Niniane schreef:Nou, we hebben vandaag het halsbandje (we willen over gaan op een tuigje als ze iets ouder is) geïntroduceerd en moet zeggen, dit deed ze heel goed. Behalve wat krabben liep ze eigenlijk heel vlot aan. Ik twijfel nu eigenlijk wel wat handig is. Haar nu ook ´s nachts aan de lijn laten plassen of juist los om opwinding te voorkomen? Adviezen?
In het begin hebben we Layla aan de riem in de tuin gehad, vooral omdat ze anders veel te druk was met alles en niet ging. Om dan meteen in de bench weer te piepen. Aan de riem kon ze op avontuur gaan in de tuin en deed ze wel haar behoefte. Al was dit max de eerste 5 dagen en ook alleen 's nachts. Verder is ze in de tuin altijd los. Tijdens het wandelen is het afhankelijk van waar we zijn. In de wijk is het vast, in het bos etc over het algemeen los. Al zal ze nu vooral aan de lijn gaan, omdat de beren nu met hele kleine jongen lopen. Geen idee wat ze zou doen, maar wil er ook niet achter komen. 's Avonds altijd vast vanwege de coyotes die dan vooral actief zijn.
Nu wil ze 's nachts ook wel eens een feestje bouwen in de tuin (of meer 's avonds laat, bij de laatste keer naar buiten). Maar ze kent het commando en doet het dan uiteindelijk gewoon.
Ze was gisteren ontsnapt uit de tuin. Ze heeft een plank vd schutting los getrokken aan de onderkant (verticale plank) en is er op de 1 of andere manier in geslaagd zich er door heen te wringen (plank heeft weinig speling en kan alleen naar je toe worden open getrokken). Ze had alle versiering bij de voordeur van de huisbaas overhoop gehaald en was over de stoep aan het rennen toen ik aan kwam stormen. Er was ook al een auto gestopt, maar gelukkig was ik er al bij. Was even ontzettend schrikken!
Het is voor nu gerepareerd, maar we gaan extra hout halen voor de zekerheid.