Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 20:43

In dat geval dan mijn excuses! Die rant hoef je niet weg te knippen hoor, ik had 'm al gelezen en ik snap het best, dat als je het echt niet wist, dat je daar dan over valt, dat ik je daarvan beschuldig :)

Ik haalde uit het volgende dat je het wél wist:
Citaat:
Ik was niet direct bezorgt want deze ree stond vrij ver weg in een weiland achter een raster en daar zou ze niks mee doen. Dat er twee anderen veel dichterbij stonden op het bospad had ik te laat door en daardoor kon zij erachteraan.

Je zegt hier namelijk dat ze met ver weg niks doet en dichterbij had je te laat door en kon ze erachteraan. Dat leest voor míj alsof je dus heus wel wist dat ze erachteraan zou gaan. Naast dat zich dit dus (aldus 'bospad') in het bos afspeelt en je lijkt te weten dat daar wild is. Zo concluderend, vond ik het dus uitermate dom dat je haar los liet.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 21:22

Oh dank voor je uitleg. Zo lijkt het inderdaad alsof ik dat wist ja. Laat ik zeggen dat als ik die reeën had gezien ik direct was omgedraaid en haar bij me geroepen had om aan te lijnen. Ik wist niet of ze erachter aan ging maar ik was dat dan ook niet gaan afwachten.
Het is een bos(je). Klopt. Soort van vergeten blokje bos tussen weiland en een 80 weg (met een sloot ertussen). Google maps zegt dat het nog geen 240 meter breed it. Maar dat heb ik nooit gezegd dus kon je ook niet weten.

Uitermate dom was ik wel hoor. Geleerd heb ik ook. Dank voor je excuses, zand erover. :#

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 21:53

Ik heb een vergelijkbare situatie gehad maar dan met konijnen.
Dívka was nog niet los geweest bij mij en de toenmalige eigenaar zei dat ze prima los kon maar had niet gemeld dat ze achter konijnen aan gaat en veel ruimte neemt (like zwart stipje aan de horizon).
Dus ik Dívka losklikken en zoefffffff hond weg, blind achter een konijn aan. :x
Betreffende park heeft 2 drukke wegen eromheen liggen waar behoorlijk hard gereden wordt dus het liep me dun door de broek. :')
Half uur later was ze terug op de plek waar ik haar had losgeklikt, tong op de grond en ik was inmiddels een rondje gaan lopen met de andere honden terwijl ik haar zocht en riep.
Ze toonde een perfecte hier (van ruim 100m afstand 8-)) en stopte letterlijk op mijn voeten waar ik haar half heb platgeknuffeld en aangelijnd.
Vanaf dat moment is ze alleen nog op het omheinde losloopveld los geweest en 's nachts in de wijk, verder enkel aan de lange lijn.

Warboel

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 21:55

Mja hier is het laatst ook een keer per ongeluk gebeurd.. we waren op vakantie, m’n vriend liet Appa met een slaapdronken hoofd om 07:30 naar buiten en toen zaten er hazen op het veld. Ap vond dat prachtig natuurlijk. M’n vriend was gelijk goed wakker :') die pakte gelijk Appa z’n lievelings piepspeeltje en toen kwam ‘ie gelijk terug gelukkig. Niks gebeurd, geen haas gewond geraakt, en niet meer Appa zonder eerst te checken naar buiten gelaten.

Wij hebben vandaag heerlijk gewandeld met een groep Windsprites, en Appa :') was onwijs leuk! We waren met Ot dr broer en zussen + nog een paar andere, zo onwijs leuk hoe die nestgenoten op elkaar reageren. Spreken echt zo dezelfde taal. Ze hebben allemaal heerlijk gespeeld.

Afbeelding

Helemaal gesloopt daarna, Appa’s oren hangen op half 7 zo moe is ‘ie _O-
Afbeelding
Afbeelding

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 23:56

Flux schreef:
Oh dank voor je uitleg. Zo lijkt het inderdaad alsof ik dat wist ja. Laat ik zeggen dat als ik die reeën had gezien ik direct was omgedraaid en haar bij me geroepen had om aan te lijnen. Ik wist niet of ze erachter aan ging maar ik was dat dan ook niet gaan afwachten.
Het is een bos(je). Klopt. Soort van vergeten blokje bos tussen weiland en een 80 weg (met een sloot ertussen). Google maps zegt dat het nog geen 240 meter breed it. Maar dat heb ik nooit gezegd dus kon je ook niet weten.

Uitermate dom was ik wel hoor. Geleerd heb ik ook. Dank voor je excuses, zand erover. :#

:(:) Zand erover! :)

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 10:20

Niniane: ohh wat een dotje <3 zooo klein nog haha!
Vergelijk vooral niet met andere pups, elke pup is weer anders, lekker op jullie tempo gaan!
Het ritme in die zindelijkheid vinden wordt echt makkelijk, ookal is het de eerst dagen heel intensief haha.

StalMelyn ik had de foto op Insta al gezien natuurlijk, maar wat is Bonne leuk & cute! Echt een fantastische foto <3
Succes met jullie eerste les op de hondenschool! Heel leuk! Welke hondenschool ga je naartoe? Volgens mij wonen jullie een beetje in de buurt.

Flux: ohhh wat schrikken, dat is wel echt een van mijn grootste nachtmerries. :(:)
Fijn dat het goed is afgelopen...

Las ook iemand die zwijnen met jongen tegen kwam, dat lijkt me ook doodeng!

Pippa13: ik heb het volgens mij al eerder gezegd, maar ik vind Vidar echt zó'n stoere hond. Gaaf dat jullie canicross beginnen! & het kamperen ziet er heel leuk uit. Gaan wij hopelijk ook nog wel doen met Evi *D

Oshaa: Je ziet goed dat ze broer/zus zijn! Prachtige omgeving woon je <3 Daar kan ze zich wel lekker uitleven haha. Ze kijkt heel trots bij die pijp maar snap dat jij hier niet heel gelukkig van werd :')

Warboel: woehoe dat zal flink wat snelheid geweest zijn op het strand! Lekker rennen met z'n allen.

Evi had gister een speeldate met de jonge witte herder (7 maanden) van een vriendin van mij. Ontzettend leuk <3
Ze moest heel even de kat uit de boom kijken met zo'n grote wilde hond maar al snel kwam ze helemaal los. De herder deed ook wel echt voorzichtig en ging veel liggen om op ooghoogte te spelen dus dat was echt leuk om te zien.

Daarna helemaal kapot natuurlijk, dus binnen lekker liggen slapen terwijl ik aan de koffie ging :P

Afbeelding

Afbeelding

Volgend weekend hebben we alweer de afsluitende les ("examen") van de puppycursus, wat is de tijd voorbij gevlogen zeg! 7 mei starten we dan met het vervolg, "jonge honden".

Vanochtend kwamen we iemand tegen die dacht dat ze al uitgegroeid was *D
Nee hoor, pas 4 maanden oud. Maar ze begint wel echt die puppy-fluf kwijt te raken, is al echt een hondje maar dan nog wat kleiner dan dat ze wordt haha.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 12:48

xSannee super leuk die speeldate! Zag het op insta langs komen. Je hebt echt een leuke pup!

Niniane: ohh wat een leukerd! Veel plezier samen. Ook een ras wat je niet dagelijks ziet.

Flux: ohhh wat schrikken!

Oshaa: Je ziet goed dat ze broer/zus zijn! Prachtige omgeving woon je.

Warboel: Wat een gezelligheid op het strand :D

Hier vanmorgen zo blij als een klein kind omdat ik de honden weer opgehaald heb :')
Ze hebben het beide super gedaan :j

Afbeelding

Vanavond weer les met Nero. Dus vanmiddag mag hij fijn uitrusten van alle indrukken.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 15:51

Sannee, ik woon in gemeente Renkum en gaan naar hondenschool Van Laar in Bemmel.
Leuk om anders een keer af te spreken?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 16:52

Fijn dat het goed is gegaan shaya!

Sky is loops, af en toe is ze even de weg kwijt :+
Afbeelding

Afbeelding

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 19:18

Nou, we hebben vandaag het halsbandje (we willen over gaan op een tuigje als ze iets ouder is) geïntroduceerd en moet zeggen, dit deed ze heel goed. Behalve wat krabben liep ze eigenlijk heel vlot aan. Ik twijfel nu eigenlijk wel wat handig is. Haar nu ook ´s nachts aan de lijn laten plassen of juist los om opwinding te voorkomen? Adviezen?

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 20:46

Aaah, Skye loops. Eerste keer volgens mij. Altijd even vervelend ook die verandering in het lichaam.

Niniane, hier komt Bonne in de avond niet van de riem maar ik woon dan ook in het bos. Zelfs aan de riem heb ik zaklamp nodig om te zien of hij behoeftes doet.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 20:48

Geen idee wat beter is, wij lieten Fitz s nachts in de achtertuin plassen op een stukje gras dat we hadden, omdat hij bij de straat de eerste week nog erg veel prikkels had. Plus we hoefden 's nachts dan niet de straat op. We tilden hem dan naar de tuin vanaf boven, zetten hem neer, plasje en meteen weer mee naar boven, zodat hij niet te "wakker" werd. Meestal ging hij dan weer vlot slapen. Niet aan de lijn dus. Maar het is ook vooral uitproberen wat voor jullie werkt!

Het tuin plassen was er trouwens heel snel uit hoor, binnen 2 weekjes kon hij alles gewoon op het gras langs de straat en hoefde hij er in de nacht niet meer uit.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 20:59

Ik herinner me dat ik mijn pup heel vaak los had, maar hij was zijn hele leven bijna altijd los. Na het aanleren om aan de riem te lopen heb ik niet echt gemerkt dat hij het vervelend vond als hij wel aan de riem moest,oke tenzij hij als jonge hond lang moest wachten bijvoorbeeld bij een druk kruispunt of als ik met iemand praatte, dan moest hij wel leren om ook dan even geduld te hebben aan de lijn.

Maar het ligt er denk ik ook aan hoe volgzaam je pup bijvoorbeeld is, hoe druk je straat is en hoe goed je straatverlichting inderdaad is etc :') doe vooral wat goed voelt.

Empty words ik heb altijd reuen gehad, merk je dan nu ook echt gedragsveranderingen?

Ik heb mijn hond trouwens nooit in de tuin laten plassen want ik heb een moestuin en ik wil ook niet dat hij dat bij andere in de tuin doet. Maar ik heb wel gras vlak voor mijn huis.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 17-04-23 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:00

StalMelyn: oh dat is nog dichterbij dan ik dacht _O- hier dus ook Renkum haha
Leuk om een keer af te spreken! *D

Emptywords: ach die Sky, ze is er onderstboven van.

Niniane; aangezien wij in een appartement wonen ging Evi 's nachts wel aan de riem. Maar ze ging dus meteen vanaf wandeling 1, elke wandeling aan de riem.
'S nachts tilden we haar meestal wel naar buiten, even plassen en weer naar de bench

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:03

Sanne: oh wat grappig, ik stuur je een pb.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:03

Tuin was hier puur praktische overwegingen en dat was daarna weer prima "afgeleerd", hij heeft nooit meer in de tuin geplast (niet eens echt afleren, het ging gewoon automatisch toen hij leerde plasjes doen horen bij wandelen)
Toen de pup kwam hadden we sowieso even niks aan eetbaars voor onszelf in de tuin (normaal hebben we ook altijd een moestuintje), nu kan dat wel weer. :j
Laatst bijgewerkt door Leo op 17-04-23 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:04

Leo schreef:
Tuin was hier puur praktische overwegingen en dat was daarna weer prima afgeleerd, hij heeft nooit meer in de tuin geplast. Toen de pup kwam hadden we sowieso even niks aan eetbaars voor onszelf in de tuin (normaal hebben we ook altijd een moestuintje), nu kan dat wel weer. :j

Denk ook wel dat als je het niet lang aanhoudt als vaste plek het nog wel goed af te leren is :j

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:08

Ik vind het juist fijn dat ze in de tuin plassen, houdt de katten weg. Daarnaast hebben mijn ouders een hondenluik dus kunnen honden sowieso gaan en staan waar ze willen. Bonne maakt er ook al gebruik van.

Bij mij op balkon heb ik ook een lage plantenbak met grassoorten en mos waar Bonne in mag plassen. Ideaal als ze een keer niet lekker zijn oid.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 21:10

Hier een vaste plek waar ze mogen plassen/poepen. In de zomer extra spoelen en wat kennelreiniger erover. 1x per jaar voor t mooie weer nieuwe boomschors erop.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:12

Ik heb mijn honden en dus ook puppen vrijwel nooit aan de riem, des te sneller leren ze hun grenzen en puppen gaan toch nooit ver weg.

'S nachts doen wij ze ook in de tuin, maar onze volwassen honden net zo goed. Vind het gewoon handiger want dan kan ik gewoon in Eva kostuum naar buiten. _O-

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:14

Handig een Luik StalMelyn! Met mooi weer stond hier wel altijd de deur open en kon hij gewoon in de tuin als hij wou maar hij heeft er nooit zijn behoeftes gedaan. Als de honden van mijn ouders te logeren komen moet ik altijd oppassen, die plassen gerust m'n tuin :P

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:15

KimD schreef:
Ik heb mijn honden en dus ook puppen vrijwel nooit aan de riem, des te sneller leren ze hun grenzen en puppen gaan toch nooit ver weg.

'S nachts doen wij ze ook in de tuin, maar onze volwassen honden net zo goed. Vind het gewoon handiger want dan kan ik gewoon in Eva kostuum naar buiten. _O-

:') die draag ik niet vaak

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:27

Overdag loopt Bonne gewoon los maar in het donker echt niet. Dan moet hij toch wel beter gaan luisteren eerst.
En ik ga gerust in pyjama laatste ronde doen hahaha

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:37

StalMelyn schreef:
Overdag loopt Bonne gewoon los maar in het donker echt niet. Dan moet hij toch wel beter gaan luisteren eerst.
En ik ga gerust in pyjama laatste ronde doen hahaha

Ik pyama ga ik ook gerust naar buiten :D

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 22:22

Hier ook in de tuin. Denk dat dit heel afhankelijk is van hoe je leefomgeving is.
Nero is zindelijk maar plast zeker ook nog in de tuin. Hij moet nog 7mnd worden dus voor nu prima.

Vanavond weer les gehad met hem. Hij deed het goed nadat hij vanmorgen thuis is gekomen van zijn weekendje weg. Merkte wel aan eind van de les dat het echt op was voor hem. Dus lekker geknuffeld. Oefening gedaan als de instructeur kwam kijken en verder geknuffeld.
Hij begint zich ook volgens mij langzaam te vervelen. Is toch veel wachten tussendoor en de oefeningen die we doen beheerst hij al.
Eens kijken wat we daar nog mee kunnen.
Voor de les even plasrondje gedaan.

Afbeelding

En op het veld.

Afbeelding