[VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 07:48

Wings_love schreef:
Vind jouw vogels echt prachtig! En geniet van jouw kennis en hoe doordacht je voor ze zorgt :)
Vandaag hadden mijn schoonouders een waar jachttafereel in de tuin! Een roofvogel had een duif gevangen en in hun tuin verorberd. Later was hij weg, dus ze denken dat hij hem meegenomen heeft.
Vond het echt een mooie vogel, al heb ik geen idee wat voor soort het is. Het vleesetende type denk ik zo :+

[ [url=m/8qrQJl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Sperwer wijf! Wat ontzettend gaaf zo in de tuin!! <3

Retjethorse schreef:
Dit heb ik vandaag op het nieuws gehoord! :D

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180501_03491200

Ik kan dit alleen maar toejuichen! :j

Hopelijk komt er in Nederland ook snel iets soortgelijks!
Dat in ieder geval niet zomaar iedereen meer een roofvogel of uil kan aanschaffen en de vogels op markten en braderieën verboden worden. Helaas zie je veel te veel mensen met zo'n vogel bezig die er 0 verstand van hebben en andere mensen stimuleren er ook 1 aan te schaffen :n
Sommige vogels zitten er echt erbarmelijk bij.. ;(

En bij jachtvogels is het ook niet altijd handig ze los te huisvesten tijdens het jachtseizoen..

Ben zelf zwaar voorstander van los huisvesten in de voliere, maar niet als de vogel zichzelf erdoor verwond.
Zie helaas genoeg vogels aangebonden zitten die prima los kunnen.

Hoop dat in Nederland snel een wetgeving word samengesteld met behulp van diverse mensen met verstand van de valkerij en roofvogelhouderij :j

aisa schreef:
hij heeft een jonge havik samen met zijn mentor(traint hem samen)

Verstandig om de eerste vogel samen met de mentor te trainen!
Ik kan (nog) geen jachtgrond vinden met genoeg wild. Dus voor mij helaas nog geen aanschaf van een jachtvogel :')

Wings_love

Re: [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:03

Sperwer wijfje dus! Gaaf! Hoe zie je dat eigenlijk? En wat is het verschil met een mannetje? Sorry voor de vragen, maar heb roofvogels altijd fascinerend gevonden. Alleen nooit de tijd genomen om alle verschillende soorten eens uit te zoeken.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 11:11

Haha :D
Klein roodvogeltje, heeft opzich korte brede vleugels en een lange staart. De poten zijn lang, dun en geel, ik vind die altjjd erg fragiel eruit zien :o
Lichte kleur aan de onderkant, grijs aan de bovenkant.
De staart is ook altijd gebandeerd, ook bij juveniels. De tarsel heeft een rode tint ipv wit-grijs bij het wijfje.

Tarsel
Afbeelding

Wijf
Afbeelding

Niet verwarren met de havik :+
Afbeelding

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:44

Oh wauw, die lijkt echt op de havik ja! Dank je wel, super interessant!

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 13:36

Graag gedaan :j

Even iets anders, en ik wil mezelf zeer zeker niet de hemel in prijzen, want ik weet ook nog steeds niet álles.

Maar het verbaast me echt dat er nog steeds mensen zijn die pas kort met roofvogels en uilen bezig zijn, zelf nog steeds niet alles op orde hebben qua materiaal kennis en kunde. (had langer ervaring opgedaan dan, en alles op orde gehad vóór de aanschaf van een vogel) En die gaan vervolgens mensen stimuleren om ook een roofvogel of uil aan te schaffen om vervolgens mentortje te gaan spelen voor die mensen.

Wat wil je nou vraag ik me dan af :') je weet zelf nog niet alles, wat wil je ze leren :')
Het wereldje staat al zo onder een vergrootglas. Die mensen vragen echt om een algemeen verbod op het houden van deze dieren, gezien het een kwestie van tijd is voor het helemaal fout gaat.

Nu zal ik waarschijnlijk wel mensen over me heen krijgen dat ik loop te zeuren, maar moest het even kwijt. :')
Wat is jullie mening hierover.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:06

Is lastig natuurlijk.
Er kopen ook genoeg mensen een paard of een hond of nemen een kind terwijl ze er helemaal geen benul van hebben hoeveel werk er in zit en wat het kost en alles...

Dat kun je helaas niet voor zijn. Zonder alles aan regels te knopen. En dan nog, wat is goed?

Afbeelding

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 16:10

Klopt helemaal hoor en dat keur ik uiteraard ook niet goed!

Dit wereldje ligt momenteel ontzettend onder vuur Door tegenstanders van praktijken wat word aangetroffen op straat. En dat snap ik volledig. (aangebonden vogels op markten, braderien, in de drukte, leken die geen idee hebben wat ze doen etc)
Een uil en roofvogel is feitelijk een wild dier dat zomaar opeens uit kan halen. Ze zijn eigenlijk niet te vertrouwen. Ze gaan niet van een mens houden en hebben al helemaal geen behoefte aan kroelen, aaien, knuffelen etc. Sterker nog, je beschadigd hun verenkleed ermee. Je ziet ze ook vaak met hun ogen dicht zitten als mensen aan de kop zitten. Dit doen ze puur om hun ogen te beschermen omdat deze instinctief van levensbelang zijn voor hun. (met een beschadigd oog minder kans op een goede jacht) ze worden niet tam, ze zijn vaak "onder invloed" Van aangeleerde hulpeloosheid, ofwel, ze weten dat ze niks in te brengen hebben dus blijven rustig zitten in de hoop dat het snel voorbij is, gezien er niet op hun lichaamstaal word ingespeeld.

Bij een leek is de kans op ontsnappen groot, Komt het weer in het nieuws, soms met alle toeters en bellen nog aan de vogel met kans op verhanging. Uitheemse vogel ontsnapt in Nederland is weer faunavervalsing, waar bepaalde groepen ook niet blij van worden. En zo hebben de tegenstanders weer materiaal om te laten zien dat deze dieren gewoon niet gehouden mogen worden.
.
Beschadiging aan de poten door verkeerde riemen en kapotte veren
door verkeerde huisvesting, sommige vogels hebben zelfs kapot geslagen slagpennen of nog erger, sommige hebben niet eens een staart meer..

Wat is goed? Tja, iets doen met de dieren waar ze daadwerkelijk iets aan hebben. Aan een touwtje in de drukte zitten en bij jan en alle man op de hand zitten hebben ze niks aan.. levert alleen maar onrust op.
Net als bij iemand wonen die er geen verstand van heeft.. ze hebben echt specifieke behandeling, omgang, voeding en verzorging nodig. als je het verenkleed van je eigen dier niet eens op orde kan houden, en niet onafhankelijk bent, hoe kan je dan mentor zijn :\ :')
Het zullen niet de eerste vogels zijn die niet ouder worden dan een jaar of 3 en opeens dood in het hok liggen. Inwendig kan je een vogel flink kapot maken als je er de kennis niet van hebt..

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 16:48

Roofvogels houden is een nogal delicaat onderwerp. Zoals je zegt ligt het echt onder een vergrootglas tegenwoordig, want het grote internet stikt van de moraalridders die vanachter hun scherm precies weten hoe iets wel of niet moet. Als een grapjas die zijn vogels dan om de haverklap op braderieën heeft staan veel publiciteit krijgt of creëert kan ik het me heel goed voorstellen dat men een nare bijsmaak krijgen van het houden van roofvogels, zeker als mensen zoals jij die alles tot in de puntjes hebben geregeld "gewoon" veldwerk doen en dus niet in de publiciteit komen.
Ik vind dat als je dan besluit een roofvogel te houden, om wat voor reden dan ook, dat je een voorbeeldfunctie hebt en dat je dan ook alles op alles moet zetten om er voor te zorgen dat alles tot in de puntjes geregeld is. Dat ben je je dieren maar ook je mede roofvogel houders verplicht.

Ik ben twee keer naar een terrariabeurs in houten geweest waar ook iemand stond met roofvogels, en ondanks dat ze veel educatief materiaal hebben liggen wat ik onwijs goed vind, laten ze dus ook mensen met de vogels op de foto gaan. En tsja, als ik nou niet beter wist dan zou ik waarschijnlijk ook tegen het houden van roofvogels zijn.
Gelukkig heb ik dit topic om wijzer te worden dan dat, maar sommige mensen kijken echt niet verder dan hun neus lang is.
(óf ze vinden het helemaal te gek en gaan zelf ook doodleuk met die vogels op de foto)

(Overigens vind ik dat dit ook zou moeten gelden voor andere dieren. Hoe vaak lees je wel niet dat mensen een puppy/kitten/konijn/cavia/hamster/kanarie kopen om er na een maand niet meer naar om te kijken.
Eerst onderzoek doen, je inlezen, het juiste materiaal in huis halen, je laten informeren bij professionals, eerlijk naar je situatie kijken en bedenken of het überhaupt kan en dán pas het dier aanschaffen. Niet bijzonder moeilijk lijkt me.)
Laatst bijgewerkt door Laurora op 02-05-18 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 16:52

Laurora schreef:
Roofvogels houden is een nogal delicaat onderwerp. Zoals je zegt ligt het echt onder een vergrootglas tegenwoordig, want het grote internet stikt van de moraalridders die vanachter hun scherm precies weten hoe iets wel of niet moet. Als een grapjas die zijn vogels dan om de haverklap op braderieën heeft staan veel publiciteit krijgt of creëert kan ik het me heel goed voorstellen dat men een nare bijsmaak krijgen van het houden van roofvogels, zeker als mensen zoals jij die alles tot in de puntjes hebben geregeld "gewoon" veldwerk doen en dus niet in de publiciteit komen.
Ik vind dat als je dan besluit een roofvogel te houden, om wat voor reden dan ook, dat je een voorbeeldfunctie hebt en dat je dan ook alles op alles moet zetten om er voor te zorgen dat alles tot in de puntjes geregeld is. Dat ben je je dieren maar ook je mede roofvogel houders verplicht.

(Overigens vind ik dat dit ook zou moeten gelden voor andere dieren. Hoe vaak lees je wel niet dat mensen een puppy/kitten/konijn/cavia/hamster/kanarie kopen om er na een maand niet meer naar om te kijken.
Eerst onderzoek doen, je inlezen, het juiste materiaal in huis halen, je laten informeren bij professionals, eerlijk naar je situatie kijken en bedenken of het überhaupt kan en dán pas het dier aanschaffen. Niet bijzonder moeilijk lijkt me.)

Helemaal mee eens!! Precies zoals ik bedoel.
_/-\o_

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 12:09

Gemeen dit.. :')

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 12:17

~~}>

_O- awh

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 12:36

Hahaha die is mooi

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 12:41

Haha heerlijk!

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 12:57

Hahaha mooie foto!

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:26

_O- arme vogel, die ziet dr snackje aan dr snavel voorbij gaan

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:45

:')

Astrid_Brann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:36

Dineren a la carte :')

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 18:21

Astrid_Brann schreef:
Dineren a la carte :')

Beter dan dat lopend buffet dat ze normaal heeft

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 20:40

Eerder rennend buffet denk ik :))

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 21:07

Fast food heet dat ;-)

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 21:20

Zo slecht :')

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 23:02

_Dracarys schreef:
Ik kan (nog) geen jachtgrond vinden met genoeg wild. Dus voor mij helaas nog geen aanschaf van een jachtvogel :')

Hoe werkt dat precies, jachtgrond vinden?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 07:34

GreaseMonkey schreef:
_Dracarys schreef:

Hoe werkt dat precies, jachtgrond vinden?

Toestemming vragen aan de grondeigenaar of gemeente of je op die locatie(s) mag jagen. En dan de overeenkomst vastleggen op papier incl een overzicht van bovenaf gezien wat er precies bij de jachtgrond hoort.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 17:44

Nou het is weer zover. Weer prutsers negatief in de media die het voor de goede verpesten..

Afbeelding

Afbeelding

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 01:22

Doodzonde :n