Show je aquarium III!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:59

Zertab schreef:
Kijk dit is dus een van de redenen waarom ik toen uit het topic ben gegaan. Jammer dat het nu weer dezelfde reden moet zijn. Ik probeer het als beginner goed te doen en daarom stel ik (veel) vragen.

Ik lees voornamelijk mee, maar ben het wel met Melyoramel eens.
Niet zo onzeker! Gewoon proberen, beetje gezond verstand erbij en geduld. En in plaats van direct op je tenen getrapt te zijn en direct weg te gaan, kun je ook even achterover leunen, beseffen dat dit NIET om jou als persoon gaat, maar over je gedrag in een topic ;) Ik (ik ga niet voor anderen spreken) vind het juist leuk dat je zo bezig bent, aquaria houden is een mooie hobby!

@Melyoramel, ik vind jou betta schitterend! Een echte Herman :))

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:01

Zertab schreef:
Kijk dit is dus een van de redenen waarom ik toen uit het topic ben gegaan. Jammer dat het nu weer dezelfde reden moet zijn. Ik probeer het als beginner goed te doen en daarom stel ik (veel) vragen.

ik snap je wel,maar er staat zoveel info op internet.
ga dat lezen , probeer wat zelf, heb geduld en lukt het dan niet dan stel je een vraag :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:16

Er komen mooie aqua-scaping opstellen voorbij!

Ik probeer te blijven meelezen, maar het topic gaat hard en ik heb een wat minder geheugen, dus vind het een beetje lastig soms om te posten.

Maar ook van mij een vraag: het hout dat jullie in je aquarium hebben, waar hebben jullie dat gekocht? Ik keek vandaag bij de aquarium-zaak en schrok een beetje van de prijs die op het hout stond... 21 euro voor niet eens zo'n groot stuk.

Ik heb al een tijd een 60 liter bak en die draait goed, alleen wat last van alg af en toe. Waterwaardes zijn goed en planten groeien eerder te hard dan te weinig. Maar mijn tak/wortel die ik er in had is wel een beetje aan vervanging toe.

Marisje76: Leuk bakje! Hoeveel liter is dit?

Nessa: Opnieuw begonnen, wat was de reden daarvoor? Sorry als ik er overheen gelezen heb al eerder!

L_Rivaldo: Hier bij ons (duitsland) heel hoge PH van het kraanwater, dus ik meng met osmose water voordat ik toevoeg bij een wissel. En verder geef ik elke maand ongeveer een keer plantenvoeding en anti-algenmiddel. Verder geen water-verbeteraar oid.

Ellepel: goede revieuw van die planten-website, kijk ik ook eens!

Melyoramel: Wow, die vis is mooi zeg! En gave foto's gemaakt. Jij hebt dus meerdere aquaria? :) Toffe bak ook, ik ga filmpje kijken en echt eens meer info zoeken over betta's!

(en ook van eerdere pagina's heel mooie bakken op de foto! En toffe planten... nu krijg ik zin om toch weer een tweede aquarium te beginnen haha. Maar vooralsnog genoeg aan mijn 60 liter... ervaring opdoen en wie weet misschien later een wat grotere!)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:31

ik heb mijn hout bij Tuinland gekocht,daar was het goedkoper dan bij de aquarium zaak.
maar evengoed nog 15 euro per stuk :j
marktplaats staat ook wel eens wat op.

Afbeelding

ik geniet hier van mijn oerwoud :P
er is een fantoomzalm ruzie te zoeken met een galaxy haha.
en de apistogramma vrouw is op garnalen jacht :D
Laatst bijgewerkt door ellepel op 24-04-21 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:32

Mijn gedrag in dit topic? Ik stel vragen? En ik reageer gewoon aardig op anderen?

En ja wat op internet staat heb ik gelezen. Werkt niet.

Edit: overigens ging die over de kaamlaag nu specifiek over mijn 30 liter. Die draait vier maanden met visjes erbij. Kaamlaag kan ik niet echt gebruiken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:46

Safiera

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:47

Bedankt voor je reactie Ellepel!
Mag dus wel rekenen met wat euro's per stuk... achja, goed spul kost wat!

Gaaf oerwoud! :D En mooi met dat hout en de verschillende planten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:48

ik heb een keer een stuk hout gezien echt zo gaaf <3
was 45 euro...
nou ja dat was me echt teveel geld.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:52

Ons ‘hout’ met aquascaping was nog duurder. :o

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 22:02

@Marisje - Super mooi! De Pogostemon helferi doen het goed zeg! -jaloers- Die hadden bij mij een beetje moeite met op gang komen vanuit de invitro bakjes, maar die beginnen eindelijk ook te groeien na 2 maanden, pfft.
Qua verdamping, denk als je op vakantie gaat een dekplaat wel handig is. Ik verlies denk ik bijna 10% water per week aan verdamping op mijn shallow (wel veel oppervlak in verhouding tot volume).
Mijn zusje komt langs als ik op vakantie ga dus die topt dan ook bij :j

@Mandy - Volgens mij gebruiken de meeste mensen gewoon een rechte magneet op gebogen glas. Ik gebruik zelf geen magneet, teveel horror-verhalen van grote krassen die het kan veroorzaken. Ik gebruik een sponsje, en tandenborstel voor de hoeken.

@Spruit
- Herman }:0 Stond nog niet op mijn lijstje }>

@Safiera - Jaaah, dit is bak nummer 3 :Y) En dat terwijl mijn vriend een limiet op 2 bakken had gezet, dus hij is gewoon heel lief voor mij *\o/*

En qua prijzen voor hout, het wilt nogal verschillen. Volgens mij is spiderwood duurder dan driftwood, vooral als je kijkt naar lengte/gewicht van het stuk. Het kan misschien schelen om niet naar een aquarium-speciaalzaak te gaan, maar gewoon naar een tuincentrum.
Net met zoveel dingen, zodra er een tag bij is van "speciaal voor ...xxx..." dan is het 3x zo door ook al is het hetzelfde item.
Ik heb van de week nog een super massief stuk voor 20 euro kunnen kopen, super blij mee. Ik kan eens foto's maken van de stukken die ik heb en de prijzen ervan, als je dat fijn vindt? Er zit nog best een range aan verschillen in, ook al is het allemaal uit dezelfde winkel.

@ellepel - Je bak is echt mooi groen! Houd je nog wel garnalen over of is ze niet zo'n goede jager? :+

@Zertab - Ik probeer je niet aan te vallen. Vervelend dat het zo voor jou voelt. En vragen stellen als je er echt niet uit komt is okay. Maar je stelt ontzettend veel vragen, soms 2-3 posts achter elkaar, waarvan de meesten, in mijn mening, gewoon op te zoeken zijn op internet. Het topic gaat dan ook heel erg hard met pagina's, wat het voor sommige mensen lastig maakt om bij te lezen en te kunnen reageren op iedereen.
De vragen waar je mee zit, daar hebben meerdere mensen mee gezeten. Het antwoord wat bij jou past, zal echt wel ergens staan. Wij zijn hier ook niet alwetend en zullen ook niet altijd het juiste antwoord hebben.
Zoals ik al zei, waar bij de ene persoon methode A het beste werkt, werkt bij een andere methode B het beste. En anders heeft iemand anders vast nog wel een creatieve methode C ergens gepost. Soms is het even zoeken en uitproberen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 22:04

Ik heb ook een kaamlaag op 2 van mijn bakken.. :Y)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 22:18

Melyoramel schreef:
@Safiera - Jaaah, dit is bak nummer 3 :Y) En dat terwijl mijn vriend een limiet op 2 bakken had gezet, dus hij is gewoon heel lief voor mij *\o/*

En qua prijzen voor hout, het wilt nogal verschillen. Volgens mij is spiderwood duurder dan driftwood, vooral als je kijkt naar lengte/gewicht van het stuk. Het kan misschien schelen om niet naar een aquarium-speciaalzaak te gaan, maar gewoon naar een tuincentrum.
Net met zoveel dingen, zodra er een tag bij is van "speciaal voor ...xxx..." dan is het 3x zo door ook al is het hetzelfde item.
Ik heb van de week nog een super massief stuk voor 20 euro kunnen kopen, super blij mee. Ik kan eens foto's maken van de stukken die ik heb en de prijzen ervan, als je dat fijn vindt? Er zit nog best een range aan verschillen in, ook al is het allemaal uit dezelfde winkel.

Oh zou ik zeker leuk vinden, jouw stukken zien en dan idee krijgen wat ik kan verwachten qua kosten :j
Dan kan ik toch nog eens nadenken over zo'n 21,- euro stuk... hadden wel mooie vorm die stukken en ze verkochten daar ook de planten die je er dan op kunt binden!

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 23:13

Afbeelding

Iemand die eens mee wil denken over waterwaardes? Dit zijn de waardes na twee weken indraaien.

Na googlen kwamen we er al achter dat witte steentjes kalk kunnen afgeven. Die dus getest met azijn en dat knetterde, dus ze allemaal eruit gevist. (Gelukkig niet de hele bak daarmee vol liggen).

Maar zelfs de waardes van het kraanwater zijn erg hard en de ph is hoger dan de vissen zouden willen.
Nou lezen we wel over een osmose apparaat, maar die zijn erg duur, en willen we eigenlijk niet aanschaffen voor een klein aquarium. Dus ben eigenlijk opzoek naar wat goedkopere oplossingen mochten die er zijn.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 23:17

Je kan bij sommige bedrijven (bv ramenwassers/autowasserettes) kijken/navragen of ze osmose water verkopen. Ik koop het in Apeldoorn. Gooi je €1 in een automaat en kun je 25 liter tanken.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 23:22

@Safiera - Ik zal morgen eens bezig gaan met de foto's, dan stuur ik je een PB!

@Lumi - Wat betreft hardheid en pH, zolang je niet vissen hebt die het echt nodig hebben (zo hebben Crystal red garnalen en bv wilde betta-soorten echt een lage pH nodig), dan kom je er vaak nog wel mee weg.

Belangrijkste is voornamelijk het stabiel houden. Neem je bv vissen die een pH van 6.5 - 7.5 willen, en je zit zelf op 8.0 met kraanwater, dan zullen je vissen het er meestal prima op doen. Zolang je maar niet enorme schommelingen gaat maken, dat is vaak veel schadelijker dan constant wat te hoog zitten.

pH kan je vaak ook iets verlagen door gedroogd bladmateriaal en elzenproppen erin te doen (moet je ook wel mooi vinden), maar het zal je waardjes niet drastisch beinvloeden.

Heb je een aquariumzaak in de buurt? Of andere hobbyisten in de buurt? Dan zou je daar navraag kunnen doen, hoe zij het doen met hun water en vissen.

Edit: Joanieke's optie is ook een goede, misschien ziet er een tappunt in de buurt!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 23:23

Wat ik me ook ineens bedenk.. Je kan ook filteren over turf, dus turf in je filter stoppen. Weet niet precies hoe t werkt, zelf nooit gedaan, maar Google er maar eens naar. :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 23:27

Idd turf verzacht je water net als van die catalpa bladeren ( maakt ook iets bruin water) en heel veel stenen geven kalk af ( heel veel problemen mee gehad zelf)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 23:35

Ik had enorm alg. Was er echt klaar mee.
Wel superblij nu. Vind mijn bakje nu echt gaaf.

Volgende week visjes erbij halen.
Ik heb blue bolt garnalen gereserveerd.

Onze stenen en stuk hout waren ook best prijzig. Maar was het echt waard.

Zertab. Je hoeft echt niet uit het topic. Gewoon beetje relaxen :)
Zit je bij een goede speciaalzaak?
Ik vraag altijd advies daar. Hij weet precies was ik in mijn bak heb en hoe we hem bijhouden. Op internet krijg ik 1001 verschillende adviezen.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 07:53

ellepel schreef:
heb je na de wissel plantenvoeding toegevoegd?
of wat misschien nog kan..heb je ook wat met de bodem gedaan, troep afgezogen, of om gewoeld?

Ik zuig inderdaad wekelijks alle troep af van de bodem. Moet zeggen dat vooral onder de pomp heel veel licht. Vooral poep van de vissen. Ik heb plantenvoeding maar durf dat niet meer te gebruiken vorige keer kreeg ik daar echt een rare reactie in het water op. Het werd helemaal zwart. Nu heb ik van de week wel van die sticks bij de wortels gedaan. Mijn planten groeien ook niet echt fanatiek.
Laatst bijgewerkt door L_Rivaldo op 25-04-21 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 08:14

Ellepel een bloedzuiger oei ik vind dat wel enge beestjes hihi

Marisje76 mooie bak heb je zo zeg. Zullen de garnalen straks heel blij mee zijn.

Mandy ik gebruik ook geen magneet ooit gebruikt bij mijn vorige aquarium en toen perongelijk steentjes onder gekomen. Oei wat was ik boos op mezelf. Ik gebruik nu ook filterwatten, ook daar kunnen steentjes in haken hoor maar daar zie je het sneller op en kan je makkelijk vervangen.

Zertab bij mij ging de kaamlaag ook uiteindelijk weg. Je aquarium ziet er verder heel netjes uit.

Ik heb mijn hout bij intratuin vandaan. Volgens mij waren de prijzen tussen de 6.99 en 10 euro. Ik heb er zelfs een heel groot stuk bij. Bij een dierenzaak waren ze dacht ik duurder voor kleinere stukken.

Over turf filteren hoor ik inderdaad ook het een en ander maar geen ervaring mee. Zelf heb ik in mijn pomp (standaard zo geleverd) actieve filterkool maar daar lees ik ook verschillende verhalen over. (Dit is overigens geen ph verlager) ook mijn ph zit aan de hogere kant op 8.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 08:54

Dames spoed vraag!
Mijn zoontjes heeft gisteren een heel bakje voer in het garnalen daartussen
Aquarium gegooid. Nu ziet die er zo uit

Afbeelding

Nu met spoed over gezet hier in

Afbeelding

Hoe lang mogen ze hierin blijven met verwarming zonder pomp?

Overgezet ivm sterfte vervuild water

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:12

Oei! Ik durf niet goed te zeggen hoe lang. Maar ik zou zelf denk ik 20% water ofzo uit die oude bak halen en dan aanvullen met schoon. Dus hele grote water wissel en hem dan even laten draaien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:16

ik heb geen idee hoe lang ze er in kunnen blijven.
zou in de eigen bak een grote waterwissel doen en ze terug zetten?

ja bij mij was de ph ook altijd rond de 8 of 9
geloof dat hout de waarde ook wat kan verlagen?

rivaldo, misschien dat er doordat je in de bodem bezig bent geweest met die sticks dat er dan toch iets in het water veranderd waar de jonge visjes dan niet tegen kunnen?

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:19

Ik zou het water van het aquarium bijna compleet vervangen en dan de garnalen terug.

Ze kunnen gerust uren of dagen in een vaasje leven. Mijn voorkeur heeft dan wel om ze wat planten/mos/ hout te geven om te verstoppen/grazen, en zo ook stress te verminderen.

Garnalen mogen ook bv met de pakketdienst verstuurd worden (ongewervelde dieren), dat overleven ze ook over het algemeen prima!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:22

Ze zitten nu in schoon kraanwater denk ik? Dat is vooral de grootste klap. Mijn kleinste aquarium hier heeft helemaal geen filter, dus zonder filter kunnen ze prima overleven..