De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 09:03

Muizen hoor ik hier ook regelmatig in de haag ritselen en piepen. Ooit eens eentje in het hok gehad, maar dat was toen ik ze tijdelijk in zo'n standaard konijnenhok had. Nu met het gaas van de nieuwe ren nooit meer gezien.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 15:26

Hier gaat de koppeling echt heel goed. Na wat gerij van Bram op Roos na is alles helemaal rustig. Geen stress. En ze voelen zich erg veilig lijkt het. Hopelijk gaat het goed!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 21:59

Super!

Vandaag weer de hele dag aan de ren gewerkt. Het kost allemaal zo veel tijd :wow: . Paar foto's van wat er zoal gebeurd is:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Edit: Ik hoop het dit weekend toch echt af te hebben. Daarna nog inrichten uiteraard. Ben nog op zoek naar leuke ideeën, dus als jullie die hebben, laat maar weten!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 22:17

Prachtig zeg! Hier Jut en Jul samen. Merkte vanavond wel dat Roos nu duidelijker begint aan te geven dat ze het rijden van Bram niet meer tolereert en duidelijker bij Bram aangeeft dat zij dominanter is door te proberen likjes af te dwingen waarvan Bram zo iets heeft van nah nog niet. Ik probeer ze maar zo min mogelijk te storen in hun koppelproces en kijk geregeld van een afstandje toe!

Afbeelding

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 08:41

Laten jullie eigenlijk overdag ook bij regen altijd het nachthok gewoon open, zodat ze zelf kunnen kiezen waar ze willen zitten?

Er komt regen aan en ben een ‘leek’ wat betreft de konijnen buiten houden haha

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 08:46

Ik zou ze sowieso een schuilgelegenheid geven waar ze uit de regen en wind kunnen zitten indien ze dit willen. Dan kan het nachthok zijn maar ook een ander hokje natuurlijk.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 08:49

Ja dat is idd logisch, en dat heb ik uiteraard. Ik heb het buitenhok gemonteerd met een ren ervoor. Afbeelding dit hok met een ruime puppyren. Ik kan ervoor kiezen ze in dat hok te houden. Maar kan ook het deurtje gewoon openhouden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 08:56

Mijn ren is deels overdekt dak en andere deel is gaas. Er is ook een schuilhokje in de ren dus in principe kunnen ze ten alle tijde droog zitten.
Schuilhokje staat ook onder het dichte dakgedeelte. En dat is ook hun favoriete plekje. Lekker op het dak van het schuilhokje

Afbeelding

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 09:06

Afbeelding
Afbeelding

Dit is de plek waar wij konijnen willen gaan houden. Inmiddels is de helft van het rengedeelte met een dak overdekt (en zijn er geen kippen meer).

In de hoek waar de boomstammen liggen komt een bult zand, daar mag gegraven worden.

Nog dingen die jullie zouden doen/aanpassen? Ik weet dat klimop niet ideaal is, maar weghalen kan niet en ik lees veel dat de dieren er gewoon af blijven.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 11:32

Ik zou die boomstammen behouden.
Mijn konijnen zitten graag ergens bovenop of verstoppen zich graag. Graven heb ik ze werkelijk nog geen enkele keer zien doen. Ze zitten elke dag minimaal 8u in de ren en deze heeft geen bodem dus in principe kunnen ze zich eronder door graven. Maar ze doen het niet :+
Heb hele brave konijnen denk ik :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 11:33

Art_Ificious schreef:
Ik zou die boomstammen behouden.
Mijn konijnen zitten graag ergens bovenop of verstoppen zich graag. Graven heb ik ze werkelijk nog geen enkele keer zien doen. Ze zitten elke dag minimaal 8u in de ren en deze heeft geen bodem dus in principe kunnen ze zich eronder door graven. Maar ze doen het niet:+

De boomstammen blijven ook, maar gaan meer naar t midden. Dan kunnen we t zand tegen de muur ophogen :).

Ik heb ook geen idee of er gegraven gaat worden, eigenlijk :=.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 11:39

Oh het zand wordt opgehoogd.. Dan lijkt plexiglas tegen het gaas wel een optie nog. Als ze graven ligt anders alle zand buiten de ren :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 11:40

Art_Ificious schreef:
Oh het zand wordt opgehoogd.. Dan lijkt plexiglas tegen het gaas wel een optie nog. Als ze graven ligt anders alle zand buiten de ren :+

Oh dat is een goeie idd :)).

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 22:11

Ik vind je ren al heel leuk zo _San87_! Misschien nog wat extra schuilhuisjes, kartonnen dozen bv vallen hier heel erg in de smaak, maar heb ook een paar houten huisjes. De boomstammen zijn super leuk! En ik ga zelf ook een berg zand in de nieuwe ren leggen, met daar dan pvc buizen in.

Heb trouwens nog een vraagje voor jullie ivm die pvc buizen. In de bouwmarkten hier in de buurt vind ik enkel buizen met een diameter van 160 mm, groter niet. Zou dat passen denken jullie? Of moet ik toch verder zoeken?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 22:21

Om wat voor konijnen gaat het?

Die van mij kruipen zelfs nog onder hun schuilhokje (ik schat zo'n 5-6cm opening tussen grond en bodem schuilhokje). Waar het hoofd tussen kan kan lijf ook tussen _O-

Die van mij hebben een pvc buis maar doen er niets mee.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 22:38

MoppieFilou schreef:
Ik vind je ren al heel leuk zo _San87_! Misschien nog wat extra schuilhuisjes, kartonnen dozen bv vallen hier heel erg in de smaak, maar heb ook een paar houten huisjes. De boomstammen zijn super leuk! En ik ga zelf ook een berg zand in de nieuwe ren leggen, met daar dan pvc buizen in.

Heb trouwens nog een vraagje voor jullie ivm die pvc buizen. In de bouwmarkten hier in de buurt vind ik enkel buizen met een diameter van 160 mm, groter niet. Zou dat passen denken jullie? Of moet ik toch verder zoeken?

Kartonnen dozen en/of houten huisjes kunnen we zeker nog toevoegen :j. Achter het hok is ook nog een halve meter ruimte waar ze droog kunnen liggen/zitten en we hebben de klimop in een afdakje laten groeien, dat zal ik zodra de ren opgeknapt is op de foto zetten.

Zou je op internet pvc buizen kunnen bestellen? Wij hadden vroeger voor onze konijnen buizen van diameter 250 mm.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 23:25

Art_Ificious schreef:
Om wat voor konijnen gaat het?

Die van mij kruipen zelfs nog onder hun schuilhokje (ik schat zo'n 5-6cm opening tussen grond en bodem schuilhokje). Waar het hoofd tussen kan kan lijf ook tussen _O-

Die van mij hebben een pvc buis maar doen er niets mee.

Teddy dwergjes, heel erg klein dus haha.

In dat geval moet die 12,5 cm misschien nog lukken _O- . Denk dat ze daar wel doorheen kunnen maar betwijfel of ze er ook fijn in kunnen zitten.

Welke diameter heb jij?

_San87_ schreef:
MoppieFilou schreef:

Kartonnen dozen en/of houten huisjes kunnen we zeker nog toevoegen :j. Achter het hok is ook nog een halve meter ruimte waar ze droog kunnen liggen/zitten en we hebben de klimop in een afdakje laten groeien, dat zal ik zodra de ren opgeknapt is op de foto zetten.

Zou je op internet pvc buizen kunnen bestellen? Wij hadden vroeger voor onze konijnen buizen van diameter 250 mm.

Kon ze inderdaad wel op internet vinden, maar zou graag zo'n Y-stuk erbij hebben, en dat is moeilijk te vinden in die maat -O-

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 10:41

Vraagje, ik zou graag wat fruitboomtakken voor de konijnen hebben, en hier in de buurt is een boomgaard waar ik na de snoei wel wat takken mag komen halen. Ik denk echter wel dat de bomen besproeid zijn. Is het genoeg om de takken dan goed af te spoelen of beter gewoon niet geven?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 11:13

@Moppiefilou: Bespoten zou ik niet geven, zelfs niet na afwassen.

@San87: ik zou het kippenhok wel erg goed ontsmetten en behandelen tegen bloedluis.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 11:36

Lukasje schreef:
@Moppiefilou: Bespoten zou ik niet geven, zelfs niet na afwassen.

@San87: ik zou het kippenhok wel erg goed ontsmetten en behandelen tegen bloedluis.

Hoe dan ook ga ik er met een emmer bleek door voor er ook maar wat nieuws in komt.

Kippenhok staat al drie maand leeg, en er zit sowieso geen bloedluis in, de wand is een grote plakkaat diatomeenaarde :D.

MoppieFilou schreef:
Vraagje, ik zou graag wat fruitboomtakken voor de konijnen hebben, en hier in de buurt is een boomgaard waar ik na de snoei wel wat takken mag komen halen. Ik denk echter wel dat de bomen besproeid zijn. Is het genoeg om de takken dan goed af te spoelen of beter gewoon niet geven?

Zou ik niet aandurven... Even navragen of er gesproeid is?

We zitten te denken hoeveel konijntjes we gaan huisvesten. Wat zouden jullie doen?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 11:37

Ja dat zou ik idd wel mee oppassen. Zou het eventueel werken om het in zout te leggen en daarna af te spoelen? Dat werd mij geadviseerd bij wormen op sla enz. Weet niet of dat ook voor gif kan werken.

Hier gaat de koppeling bijna eng van een lijendakje. Dat ik denk kan het idd zo makkelijk te gaan? Roos is helemaal gek op Bram en andersom. Roos is wat onzekerder maar volgt daarom Bram overal. Heel enkeling zie ik Bram nog op Roos rijden en Roos heeft zich vervolgens volledig over. Dat vond ik in het begin spannend maar vervolgens zie ik daarna Roos wel dicht tegen Bram zitten dus dat zit wel snor. Daarnaast heb ik echt het idee gehad dat ze geen een keer stress hebben gehad gedurende de koppeling dus hopelijk blijft het goed gaan!

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 11:38

Dat koppie <3.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 11:58

Oh ik was vrijdagavond zo blij mijn nijntjes weer te zien na 3 weken vakantie. Vandaag meteen Da gebeld voor afspraak om te enten. En ff besproken of Jerry ook al kon, ondanks dat hij in februari al was geweest (bij de opvang toen nog). Dat was geen probleem. Dus nu donderdagochtend gaan we naar de da.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 12:04

Ach wat een heerlijke foto! <3
Fijn hè, om weer bij ze thuis te komen jeetje <3 Mooi dat je ze strakjes tegelijk kan laten enten, maakt 't voor volgend jaar een stuk makkelijker!

Hier groeien de kleintjes lekker door :+:

Afbeelding

En gewoon een schattig plaatje <3

Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 15:11

Natasja, ik vind dat jij geen foto's meer mag posten, ook niet op je insta en FB :')
Zo leuk die wit/grijsjes <3 Vroeger ook een konijn gehad met die kleur, smelt <3

HorsetimeXL, heerlijk dat de koppeling zo goed gaat! Bij Macho en Luna ging dat toen ook vanaf moment 1 goed en die zijn nog altijd klef en bef samen :D