Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:52

Is dat ook een beetje ras gebonden dan?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:58

Denk niet rasgebonden niet want hier zijn allemaal orpingtons.

De krieltjes gingen na 23 weken netjes aan de leg (handig als je alles bijhoudt haha) dat was in januari. Betty Boop de grote (die is nu weg) had ik ook vanaf kuiken en die legde ook vrij op tijd. Die is ook in de winter toen nog begonnen.

Deze twee grote doen er dus wat langer over denk ik, die zijn nu 26 weken dus eigenlijk zijn ze pas 3 weken 'over tijd' vergeleken met de krieltjes.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:05

wij hebben dus 4 legkippen, en nu staat er een haan van hetzelfde ras op marktplaats in de buurt.
het ras is niet super bekent, en een mooie haan is toch wel het visite kaartje.

hok ruimte past wel, alleen ben bang dat de haan sochtends gaat kraaien.
en als die gaat kraaien maakt dat niet veel zolang mn buurvrouw die 30 m van het hok af woont niet wakker word.

dus kopen of niet ?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:15

Kraaien zal een haan altijd, dus je zou van te voren je buurvrouw kunnen vragen of ze dat erg vind.
Welk ras heb je dan?

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:32

laptopmuis, huberts ! ;)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:14

Het is erg afhankelijk van zijn/haar gevoeligheid en isolatie van de gevel/ramen. Want ik slaap denk ik ca 40 meter van mijn kippen af, mijn buren zitten een stuk dichterop. Maar niemand hier in het buitengebied die een probleem maakt van een haan... (zijn eigen kippen/haan zitten nog dichterbij zijn slaapkamer...) En ook niet als die van mij en die van hem een kraai wedstrijdje houden... :+

Van mijn kippen wordt ik niet wakker, maar owee ik hoor paardenhoefjes 's nachts of zo :Y)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:36

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:52

ik ben er vanmiddag achter gekomen dat je het schrijft als hubbard.
hier in de buurt kom ik ze enkel op marktplaats tegen, maar ze komen allemaal van de handel hier in de buurt, die verkoopt ze. het is geloof ik de echte legkip.

heb enkele foto's op google gevonden.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:39

Gewone bruine legkip dus? Dat is niet echt een ras (sorry :P).

Ze verkopen bijvoorbeeld ook 'de barnevelder' kip. Dat zijn ook gewone bruine leghybrides.
De echte barnevelder ziet er heel anders uit. Zijn namen die de handelaren aan het ras hebben gegeven. Je hebt legkippen in alle kleuren en elk hebben zij een andere naam gegeven.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:48

maar waarom kan ik dan geen hubbard's vinden ? het zijn ook geen barnevelders, dus er moet verschil in zitten, en niet alle legkippen zijn hetzelfde !

toch wil ik mij er in verdiepen in een haan van dit ras, alleen de hanen van dit ras hebben korte staarten. en ik heb liever een haan met een grote staart !

ik zal wel ff een foto van de haan opzoeken.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:48

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:45

Na wat googlen heb ik iets gevonden :P.

Hubbard is blijkbaar een bedrijf, die fokken dus legkippen die voldoen aan diverse doeleindes (eieren, vlees, beide, ...)

http://www.hubbardbreeders.com/products.php?id=5

Weet niet of het echt een ras is, is blijkbaar wel een legtype.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:56

Hier geen ervaring met afgebroken pennen. Wel 3 kippen die er uit zien of ik er al soep van het gekookt :+ niet echt kano meer dus.
Mijn cochins en orpington ruien helemaal niet.

Voor wie vragen had over opsluiten: ze gaan 's nachts zelf toch heel makkelijk naar binnen. Dan is de kans op roofdieren het grootst. Dan doe ik het hok dus wel dicht. Je hebt overigens ook luikjes die op een timer automatisch open en dicht gaan. Misschien iets voor de uitslapers?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:57

pol013 schreef:
Hier geen ervaring met afgebroken pennen. Wel 3 kippen die er uit zien of ik er al soep van het gekookt :+ niet echt kano meer dus.
Mijn cochins en orpington ruien helemaal niet.

Voor wie vragen had over opsluiten: ze gaan 's nachts zelf toch heel makkelijk naar binnen. Dan is de kans op roofdieren het grootst. Dan doe ik het hok dus wel dicht. Je hebt overigens ook luikjes die op een timer automatisch open en dicht gaan. Misschien iets voor de uitslapers?

Joh! zou dat dan aan het ras liggen? Die van mij dus ook niet :+

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:01

Amaris: maar die van jou leggen dus door in de winter? Ik had even goede hoop omdat de kriel orpington enkele geleden ineens was begonnen maar die lijkt er ook weer de brui aan te hebben gegeven.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:40

Ze leggen wel door ja. Niet helemaal zoals in de zomer, maar het gaat wel door.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:07

Ik heb nu 2 barnevelder krielhennen van 7 mei en 2 bielefelder hennen die een paar week ouder zouden moeten zijn. 1 van de krieltjes legt al trouw dagelijks een eitje, de andere 3 vinden het nog wel best. De wyandotjes van vorig jaar begonnen ook in het najaar en legden trouw de winter door dus hoop nog wel op de andere 3 hennen van dit jaar.
Ik ben bezig met een groter hok en dan wil ik toch wel graag weer 2 wyandotte kriel hennen erbij hebben, die zijn zo leuk.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:18

Heeft iemand een tip,

Wij hebben sierkipjes welke eieren leggen maar sinds de zomervakantie legt nog maar 1 kip af en toe.

Ze krijgen grit en gemengt voer van leg korrel en dat graan/mais achtig voer. Daarnaast vaak avond eten rijst sla etc.

Als ze niet leggen aan het eind van de winter gaan ze weg en dat wil ik niet :(.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:06

Hoe oud zijn ze en wat van ras?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:07

wortelsussie schreef:
Als ze niet leggen aan het eind van de winter gaan ze weg en dat wil ik niet :(.

Waarom is dat? >;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:58

ja als je echt kippen wilt voor de leg moet je het ook niet echt bij de sierkipjes zoeken denk ik. Zoek dan een leuk dubbeldoel ras, of gewoon een echte legkip. Die zijn om te zien misschien minder 'sier' maar die karakters joh, ge-wel-dig.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:36

Hallo iedereen , sorry dat ik zo kom binnenvallen. Ik heb een dringende vraag.
Mijn vriend en ik hebben 4 legkippen, 2 van 2 jaar en 2 van nog geen jaar. Nu is 1 van de 2 oudste witter aan het worden. Ook is ze langzaam, eet en dringt wel maar met eten doet ze niet echt haar best. Normaal vliegen ze allemaal naar het voerbakje, zij sinds een week dus niet meer. Ze zit ook meer stil dan ze loopt. Ze hebben wel hun rui al gehad en ik vind het toch raar dat er nu 1 witter is, voornamelijk aan het uit einde van de veren. Iemand een idee wat is kan zijn? ik bel maandag sowieso dierenarts, ik vertrouw het niet.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 08:24

Als je de kippen nagekeken hebt op parasieten ( kijk vooral op de warme plekken) en je denkt dat ze schoon is kun je altijd bij de dierenwinkel vitaminen druppels kopen. Dat kun je door het water doen of over het voer druppelen. Ik zelf deed het over oud brood dan kon ik ook zien of de kip waar het voor bedoeld was ook werkelijk er van at.
Ik zou je de druppels zeker aanraden nu je van het weekend waarschijnlijk niet met je kip naar de dierenarts gaat. Dan heeft ze dat maar vast binnen.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 09:13

mirim schreef:
Als je de kippen nagekeken hebt op parasieten ( kijk vooral op de warme plekken) en je denkt dat ze schoon is kun je altijd bij de dierenwinkel vitaminen druppels kopen. Dat kun je door het water doen of over het voer druppelen. Ik zelf deed het over oud brood dan kon ik ook zien of de kip waar het voor bedoeld was ook werkelijk er van at.
Ik zou je de druppels zeker aanraden nu je van het weekend waarschijnlijk niet met je kip naar de dierenarts gaat. Dan heeft ze dat maar vast binnen.

Bedankt. Ik heb net even stiekem gekeken zonder dat ze het door hadden. Ze eet en drinkt wel gelukkig. Maar ze zit echt stilletjes en magerder. Ik heb dr na gekeken onder vleugels enz maar ik zie niks... ik wil niet dat ze dood gaat...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 11:01

Geef haar dan in ieder geval maar de vitaminen. Kost een euro of acht...wie weet trekt ze er door heen.