nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:19

Hangt er vanaf wat hij bedoelt. Bijvoeren rond die tijd is prima, zelf doe ik het liefst mierenzuur (inderdaad tegen varroa) wel uiterlijk half augustus.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:02

Hoe lang zou het duren bij ramen die nu ongeveer 50% verzegeld zijn om minimaal 75% verzegeld te zijn.

Kast die ik te koop had uit de verkoop gehaald en ga ik houden. Dus straks 3 volken. Meest onzinnige reacties kreeg ik. 8)7

Dus ga de winter in met 3 kasten. :+

Morpheus81

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:30

Wat voor onzinnige reacties kreeg je Marcella? Mijn ervaring is dat het verkopen in vakantietijd niet wil. Ik heb momenteel ook volken te koop en waar die een paar weken geleden nog binnen 2/3 dagen weg waren, reageert er nu nauwelijks iemand. Dat was vorige jaren ook zo en eind augustus, als iedereen weer terug is van vakantie, krijg je ineens weer heel veel reacties. Dus mocht je er toch nog 1 kwijt willen, zou je het dan nog eens kunnen proberen.

Hoe lang het duurt om te verzegelen is lastig te zeggen. Als er niks meer te halen valt, zullen ze waarschijnlijk zelfs stoppen met verzegelen. Dit doen ze namelijk meestal pas als het raatje/vakje vol is. En als er niks meer te halen valt, komt het raatje/vakje niet vol. Maar je kunt ook onverzegelde honing oogsten hoor. Doe de stootproef. Als je een klap op het raam geeft en er spettert niks uit, is het voldoende ingedikt en kun je gewoon oogsten.

Ik heb ook gisteren het mierenzuur erop gezet. Ik denk dat dat nog prima op tijd is en het is er ook een goede week voor; een redelijk stabiele temperatuur en niet te warm. Varroa bestrijding kun je inderdaad het beste voor half augustus doen. Vanaf augustus worden de winterbijen gemaakt en die wil je varroa vrij hebben.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:40

Ja ik zag dat het een mooie temperatuur blijft komende week, dus ik hoop dat het zo goed gaat :)

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:56

Ik heb het er gisteren rond de middag op gezet en soms willen de volken dan in het begin nog wel eens wat gaan baarden, omdat ze het klimaat in de kast niet fijn vinden, maar dat was gisteren niet het geval, dus het lijkt heel goed te gaan. De temperatuur vind ik met mierenzuur altijd nog wel een uitdaging. Maar dit lijkt inderdaad een heel geschikte week, dus ik dacht ook 'snel doen!'

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:07

Genoeg te halen.

Bloemen tuin achter mij staat volop in bloei en de munt achter de kas ook. En in bloemenrand staat ook nog genoeg. En op de moestuin zelf staat goudsbloem in bloei en pharcelia en nog veel meer.

Groot volk op 10 ramen (langstroth) in een kleine 6 ramer spaarkast overzetten. Mensen die vergeten dat langstroth ramen niet in een normale spaarkast maat passen.
Laatst bijgewerkt door Marcella op Vandaag, 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:07

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:13

Ik heb de tymovar strips genomen. Maar heb ook een tester gekocht. Dus ga eerst testen met poedersuiker.

Ben benieuwd volk is al een paar jaar niet echt behandeld.

Enige wat ik deed was voerdeeg met tymol.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:38

Sassy4barrel schreef:
https://imkershop.nl/varroa-bestrijding ... rmatt.html

Kan ik deze dan bestellen ; 2 strips in een langstroth bij groot volk voldoende ?

Is dit dan genoeg als varroa bestrijding?

En bij een klein volkje / aflegger op 6 simplex ramen twee strips ook?

Ik heb dit nooit gebruikt, maar zoals ik het lees gebruik je voor een groot volk 2 strips en voor een klein volk (je 6 raams simplex) 1 strip.
En dat zou dan voldoende moeten zijn als zomerbehandeling. Ik zou dan nog wel een behandeling in december doen.

Marcella schreef:
Genoeg te halen.

Bloemen tuin achter mij staat volop in bloei en de munt achter de kas ook. En in bloemenrand staat ook nog genoeg. En op de moestuin zelf staat goudsbloem in bloei en pharcelia en nog veel meer.

Groot volk op 10 ramen (langstroth) in een kleine 6 ramer spaarkast overzetten. Mensen die vergeten dat langstroth ramen niet in een normale spaarkast maat passen.

Dan kun je nog even afwachten of ze verder gaan verzegelen, maar hoe snel dat gaat is moeilijk te zeggen. Al is het genoemde voor een groot volk zeker leuk ter onderhoud, maar misschien niet genoeg om echt meer voorraad mee aan te leggen. Maar dat is heel moeilijk te beoordelen op afstand.

En ja, dat zijn inderdaad stomme reacties....maar je wilt niet weten hoeveel mensen aan bijen beginnen, die zich er echt helemaal niet in verdiept hebben en dus geen idee hebben waar ze aan beginnen of wat ze doen. Ik probeer die er wel altijd een beetje uit te filteren. Ik ben zelf heel begaan met mijn bijen, wil niet dat ze ergens terecht komen waar het volk in mum van tijd uitsterft. Dus als e alleen maar van dat soort reacties krijgt, heb je groot gelijk dat je ze zelf houdt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:30

Had al vermeld in de advertentie dat langstroth grote ramen zijn met raammaat erbij 48,2. Maar mensen lezen gewoon ook niet.

Heb nu in dat volk ook een nieuwe F1 Q (bevrucht) gedaan wegens geen Q of broed.

Dit volk ga niet oogsten ook die mogen de honing houden wat ze hebben. Twijfel ook om honing kamer eraf te halen en een leeg uitgebouwd broedkamer raam te vervangen voor een nieuw uit te bouwen raam. Mensen die ik ken doen langstroth inwinteren inclusief honing kamer.

Verwen dat volk wel iedere keer die mag de uitgeslingerde honing kamer ramen hebben. :D

Ben benieuwd of alle 3 de volken gaan overleven. :=

De andere 2 volken zijn groot en heel sterk. Ze hebben beide nog hele platen met broed van kant naar kant.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:18

Nee, dat mensen niet lezen klopt helemaal!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:26

En zet bewust maat erbij, want je hebt ook langstroth 47.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:16

Morpheus81 schreef:
Ik heb ook gisteren het mierenzuur erop gezet. Ik denk dat dat nog prima op tijd is en het is er ook een goede week voor; een redelijk stabiele temperatuur en niet te warm. Varroa bestrijding kun je inderdaad het beste voor half augustus doen. Vanaf augustus worden de winterbijen gemaakt en die wil je varroa vrij hebben.

De imker waar ik in de leer zit wil dit pas in december doen. Ik heb net gevraagd omdat ik die strips wil bestellen en hij zegt; " nog tijd genoeg om dat te doen , wij doen dit altijd na de zomer en voor de kerst "

maar nu maak ik me een beetje zorgen want mij lijkt het verstandig om de bijen zo sterk mogelijk de winter in te laten gaan en pas na de zomer/voor de kerst varroa bestrijding te gaan doen lijkt me wel heel laat toch? Sorry voor de vele vragen maar de imker bij wie ik in de leer ben zit niet altijd op 1 lijn met mij en dat is soms lastig voor mij omdat ik van hem de praktijk moet leren maar zelf ook wel een mening heb :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:19

Ben geen voorstander om zo laat nog kast open te maken in verband met de kou ook. Je haalt de warmte uit het volk.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:23

ja dat is ook zo. Ik ga ze toch bestellen en dan volgende week plaatsen. Het zit me niet lekker om ze onbeschermd de winter in te laten gaan. Ik heb bij mn volk (is nieuw volk maar inmiddels wel groot) nu 3 honing ramen in de honing kamer. Deze wou ik invriezen voor de winter om ze terug te geven/voeren dus daar zit ik dan wel even mee.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:24

Pas plaatsen na de laatste honing oogst.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:50

@Sassy4barrel, misschien is er sprake van miscommunicatie met jouw leer-imker? Want normaal gezien doe je aan het eind van de zomer EN in december een behandeling, dus 2 behandelingen. Is dat niet wat hij bedoelt? Al zijn er natuurlijk ook imkers die minder of helemaal niet behandelen.

Ikzelf behandel de gevestigde volken (die dus geen broedloze periode hebben gehad (door bijv zwermen of vervangen van de Q), en/of die niet dit jaar zijn opgezet uit bijvoorbeeld een schudzwerm) aan het einde van de zomer om gezonde winterbijen te krijgen, plus in december om schoon in het voorjaar te starten.
In december is er (meestal) geen broed in de kasten en kun je volstaan met een wat lichtere behandeling door bijv alleen oxaal te druppelen en bereik je toch alle mijten. Als je dit goed voorbereidt, hoeft de kast hier maar enkele seconden voor open en is je volk volledig schoon van mijten.

Volken die een broedloze periode hebben gehad, of die ik dit jaar heb opgezet uit een schudzwerm (bij het maken van de schudzwerm, spuit ik een beetje oxaalzuur over de bijen), behandel ik alleen in december.

Als je de honing niet voor consumptie wilt gebruiken, maar voor de bijen wilt laten, kun je dit tijdens de behandeling op het volk laten staan.

Als je behandelt met Varromed is de wachttijd voor honing sowieso 0 dagen (maw mag er meteen weer op), zelfs voor consumptie. Al zou ik dat zelf niet doen....maar het kan wel.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:58

Nee ik heb hem net nog eens gebeld en zij doen het echt maar 1 x per jaar en dan na de zomer geen specifieke datum maar wel voor december. Maar ik ben zelf meer geneigd naar wat jullie ook doen ; dus voor half aug en dan in de winter een kleine behandeling zodat ze in winter zo min mogelijk warmte verliezen vooral omdat ik 2 nieuwe volken heb want ik heb 1 nieuw volk hun heb ik begin van het jaar opgehaald en zijn nu best groot. Hele bomvolle broedkamer en de honing kamer hebben ze 3 ramen klaar. En ik heb een klein nieuw volkje; een aflegger van een andere imker , zij zitten nog maar op 6 ramen maar heb er 1 honingraam bijgehangen, ze zijn nog wel goed aan het groeien met broed dus ik hoop dat ik hen de winter door krijg zodat ik volgend jaar 2 volken heb en dan krijg ik nog een derde volk er bij van een andere imker volgend jaar als hij afleggers gaat maken :) ik wil dan uiteindelijk gaan imkeren met 3 volken maar moet nog een hoop leren ondertussen :)

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:14

Dat komt vast wel goed! Houd er rekening mee dat je je eigen volken volgend jaar mogelijk ook moet gaan splitsen, om zwermen te voorkomen. En dan heb je dus mogelijk al 4 volken.....die je natuurlijk weer weg kunt geven/verkopen/samenvoegen op een later moment. Maar je moet dus wel materiaal hebben om die splits te kunnen maken en al dan niet tijdelijk te kunnen huisvesten. Je zou er dus ook voor kunnen kiezen om een aflegger van 1 van je 2 eigen volken als 3e volk te behouden. Of je maakt een grote broedaflegger, waarbij je van je 2 volken broed afneemt en in 1 nieuwe kast doet. Dan heb je ook je 3e volk en meteen aan zwermpreventie gedaan ;-)

Er zijn zoveel mogelijkheden. En vraag 10 imkers iets en krijg 11 meningen!

Overigens kan een 6raams volk prima de winter doorkomen hoor. Mits ze voldoende voer hebben en....als je het mij vraagt....juist zijn behandeld tegen varroa *D