Puppy erbij 2019

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 19:46

Ok dan als je het graag wil horen.
Je hebt verschillende lokussen B lokus vererft recensief. den hond die BB of Bb is is zwartbasis. Een hond die bb is is bruinbasis (bij borders vaak chocolade genoemd).
Vervolgens is er de E lokus. Dit is het gen dat bijvoorbeeld een golden retriever geel maakt. Het vererft ook recensief. EE en Ee geeft een hond in de basiskleur (dus zwart of bruin afhankelijk van B lokus ). ee geeft een “gele” hond. Bij borders meestal eered of Australisch rood genoemd. Ee verbergt alle andere locussen.
Dan is er de a lokus. hier is de vererving iets gecompliceerder. Maar deze lokus is verantwoordelijk voor tricolour, Sable en agouti.
Dan heb je de k lokus. Deze vererft dominant. Een hond die kbkb is is gewoon zijn kleur die de a lokus het maakt. Een hond die KBKB of KBkb is verbergt de aftekeningen van de alokus. Dus een hond kan genetisch tricolour zijn maar gewoon zwart tonen bijvoorbeeld.
De D lokus verdund de basiskleur. Het vererft recensief. dd op zwart zorgt voor een blauwe hond. Op bruin een lilac hond.
Dan si er nog een merle gen. Maar die vererving is zo complex dat ik niet alle details zelf goed kan overbrengen. Denk dat kimD daar meer over kan vertellen.
:D

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 19:48

Nynkster wat een leuke pup. :j

Simone hij kijk ook echt zo ondeugend op de box en goed opgeknapt met knippen. :)

Loopsheid geen idee, heb op advies dierenarts Senna al laten helpen met 6 maanden. Misschien dom maar heb naar hun geluisterd. :o

Gelukkig kan Senna goed alleen. Eerst overal. Nu met pubbertijd enkel keuken. Maar ze is nooit lang alleen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 19:49

Ik vind al die kleuren maar verwarrend hoor _O- Dundy wordt namelijk een rode cattle dog genoemd maar ik meen dat hij genetisch geel is?

En Kenai is dan weer een andere kleur dan de BC pup waar ik de vraag over stelde.

Finnens, hier hebben we er ook moeite mee. Dexter heeft het er zeker moeilijk mee na onze verhuizing. Nu is hij nog erg ongemakkelijk met alleen zijn en piept soms. Heel af en toe jankt hij maar dat is maar een paar minuten eens in het uur. Niet fijn voor hem natuurlijk dus we oefenen er nog wel mee en hij is nooit bewust alleen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 19:49

Ergens vroeg iemand hoe oud Harvey is met dat tuigje, moest de datum van de foto terug zoeken daarvoor! :')

Hij is daar +/- 18,5 week.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 19:50

Zoe_97 schreef:
Je hebt verschillende lokussen B lokus vererft recensief. den hond die BB of Bb is is zwartbasis. Een hond die bb is is bruinbasis (bij borders vaak chocolade genoemd).
Vervolgens is er de E lokus. Dit is het gen dat bijvoorbeeld een golden retriever geel maakt. Het vererft ook recensief. EE en Ee geeft een hond in de basiskleur (dus zwart of bruin afhankelijk van B lokus ). ee geeft een “gele” hond. Bij borders meestal eered of Australisch rood genoemd. Ee verbergt alle andere locussen.
Dan is er de a lokus. hier is de vererving iets gecompliceerder. Maar deze lokus is verantwoordelijk voor tricolour, Sable en agouti.
Dan heb je de k lokus. Deze vererft dominant. Een hond die kbkb is is gewoon zijn kleur die de a lokus het maakt. Een hond die KBKB of KBkb is verbergt de aftekeningen van de alokus. Dus een hond kan genetisch tricolour zijn maar gewoon zwart tonen bijvoorbeeld.
De D lokus verdund de basiskleur. Het vererft recensief. dd op zwart zorgt voor een blauwe hond. Op bruin een lilac hond.
Dan si er nog een merle gen. Maar die vererving is zo complex dat ik niet alle details zelf goed kan overbrengen. Denk dat kimD daar meer over kan vertellen.

En dit hebben we bij Boellie, Genetisch Tricolor maar dominant zwart. Chicka is genetisch Sable maar ook dominant zwart ( beide getest).
Dan het volgende lastige, dat brindle vaak vals positief test op dominant zwart. Dus veel dominant zwarte honden zouden brindle moeten zijn
En Rode staffies bestaan vermoeddelijk niet, zijn allemaal Sable. Alleen word t in de staffies dus onterecht rood genoemd.. :P

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 19:50

Haha zoe voor mij is dit nu ff %)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 19:51

punjab schreef:

Simone hij kijk ook echt zo ondeugend op de box en goed opgeknapt met knippen. :)

Loopsheid geen idee, heb op advies dierenarts Senna al laten helpen met 6 maanden. Misschien dom maar heb naar hun geluisterd. :o

Gelukkig kan Senna goed alleen. Eerst overal. Nu met pubbertijd enkel keuken. Maar ze is nooit lang alleen.

Was dat dan voor de eerste loopsheid? Zo is het ook gegaan met mijn Lupa (en ook Luna daarvoor) en eigenlijk nooit geen problemen aan ondervonden. Maar nu schijnt het vreselijk uit den boze te zijn.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 19:52

Oh wel een opluchting om te lezen dat ze van slag kunnen zijn door de eerste loopsheid :) Dacht het wel al. Hoelang blijft een teef zo gemiddeld bloeden? Vanavond nog eens tussen haar benen kijken of te nog bloed, ben een viespeuk :P <<)

Hondje van een vriendin is nu 6/7 maanden en kan nog steeds niet alleen blijven.echt heel de tijd huilen, ijsberen, behoeftes in de bench etc. haar methode waarop ze het dan oplost ben ik zeker niet mee akkoord maarja..

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 19:54

xDenies schreef:
punjab schreef:

Was dat dan voor de eerste loopsheid? Zo is het ook gegaan met mijn Lupa (en ook Luna daarvoor) en eigenlijk nooit geen problemen aan ondervonden. Maar nu schijnt het vreselijk uit den boze te zijn.

Ja was voor der 1ste loopsheid. Was vorig jaar december. Heb wel een oudere DA, misschien daardoor.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 20:00

Volgens mij bloed een teef 10-14 dagen en daarna wordt de vloeistof doorzichtig waardoor het niet meer opvalt en tijdens die omschakeling zit ze ook ongeveer op de meest vruchtbare periode. Ten minste zo hebben ze het mij wijs gemaakt :+
Maar het zal vast ook per hond verschillen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 20:06

Kaus: nee hoor Kenai is dezelfde kleur als die pup (uiterlijk toch, hij draagt een hoop meer).
Cattles heb ik me niet in verdiept maar zo uit het hoofd us een rode cattle een Sable kleurige hond

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 20:12

xLaraaj schreef:
Oh wel een opluchting om te lezen dat ze van slag kunnen zijn door de eerste loopsheid :) Dacht het wel al. Hoelang blijft een teef zo gemiddeld bloeden? Vanavond nog eens tussen haar benen kijken of te nog bloed, ben een viespeuk :P <<)

Hondje van een vriendin is nu 6/7 maanden en kan nog steeds niet alleen blijven.echt heel de tijd huilen, ijsberen, behoeftes in de bench etc. haar methode waarop ze het dan oplost ben ik zeker niet mee akkoord maarja..

Heb je geen broekje dan? Zo kun je het makkelijk bijhouden hoeveel bloed :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 20:14

Zoe_97 schreef:

Klopt ook niet helemaal, als eerste, nu ga ik wél betweterig overkomen overigens, het is recessief, resencief is ongevraagd filmadvies. :+

De E-locus is altijd eerst, hier zijn er maar twee van, wel wordt deze als tweede benoemd.

B-locus kan niet recessief vererven, wel de vier alellen van de B-locus, de kleine b. Die zorgen ervoor dat een zwarte hond 'verdund' wordt naar een kleur. Bijvoorbeeld bruin, chocolade of lever.

B-locus is altijd de zwarte basis.

BB is een zwarte hond, dominant.
BB/EE is ook zwart, dominant.

bb is bruin, lever of chocolade.

Je moet dan denken dat de zwart kleur verdund wordt, de genen 'mengen' waardoor je verdunt.

bb/ee verdund dus nóg verder waardoor je de crème kleuren (en rood) krijgt. Alleen allellen waardoor de dominante genen wegvallen en de andere verdunningen omhoog komen.

Bb/Ee is dus nog steeds een zwarte hond vanwege dominante genen.

De rest wil ik ook nog wel uitleggen, maar dan moet ik de computer hebben. Mijn telefoon vind die codes typen niet heel grappig. :')

Zeker als we het over Merle gaan hebben, maar of mensen daarop zitten te wachten. _O-

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 20:16

kiwiwitje schreef:
Zoe_97 schreef:

En dit hebben we bij Boellie, Genetisch Tricolor maar dominant zwart. Chicka is genetisch Sable maar ook dominant zwart ( beide getest).
Dan het volgende lastige, dat brindle vaak vals positief test op dominant zwart. Dus veel dominant zwarte honden zouden brindle moeten zijn
En Rode staffies bestaan vermoeddelijk niet, zijn allemaal Sable. Alleen word t in de staffies dus onterecht rood genoemd.. :P

Is bij deze rassen wel eens gebruik gemaakt van bulldog bloed? Stomme vraag misschien, maar ik heb van die rassen geen idee waar bloed vandaan komt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 20:28

In principe is het ras heeeeeeeeeeeeel ver terug ontstaan uit engelse bullen en een aantal terrier soorten. :j

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:25

KimD schreef:
Zoe_97 schreef:

Klopt ook niet helemaal, als eerste, nu ga ik wél betweterig overkomen overigens, het is recessief, resencief is ongevraagd filmadvies. :+

De E-locus is altijd eerst, hier zijn er maar twee van, wel wordt deze als tweede benoemd.

B-locus kan niet recessief vererven, wel de vier alellen van de B-locus, de kleine b. Die zorgen ervoor dat een zwarte hond 'verdund' wordt naar een kleur. Bijvoorbeeld bruin, chocolade of lever.

B-locus is altijd de zwarte basis.

BB is een zwarte hond, dominant.
BB/EE is ook zwart, dominant.

bb is bruin, lever of chocolade.

Je moet dan denken dat de zwart kleur verdund wordt, de genen 'mengen' waardoor je verdunt.

bb/ee verdund dus nóg verder waardoor je de crème kleuren (en rood) krijgt. Alleen allellen waardoor de dominante genen wegvallen en de andere verdunningen omhoog komen.

Bb/Ee is dus nog steeds een zwarte hond vanwege dominante genen.

De rest wil ik ook nog wel uitleggen, maar dan moet ik de computer hebben. Mijn telefoon vind die codes typen niet heel grappig. :')

Zeker als we het over Merle gaan hebben, maar of mensen daarop zitten te wachten. _O-

Maar de soorten bruin zijn wetenschappers het nog helemaal niet overeens wat welk bruin net voor verschillende invloed is en er is nog altijd niet testbaar bruin.
Ook bbee champagne is niet correct. Wat de tinten in eered bepaald is nog helemaal niet bekend. Sommigen zeggen ook dat D lokus daarop inspeelt. Maar ik ken bbee honden die stukken donkerder zijn dan BBee honden bijvoorbeeld. Die invloed is helemaal niet bewezen :p
Maar ik gok dat we nu te ver off topic gaan hahahha

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:52

Dat de D-locus inspeelt op de eeR zou me echt verbazen. Want de D-locus zorgt voor blauw en lilac vanuit zwart en lever.

Want een rode komt eigenlijk voort uit een defect ee, Ee & Ee bijvoorbeeld. Beide zwart, maar krijgen dan zowel zwarte pups als rode, omdat het defect verschijnt. ee.

De D-locus verdunt alleen alles wat los en vast zit.

Dus rood, geel en crème verdunt naar champagne. Het is dus niet logisch dat die champagne verdunning weer 'upgrade' naar eeR.

En andersom gaat het genetisch niet, want recessief kan niet weer dominant worden.

dd-ee-BB (of Bb) is champagne, maar
dd-ee-bb is ook champagne.

Ik zou het logischer vinden als ze dachten dat het vanuit de A-locus zou kunnen komen. Dus vanuit Sable.

Desalniettemin ben ik het er zeker mee eens dat er dingen zijn die wij (nog) niet kunnen verklaren omdat het basis DNA niet beschikbaar is gesteld voor onderzoek of testen.

Daarom vroeg ik Kim of er bulldogs in het bloed zitten. Daar zitten nog vrij veel kleurgenen in die nog niet bij naam genoemd zijn, en vaak nog voor raadsels zorgen. Vaak letaal.

Snappen mensen het nog? :')

Edit: Dat is ook een van de redenen dat ons volledig nest getest zal worden, ik wil ze beschikbaar stellen voor de wetenschap waardoor we hopelijk meer ervan kunnen leren.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:58

Milan_lover schreef:
Liesje89 Wat ontzettend spannend en leuk!! Ik hoop dat er een leuk teefje voor jullie bij zit. Zijn de pups inmiddels al geboren?

Afgelopen zaterdag zijn ze geboren :) 5 teefjes en 6 reutjes! Dus genoeg zijn het er zeker :D Zondag 10 maart gaan we kijken :)

Ik heb Dog Copenhagen tuigjes via marktplaats gekocht, heb nu een S en een M, maat L koop ik nieuw want die kan ze óf heel lang aan, óf hij blijft gewoon passen. Bij ontvangst gooi ik tweedehands tuigen een paar dagen in de vriezer tegen eventuele parasieten oid, en daarna krijgen ze een badje in de dettol :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 23:00

Liesje89 schreef:
Milan_lover schreef:
Liesje89 Wat ontzettend spannend en leuk!! Ik hoop dat er een leuk teefje voor jullie bij zit. Zijn de pups inmiddels al geboren?

Afgelopen zaterdag zijn ze geboren :) 5 teefjes en 6 reutjes! Dus genoeg zijn het er zeker :D Zondag 10 maart gaan we kijken :)

Ik heb Dog Copenhagen tuigjes via marktplaats gekocht, heb nu een S en een M, maat L koop ik nieuw want die kan ze óf heel lang aan, óf hij blijft gewoon passen. Bij ontvangst gooi ik tweedehands tuigen een paar dagen in de vriezer tegen eventuele parasieten oid, en daarna krijgen ze een badje in de dettol :D

Ze kunnen ook gewoon in de wasmachine! :D

Hoe groot wordt je hond? Want L is echt huge! Wel slim om het via MP te kopen.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 23:12

Papa is 63cm en 38 kilo en mama is 62cm hoog en 31kg schoon aan de haak. Dus die zijn beide best aan de maat! En als ze in maat M blijft hangen dan is t ook prima, kopen we vanzelf wel een keer in het paars want ik heb nu een zwarte. Maar de boxer waar hij van was die was er uit gegroeid dus ik gok dat een flinke herder er ook wel uit zal groeien.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 23:14

Ik heb btw ook dettol voor de wasmachine haha, morgen is ie aan de beurt +:)+

Familieportretje met papa erbij <3
Afbeelding

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 23:16

Liesje89 als je op de foto van Senna kijk. Ze heeft maatje L van copenhage. Ze heeft tijdje M gehad maar was ze zo uitgegroeid.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 23:23

Ik denk ook wel dat we uiteindelijk naar een L gaan ja :j Maar voorlopig kunnen we vooruit :')

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 23:36

Oh ik wil ook een Dog Copenhagen en heb nog een VVV bon die ik er voor kan gebruiken ook. Maar twijfel dus ook tussen de M en de L want Marley heeft nu de Hurtta active en in de maat L van 80cm tot 100cm. En die past hem nu nog op de kleinste afgestelde omvang, dus 80cm. Als ik dan de M van de Dog Copenhagen koop ben ik bang dat ie er toch nog uit gaat groeien en de L is misschien net te groot. Marley is nu bijna 9 maanden dus ik gok dat hij nog wel iets zal groeien...

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 00:16

L is niet huge hoor, AJ heeft 'm ook en hij is 68cm qua omvang.