Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 14:29

Om al dood te gaan is 3 jaar wel jong ja, maar ik heb ze wel dood in het hok gevonden die net een jaar waren (en niet zichtbaar ziek waren geweest).
Je kunt er gewoon niets zinnigs van zeggen.

Ik zou er wel een heel jong beertje (van 4 5 weken) bij zetten. Een cavia alleen is gewoon niets. De bren die ik nu heb zitten zijn te oud om te koppelen en dat is best sneu voor ze.

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:37

Okay. Maar wat nou al dat ook mis gaat? En weten jullie misschien een jong beertje?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 14:40

De Opvang of Marktplaats...
Ja, niemand kan vooruit zeggen óf het goed gaat of niet, maar een jong beertje is onderdanig en voordat die gaat puberen met een maand of 4 is hij hopelijk al gesetteld en zal geen stampei meer maken.
Het helpt ook als je een ras neemt met en rustig karakter, bijv. een US Teddy of Rex. Persoonlijk zou ik iig geen Borstel nemen.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 23-01-15 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:40

Ik kon dan gewoon de cavia weer terug brengen naar de opvang als het niet zou lukken. Dus dat is wel fijn!

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:42

Ah jammer, vind borstels juist zo leuk. Maar mijn moeder vind dat ook weer niks want 'ze aaien niet lekker :+'

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:53

Ik heb er twee keer een jonge borstel bijgezet en dat is prima gedaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 14:57

Bij mij ook tot die 4 a 5 maanden werd en stevig ging vechten....

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:59

De eerste heeft nooit gevochten en de huidige heeft kort even gevochten. Geen verwondingen verder en nu is hij dikke maatjes.
Het ligt gewoon aan de dieren zelf, ik zou niet zeggen dat je een bepaald ras wel of niet moet nemen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:04

De borstel die hier te logeren was heeft Nibbit helemaal naar de klote gebeten, ik weet niet of ik toen foto's heb laten zien of dat ik nog niet in het topic zat?

Haar complete hooft, neus en kin waren kapot gebeten.. Dat is toen helemaal schurft en schimmel geworden daarom heeft ze een tijd alleen gezeten.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:07

Dat kan ook gebeuren met andere cavia's. Ik heb een gladhaar dame hier gehad die haar borstel zusje helemaal sloopte.

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:44

Ik ga morgen naar de Groenrijk, daar hebben ze vaak jonge caafjes en is ook nog een hele aardige vrouw die ook fokte geloof ik. Net Bokkie even op schoot gehad en wat witlof gegeven, ik merk wel echt verschil met Brammetje! Hij was wel fel naar het eten maar Bokkie is echt een machine haha :')

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:41

Sneu juultje, maar zo is die wel uit z'n lijden verlost.... Sterkte!

Indy en Jill worden bijna vier jaar. Ik dacht eerst drie maar ik twijfel. Ik denk vier maar weet eigenlijk niet zeker moet dan even het stamboom nakijken.

Nog even een mooie tekst:

Afbeelding

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 09:42

Dat is inderdaad een hele mooie tekst!

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:21

juultje353 schreef:
Ik ga morgen naar de Groenrijk, daar hebben ze vaak jonge caafjes en is ook nog een hele aardige vrouw die ook fokte geloof ik. Net Bokkie even op schoot gehad en wat witlof gegeven, ik merk wel echt verschil met Brammetje! Hij was wel fel naar het eten maar Bokkie is echt een machine haha :')

Sorry, dat ik even kom binnenvallen en ik wens je heel veel sterkte met het verlies van Brammetje! Maar lees ik nou dat je naar groenrijk gaat om cavia's te kopen? Tuincentra zijn precies hetzelfde als dierenwinkels: allemaal broodfok -O- Koop alsjeblieft geen cavia's daar, want je steunt de broodfok!

Waarom ga je niet daar een opvang waar ook heel vaal jonkies zitten? Cavia opvang Hillegom heeft nu sowieso jonge cavia's zitten...

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:25

Klopt, mijn moeder zei ookal dat ze van de Groenrijk liever geen cavia's wilt. Ik zal even gaan kijken bij die opvang in Hillegom!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:26

Of bel verschillende dierenartsen op voor de prijs voor castratie. Jack kon voor 50 euro gecastreerd worden. Gelukkiger kun je een beer niet maken. En ga alsjeblieft naar een opvang.... Heb een cavia eens uit de dierenwinkel gehaald omdat ze die anders opvoerden aan de slangen. De rest komt of van marktplaats,Fokker of opvang.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:31

juultje353 schreef:
Klopt, mijn moeder zei ookal dat ze van de Groenrijk liever geen cavia's wilt. Ik zal even gaan kijken bij die opvang in Hillegom!

Super! Goeie moeder heb je :D

http://www.caviaopvanghillegom.nl
Ze zijn vandaag geopend tot 16:00. Daarna helaas woensdag pas weer.
Als jullie vandaag kunnen en willen gaan, kan je even bellen naar 0612155298, je situatie uitleggen en vragen of zij daar een geschikte oplossing voor hebben (waarschijnlijk dus een jong beertje?) :) José is super behulpzaam en wil het beste voor de cavia's!

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:51

We hebben net even gebeld en er werd geadviseerd om Bokkie te laten castreren! Dan kan er een vrouwtje bij. Maar dan moet hij nog wel een poosje alleen zitten en dat vind ik dan wel weer sneu.

Edit: ook vind ik dat castreren een beetje eng, ik heb is gehoord dat ze best vaak niet meer wakker worden uit de narcose..
Laatst bijgewerkt door Juliette op 24-01-15 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:14

Gaat 99% van de keren wel goed..bij de opvang hebben we al 1700 cavia's laten castreren en is het pas 1x misgegaan. Je moet goed in de gaten houden dat je dierenarts ervaring heeft met knaagdieren :)

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:21

Ah okay!

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:31

Klopt helemaal wat Lienepien zegt :) Dan zit hij heel eventjes alleen maar kan hij supermakkelijk gekoppeld worden aan alles! Is uiteindelijk de beste optie :j

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:47

Jack liet ik ook voor de eerste keer castreren ging goed! Twee weken op fleece gezeten. Daarna veel buiten gelopen geen problemen gehad

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:48

juultje353 schreef:
We hebben net even gebeld en er werd geadviseerd om Bokkie te laten castreren! Dan kan er een vrouwtje bij. Maar dan moet hij nog wel een poosje alleen zitten en dat vind ik dan wel weer sneu.

Edit: ook vind ik dat castreren een beetje eng, ik heb is gehoord dat ze best vaak niet meer wakker worden uit de narcose..

Dit is exact wat mij ook overkomen is. Ik wilde bij mijn oudere beertje ook een jong beertje en er was gewoonweg geen opvang die daaraan mee wilde werken. Ik vind het niet vreemd dat ze overvol zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 14:01

Ik zou een castraat nooit met één vrouwtje zetten. Die wordt helemaal gek van het achterna zitten en dekken. Zeker als je ze in een kleine kooi hebt zitten (klein = minder dan 1,50).

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:03

Maar wat dan? Ik weet het nu ook niet meer..