Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vaxie

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 16:31

Hoi! ik ben hier nieuw op het 'ratten'forum. Ik heb zelf al meerdere keren ratten gehad, en ik begin ze nu wel heel erg te missen. Ik zou ze heel graag weer willen aanschaffen, maar ik weet niet of het handig is in mijn geval. Ik vind dat als ik ratjes koop, ik er voor moet zorgen en ze bij mij blijven tot ze doodgaan. Ik zit nu in mijn eindexamenjaar, en volgend jaar ga ik studeren. Nu heb ik heb een studie gekozen waarbij ik thuis blijf wonen. Zo kan ik bijvoorbeeld mijn (verzorg)paardje blijven zien, en opnieuw ratjes nemen kan misschien ook weer. Misschien, want ik weet niet of het wel slim is. Ik kan natuurlijk nooit voorspellen of ik mijn hele studie thuis blijf wonen, het zou natuurlijk kunnen dat ik gedurende mijn studie toch daar op kamers wil. Als ik dat na drie jaar zou besluiten, zouden de ratjes dus mee moeten, en ik weet niet zo goed wat ik vind van ratjes op kamers. (om het maar even zo te zeggen) Daarbij zouden ze dan ook mee moeten verhuizen, wat ze de nodig stress bezorgd.

Ik zou heel graag weer ratjes willen, maar ik weet dat mijn wens wel reeël moet zijn.
Hebben ratteneigenaren hier misschien advies voor mij? of hun mening hierover?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 16:36

Ik heb mijn ratjes 1 jaar op kamers gehad. Ik vond het enorm gezellig en ik baal er van dat ze nu in de woonkamer staan. Ik mis ze s'nachts echt.

Overigens met verhuizen, ik heb ze met kooi en al in de paardentrailer gezet. Ik wilde ze in een reisdoos doen, maar ze waren zo over hun toeren van die vreemde mannenstemmen die mij hielpen verhuizen, dat ik het zo heb gedaan.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 16:58

Ik voer mijn dames ook onbeperkt, hou wel in de gaten of ze niet te dik worden, maar voorlopig nog geen probleem.

Ik zit op kamers en heb nu sinds een half jaar ratten en het bevalt me prima. Als je de kooi goed schoon houdt ruik je ze amper en ik ben genoeg thuis om iedere dag even met ze te kunnen knuffelen enzo :) Waarom zou je geen ratten willen als je op kamers gaat?

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:06

Ik voer ook onbeperkt. Maar ze moeten wel eerst alles opeten voor ze nieuwe brokjes krijgen. Zodat ze niet alleen het lekkere eruit halen en de rest (waar ook de nodige voedingsstoffen in zitten) laten liggen. :)

Ik denk dat het kan hoor. Het verhuizen brengt inderdaad stress met zich mee, maar jouw ouders kunnen ook ineens besluiten om te verhuizen. Misschien zou je nu zeggen 'nou echt niet!' Maar je weet het nooit zeker. En bovendien, zolang je ze niet blijft verhuizen denk ik niet dat het erg veel kwaad kan. Twee keer in hun leven verhuizen (van de rattery naar jouw huis en eventueel nog een keer naar je kamer) overleven ze wel. Maar correct me if I'm wrong..

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:22

@Jorinda: Maakt niks uit hoor dat je het vraagt hihi. Ik kan momenteel ze niet de nodige zorg geven omdat ik veel last van me bekken en rug heb. Ik kan de kooi dus niet onderhouden en ze zaten meer in de kooi dan erbuiten (terwijl dat anders andersom was). Ik vond dat niet eerlijk tegenover ze dus nu zitten ze ff bij een kennis van me die iedere dag thuis is en ze er vaak genoeg uit kan halen. Ik loop nu ook veel in het ziekenhuis en om het zo te zeggen; de zwangerschap vergt veel van me. Straks als de kleine er is kan ik ze gewoon weer in huis nemen omdat ik dan (hopelijk!) geen last meer heb van me rug en bekken. Helaas kan ik momenteel ook niet naar me paardje.... moet echt ff rust houden. Vandaar dat ze nu dus ff niet bij me staan. Maar mis ze wel gigantisch maar ben blij dat ik ze zo vaak kan komen bezoeken!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:27

Ah op die manier! Ik zat al te denken aan schadelijke stoffen uit de urine ofzo. Ik denk weer veel te ver door :')

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:28

Hihihi neee dat was het niet :D

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:36

Ooh, leuk! Nou, ik las dat op heel veel kamers je geen huisdieren mag hebben. maar als ik het zo hoor valt dat wel mee. Het lijkt me inderdaad ook echt heel gezellig, dan zit je niet alleen op een kamer. :) Ik zat er wel aan te denken dat ik dan wel heel goed moet oppassen dat de kamer in de zomer geen broeikas wordt, want dan worden ze geroosterd :+. maar dat is nu nog láng geen probleem zolang ze thuis wonen.
Leuk! hihi, ik ben gelijk helemaal vrolijk.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:19

als ik mijn ratten alles laat opeten, eten ze gewoon niet :( Ik heb het ander halve week volgehouden, toen vond ik het sneu worden en heb er nieuwe bij in gedaan.

Vaxie: misschien kan je er een ratten toiletje erin hangen (als je ze in huis neemt natuurlijk :+ ), kan je makkelijker schoonhouden en gaat het ook minder snel stinken!

Ach, zolang jij je niet drukt maakt om het verhuizen, voelen ze dat aan en valt het allemaal wel mee. Toen wij mijn eerste ratten gingen ophalen deden we ze in hun kooi en zetten ze op de achterbank neer met de gordel erom. En in de bochten even tegenhouden. Ze waren thuis wel van slag, maar dat komt natuurlijk ook doordat ze in een andere omgeving waren.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:20

In de zomer zette ik gewoon een ventilator op mijn kamer en gaf ik bevroren fruit.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:02

Als het echt warm wordt en je wilt je ratjes trouwens laten afkoelen kan je er ook een bak met een laagje water in zetten, kunnen ze zich lekker wassen (heb ook wel eens ratjes gehad die erin gingen liggen :') ) of je gaat ze nat spuiten met een bloemenspuit (niet op het hardste straaltje zetten natuurlijk haha). De meeste vonden dat hier heerlijk! Of een nat doekje op een plateautje liggen, 9 van de 10 x gaan ze daar dan ook wel ff lekker op liggen als ze het echt warm hebben ;)

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:05

Ohh en verhuizen zou ik me niet druk om maken. Ik heb een rattenopvang gehad en moest vaak ratjes bij het station weg halen, of als we naar de dierenarts gingen etc heb ik vaak ratjes moeten vervoeren. Ik moest (bijna) altijd op de fiets omdat ik geen auto heb (en mijn meeste familie leden niet voor ratjes wilden rijden -dom gedoe maargoed) en ik deed ze altijd in een reismandje met lekker wat fleece erin en een stukkie komkommer ofzo. Heb nooit echt problemen gehad eigenlijk met vervoeren, tsja op wat stresspoepies na (stinken! Lekker hahaha) maar dat was altijd dezelfde dag wel weer over zodra ze in de kooi kwamen met soortgenootjes. :)

micksage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:15

mijn ratjes krijgen ook onbeperkt te eten maar heb er 1 die doet aan hamsteren haha alles ligt dan in het huisje en het eten,s bakje is dan helemaal leeg

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:39

Ik ga zo even bijlezen :)

En een berichtje vanuit mij...
Morgen is het zo ver...ik laat mijn lieve ratje inslapen, het kan zo niet langer :(
We hebben al een nieuw ratje geregeld, zodat de ander niet alleen blijft. Maar ik laat haar eerst even afscheid nemen, en dan na een dag zet ik het nieuwe ratje er bij.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:26

Sterkte! :(:)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:49

Hmm ook een vervelend bericht:
vanmiddag toen we de rattenkooi gingen verschonen, vonden we Vagebond (met al die tumoren) dood aan in hun holletje. We hadden het wel verwacht, langere tijd niet gezien. Ik ben er best verdrietig over, maar het is beter voor haar. Ze is in haar slaap overleden.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:53

Jij ook sterkte! :(:)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:57

Heel veel sterkte BArts17 :(:)

Eclair98, wat naar, dat jullie haar dood hebben gevonden. Maar zoals je zelf al zegt, het is beter voor haar! Jij ook veel sterkte! :(:)

Om even algemeen te reageren op waar jullie het over hebben, mijn ratjes krijgen ook onbeperkt eten, mits ze alles op eten. En dat is meestal na 1,5 dag. Dan liggen alleen nog de schilletjes in het bakje. Daarnaast krijgen ze veel fruit en groente voor de afwisseling en af en toe een klein beetje nat katten voer, vinden ze heerlijk!
Om de geur tegen te gaan verschoon ik mijn mannen 2 keer in de week. Ze staan op houtkorrels. Op maandag word hun kooi schoongeschrobt met heet water en zeep, op vrijdag gaat alleen de bodembeddeking eruit en krijgen ze nieuwe erin. Ik ruik ze (bijna) nooit.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:01

Sterkte Eclair98 :(:) Is naar, maar wel beter voor haar.

Die van mij staan op Back 2 Nature: http://www.back-2-nature.co.nl/
Moet ze morgen weer verschonen, maar ik ruik helemaal niets. :n Echt super fijn spul!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:17

Ik zit trouwens op een roze wolk! Haha. Sarah en Lily zijn net uit zichzelf op mijn schouder gekropen. Ze zaten al in hun hok van "laat ons eruit!" :P Helemaal die tralies vasthouden.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:18

Aah, super leuk Jorinda! :)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:16

Jorinda schreef:
Sterkte Eclair98 :(:) Is naar, maar wel beter voor haar.

Die van mij staan op Back 2 Nature: http://www.back-2-nature.co.nl/
Moet ze morgen weer verschonen, maar ik ruik helemaal niets. :n Echt super fijn spul!

Koop je dat in de dierenwinkel of bestel je dat online?

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:34

Ik koop het bij de Dier & Zo in Winschoten. Op die site staan de verkooppunten, moet je je adres invullen en dan laat ie de dierenwinkels in de buurt zien!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:57

Gefeliciteerd trouwens! :)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:15

Thanks! ;)