De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NAIWHL

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 19:25

Ik zal voor nu op een setje van 2 uitkomen en een groep van 7 zoals hij nu is.
Ziva is de jongste niet en tzt is het idee het rammetje dan weer bij de groep te voegen als Ziva er niet meer is. 1 groep van 9 zie ik met deze samenstelling niet zitten helaas. Ziva en Witje hebben altijd bij elkaar gezeten. Mijn ervaring is als het dan opeens niet meer goed gaat er iets aan de hand is.

Zo werd Hanna ook door Ziva verstoten toen ze ziek werd. Maar van Ziva weet ik al dat ze chronische bronchitis heeft.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 20:33

Dat was met mijn koppeltje Nappie Reina ook. Reina ging ws niet voor niks ineens jagen achter hem aan. Hij heeft het ook niet heel veel langer daarna volgehouden (paar maandjes) toen ik ze uit elkaar had gehaald.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 11:28

Mag ik me melden? Heb buiten vier konijnen (twee koppeltjes) en binnen de gezusters caaf. Laatste twee hebben vaak mot, de meest onderdanige is pas al geopereerd aan een abces op haar heup / bil. Gisteren deed ik ze buiten in de ren op het gras en zag dat ze nu weer een mega bult op haar kaak heeft, dus vanavond weer een afspraak bij de dierenarts. ik hoor ze vaak piepen dus denk dat er wel regelmatig een knauw uitgedeeld wordt. Het zijn zusjes en zitten nu bijna 3 jaar bij elkaar dus hun hele leven al. Twijfel of het handiger is ze buiten in het bovenhok van de konijnen hun eigen deel te geven, die is 120 bij 80 dus toch stuk ruimer als zon binnenhok...durf ze niet bij de konijnen zelf te doen want mijn katten jagen nog steeds op de caafjes...daarnaast denk ik ook niet dat het een match is konijnen en cavias samen, al hebben ze een erg grote ren (6 x 3 per koppel) Wat vinden jullie? Daarnaast kan ik ze nu nog naar buiten verhuizen nu de nachten al kouder worden?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 14:20

Oei, mss al wat laat?
Nu ja, de temperaturen nu zijn beter dan deze zomer maar indien het weer nou plots omslaat zit je over 2 weken bij wijze van al in de herfst.
Kan je hen binnen geen apart plekje geven ?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 14:40

Nee, daar heb ik dus geen ruimte voor...en haal ze liever ook niet uit elkaar, denk dat degene die gebeten wordt, er nog angstiger van wordt, die hangt heel erg aan de ander

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 15:38

Hier vandaag begonnen met koppelen op neutraal terrein. Het lijkt gemoedelijk te gaan! Bram heeft wel (en komt vooral van hem) op roos gereden en Roos staat dit toe. En zag ze net samen eten. Denk dat ik ze vanavond daar nog laat en morgen in hun nieuwe buitenhok! Het blijft spannend haha. Maar ze vliegen elkaar niet aan, eten en drinken en maken ieder enorme gekke sprongen van blijheid.
Afbeelding

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 16:00

Goed teken als Roos het rijden toelaat. Ben benieuwd hoe het verder verloopt, maar heb er vertrouwen in HorseTime :j

Er is ook een cavia topic. Daar kan je met je cavia’s beter geholpen worden denk ik. :j
DubbelFun @ [BB-HK] Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Daarstraks even op de camera gekeken die op de ren staat:

Afbeelding

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 16:13

NAIWHL schreef:
Goed teken als Roos het rijden toelaat. Ben benieuwd hoe het verder verloopt, maar heb er vertrouwen in HorseTime :j

Er is ook een cavia topic. Daar kan je met je cavia’s beter geholpen worden denk ik. :j
DubbelFun @ [BB-HK] Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Daarstraks even op de camera gekeken die op de ren staat:

[ [url=m/DJo5OY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja ik hoop het ook. Ik heb zo veel aan jou ervaring en hulp. Echt bedankt. Laat ze nu even met rust. Merk juist als ik er bij zit, ze toch iets op mij gefocust ben. Zodra ik door het raampje kijk zie ik ze lekker met elkaar bezig.

Wat heerlijk ze die Groep zo bij elkaar!

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 18:59

Graag gedaan. Ik weet ook nog veel niet hoor. :n
Vind het fijn hoe wij hier allemaal ervaringen uit kunnen wisselen. :j

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 23:51

Stel Roos en Bram komen de nacht goed door, kan ik ze dan al naar hun permanente verblijf sturen als ik zie dat alles ontspannen is? Ga er vanuit dat er niks geks gebeurd.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 07:29

Is permanente verblijf voor beiden ook neutraal terrein?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 07:53

NAIWHL schreef:

Ja het is een gloednieuw hok. Beide zijn er nog nooit in geweest.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:22

HorseTimeXL schreef:
NAIWHL schreef:

Ja het is een gloednieuw hok. Beide zijn er nog nooit in geweest.

Ze zijn de nacht goed doorgekomen. Zie de nog niet dicht tegen elkaar aan liggen maar zag ze net wel, samen drinken. Heb ook niet het idee dat er stress is. Misschien dat ik ze voor de zekerheid nog 1 dagje/nachtje in de schuur laat. Ze staan niet in de weg.. het enige wat ik heb is wel de ‘druk’ dat ik ze zo snel mogelijk wel echt naar buiten buiten wil ivm wintervacht enz

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:06

Hi :wave:

Ik kom even lomp binnenvallen, sorry :o. Ik heb een vraag en een nieuw topic openen voelt wat overdreven :=.

Wij willen over een poos konijntjes gaan houden in onze tuin, het is de bedoeling dat ze dag en nacht in de tuin verblijven in een omheinde en overdekte ren.

Nu zit ik met het feit dat we hoe dan ook een keer met ratten te maken gaan krijgen. Mijn vraag is dus, hoe hebben jullie de ren rat-proof gemaakt? Is het mogelijk, of moet ik een rat voor lief nemen ( ben ik eigenlijk niet van plan :'))?

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:30

Ik woon buitenuit. Ratten hebben we hier vast, maar heb ik in de tuin nooit gezien sinds ik nijntjes heb. Muizen wel. Die eten gezamenlijk met de nijntjes hun biks. Heb Rosie en Jerry verder overdag los op terras lopen (niks overdekt). Voor de avond/nacht gaan ze hun ruimte ren met nachthok in. Dat is van vollierre gaas, dat schijnt ook marter proof te zijn. Want de steenmarter vrees ik eigenlijk meer nog dan de rat.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:43

_San87_ schreef:
Hi :wave:

Ik kom even lomp binnenvallen, sorry :o. Ik heb een vraag en een nieuw topic openen voelt wat overdreven :=.

Wij willen over een poos konijntjes gaan houden in onze tuin, het is de bedoeling dat ze dag en nacht in de tuin verblijven in een omheinde en overdekte ren.

Nu zit ik met het feit dat we hoe dan ook een keer met ratten te maken gaan krijgen. Mijn vraag is dus, hoe hebben jullie de ren rat-proof gemaakt? Is het mogelijk, of moet ik een rat voor lief nemen ( ben ik eigenlijk niet van plan :'))?

Ik heb mijn ren gemaakt met dik volieregaas, denk met maaswijdte 1,9 cm en dikte 1,45 mm. Een rat en marter geraken dus normaal gezien niet binnen, muisjes heel misschien wel, maar die kunnen niet zo'n kwaad denk ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:48

jeetje77 schreef:
Ik woon buitenuit. Ratten hebben we hier vast, maar heb ik in de tuin nooit gezien sinds ik nijntjes heb. Muizen wel. Die eten gezamenlijk met de nijntjes hun biks. Heb Rosie en Jerry verder overdag los op terras lopen (niks overdekt). Voor de avond/nacht gaan ze hun ruimte ren met nachthok in. Dat is van vollierre gaas, dat schijnt ook marter proof te zijn. Want de steenmarter vrees ik eigenlijk meer nog dan de rat.

We hebben al rattensporen gespot, dus ik wil wel kijken hoe we kunnen voorkomen dat er herhaling is :=.

MoppieFilou schreef:
Ik heb mijn ren gemaakt met dik volieregaas, denk met maaswijdte 1,9 cm en dikte 1,45 mm. Een rat en marter geraken dus normaal gezien niet binnen, muisjes heel misschien wel, maar die kunnen niet zo'n kwaad denk ik.

De omheining van de ren is bij ons ook van stevig gaas, daar komt sowieso niks doorheen, geen ratten, geen muizen, geen marters.

Het gaat echter om onderlangs, zou het afdoende zijn muizengaas/voilieregaas in te graven?

Voor muisjes ben ik idd ook niet zo bang, al moet t geen plaag worden. Maar op ratten zit ik niet te wachten :+.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:55

Ik heb overal volieregaas onder de ren! Op sommige stukken echt ingegraven, op andere stukken met maar een klein laagje zand over.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:58

MoppieFilou schreef:
Ik heb overal volieregaas onder de ren! Op sommige stukken echt ingegraven, op andere stukken met maar een klein laagje zand over.

De ren was eerst van onze kippen, die graven niet, dus we hebben geen gaas begraven, dat is voor de konijnen wel het plan, maar ik ben dus ook benieuwd of dat genoeg is, of dat we meer maatregelen moeten nemen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:59

Inderdaad volieregaas rondom en zou dat ook in de grond gebruiken. En ik zou je konijnen enten. Helaas hebben m’n konijnen het RHD2 virus 2 jaar geleden gekregen door een open riool een straat verder waardoor er dus ratten binnen in de ren zijn gekomen, hierdoor ben ik 4 van de 7 lieverds verloren ;(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 21:01

_Tarzan schreef:
Inderdaad volieregaas rondom en zou dat ook in de grond gebruiken. En ik zou je konijnen enten. Helaas hebben m’n konijnen het RHD2 virus 2 jaar geleden gekregen door een open riool een straat verder waardoor er dus ratten binnen in de ren zijn gekomen, hierdoor ben ik 4 van de 7 lieverds verloren ;(

De enting ben ik van op de hoogte, idd.

En wat erg voor je ;(.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 21:23

Tot nu toe nog geen ratten gehad in de konijnenren.
Toen we ratten in de compostbak hadden waren er ook holen in de grond. Daar legden we gewoon een steen op nadat we die dichtgooiden. We hebben daarna nergens anders een hol aangetroffen. Wel legden we vallen voor de ratten (hazelnootpasta is een uitstekend lokmiddel voor wie het wil weten) elke dag hadden we prijs. Ene keer zelfs 3 jonge ratten tegelijk in de val.
Sinds de ratten weg zijn hebben we muizen in de compostbak.

Ik heb beetje het vermoeden dat muizen wegblijven als er ratten zijn.

Maar ik heb geen gaas in de grond.
Voor konijnen die eventueel gravers zijn is gaas in de grond sowieso geen overbodig klusje.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 22:04

Tja ik weet ook niet of het een fabel is of niet maar men zegt dat wanneer je ratten hebt, er geen muizen zijn, en omgekeerd.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 07:11

dat is fijn dat je dat al wist. Dankje _San87_, dat wil ik nooit meer meemaken ;(
We hebben nu muizen lopen, als dat betekend dat er geen ratten zitten dan prima :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 07:15

_Tarzan schreef:
dat is fijn dat je dat al wist. Dankje _San87_, dat wil ik nooit meer meemaken ;(
We hebben nu muizen lopen, als dat betekend dat er geen ratten zitten dan prima :')

Nee, snap ik. Bah.

Muizen zou ik ook echt minder erg vinden, haha :=.

Nou goed, dat wordt dus iig graven. Prima, weekendje werk denk ik. Morgen ga ik beginnen met het hok leeg en schoonmaken, al het onkruid weg en de bodem omspitten :+. Kijken wat we bog tegenkomen.