Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brechtje_A

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:12

Wat een leuke foto's allemaal!

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:22

Het zijn inderdaad mannetjes 4 maand oud ongeveer, partner is erg allergisch al een heel hooop geprobeerd, wil ze niet kwijt maar als het echt niet anders kan wil ik dat ze een super huis vinden die ze verdienen.

Ze zijn uber lief en hebbe net nog even in het water gespeeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:34

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:42

Mogen ratjes champignon? :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:47

Jorinda schreef:
Mag ik me hier ook melden? Heel stiekem? :P

Geen bericht is vast goed bericht :P
Ik heb sinds twee weekjes weer twee dames. Vroeger wel altijd ratjes gehad, maar daarna een tijdje niet meer.

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 3658_n.jpg
Boven Sarah, van mijn broertje en onder Lily, van mijzelf. Ze zijn nu ongeveer twee maandjes oud.

Ik vind Muppet en Min ook super schattig! :D
En volgens mij mogen ratten wel champignons hebben.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:54

ratten.nl schreef:
Wat mogen ze wel?
Voor alle extraatjes die hieronder genoemd staan geldt dat ze met mate gegeven mogen worden.

Aalbessen (zie opm. 3)
Aardappel, gekookt, ongezouten
Aardbeien (zie opm. 3)
Ananas (zie opm. 3)
Andijvie, rauw (zie opm. 2)
Appel (zie opm. 3)
Appelmoes, suikervrij (zie opm. 3)
Artisjok
Asperges, gekookt (zie opm. 6)
Aubergine, gekookt, niet gebakken
Augurk, vers van de plant
Babyvoeding
Bamboe
Banaan, vers of gedroogd (zie opm. 3)
Beschuit
Beukennootjes (zie opm. 8 )
Biscuit, ongesuikerd
Bleekselderij (zie opm. 2)
Bloemkool, rauw of gekookt (zie opm. 6)
Boerenkool, ongekruid (zie opm. 6)
Bramen (zie opm. 3)
Brandnetel, gedroogd
Brinta, met water of lactosevrije melk aangemaakt (zie opm. 7)
Broccoli, rauw of gekookt (zie opm. 6)
Brood, gedroogd, liefst bruin/volkoren
Bruine bonen, gekookt, zonder saus
Buffalowormen (zie opm. 5)
Champignons, gebakken, ongekruid
Cornflakes, zonder suiker
Courgette, rauw of gekookt, niet gebakken (zie opm.2)
Crackers, ongekruid
Doperwtjes, rauw, gekookt
Doppinda’s (zie opm. 8 )
Druiven, pitloos (zie opm. 3)
Ei, hard gekookt
Eikels, bruin (zie opm. 11)
Eivoer (voor vogels)
Erwten, rauw, gekookt
Framboos (zie opm. 3)
Galiameloen (zie opm. 3)
Garnalen
Gort
Gras
Ham
Havermout
Hazelnoot (zie opm. 8 )
Hondenbrokken (zie opm. 5)
IJsbergsla (zie opm. 2)
IJsklontje (ideaal bij warmte!)
Kaas (zie opm. 7)
Kabeljauw, gekookt
Kamille, gedroogd
Kattenbrokken (zie opm. 5)
Kattengras
Kattenmelk (zie opm. 7)
Kers (zie opm. 3)
Kidneybonen, gekookt, zonder saus
Kikkererwten, rauw, gekookt
Kip, gekookt, ongekruid
Kippenbotjes
Kiwi (zie opm. 3)
Knoflook, rauw (zie opm. 12)
Kokos
Kokosmelk (zie opm. 7)
Komijnenkaas (zie opm. 7)
Komkommer (zie opm. 2)
Koolrabi
Koolvisfilet, gekookt
Krekels (zie opm. 5)
Krenten (zie opm. 3)
Kroepoek, naturel
Kwark, niet te zoet (zie opm. 7)
Limonade, met water (zie opm. 3)
Linzen, gekookt, zonder saus
Lychees
Macaroni, rauw of gekookt, ongekruid, zonder saus
Maïs, rauw, gekookt of gedroogd
Mandarijn (zie opm. 1 en 3)
Mango (zie opm. 1 en 3)
Meelwormen (zie opm. 5)
Meloen (zie opm. 3)
Moriowormen (zie opm. 5)
Muesli
Munt
Nectarine (zie opm. 3)
Noten (zie opm. 8 )
Olijven
Paardenbloemblad (niet de bloem!)
Paksoi (zie opm. 2)
Pap, aangemaakt met water of lactosevrije melk, zonder suiker (zie opm. 7)
Paprika
Pasta, rauw of gekookt, ongezouten
Peer (zie opm. 3)
Perzik (zie opm. 3)
Peterselie
Peultjes, gekookt
Pijnboompitten (zie opm. 8 )
Pinda, ongezouten, liefst met dop (zie opm. 8 )
Pompoen (zie opm. 3)
Pompoenpitten (zie opm. 8 )
Popcorn, ongezouten, ongezoet
Postelein
Pruim (zie opm. 3 en 4)
Raapstelen
Radijs (zeer weinig)
Rijst, rauw of gekookt, ongezouten
Rijstewafels, naturel
Rode aalbes (zie opm. 3)
Rode biet
Roggebrood, gedroogd
Roosvicee, met water (zie opm. 3)
Rozijnen (zie opm. 3)
Selderij (zie opm. 2)
Sinaasappel (zie opm. 1)
Sla (zie opm. 2)
Snijbiet
Snijbonen, gekookt, ongekruid
Soepstengel
Sojabonen
Sojamelk (zie opm. 7)
Spaghetti, rauw of gekookt, zonder saus
Sperciebonen
Spinazie, rauw
Sprinkhanen
Tahoe
Tamme kastanjes
Tarly, rauw of gekookt, ongezouten
Taugé, rauw of gekookt
Tempeh
Toastjes, ongekruid
Tofu
Tomaat (bevat Xylitol)
Trosgierst
Tuinbonen, gekookt, zonder saus
Venkel
Vis, gekookt, ongekruid
Vliegen
Walnoot (zie opm. 8 )
Waterkers
Watermeloen (zie opm. 3)
Weegbree
Weetabix
Witlof
Witte bonen, gekookt, zonder saus
Witvis, gekookt
Wortel, rauw of gekookt
Yoghurt, zonder suiker (zie opm. 7)
Zemelen
Zonnebloempitten (zie opm. 8 )

Wat mogen ze niet?
Aardappel rauw (giftig!)
Aardappel, gebakken (zie opm. 9)
Aardappelloof
Amandelen
Augurk, in zuur uit pot
Avocado (zie opm. 14)
Bieslook (zie opm. 13)
Brood, vers (zie opm. 10)
Chinese kool (zie opm. 6)
Chips
Chocolade
Chocopasta (zie opm. 10)
Dennenappels
Drop
Ei, rauw
Eikels, groen (zie opm. 11)
Friet (zie opm. 9)
Frisdrank
Honing (zie opm. 3 en 10)
Jam (zie opm. 3 en 10)
Koek, gesuikerd
Koemelk (zie opm. 7)
Kool (zie opm. 6)
Kruiden
Melk (zie opm. 7)
Patat (zie opm. 9)
Peper (vers)
Pepernoten
Pindakaas (zie opm. 10)
Pit van abrikoos, avocado, kers, nectarine, perzik
Prei (zie opm. 13)
Rode kool (zie opm. 6)
Schil van avocado, mango, citrusvruchten
Schimmelkaas
Smeerkaas (zie opm. 10)
Snoep voor mensen
Speculaas
Spitskool (zie opm. 6)
Spruitjes (zie opm. 6)
Tabak
Tomatenloof (blad+stengel) (zie opm. 6)
Ui (zie opm. 13)
Vitaminesupplementen
Vla (zie opm. 7)
Vlees, behalve gekookte kip
Wilde kastanjes
Witte kool (zie opm. 6)
Zoethout
Zout

Opmerkingen
1) Bij mannen op eigen risico: de schil van een citrusvrucht bevat D-limonine. Deze stof bindt zich aan een eiwit dat van nature bij mannetjesratten voorkomt (niet bij vrouwen). Daardoor gaat dit eiwit zich opstapelen en veroorzaakt het nierkanker;
2) Niet te veel groenten geven waar veel vocht in zit, i.v.m. diarree;
3) Zoetigheid is niet goed voor het gebit;
4) Pruimen werken laxerend;
5) Teveel dierlijke eiwitten is niet gezond, als het goed is zitten deze al in het voer.
6) Bepaalde koolsoorten en enkele andere groenten schijnen overmatige gasvorming te veroorzaken, ik weet zelf niet voor welke dat wel en niet geldt. Het is aan jezelf om te bepalen of je het wilt geven of niet.
7) Van lactose krijgen ratten diarree, daarom zijn melkproducten niet verstandig om te geven. Als het product een bewerkingsproces heeft ondergaan (zoals yoghurt, kwark en kaas) dan bevat het product veel minder lactose en kan het minder kwaad. Lactosevrije melkproducten, zoals sojamelk en kokosmelk kun je gewoon geven.
8 ) Noten en pitten zijn echte dikmakers, houd daar rekening mee.
9) Gebakken en gefrituurde producten zijn veel te vet.
10) Plakkerige dingen, zoals pindakaas en vers brood, moet je niet geven. Een ratje kan daar in stikken.
11) Eikels zijn in grote hoeveelheden giftig, vanwege het looizuur dat ze bevatten. Groene -niet rijpe- eikels, moet je sowieso niet geven; bruine -rijpe- eikels dus met mate.
12) Teveel knoflook kan diarree veroorzaken.
13) Uisoorten kunnen diarree veroorzaken.
14) De pit van een avocado bevat de (voor dieren) giftige stof persine, die ook in het vruchtvlees terecht komt. Een klein stukje vruchtvlees (dus geen schil en pit) kan geen kwaad, maar voor de zekerheid staat de avocado toch op de lijst van wat niet mag.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:55

Super handige lijst, dankjewel!

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:33

Naskapower schreef:
Hoi,

Ik kom even inbreken met een paar vraagjes.
Ik heb twee ratten dames die in een kamervolière van 60 X 60 X 140 wonen.
Ze zijn allebei al wat ouder, de oudste zit wat slechter in haar vacht de laatste tijd, ze word wat minder behendig. Hoewel ze nog actief genoeg is ben ik bang dat ze niet heel lang meer te leven heeft. Ze komen van een vriendin van mij die nu in Ierland woont dus nu zijn ze van mij. Ik weet niet exact hoe oud ze zijn.

Ik wil niet dat de ander alleen komt te zitten dus ik wil graag twee jonge ratten bestellen (?) bij een rattery.
Alleen heeft mijn kamervolière vierkante tralies van 2,5 x 2,5 cm. Op internet lees ik tralie afstanden van 1,5 cm ongeveer. Mijn dames kunnen hun neusje er een stukje uit steken maar verder niet. Ik heb de oude kooi ook nog, daar is de tralie aftand zeker smal genoeg voor jonkie's (maar die kooi vind ik wat aan de kleine kant (meer dan 2 ratten wil ik daar niet in houden, dus mijn oude dames blijven sowieso in de kamervolière)

-Wat zijn goede rattery's omgeving Wageningen (ik kan met het OV reizen)
-hoe gaat het reserveren/bestellen etc?
- zou de tralie afstand van mijn kamervoliere smal genoeg zijn of zal ik de nieuwe ratjes tijdelijk apart in mijn oude kooi houden?
-hoe ga ik ze bij elkaar introduceren?

Meld je eens aan bij ratten.nl/forum of pirats.nl ! Beide erg leuke forums en hier zitten alle goede rattery;s ook! Kan je veel info weg halen en ook meteen kijken bij welke rattery je eventueel ratjes zou willen reserveren (bij pirats in ieder geval stellen de rattery's zich ook ff voor enzo, krijg je een beetje een kijk waarom zij een rattery hebben etc. Een aanrader!).

@LauraMC: Wat leuk dat jullie de ratjes nu hebben! En wat een schatjes zeg :D

@Jorinda: Leuk dat je je hier ook hebt gemeld :D (ken je me nog haha?) en wat leuk dat je ook 2 ratties in huis hebt :D

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:40

Ja, hoe kan ik jou (en je rattenverzameling natuurlijk, haha) nou vergeten! :))

Mijn vorige twee ratjes (twee heren waren dat) hebben trouwens gewoon een gemiddelde leeftijd behaald.
En de ratjes daarvoor (ook twee heren) had eentje een respectabele leeftijd van 2,5 behaald en de andere heeft het 6 (!!) jaar lang uitgehouden!

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:45

6 jaar is een nette leeftijd zeg hihi :j Mijn oudste is 5,5 geworden en heb daarna nog aardig wat in de 3+ gehad (3 jaar en 11 maand, 3 jaar en 6 maand, 3 jaar en 4 maand etc) maar helaas zijn de meeste toch we lrondom de 2,5 jaar bij me weg gegaan.....

Hihihi jaaa ik had er nogal wat he :P Op dit moment heb ik nog 2 kerels maar die logeren ff ergens anders. Ik ben namelijk zwanger en sta onder medisch toezicht en op het moment ben ik vaker ziek dan dat ik me goed voel.. zodra de beeb er is komen ze weer lekker terug!

Maar echt leuk dat jij nu ook 2 ratties hebt hihi :D

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:46

Jammer zeg, dat ze even ergens anders moeten wonen, maar wel lekker dat ze daarna weer terug kunnen komen! :) Gefeliciteerd nog met de zwangerschap!

Vind het zelf ook heel leuk haha! Vriendin van me heeft ook ratjes en elke keer dat ik daar was begon het meer en meer te kriebelen :P

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:50

hmm de rat met de tumor eet, drinkt, bedelt en hobbelt nog steeds rond. Mijn ouders willen dus nog steeds niet naar de DA :(

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:10

Wow Jorinda, 6 jaar is wel echt heel oud!

Ik heb de knoop doorgehakt en ben nu actief op zoek naar 2 lieve castraten van 1 tot 1.5 jaar oud. Valt nog niet mee, maar ik heb geen haast. Mijn enige 'eis' is dat ze oppakken geen probleem vinden en niet bijten. Ben zelf niet zo'n held namelijk en denk niet dat het goed komt als ik 2 ratten heb die bang/bijterig zijn.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:39

@Vanillia: druk de rattenopvangen langs gaan. hier zitten vaak castraten en daar kunnen ze je ook goed vertellen hoe de karakters zijn!

@eclair: wat jammer dat je ouders er niet mee heen willen zeg :( een ratje met een tumor kan het lang volhouden maar prettig zal het zeker niet zijn voor ratjelief zelf :(

@Jorinda: Jaa vind het zelf ook erg jammer hoor dat ze voor even weg moeten, maar ik weet dat ze goed zitten en mag in principe iedere dag gewoon langs komen. Kan niet wachten tot ze terug zijn hihi! En dank je :D

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 03:10

Het gaat niet zo best met mijn rat... Afgelopen nacht is zijn vriendje overleden en hij krijgt morgen weer gezelschap, maar ondertusen is hij al behoorlijk veranderd.

Mijn kitten van 14 weken is gewend aan allerlei dieren en die zit dus ook vaak op de kooien. Normaal was dat geen probleem. Vandaag zat ze er bovenop en toen werd ze in haar poot gebeten door m'n rat. Arm beest schreeuwde alles bij elkaar en de rat hield haar eerst ook nog vast.
Haar voetje is nu kapot, maar het valt heel erg mee.

Nou ging ik net naar bed en toen zat m'n rat in het hoekje van de kooi bij de tralie's naar me te kijken. Vind het zo sneu voor hem, dus ik wou hem een kriebeltje geven.... Nou, hij heeft me nog nooit gebeten, maar dit keer vloog hij me gewoon aan en m'n wijsvinger had hij goed te pakken -O-

Neem het hem niet kwalijk, hij sliep normaal samen met zijn vriendje onder een wilgenoogje, ze rolden soms door de kooi als ze aan het spelen waren etc... beest is hartstikke eenzaam natuurlijk :(

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 08:09

MirandaNH schreef:
@Vanillia: druk de rattenopvangen langs gaan. hier zitten vaak castraten en daar kunnen ze je ook goed vertellen hoe de karakters zijn!

@eclair: wat jammer dat je ouders er niet mee heen willen zeg :( een ratje met een tumor kan het lang volhouden maar prettig zal het zeker niet zijn voor ratjelief zelf :(

@Jorinda: Jaa vind het zelf ook erg jammer hoor dat ze voor even weg moeten, maar ik weet dat ze goed zitten en mag in principe iedere dag gewoon langs komen. Kan niet wachten tot ze terug zijn hihi! En dank je :D

Ik snap sowieso niet wat je kat op de rattenkooi doet, da's vragen om ellende als je het mij vraagt. Niet perse voor de kat, maar vooral ook voor de ratten.. Sneu dat z'n vriendje is overleden.. Hoop voor je dat de intro lukt!

Ja ik ben druk de website aan het afspeuren, maar de castraten zijn erg gewild geloof ik. Zit ook een beetje te stoeien qua leeftijden, heb wat zitten lezen en omdat mijn dames 6 maanden zijn geloof ik dat ik er het best (ex!)heren bij kan zetten van ouder dan 1 jaar, dat beperkt de keuze ook enorm. Maargoed, like I said, ik heb geen haast, en als er straks wel 2 zijn die aan m'n 'eisen' voldoen dan ligt het spreekwoordelijke gouden mandje gewoon klaar hier :D

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:04

Vanillia schreef:
Ik snap sowieso niet wat je kat op de rattenkooi doet, da's vragen om ellende als je het mij vraagt. Niet perse voor de kat, maar vooral ook voor de ratten.. Sneu dat z'n vriendje is overleden.. Hoop voor je dat de intro lukt!

Ik zou niet weten waarom ze niet op de kooi mag zitten of liggen. Ik ken mijn dieren goed genoeg om te weten of dat kan of niet en mijn kat zal de ratten niks doen. En als we er zelf niet bij zijn, dan gaat ze naar de keuken en doen we de deur dicht. Het is dus heus niet zo dat ze al hengelend bovenop de kooi ligt en een gevaar is voor de ratten.

Maargoed daarin verschillen we dus van mening.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:38

Wat een handige lijst Vanilia!

Mijn ratjes poepen nog steeds op het toiletje, echt onvoorstelbaar haha.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 00:44

Haha ja he, Vanillia! En hij genoot nog met volle teugen van de aandacht en al het eten wat hij kreeg, tot op de laatste dag. :)

Waarom mogen ze eigenlijk niet meer bij jou thuis staan dan Miranda? Wat is het verband met de zwangerschap?
Als je ze wel iedere dag zou mogen opzoeken. Ben gewoon benieuwd!

Ach wat zielig Daphne... Kan me wel voorstellen dat hij zijn maatje mist. Ik hoop dat hij zich beter gaat voelen na het opnieuw koppelen!
Hoe ging het vandaag met het nieuwe vriendje?

Handig Laura! Ik heb een kooi met dichte verdiepingen (geen tralies) en mijn ratjes hebben de bovenste tot toilet gedoopt, dus daar heb ik ook maar wat bodembedekker op gelegd. Ik bleef iedere dag de vlekken weg poetsen (dit is een tijdelijk hok namelijk, wil 'm hierna ook weer kunnen verkopen zonder dat er overal plas-vlekken zitten) :P Nu absorbeert de bodembedekker een heel groot deel!

Het gaat steeds beter met het tam maken van de mijne. Aaien vinden ze al niet erg en genieten daar zelfs van en Sarah (die met wit) klimt ook al zelf op mijn hand als ik die in de kooi steek. Als ik dan mijn hand beweeg, vindt ze het wel nog wat spannend, blijft er niet op zitten, maar gaat de goede kant op dus :) Lily kijkt liever wat vaker de kat uit de boom, maar is wel nieuwsgierig dus daar maak ik me ook geen zorgen om, komt ook wel goed. Heb ze iedere dag minstens 1x per dag (en dan een uurtje ongeveer) in mijn vest als ik bankhang. En voor de rest regelmatig even aaien en aandacht geven. Als ik in de buurt ben dan staat het hok open en ze beginnen sinds een paar dagen echt de omgeving te verkennen :j Eerst nog veilig op de kooi, maar ze beginnen al steeds meer ook aan de buitenkant van de kooi te klimmen.

Ook even een vraagje aan de mensen die zelf een hok hebben gemaakt (of daar verstand van hebben) :P Ik heb ze nu dus in een tijdelijke, wat kleinere kooi zitten. Voor nu passen ze daar nog prima in met zijn tweeën, maar ze groeien als kool dus ik heb al een groter hok gekocht. Dit is alleen een kooi met tralies als verdiepingen en ik kan hier verder niets mee qua inrichting, dus ik wil dat hok om gaan bouwen en in ieder geval dichte verdiepingen erin zetten. Weet iemand waar deze te verkrijgen zijn? Tussen de tralies zit een ruimte van 1 centimeter.

Even een foto erbij gezocht op internet. Ik bedoel van deze grijze verdiepingen: http://ratjes.nl/assets/images/algemene ... _lique.jpg
Ik zou niet weten of deze dingen ook een speciale naam hebben, dus weet ook niet zo goed waar ik op moet Googlen :P

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 00:50

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 00:52

Ah super, dankje! :D
Edit: Haha er komt sowieso een roze in! :')

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:04

Als het goed is komen er binnenkort weer nieuwe kleuren, daar zit ik op te wachten. Ze hadden een tijd terug ook fuchsia, nu heel veel spijt dat ik die niet gewoon heb besteld :(

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:34

Ah! Wanneer ongeveer, weet je dat toevallig?

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 15:24

Even een praktische vraag:
Hoeveel voeren jullie je ratten? En kijken jullie precies naar het aantal grammen dat je voert, of hoe doen jullie dat? Onze ratten van net 8 weken krijgen vaak 'onbeperkt' voer, omdat we niet zo goed weten hoeveel we ze mogen geven. Op het zakje van het voer staat wel een hoeveelheid (hier gaan we dan ook niet overheen) maar dat is natuurlijk voor een volwassen rat?

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 15:55

Ik voer de rittens onbeperkt, bij de volwassen ratten een beetje op gevoel :) Met een grotere groep zijn er altijd 1 of 2 die dikker zijn dan de rest, bij een kleiner groepje is het vaak wat makkelijker :j