Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:17

Ik doe het eigenlijk alleen in de avond, vooral omdat mijn haan dan om 6 uur zou af gaan.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 14:26

Hallo allemaal,

Ik kom even binnen vallen. Na lang inpraten (en een keer mee naar een open stal) heb ik manlief zover gekregen om een kippenhok te bouwen.
Wij gaan voor de Cochin kriel. Hier in de buurt zit een fokker waar we ook op de 'open stal-dag' zijn geweest. We zijn in de zomer begonnen met het hok, maar dit heeft door omstandigheden een paar maanden stil gestaan. Intussen hebben we de draad weer opgepakt.

Ik vraag me af of het nu nog een geschikt moment is om kippen aan te schaffen?
We hebben niet veel keus meer qua kleur en ik snap dat we geen kuikens kunnen aanschaffen, maar dit is dan ook niet de bedoeling. Ik heb mijn oog laten vallen op een drietal Buff hennen van begin dit jaar.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 14:31

Jajoh, gewoon doen, leuk!

De tijd van aanschaf maakt helemaal niets uit, of ze nou bij de boer in een hok zitten of bij jou. Alleen qua eitjesproductie moet je misschien in de donkere dagen niet teveel verwachting hebben, maar dat komt vanzelf wel weer in het voorjaar (of ze leggen de hele winter door dat kan ook nog)

Buff is een supermooie kleur ook nog!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 14:52

Leuk joh, ach wanneer ze verhuizen maak voor de kippen niet uit en nu loop je waarschijnlijk geen eitjes mis door de verhuizing ;)

Mocht je nog een haan willen... heb er zat rondlopen :P

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:01

Gewoon doen.

nu heb ik 2 broedse wyandottes zitten sinds gisteren. wat moet ik daar nu mee. Is mijn eerste keer dat ik dat zie. Joh wat zijn ze boos als je even kijkt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:21

Ik heb het bij die van mij aangekeken omdat het me goed uitkwam dat ze even 'weg' waren (konden de kuikens op hun gemak wat groter worden zonder die bemoeizuchtige hennen er de hele tijd tussen) en toen ik het klaar vond na een week of twee/drie, heb ik gewoon iets voor het broednest gezet dat ze er niet meer in konden, nadat ze even een poep/eetpauze hadden.

Toen was het diezelfde dag weer klaar en gingen ze 's avonds zonder veel gedoe weer op stok ipv in het nest zitten.

Ik had een vreselijk drama verwacht, maar volgens mij waren ze zelf wel blij dat ze niet meer hoefden ofzo.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 16:17

Dank voor jullie advies. Het gaat me inderdaad niet specifiek om de eitjes, hoewel die natuurlijk veel lekkerder zijn dan uit de winkel. Ze mogen rustig acclimatiseren en dan kijken we volgend jaar wel of ze wat eitjes leggen. Ik heb een afspraak gemaakt voor komend weekend, dus we moeten deze week nog even vol aan de bak om het kippenhok af te maken.

We blijven binnen de 'cognac' kleur, geheel toevallig. Onze hond (engelse cocker spaniel) heeft dezelfde kleur (rood). Vind het een mooie kleur! De parelgrijze en okergeel wit gepareld vind ik ook prachtig. Wellicht dat we daar volgend jaar nog een paar krielen van ophalen. Of we halen broedeieren die we laten uitbroeden door onze eigen hennen. Wellicht dat dit gemakkelijker wordt geaccepteerd?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 16:48

leuk man kuikentjes, als je al weet wat je met eventuele hanen gaat doen (want dat is het risico) dan is dat echt leuk om te doen. Maar let wel op, ik ben dit jaar ook voor parelgrijs gegaan, maar van de eitjes die uitkwamen (broedmachien) kwam er een zwarte en een vuilwitte uit. Niets parelgrijs dus. Gelukkig wel hennen dus met hanen had ik geen gedoe.

In mijn huishouden is alles grijs en wit en zwart. Ik hou het ook heel erg in dezelfde tinten haha! Poezen blauw en lilac, kippen blauw en zwart en wit.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 16:58

Oei, dat wordt dus met broedeieren wel oppassen. Ik neem aan dat je een fokker wel moet kunnen vertrouwen? Anders kan er wellicht worden geruild of iets dergelijks. Goed dat je me daar even op wijst. Een foutje kan gebeuren.
De mogelijkheden met hanen zijn legio. Of terug naar de fokker, of op Marktplaats, of met de handelaar mee of in de pan. In die volgorde ook ;)

Grappig dat je toch altijd voor bepaalde kleuren gaat. Het past dan blijkbaar bij je. Ik draag zelf ook veel cognac kleuren.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 17:15

nou, ik heb er later een beetje op gegoogled want ik heb de ouderdieren gezien (die man was er zo trots op dat hij me meenam naar de dieren toen ik de eitjes kwam halen) en die waren mooi parelgrijs. Maar het heeft dus met bepaalde kleurdominantie te maken enzo.

Heb me er niet teveel in verdiept, maar parelgrijs blijkt nog redelijk lastig te 'fokken'. Kans is dus dat er zwart en wit bij zit. En google heeft gelijk want ik heb het bewijs in mn achtertuin rondlopen. :+

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:52

We zijn bij de cochin krielen wezen kijken en hebben ze gereserveerd. Drie stuks in de kleur buff. De fokker heeft diverse kleurslagen lopen, werd helemaal hebberig. Als parelgrijs zo moeilijk fokken is, dan kunnen we beter kopen dus. Ook niet erg!
Volgend weekend halen we de kippen op. Dan hebben we ons kippenhok (hoop ik...) ook klaar.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 00:04

Ik heb een vraag aan jullie, mijn oudste haan is in de rui denk ik, hij ziet er tenminste nogal verfomfaaid uit. Maar nu heeft hij ook veel veren die kort op de huid zijn afgebroken, is dat normaal? Of kan er iets anders aan de hand zijn?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:33

Hier lijken sommige kippen wel geplukt als ze in de rui zijn. Evt wat vitamine tijdelijk bij voeren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:54

Maar dat veren afbreken, is dat normaal?
De andere kippen hebben nergens last van, maar die zijn jonger.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:22

Ik heb ook nog een vraag over kippen houden: Hoop dat iemand de goude tip heeft; Wij willen ook graag kippen houden maar zitten met verschillende vragen: We hebben een groot terrein en het liefst zou ik ze gewoon los laten. Oke..weg kant is gevaarlijk en nog niet geheel dicht nu en of dat ooit lukt is de vraag.

We willen best een behoorlijk stuk afzetten voor de kippen. ZOdat ze toch nog iets wat vrij leven. En een goed nachthok plaatsen. Sluit ze het liefste niet op. Maar...

Maar ander probleem: Er zit heel veel wilde beesten in de buurt. Van wezel, vos tot aan roofvogels en wilde katten..en ratten enz. Nu snap je mijn vraag al. HOe bescherm ik mijn kippen tegen al dit geweld? Wil niet elke week een kip kwijt zijn of half gepakt terug vinden? En opsluiten vind ik ook zo wat..hoewel een behoorlijk hok zouden kunnen zetten met een net..maar dan nog hoor ik dat zeker een wezel/rat erg creatief is in het binnenkomen van een hok?? Hoe doe je dat voorkomen? Wie heeft een goede tip en eventueel foto of bouwtekeningen?

Bedankt alvast!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:26

Tja... bekend probleem van mensen in buitengebieden denk ik... mijn twee oppasfamilies die buiten wonen en kippen hebben sluiten ze 's avonds goed op in een degelijk hok.

Een oppasfamilie heeft een hoog hek staan en daarboven nog een stroomdraadje getrokken. Andere familie heeft een heuphoog hek met bovenop een draad prikkeldraad.

Overdag is er niet veel te duchten, behalve van roofvogels en 's nachts is het een kwestie van een degelijk hok zonder gaten en kieren. De kippen onder bomen laten lopen helpt tegen roofvogels maar dat moet maar net lukken.

Ik woon in een woonwijk en kan de deur van het 'hok' (ze slapen in mijn fietsenschuur) eigenlijk wel open laten staan 's nachts. Doe ik niet, maar zou wel kunnen. Eigenlijk zijn woonwijken veel handiger om kippen te houden ;)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:55

Amaris: Dit klopt wat je zegt;) En bomen heb ik ook;) Maar helpt niet tegen een vos;) Degelijk hok zag ik laatst in landleven dat daar ook nog wat bij komt kijken voor een wezel/vos buiten te houden:)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:58

Tja ik woon ook in het buitengebied en heb weinig last van roofdieren. Ik heb een paar kuikens verloren aan ratten (ik had ze apart zitten), maar na een goed portie vergif zijn deze allemaal verdwenen. Verder heb ik 1 ouder kuiken verloren, waaraan weet ik niet, maar dat is het enige slachtoffer wat uit het kippenhok is gejat in de 2 jaar dat ik kippen heb.

Mijn kippenhok is 24/7 open dmv een kleine opening. Nu hebben we een schat van een kat die alle ratten doodt (alleen dus waar de kuikens waren kon de kat niet bij komen) En voldoende roofvogels in de buurt, maar nog geen kippen daaraan verloren.

Mijn kippen lopen in een weitje van ca 500/600 m2. Hier zat al grotendeels een houten omheining omheen, Hier heb ik kippengaas de onderste 30 cm aan bevestigd zodat de jongere kippen/kuikens niet meer richting de weg kunnen en idem richting het erf. Daarnaast heb ik richting de paarden zo’n kastanje omheining (met die stokjes met gaasverbonden) daar kunnen nog jongere/kleinere kippen doorheen, maar ook daar komt ook nog kippengaas. Kippen kunnen niet 20 cm hoog springen en zich tussen een smalle opening wringen ;)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:09

Dat klinkt als heel mooi Riddershow:) Kleine ingang hoe bedoel je die? Kan je dat laten zien of foto misschien als je dat wil doen teminste?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:09

Over veren die afbreken weet ik niets, maar wel hoorde ik van mijn buurvrouw ( mijn steun en toeverlaat wat kippen betreft) dat kippen door het warme najaar slecht door de veren komen.
Mijn american rock van een jaar oud was suf en duidelijk niet lekker. Ook zij kwam niet door haar veren heen. Het blijven pennen en ze heeft ook veel kale plekken. Ik heb haar dan ook vitaminen gegeven en ze oogt in iedere geval weer helderder. Ook mijn hele oude krieltjes ( ruim 10 jaar) hebben moeite met ruien. De ene heeft bijna alleen maar pennetjes op haar koppie...ook zij zijn aan de vitaminen .

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:14

Kostolany schreef:
Dat klinkt als heel mooi Riddershow:) Kleine ingang hoe bedoel je die? Kan je dat laten zien of foto misschien als je dat wil doen teminste?

Ow, is geen hogere wiskunde hoor, is gewoon een opening van ca 15 bij 20 cm of zo. Een vos of marterachtige kan er gewoon door naar binnen (ik kan hem wel afsluiten, dat heb ik een tijd 's nachts gedaan nadat die ene kip gejat was) Maar ik wrijf mezelf in mijn handjes dat het ik weinig last van roofdieren heb. Mijn kippen zijn de meeste dagen een stuk eerder wakker dan ik en vind het dan vervelend dat ze op mij moeten wachten.

Overigens heb ik wel een automatische voerbak zodat ongedierte niet bij de korrels kunnen komen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:22

Dat zijn ook handige tips..voeren zonder ongedierte;) Daar dacht ik niet aan. Hoewel ik bij mijn paarden voer er al last van heb;) haahha en dat inmiddels opgelost heb.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:38

mirim schreef:
Over veren die afbreken weet ik niets, maar wel hoorde ik van mijn buurvrouw ( mijn steun en toeverlaat wat kippen betreft) dat kippen door het warme najaar slecht door de veren komen.
Mijn american rock van een jaar oud was suf en duidelijk niet lekker. Ook zij kwam niet door haar veren heen. Het blijven pennen en ze heeft ook veel kale plekken. Ik heb haar dan ook vitaminen gegeven en ze oogt in iedere geval weer helderder. Ook mijn hele oude krieltjes ( ruim 10 jaar) hebben moeite met ruien. De ene heeft bijna alleen maar pennetjes op haar koppie...ook zij zijn aan de vitaminen .

Die van mij ruien juist helemaal niet, daar snap ik ook niets van. Binkie en Bibi zijn van vorig jaar dus die zouden dit jaar wel in de rui moeten gaan. Binkie heeft al vrij vroeg veel veren verloren (juli/aug) maar niet alles en niet voldoende om te zeggen 'ze ziet eruit alsof ze in de rui is' en nu blijft ze ook maar in de veren zitten. Bij Bibi heb ik nog helemaal geen veerverlies gezien. Dat is toch ook gek.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:48

Ik moet nu eieren gaan kopen. Twee dames zijn broeds, deze legde ook braaf maar mijn krieltjes leggen nog steeds niet? Zijn van 9 april.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:51

mijn twee 'kuikens' (ze zijn echt HUGE maar ze hebben nog geen naam dus het is nog steeds 'het zwarte kuiken en het witte kuiken') leggen ook nog niet. Zijn van 9 mei. Ik denk dat dat over de winter heen gaat.