Mijn oudje krijgt 2 keer per dag een schaaltje pap, aangemengt met lactose vrije melk omdat ik merkte dat ze echt dun begon te worden. Kan ik nog meer doen om haar weer wat op gewicht te krijgen. (ze eet het graag, heeft nog voldoende levenslust, mist alleen evenwicht snelheid en kracht )
Ze eet haar normale voer nog redelijk goed. Ik wil haar niet alleen zacht voer geven want dan slijten haar tanden natuurlijk nauwelijks en wat er dan gebeurt wil ik niet aan denken. Alleen haar maatje is nogal goed in het voer opeisen. (ondanks dat ik het over meerdere bakjes verdeel)
Anoniem
Geplaatst: 25-03-13 19:35
Vette noten, kaas en voor de pap kokosmelk gebruiken ipv lactosevrije melk, dat is ook vetter. Verder kan zacht voer geen kwaad zolang ze het gewone voer ernaast blijft eten, maar alles weken is inderdaad geen goed idee.
ik was aan het lezen in het topic over irrelevante angsten waar ik vaak het woord 'spinnen' tegen kwam. Dit deed me denken aan m'n laatste ratjes die ik had. Er liep een enorme zwarte huisspin onder het hok, en m'n ratje eefje liep los rond. Ik spring in paniek ongeveer op een stoel, maar eefje rende zo snel ze hem in de gaten kreeg achter de dikke spin aan, en at hem zo op! en ze legde de pootjes netjes naast elkaar op de grond en liep weer vrolijk verder zonder op of om te kijken.. de rillingen liepen over m'n rúg. het ging zo snel, ik dacht nog wel van: is dit wel gezond? maar ik durfde eefje dus echt niet bij die spin vandaan te halen (of andersom ). ik heb zelfs nog even in d'r mondje gekregen of die spin daar wel echt naar binnen was gegaan. Heeft iemand dit vaker gezien ? en weet iemand of dit instinct is of dat het slecht is? ik ben eigenlijk best benieuwd.. m'n mond viel namelijk even open..
Anoniem
Geplaatst: 25-03-13 22:40
Dat is normaal rattengedrag. Je kan zelfs gedroogde insecten voor ze kopen, zijn ze dol op. Ooit had ik voor biologieles op de middelbare school wandelende takken in huis. Ik ging het bakje schoonmaken terwijl de ratten losliepen... Dat was het einde van de wandelende takken, ze aten ze gewoon op.
Arme wandelende takken. Ik zou de spin ook niet bij de rat weg durven halen hoor, of andersom
Daphne__
Geplaatst: 26-03-13 09:31
Ik heb besloten dat het beter is dat mijn ratje bij iemand anders gaat wonen... Kan wel janken, maar ik zie geen andere optie...
Het ging hartstikke goed met zijn nieuwe vriendje... Hij was weer helemaal opgevrolijkt, maar afgelopen nacht is het helemaal mis gegaan. Hij heeft zijn nieuwe vriendje gedood
Ik durf hem gewoon niet meer te koppelen, bang dat het opnieuw mis gaat. En ik wil hem niet alleen houden, dat verdient hij niet. Hij moet gewoon bij iemand komen die veel kennis heeft van ratten, die hem wel samen durft te zetten. En ik kan hem wel naar iemand toe brengen en hem daar laten koppelen en hem dan terug te halen met een nieuw vriendje, maar ik ben te bang dat het dan alsnog fout gaat. Met dit ratje ging het ook goed, nouja tot vanacht...
Het voelt zo vreselijk... Het voelt alsof ik giga faal, door m'n diertje weg te doen. Maar ik wil het beste voor m'n diertjes en ik denk dat dit het beste is voor hem..
Anoniem
Geplaatst: 26-03-13 10:04
Wat erg Daphne! Wat is er precies gebeurd? Weet je heel zeker dat hij het andere ratje heeft gedood, dat er niet iets anders is gebeurd? Welk ratje is het?
Daphne__
Geplaatst: 26-03-13 10:24
Gisteravond hoorde ik de nieuwe wel één keer piepen, niet dat ze ruzie hadden, maar ze wouden beide in het wilgenboogje slapen en dat kon blijkbaar niet samen. Omdat ik 3 hangmatten in de kooi heb en 6 bakjes met kleedje aan de tralie's, heb ik die wilgenboog eruit gehaald. Ik ben daarna nog zeker 2/3 uur beneden gebleven en toen waren ze gewoon door de kooi aan het klimmen. Toen ik naar bed ging zaten ze samen in één van de bakjes...
En toen ik beneden kwam dacht ik; Huh, dat boogje had ik er toch uitgehaald? Maar toen ik beter keek bleek dat dus het ratje te zijn. Zijn rug en nek waren helemaal kapot gebeten...
Het enige wat nog zou kunnen is dat hij uit zichzelf dood gegaan is en Jerry daarna is gaan vreten, maar het nieuwe ratje at goed, was actief etc, dus die kans is wel heel klein. Vooral in combinatie met het wilgenboogje ben ik er wel 99% zeker van dat hij het gedaan heeft. Het ratje lag ook op zijn buik gestrekt en dan de wonden op zijn rug...
Anoniem
Geplaatst: 26-03-13 10:35
Wat naar om hem zo te vinden... Zaten ze al lang bij elkaar? Waar ga je Jerry naartoe brengen?
Wat een ontzettend naar verhaal Daphne Heel veel sterkte, je zal wel heel erg geschrokken zijn
Ik vind het bijna een beetje onnozel om te vragen na dit bericht maar ik doe het toch want ik wil graag jullie raad. Zaterdag ga ik een grote kamervolière ophalen en daar wil ik graag 2 extra verdiepingen in maken. Nu heb ik bij meerdere kooien gezien dat ze dan een rooster als verdieping doen maar dat lijkt me voor de ratjes niet zo lekker liggen... Nu zit ik zelf te denken om 2 plaatjes plexiglas te kopen, dat op maat te zagen, 4 gaatjes in de hoeken en dan met musketon haakjes in de volière vast te klikken. Zou dit kunnen? Of zouden ze aan het plexiglas gaan knagen?
Breng die jerry maar hier, ik heb het helemaal gehad met de overgebleven rat. Hij is altijd lief en tam geweest en nu opeens bijten. Maar dan ook echt ''aanvallen'' zo ligt hij nog heerlijk te maffen en zo hangt hij is je handen. Ze zijn beide helemaal kapot en bloedde nog steeds een beetje.
Anoniem
Geplaatst: 26-03-13 20:10
Is je rat nog alleen over Eclair? Dat zou namelijk het gedrag wel verklaren. Sowieso is het niet zo gek, als hij zijn maatje niet zo kort geleden verloren is.
Ja hij is nog alleen, alleen mijn ouders willen niet dat ik er een bij koop, want dan gaat deze ook dood aan ouderdom en dan blijft er weer een over. Een ratje lenen kan ik bij ons in de buurt niet vinden helaas.
Ik heb het nieuwe ratje bij ons geintroduceerd, en het gaat super! Ze lagen de eerste nacht al gezellig bij elkaar
@eclair98. Mijn ouders wilde dat nu ook niet. Wat wij nu hebben gedaan is een wat ouder ratje erbij gehaald, gratis van marktplaats. Ik mag me daar dan niet al te erg aan hechten (word moeilijk.....) en als mijn laatste rat overlijd gaat de nieuwe naar iemand anders.
Haha, Sarah eet een stukje komkommer (ik snij een dik plakje af en dat snij ik weer een vier kwarten): eerst de binnenkant van 2 stukjes. En dan de schil van de stukjes Haha.
Ik heb nog even een vraagje, wij hebben sinds een week onze ratjes. Af en toe stoeien ze met elkaar, waar ook af en toe piepjes bij komen kijken. In welke mate is dit stoeien en waar ligt de grens met vechten? Ze doen dit heel af en toe, verder slapen ze gewoon lekker tegen elkaar aan en poetsen en krabbelen ze elkaar. Soms begint de één en soms de ander. Dit is gewoon normaal toch? Ik heb eventueel een filmpje maar ik weet niet hoe ik die moet uploaden