Hondenfokkers meetingpoint!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 22:44

Oh cool!
Ringtraining is tegenwoordig op donderdagavond, al een tijdje. Ik ben nu 3 jaar lid en sinds mijn lidmaatschap is het al op donderdag avond.
Ik zou juist graag wel op dinsdag gaan, maar dat is ook omdat ik op donderdag nu puppycursus heb. Dan kan ik met de andere honden dus geen ringtraining volgen (of ik moet op en neer naar huis maar dat is qua tijd niet te doen), want ik laat geen honden alleen in de auto :D

Chubby

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 22:56

In mijn beleving was het op dinsdagen, maar misschien ben ik abuis. Is het voor de grotere honden wel nog steeds pas na 21.00? Wellicht zou ik vroeg in de avond wel kunnen :Y)

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 23:13

Ik weet dat ze om 19:00 of 19:30u meestal met de kleintjes beginnen. Maar ik sluit meestal rond 19;45/20:00u aan. In overleg is veel mogelijk in mijn ogen ;)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 23:16

Leuk ik liep d'r rond met een zwartbont jack russell ratje met een blauw tuigje
Laatst bijgewerkt door Billy op 13-09-21 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 23:16

Ah, dan zal ik nog ns contact opnemen, dankjewel!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 19:14

Ik heb op fb een open brief gezet aan minister schouten over het ubn nummer, mocht je hem tegenkomen en het er mee eens zijn, voel je vrij om hem te delen..

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 22:16

Misschien hetkent iemand dit gedrag en weten jullie misschien een antwoord:
Sinds het nest dat Naya heeft gehad rijd Naya steeds vaker op Charlie. Vroeger deed ze dit amper (normaal). Nu echt soms constant dat ik er ambetant van wordt. De duts ligt er dan vaak gewoon al lachend bij of stapt gewoon verder. Op zijn hoofd, langs de zijkant, al stappend. Ze doet gewoon voort. Dan draait ze zich om en worstelen (spelen) ze verder. Ik roep haar er af maar zou sommige dagen dan heel de avond blijven roepen.

Iemand een verklaring? :+

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 22:33

Hier is t echt een hormonendingetje. Heb er eentje die t vooral rondom de loopsheid doet.
Rijgedrag is in principe een vorm van frustratie uiten. Maar nu uitvinden waardoor.

Billy, niet gezien wel heel benieuwd.
Zal kijken of ik hem voorbij zie komen. Toevallig in fokkers voor fokkers ook gedeeld?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 23:46

Nee dat niet

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-21 10:20

Ben ook wel benieuwd.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-21 14:01

Brief gelezen per PB, ik ben echt benieuwd waarom jij denkt dat veel fokkers dit als probleem gaan zien? Omdat ik verwacht dat anderen dit ook willen weten doe ik het via het topic.

Edit: NDG heeft imo niks ermee te maken, dat is uit veiligheid voor de pups die je fokt / honden die je houd.

Edit 2: Ik denk dat jij verkeerde begrepen hebt waarvoor het UBN staat. Als particulier ga je niet 'bedrijfsmatig' fokken. Daar hebben ze het liefkozend 'uniek baasjes nummer' genoemd. Pas vanaf structureel 20 (of 25?) pups per jaar wordt het een bedrijfsnummer en dat vind ik niet meer dan terecht.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 14:12

In principe nu als basis 20 pups inderdaad. Ergens is t natuurlijk wel dubbel. De pups worden en via de raad en via een databank(net welke je kiest) al geregistreerd. Daar is makkelijk iets aan te koppelen om t bij te kunnen houden hoeveel er gefokt word. Want dat is t enige wat ze willen weten en t daarna belastingtechnisch om te zetten. Plus dat zo bedrijfsmatige fokkers (broodfokkers) op moeten vallen en daar op gehandhaafd zou kunnen worden.

Ik mis alleen t belangrijkste deel voor mij. Je kan hier zien dat t puur een centenkwestie is. En niet in welzijn van de honden. Het is al wettelijk verplicht om ouderdieren te testen. En dat had hier echt wel toegevoegd mogen worden van mij. Want zelfs “bedrijfsmatige” fokkers komen daar gewoon onderuit.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 14:49

Omdat ik denk dat het voor een hoop mensen die eenmalig een nestje willen als teveel gedoe wordt gezien.
Daarbij wil ik zelf geen Uniek Bedrijfsnummer, ik wil niet gelijk gesteld worden aan hondenhandelaren en broodfokkers
En het is gewoon de zoveelste geldklopperij, want de hondenhandel gaat het echt niet oplossen. Zolang de overheid nog dik verdient aan de honden die illegaal de grens over gehaald worden, en dit ook gewoon door de vingers zien, gaat er niks veranderen. Het dient totaal geen doel.
En ik denk dat er mensen af gaan haken die serieus fokken, en dat gat wordt wel weer opgevuld met broodfokhondenn of zng rescues die veelal niet geschikt zijn voor de Nederlandse maatschappij

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-21 15:13

Billy schreef:
Omdat ik denk dat het voor een hoop mensen die eenmalig een nestje willen als teveel gedoe wordt gezien.
Daarbij wil ik zelf geen Uniek Bedrijfsnummer, ik wil niet gelijk gesteld worden aan hondenhandelaren en broodfokkers
En het is gewoon de zoveelste geldklopperij, want de hondenhandel gaat het echt niet oplossen. Zolang de overheid nog dik verdient aan de honden die illegaal de grens over gehaald worden, en dit ook gewoon door de vingers zien, gaat er niks veranderen. Het dient totaal geen doel.
En ik denk dat er mensen af gaan haken die serieus fokken, en dat gat wordt wel weer opgevuld met broodfokhondenn of zng rescues die veelal niet geschikt zijn voor de Nederlandse maatschappij

Jij krijgt geen bedrijfsnummer maar een baasjesnummer, dat is de extra light versie.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 16:50

Nu wil ik weten waarover het gaat :+

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 17:47

Alle hondenfokkers in Nederland moeten een UBN nummer aanvragen waarmee ze als bedrijf geregistreerd staan

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-21 18:11

xLaraaj schreef:
Nu wil ik weten waarover het gaat :+

In België is dat al, alleen in een andere vorm. Gaat over hobbymatig of bedrijfsmatig fokken en de belasting daarover.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 18:24

Hoever ik het lees is dat hetzelfde als ondernemingsnummer of btw-nummer?
Hier moet dat niet altijd :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-21 20:33

xLaraaj schreef:
Hoever ik het lees is dat hetzelfde als ondernemingsnummer of btw-nummer?
Hier moet dat niet altijd :)

Ja zoiets, hier nu dus wel maar pas vanaf 20 pups betaal je belasting.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 08:54

Nu ben ik geen fokker, vind het wel interessant om mee te lezen. Maar ik heb wel een vraagje qua hormonen.

Zoals jullie weten(of misschien niet meer) heb ik voor het eerst in mijn leven een teefje. En haar eerste loopsheid is nou niet bepaald volgens het boekje gegaan. Ze had al vanaf 10 maanden last van enorme schommelende hormonen. Ze werd uiteindelijk pas met 15 maanden loops. Was 2 weken voor de loopsheid sloom, loom, niet in der hum. Tijdens der loopsheid was het wel oke, behalve met trainen. Na der loopsheid bleef het met trainen "slecht". Ze wilde maar niet en was langzaam en snel moe, bedoel echt na 1 a 2 kleine oefeningen(agility) moe...

Dus nu na een maand na der loopsheid is ze nog steeds niet zichzelf. Bij de dierenarts geweest en die zei toch echt hormonen en misschien een schijnzwangerschap onderweg. Samen met de dierenarts overlegd om toch even bloed te prikken en te kijken hoe hoog de testosteron is.

Ik kreeg gisteren de uitslag: 57,98
De dierenarts vertelde dat zij met 30-40 aanraden om de dekreu te bezoeken en dat dit dus wel extreem hoog is voor een hond die niet loops meer is...

Herkennen jullie dit? Gebeurd dit vaker?
En naast de PUUR druppels schijnzwanger, hebben jullie misschien tips hoe ik het leven op dit moment plezieriger kan maken voor haar? -O-

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 09:33

Bedoel je niet progesteron? Progesteron is bepalend om te dekken. Maar zulke waardes hebben wij in ieder geval nooit gehad. Dus daar kan ik weinig mee.
Ik zou uitgaan van schijndracht. Tijdens schijndracht, wat overigens iets heel natuurlijks en normaals is, houd je ook een hoge progesteron waarde net als tijdens de dracht. In principe kan je weinig doen aan schijndracht. Afleiden, evt minder voer en verder doen wat je normaal ook doet.
De eerste loopsheid is, net als de eerste keer dat mensen ongesteld worden, vaak heftiger dan de ronde daarna.

T gedrag zegt voor mij ook schijndracht. Mijn teven zijn exact zo als ze gedekt zijn.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 09:49

kiwiwitje schreef:
Bedoel je niet progesteron? Progesteron is bepalend om te dekken. Maar zulke waardes hebben wij in ieder geval nooit gehad. Dus daar kan ik weinig mee.
Ik zou uitgaan van schijndracht. Tijdens schijndracht, wat overigens iets heel natuurlijks en normaals is, houd je ook een hoge progesteron waarde net als tijdens de dracht. In principe kan je weinig doen aan schijndracht. Afleiden, evt minder voer en verder doen wat je normaal ook doet.
De eerste loopsheid is, net als de eerste keer dat mensen ongesteld worden, vaak heftiger dan de ronde daarna.

T gedrag zegt voor mij ook schijndracht. Mijn teven zijn exact zo als ze gedekt zijn.

Ja sorry dat bedoel ik :o

Maar afleiden als in? Want ik ben agility blijven trainen maar juist daar is ze heel sloom en niet in der hum. Thuis gaat het wel ok, behalve dat ze meer slaapt dan "ervoor". En buiten snuffelt ze extreem veel..

Hoezo minder voeren?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-21 10:13

Nicky91 schreef:
Nu ben ik geen fokker, vind het wel interessant om mee te lezen. Maar ik heb wel een vraagje qua hormonen.

Zoals jullie weten(of misschien niet meer) heb ik voor het eerst in mijn leven een teefje. En haar eerste loopsheid is nou niet bepaald volgens het boekje gegaan. Ze had al vanaf 10 maanden last van enorme schommelende hormonen. Ze werd uiteindelijk pas met 15 maanden loops. Was 2 weken voor de loopsheid sloom, loom, niet in der hum. Tijdens der loopsheid was het wel oke, behalve met trainen. Na der loopsheid bleef het met trainen "slecht". Ze wilde maar niet en was langzaam en snel moe, bedoel echt na 1 a 2 kleine oefeningen(agility) moe...

Dus nu na een maand na der loopsheid is ze nog steeds niet zichzelf. Bij de dierenarts geweest en die zei toch echt hormonen en misschien een schijnzwangerschap onderweg. Samen met de dierenarts overlegd om toch even bloed te prikken en te kijken hoe hoog de testosteron is.

Ik kreeg gisteren de uitslag: 57,98
De dierenarts vertelde dat zij met 30-40 aanraden om de dekreu te bezoeken en dat dit dus wel extreem hoog is voor een hond die niet loops meer is...

Herkennen jullie dit? Gebeurd dit vaker?
En naast de PUUR druppels schijnzwanger, hebben jullie misschien tips hoe ik het leven op dit moment plezieriger kan maken voor haar? -O-

Ik zou Mezzy zsm laten castreren, 100 dagen tellen vanaf het begin van de loopsheid en weg ermee. Dit is het begin van ellende voor de toekomst. Zulke waardes zegt helemaal niks en de DA zit ook niet goed wat betreft interpretatie.

Die hond zit gewoon klote in haar vel, zeker als je de sport in wilt heb je niks aan dat geneuzel, ben je iedere loopsheid 3 maanden zoet.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 10:23

KimD schreef:
Ik zou Mezzy zsm laten castreren, 100 dagen tellen vanaf het begin van de loopsheid en weg ermee. Dit is het begin van ellende voor de toekomst. Zulke waardes zegt helemaal niks en de DA zit ook niet goed wat betreft interpretatie.

Die hond zit gewoon klote in haar vel, zeker als je de sport in wilt heb je niks aan dat geneuzel, ben je iedere loopsheid 3 maanden zoet.

Sterilisatie staat al gepland inderdaad! Gaat alleen om de "overbrugging" daar naar toe. hoe ik het haar zo comfortabel mogelijk kan maken.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 10:23

Nicky91 schreef:
kiwiwitje schreef:

Ja sorry dat bedoel ik :o

Maar afleiden als in? Want ik ben agility blijven trainen maar juist daar is ze heel sloom en niet in der hum. Thuis gaat het wel ok, behalve dat ze meer slaapt dan "ervoor". En buiten snuffelt ze extreem veel..

Hoezo minder voeren?

Minder voeren omdat ze minder doet en minder verbruikt. Terwijl t lichaam ivm de schijndracht evt ook melkgift aan kan maken in de gehele periode. Minder voeren helpt dat voorkomen.

Snuffelen is niks mis mee. Lekker laten doen.
Laten helpen als ze er zoveel last van heeft, zeker gezien haar leeftijd zou een optie zijn.