Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:04

Sinds zeker een week of 2 heb ik nog maar 1 ei geraapt, terwijl ik 7 kippen heb.
Mijn man zei al: daar heb je toch helemaal niks meer aan.
Oeps..ik hoop niet dat hij snode plannen heeft :P .

Ik weet wel dat ze normaliter wat minder gaan leggen in de winter, maar dit jaar is het echt dramatisch.
Mijn 3 Marans leggen al zeker een maand geen ei meer.
Van mijn 3 Brahma's heb ik dus nog 1 ei gevonden.
Mijn oude krielwyandotje legt ook al heel lang niets meer, maar die legde volgens mij zowieso al bijna niets meer...van ouderdom denk ik.
Ik heb het idee dat ze allemaal minder zijn gaan leggen direct na de zomervakantie. Een aantal is broeds geweest, dus dan weet je ook dat je daar niets van raapt. En nu zijn een paar Marans nog bezig met wisselen van veren, dus dan komt er ook even niets meer.

Leggen ze bij jullie wel nog goed?

Riddershow

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:56

Mijn cochins leggen al sinds begin oktober niet meer en zullen pas rond mei beginnen. ..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 15:51

Hier ook bijna geen eieren.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:03

Mijn 4 grote dames leggen 2 of 3 eieren per dag samen, zijn wel twee legkippen bij, dus dat scheelt. Vorige winter (hun eerste winter) ongeveer hetzelfde. Mijn seramaatje legt zelden nog wat, maar daarbij vermoed ik ook dat haar eitjes dienen als ontbijtje voor die anderen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:01

Van de 7 kippen die leggen, heb ik er maar 1 die legt.... 1 is moeder van kuikens en de anderen zijn nog steeds in de rui. Verder nog wat jong spul, maar die leggen denk ik pas in t voorjaar :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:12

Welk ras legt er er wel regelmatig door en is weinig broeds? Manlief wil er nog kippenibij maar dan wel kippen die blijven leggen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:13

PBA_ schreef:
Welk ras legt er er wel regelmatig door en is weinig broeds? Manlief wil er nog kippenibij maar dan wel kippen die blijven leggen.

New Hampshire <3

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:17

Mijn ervaring is dat welsummer krieltjes aardig door blijven leggen. Ze worden ook oud. Ik heb er nu 2 die al tien zijn ...ze leggen pas een jaar of vier niet meer.
Als legkippen hebben we nu american rocks. Twee van vorig jaar, zij leggen nu slecht tot niet vanwege de rui ( die niet vlotten wil! ) en drie van dit jaar. De laatste zijn pas gaan leggen en leggen nog zeker niet dagelijks. Hopelijk gaan zij net als de andere dames wel de hele winter door.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:22

En als ik besluit voor een bepaald type te gaan kan ik twee dingen doen. Hennen kopen natuurlijk of eieren en deze door mijn eigen kip uit te laten broeden. Alleen vraagt dat dat veel kennis? Want hier heb ik nog geen kaas van gegeten. Buiten dat de hanen weer weg moeten natuurlijk. Maar ook weer leuk en leerzaam voor mijn kinderen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:58

Nee eieren onder de hen uitbroeden is niet moeilijk vooral omdat je hen ze beschermd .

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:55

kohtje schreef:
Hoe oud zijn ze en wat van ras?

Ze zijn nu 2 jaar en ras weten we niet. Kan wel een foto plaatsen als je dat wilt?

Antheman schreef:
wortelsussie schreef:
Als ze niet leggen aan het eind van de winter gaan ze weg en dat wil ik niet :(.

Waarom is dat? >;)

Omdat we/mijn ouders graag kippen hebben voor de eieren. We hebben inderdaad de verkeerde rassoort daarvoor gekozen maar je gaat toch hechten aan een kip!!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:02

ja graag een foto

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:17

Ik zou inderdaad ook in ieder geval vitaminen geven. Kleine moeite en het kan net even helpen.

Wij hebben vandaag het kippenhok afgemaakt. Mooi op tijd want we halen morgen de hennen op!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 01:31

hielkebro schreef:
maar waarom kan ik dan geen hubbard's vinden ? het zijn ook geen barnevelders, dus er moet verschil in zitten, en niet alle legkippen zijn hetzelfde !

toch wil ik mij er in verdiepen in een haan van dit ras, alleen de hanen van dit ras hebben korte staarten. en ik heb liever een haan met een grote staart !

ik zal wel ff een foto van de haan opzoeken.

Die hubbard is een firma die handelt in moederkippen. Deze kippen leveren dus kuikens welke legkippen zijn.
Een legkip uit de industrie is een Isa Brown of Isa White, hanen kom je daarvan eigenlijk nooit tegen want die leggen immers niet. Maar toch is er niet moeilijk aan te komen, mocht je er een willen, alleen zullen ze je vreemd aankijken. Je kunt gerust een haan van eender welk ras bij je leghennen zetten, ik zou dan toch liever gaan voor een haan die je mooi vind (dus met een grote staart) en overleg van tevoren maar even met je buurvrouw, dat voorkomt narigheid ;)

Ik woon ook in het buitengebied, heb nooit last van ongedierte. Wel doe ik 's avonds meestal de deur van het hok dicht en 's morgens dus weer open, soms schiet dat er weleens bijin, is gelukkig nog nooit wat gebeurd.

Edit; mijn brahma's leggen ook nog steeds niet, ze zijn van begin april dus inmiddels al zo'n 31 weken. Maar ach, we wachten wel af, ga er vanuit dat ze in het voorjaar zeer fanatiek gaan beginnen en het rap inhalen :P

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 09:55

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:25

PBA_ schreef:
En als ik besluit voor een bepaald type te gaan kan ik twee dingen doen. Hennen kopen natuurlijk of eieren en deze door mijn eigen kip uit te laten broeden. Alleen vraagt dat dat veel kennis? Want hier heb ik nog geen kaas van gegeten. Buiten dat de hanen weer weg moeten natuurlijk. Maar ook weer leuk en leerzaam voor mijn kinderen.

Probleem is dat als je eieren laat uitbroeden en zeker ook hanen uit de eieren komen.
Die wordt je soms niet kwijt, zelfs gratis komt niemand ze halen. Dus dat is wel iets om over na te denken.... sommige mensen hechten zich snel aan dieren en kunnen er dan geen afstand van doen. Hier worden de hanen als ze niet verkocht worden geslacht.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:57

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:11

Nee :(. Toen gedaan toen er ook vogelgriep was. Hoop dieren in de stress omdat ze niet buiten konden.

Kon me ook herinneren dat bij veel fokkers dieren waren overleden, niet kippen maar dieren zoals fazanten, pauwen, eenden die ook erg stressgevoelig waren.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:22

Ik heb de vitamine gegeven gister... nog geen verbetering. Ze is wel uit haar hokje gekomen, loopt met andere nu buiten in de regen. Zit nu stilletjes onder hun hok. Eet weinig en borstbeen is heel duidelijk te voelen. Zo komt er een maat van ons die veel van kippen weet... kijken wat hij zegt. Kam en lellen lijken ook kleiner en minder rood. Ze laat haar vleugels wel beetje hangen. Vandaag weer druppels geven?
Morgen bel ik echt de dierenarts...

Gister verklaarde iemand mij gek om met een kip naar een dierenarts te gaan... is dat echt zo gek?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 16:04

Ik zie het ook niet zitten om ze binnen te zetten. Vraag is natuurlijk of je daadwerkelijk rekening moet houden met boetes e.d.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 16:07

zeker kipjes ophokken, wij wonen tussen mega kippenstallen in met uitloop. alle 30000 kippen moeten naar binnen. mij 4 kippies ook ......

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 16:33

Ik heb ze liever nu 3 dgn mopperend binnen dan dat ze ziek worden en alles in 10km omtrek geruimd moet worden..

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:32

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:37

Speedster schreef:
Ik zie het ook niet zitten om ze binnen te zetten. Vraag is natuurlijk of je daadwerkelijk rekening moet houden met boetes e.d.

Het is je maatschappelijke verantwoordelijkheid om dit te doen. Het is maar 72 uur.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:42

Ik las dat het ophok- of afschermplicht is. Weet iemand wat dit laatste inhoudt? Zou het ook voldoende zijn om ze op te sluiten in de ren en het dak van de ren afdekken?