten te bestuderen en te leren horen welke piepjes ze op welke momenten maken, dan leer je de verschillen wel. :j In ieder geval betekent het lang niet altijd pijn/ongemak.

Saintelette schreef:
Vaak pakten we ze 's ochtends eventjes bij ons in bed, maar dan kan ik na iedere x mn bed verschonen -O-
Dus zijn verhuisd naar de bank, alleen hier doet ze het natuurlijk ook gewoon op..
Hebben wel zon toiletje staan, leg hiervaak drolletjes in, maar ook dit lijkt niet erg effectief :P

Hou oud zijn ze? Zijn het echt volledige plasjes of druppels/spoortjes terwijl ze loopt? Dat laatste is namelijk normaal en gebruiken vooral de wat dominantere ratten om hun geur uit te zetten.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:57

Eclair: zoek je mannen of vrouwen? Ik heb zelf 2 meisjes in de opvang, een collega opvang in Roden heeft 2 meisjes, bij Ineke in Leusden zitten genoeg mannen, vrouwen en castraten... :)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:03

RedPassion schreef:
Saintelette schreef:

Hou oud zijn ze? Zijn het echt volledige plasjes of druppels/spoortjes terwijl ze loopt? Dat laatste is namelijk normaal en gebruiken vooral de wat dominantere ratten om hun geur uit te zetten.

Ze zijn zon 8 a 9 weken oud nu :) zou kunnen dat t om dominantie gaat (dat lijkt de dominantste) masr het zijn niet maar een paar druppeltjes, het zijn we plasjes.. Maar wel steeds nadat we ze gepakt hebben..

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:20

Ik zou niet weten hoe je dat op kunt lossen... Die van mij die doen alleen een plasje als ze al een tijdje in de capuchon/vest zitten. Verder zijn ze aardig zindelijk, al sinds het begin.

Ik ga volgende week beginnen met de grotere kooi inrichten, dus tot dan hebben die van mij een halve sputnik (het deel zonder de lange poten) in de kooi staan, omdat de hele op zich wel past, maar dan is ook meteen de hele kooi vol :') Kon ik er verder niets meer mee qua inrichting. Heb er nestmateriaal in gedaan en ze hebben de tijd van hun leven. :') Druk graven en spelen erin en eroverheen rennen, leuk om te zien!

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:03

Na een tijdje weer eens actief hier. Iedereen veel sterkte met de verliezen trouwens.

Mijn dames gaan nu goed met zijn 3en. Af en toe is het nog knokken maar ze beginnen hun plekje te vinden. Jellybean heeft paar dagen met een dik oogje rondgelopen maar gelukkig gaat ze alweer beter. Ze had gewoon een naar wondje onder haar oog maar het oog lijkt nu goed te gaan. Vind alleen wel een nadeel van dat geknok dat af en toe de halve inrichting door de hele kooi ligt verspreid :')

Laatst eens mijn duivenhuisje leuk gemaakt met plakplastic :D Heb het wel zo geplakt dat er geen randjes zitten waaraan ze kunnen gaan knagen ;)

Resultaat:
Afbeelding

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:38

Super leuk! :j

micksage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:39

wat leuk :j

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:40

Wat een leuk idee! :j

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:45

Banjer schreef:
Eclair: zoek je mannen of vrouwen? Ik heb zelf 2 meisjes in de opvang, een collega opvang in Roden heeft 2 meisjes, bij Ineke in Leusden zitten genoeg mannen, vrouwen en castraten... :)

Ik zoek een vrouw op leeftijd!

Leuk idee hoor!

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 18:46

Mag ik me ook melden hier?

ik krijg binnenkort een rat een man neem ik en die gaat pip heten.
ik neem een grote kooi met veel leuke spullen.

zou iemand mij willen pb'en met een foto van de kooi ingericht en wel?
dan kan ik wat ideeën opdoen! :)

Thanksss :D

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 18:56

Welkom hier. Je moet ratten minimaal per 2 houden en in een kooi van minimaal 80x50x80cm (lxbxh). Als je even terugbladerd hier in dit topic kom je genoeg foto's van kooien tegen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 18:57

Haflinger15 schreef:

Neem je er ook een vriendje voor Pip bij? Ratten zijn groepsdieren en worden erg ongelukkig als je ze alleen houdt. :j

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 19:10

RedPassion schreef:
Haflinger15 schreef:

Neem je er ook een vriendje voor Pip bij? Ratten zijn groepsdieren en worden erg ongelukkig als je ze alleen houdt. :j

nee, maar 3 x per week ga ik naar mensen toe die ook ratten hebben en zo hebben ze contact :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 19:14

Dat is niet genoeg. :n In je andere topic schreef je dat je er wel twee nam, waarom doe je dat nu dan niet?

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 19:16

Haflinger15 schreef:

Jammer dat je niet wilt luisteren en zo vreselijk eigenwijs bent.. Er is nu al in verschillende topics door diverse mensen tegen je gezegd dat één rat alleen echt not-done is :n
Als je dan perse geen tweede ratje erbij wilt, neem die eerste dan ook gewoon niet!!

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 19:24

RedPassion schreef:
Dat is niet genoeg. :n In je andere topic schreef je dat je er wel twee nam, waarom doe je dat nu dan niet?

ja weet ik maar heb me toch bedacht

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 19:24

Yinthee schreef:
Haflinger15 schreef:

Jammer dat je niet wilt luisteren en zo vreselijk eigenwijs bent.. Er is nu al in verschillende topics door diverse mensen tegen je gezegd dat één rat alleen echt not-done is :n
Als je dan perse geen tweede ratje erbij wilt, neem die eerste dan ook gewoon niet!!

dat weet ik nu wel.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 19:28

Waarom ben je dan toch zo dwars om er maar één te nemen als je het nu wel weet.. Luister dan gewoon naar wat er vanuit alle kanten gezegd wordt. Kei en kei zielig voor dat beestje wat je wilt nemen... En twijfel ook aan de rest van de verzorging die hij zal gaan krijgen als je met zo'n instelling al een ratje aanschaft.. Je kan me niet wijsmaken dat je je dan ingelezen hebt over ratten houden. En ook al zou je dat wel gedaan hebben, zou je waarschijnlijk toch een dikke middelvinger opsteken en je ratje op zaagsel zetten om bijvoorbeeld maar wat te noemen, want dat is immers het goedkoopste.. En jij weet het tenslotte zelf wel, naar andere mensen met ervaring moet je niet luisteren. :7
Sorry hoor maar ik wordt hier echt een beetje boos om. Heb nu al medelijden met de toekomstige "Pip."

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 19:32

Yinthee schreef:
Waarom ben je dan toch zo dwars om er maar één te nemen als je het nu wel weet.. Luister dan gewoon naar wat er vanuit alle kanten gezegd wordt. Kei en kei zielig voor dat beestje wat je wilt nemen... En twijfel ook aan de rest van de verzorging die hij zal gaan krijgen als je met zo'n instelling al een ratje aanschaft.. Je kan me niet wijsmaken dat je je dan ingelezen hebt over ratten houden. En ook al zou je dat wel gedaan hebben, zou je waarschijnlijk toch een dikke middelvinger opsteken en je ratje op zaagsel zetten om bijvoorbeeld maar wat te noemen, want dat is immers het goedkoopste.. En jij weet het tenslotte zelf wel, naar andere mensen met ervaring moet je niet luisteren. :7
Sorry hoor maar ik wordt hier echt een beetje boos om. Heb nu al medelijden met de toekomstige "Pip."

en bedankt he! ik kan heus goed voor mijn dieren zorgen.
en mijn moeder heeft ook een rat alleen gehad en die had het prima naar zijn zin!
dus what's the problem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 19:33

Haflinger15 schreef:
RedPassion schreef:

ja weet ik maar heb me toch bedacht

Waarom dan toch? Mensen die 1 ratje uit onwetendheid nemen zijn al slecht bezig, maar als je willens en wetens zo'n diertje alleen gaat houden terwijl je weet dat ze met minimaal 2 moeten zijn, waarom begin je er dan aan?