nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:16

Ik heb ze in onze tuin nog niet gezien. Maar ze zijn wel vrij dichtbij waargenomen...

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:56

Ik heb ze op ons terrein ook nog niet gezien, maar dat zal slechts een kwestie van tijd zijn, vrees ik. In de direct omliggende dorpen zijn ze nog niet gezien. Ik sprak toevallig de door de NBV aangewezen bestrijder van onze regio. Maar een paar dorpen verder wel, dus het is een utopie te denken dat het aan ons straatje voorbij zal gaan....

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:46

Ik heb de Formic pro strips van imkershop besteld. Kan ik ze volgende week nog net op tijd in de kast hangen. Ik zag ook dat ze Beeboost hebben om bij te voeren in de winter met Thymol erin; zou dit iets zijn als winterbehandeling?

edit ; de beeboost van imkershop
Laatst bijgewerkt door Sassy4barrel op Gisteren, 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:49

Ik hoop volgende week eindelijk de laatste honing er af te kunnen halen en de varroa behandeling in te zetten om ze daarna te kunnen gaan voeren.
Het weer gecombineerd met de dagen dat we wel tijd zouden hebben, zit een beetje tegen.

Nieuwe middelen uitproberen waarvan de exacte ingredienten wat dubieus zijn of die in de EU niet goed gekeurd zijn blijf ik ver vandaan. Ik geef liever 2 of 3 euro meer uit aan een product dat het al jaren prima doet en waarvan we weten wat het is en hoe de bijen er op reageren.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:49

Waar ik de bijenhoud gelukkig nog geen hoornaars gezien , ik heb wel verkleiners op de kast; jullie ook? ik zag laatst een topic over Hoornaar vallen ; hebben jullie daar ervaring mee?

In de woonwijk waar ik woon; 1 straat verder pas door gemeente een nest weggehaald
en 4 straten verder waar mn moeder woont daar bij de buurvrouw in het vleermuizen kastje zit er een maar de gemeente en verhuurder zijn niet zo snel. Ondertussen is haar hond al gestoken. Buurvrouw heeft oude hond echt heel sneu heeft er erge last van gehad ondanks de pijnstiller van de DA

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:51

Wij hebben wel 2 vallen staan inderdaad puur om in de gaten te hebben of ze in de buurt zouden zitten.
Ik heb ze bij een imker shop besteld.
En ik vind het lastig om in te schatten of ze leeg zijn omdat ze bij ons nog niet zitten of omdat ik ze misschien niet op een goede plek heb staan...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:00

Heb 1 val staan en overbuurman probeer ze dood te slaan. Ik waag mij daar niet aan.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:04

Doodslaan lost het probleem ook niet op...je kunt ze nooit allemaal dood slaan, een nest kan honderden exemplaren bevatten. Het is beter om een bestrijder te bellen, die kan ze zenderen om het nest te lokaliseren. Dat kan dan verwijderd worden en dan pak je het bij de bron aan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:08

Daarom ook blij dat ik een paar mooie exemplaren had in de val dood om op waarnemingen te zetten.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:49

Hallo dames! Ik ben er al even niet meer bij geweest ivm drukte en vakantie, en dus heel wat bijleeswerk :)

Laurora, wat zonde dat de bijen uit de compostbak net gevlogen waren! Ik denk altijd dat het (als ze eenmaal gesettled zijn) best gek moet lopen willen ze weer vertrekken, dus het zal inderdaad goed warm zijn geweest daar binnen...

Morpheus, 200 ramen slingeren :wow: _/-\o_ Ik vind al dat we lang bezig zijn met 20! Respect! En ik ben wel benieuwd of je het nog steeds in emmers hebt staan, of naar de foto van je voorraadkast ;)

Sassy4barrel Wat een verhaal joh %) Mijn ervaring is helaas ook dat dokters in Nederland er niets aan doen. Ik ben ooit in m'n voorhoofd gestoken, toen werd ook m'n hele gezicht dik. Ik reageer ook met veel zwelling en jeuk, 'gelukkig' wordt ik als ik gestoken wordt meestal in m'n bovenbenen gestoken. Daar is het lastig maar niet gevaarlijk.
De laatste paar keer gesmeerd met aambeien zalf, dat lijkt goed te helpen.

Nickeltje, jij zit inderdaad goed ingepakt als je de bijen in gaat :D Ik zweet me al kapot in een t-shirt en m'n imkerjas.

Ik trek tegenwoordig vaak zo'n lederen barbecue schort aan onder m'n imkerjas. De meeste steken kreeg ik van bijen die op m'n bovenbenen zitten, die dan klem raken en steken als ik voorover buig. Sinds het schort is het niet meer voorgekomen.

Sassy4barrel Ik verkoop 250gr voor €4,25 en 450gr voor €7,50. En sinds mijn man op zijn werk met potjes honing is gespot door de Turkse werknemers kan ik zal altijd kwijt :D

Morpheus, wbt de was, ik heb nog problemen met complete ramen, maar losse stukken doe ik meerdere keren door de zonnewassmelter. Dat komt er mooi schoon uit, maar het kan een vertekend beeld zijn omdat er dus ook geen hele vuile was in gaat.
Ik heb ook een stoomgenerator, maar het lukt nog niet daar een goede opstelling voor te bouwen. Is wel nodig ondertussen, want ik heb kratten vol ramen die omgesmolten moeten worden...

Nickeltje, maken jullie de kaarsen van pure was, of voeg je nog andere dingen toe? Ben de naam even kwijt van dat spul wat er wel eens bij gaat, voornamelijk om het wat flexibeler te houden geloof ik.

MarrieLeen, een collega die in de moestuin aan het schoffelen (oid) was en veel stof opwierp werd ook aangevallen, dat vinden ze kennelijk ook niet leuk.
En naar verluid moet je geen bananen eten in de buurt van een kast, de feromonen daarvan schijnen te lijken op die die bijen afscheiden als ze steken.

Wbt de Aziatische Hoornaar, er zijn er bij ons in de buurt gesignaleerd, en vorig jaar is een nest verwijderd hier in de wijk. Ze zitten er dus wel, maar ik heb ze ook nog niet in de val gehad, of bij mijn bijen. In onze tuin zitten vaak Europese Hoornaars, geen idee of die de AHs op afstand houden...
Doodmaken heeft inderdaad geen zin, dit is de tijd van het jaar dat je met wiekpotten moet werken om de werksters te volgen en de nesten te lokaliseren. Of door te zenderen inderdaad.

Ik moet deze week de combinatie tijd en goed weer hebben voor een uitgebreide kastcontrole, ik heb het allemaal wat haastig achtergelaten in de aanloop naar de vakantie. Waardeloos maar het liep even niet anders.
Met een beetje geluk is er nog wat honing te halen, zo niet gaat er of een kleine portie voer op (1 of 2 dagen 1L per dag) en daarna de varroa bestrijding. Ik heb dit jaar voor het eerst thymovar in plaats van mierenzuur, ben benieuwd hoe dat gaat...

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:56

is ook een heel leuk idee die bijenwas kaarsen ben ook wel benieuwd !

is er iemand die tijdens jouw vakantie naar de bijen kijkt of laat je ze dan gewoon even?

ik heb over 2 weken een workshop om iets van propolis te leren maken maar weet niet niet of het zalf, tinctuur of hoestdrank word maar het zijn in totaal meerdere workshops met iedere keer een ander iets om te leren maar de kaarzen ga ik ook eens vragen :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:08

Wij maken de was zo schoon mogelijk (en als daar nog een enkel dwarreltje in zit dan hoor je de kaars wel eens ietsie knetteren), maar doen er verder helemaal niks doorheen.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:19

@Indy Mouse, ik denk dat jij parafine bedoelt? Het maakt de kaarsen iets flexibeler inderdaad.

Ik heb inderdaad nog niet alles in potjes gedaan....pfffff....veel werk. Van de 260 kilo totaal dit jaar, heb ik nog 150 kilo in grote emmers zitten. Morgen ben ik vrij en is mijn plan in ieder geval weer 1 emmer (25 kilo) in potjes te gaan doen.

Mijn was komt echt niet schoon genoeg uit de stomer helaas, dus ik ga maar eens een poging wagen om het te verwarmen en de viezigheid eraf te snijden...maar dat vind ik meer een najaarsklusje....dus dat komt later wel.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:20

Sassy4barrel schreef:
Is er iemand die tijdens jouw vakantie naar de bijen kijkt of laat je ze dan gewoon even?

Ik laat ze meestal gewoon, over het algemeen heb ik het idee dat ze zich redden ondanks mij in plaats van dankzij mij :')

Ik heb een vorm staan voor waxine lichtjes, daar wil ik mee aan de slag een keer. Alleen nog een geschikt pannetje vinden om was in te smelten.
Propolis verzamel ik wel altijd, maar doe er niets meer. Heb het vermoeden dat ik er zelf allergisch voor ben, dus ben nu wat huiverig om er zalf van te maken en te gebruiken :') In de afgelopen jaren is het een aantal keer voorgekomen dat ineens mijn hele hoofd dik werd, tot het punt dat mijn ogen dicht zaten omdat alles er omheen zo gezwollen was. En de HA kon/deed niks.
De laatste keren voel ik het beter aankomen, mijn oogleden gaan jeuken, worden wat paarsig en voelen plakkerig. Als ik dan flink antihistamine slik, blijft het daar bij gelukkig.
Ik weet het niet zeker, maar een aantal van de keren dat het gebeurde, was ik de dag er voor bezig met een flink dichtgekitte kast, of met het schoonmaken van kastdelen. Tegenwoordig dus iets voorzichtiger daarmee.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:55

Kan je niet een oude zeef gebruiken die je niet meer voor voedsel gebruikt.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:03

Indy_Mouse_9 schreef:
Sassy4barrel schreef:
Is er iemand die tijdens jouw vakantie naar de bijen kijkt of laat je ze dan gewoon even?

Ik laat ze meestal gewoon, over het algemeen heb ik het idee dat ze zich redden ondanks mij in plaats van dankzij mij :')

Ik heb een vorm staan voor waxine lichtjes, daar wil ik mee aan de slag een keer. Alleen nog een geschikt pannetje vinden om was in te smelten.
Propolis verzamel ik wel altijd, maar doe er niets meer. Heb het vermoeden dat ik er zelf allergisch voor ben, dus ben nu wat huiverig om er zalf van te maken en te gebruiken :') In de afgelopen jaren is het een aantal keer voorgekomen dat ineens mijn hele hoofd dik werd, tot het punt dat mijn ogen dicht zaten omdat alles er omheen zo gezwollen was. En de HA kon/deed niks.
De laatste keren voel ik het beter aankomen, mijn oogleden gaan jeuken, worden wat paarsig en voelen plakkerig. Als ik dan flink antihistamine slik, blijft het daar bij gelukkig.
Ik weet het niet zeker, maar een aantal van de keren dat het gebeurde, was ik de dag er voor bezig met een flink dichtgekitte kast, of met het schoonmaken van kastdelen. Tegenwoordig dus iets voorzichtiger daarmee.

ik kan er ook niet tegen als ik het inneem. Maar ik kan er wel mee werken (met plastic handschoenen ) aan . Ik gebruik het altijd voor de hoeven van de paarden

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:05

Marcella schreef:

dus als je was verwarmt en zeeft heb je schone wax om kaarsen te maken?

En hoe gaat dat met propolis ?
Ik had me ingeschreven voor die workshop om te leren propolis tinctuur te maken en gevraagd of ik zelf propolis mocht meenemen maar ze schreef dat het alleen kan als ik perfect gezuiverde propolis mee nam.. maar geen idee wat ze daarmee bedoeld. Ik dacht juist dat ik dat op die workshop zou leren :D

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:28

Dat zou ik ook als leerpunt van de workshop bedacht hebben... Hoe zuiver je de propolis troep die uit een bijenkast komt tot zo zuiver mogelijke propolis... Dat alleen al is een behoorlijk proces...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:20

Sassy4barrel schreef:
Marcella schreef:

dus als je was verwarmt en zeeft heb je schone wax om kaarsen te maken?

En hoe gaat dat met propolis ?
Ik had me ingeschreven voor die workshop om te leren propolis tinctuur te maken en gevraagd of ik zelf propolis mocht meenemen maar ze schreef dat het alleen kan als ik perfect gezuiverde propolis mee nam.. maar geen idee wat ze daarmee bedoeld. Ik dacht juist dat ik dat op die workshop zou leren :D

Valt nog tegen.

Praktijk technisch. :+