gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:37

Ik zou hem na 2 weken gewoon direct koppelen. Samen op neutraal terrein en als het goed gaat, gewoon samen laten. Naast elkaar zou ik niet doen, dit kan frustraties opwekken..

Komt de voedster van een opvang of?

Rammen zijn na 2 weken niet vruchtbaar meer :)

Yv_

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:39

Zeker weten? Lees tot 4 weken... Da zei 2-3 weken. Neem
Maar het zekere voor het onzekere.
Ben echt als de dood voor een nest :')

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:44

Ik koppel altijd na 2 weken, alle opvangen ook, dus dat zit wel goed :) 4-6 weken is ivm de hormonen die dan pas uit het lichaam zijn

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:45

Ahh okee. Denk dat ik toch tot 3,5 week wacht. Ook zodat *uknowwhat* er veilig bij kan.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:46

Kan, maar is niet nodig hoor :p

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:47

Bijzondere dierenarts die beweert dat ze na 1 dag niet meer vruchtbaar zijn. Dit is toch echt 2 weken en die tijd zou ik ze zeker uit elkaar houden. Naast elkaar kan idd veel frustratie opleveren.
Ik heb zelf wel eens noodgedwongen een stelletje geleidelijk moeten koppelen, maar dit duurt veel langer en je merkt gewoon dat ze steeds bijna opnieuw moeten beginnen. Bij gezonde en normale konijnen kan je echt veel beter in 1x koppelen. Op neutraal terrein gewoon bij elkaar zetten en in de gaten houden. Plantenspuit en ovenhandschoen erbij voor de zekerheid, voor die kleine kans dat het mis gaat. Als ze elkaar gaan aanvliegen (staartje omhoog en echte aanval) werkt soms een straal water op het hoofd. En als ze echt gaan knokken moet je ze uit elkaar trekken en dat wil je niet met blote handen doen... Echt knokken is trouwens meer dan wat rondvliegend haar, dat is echt brommend als 1 hoopje konijn tot bloedens toe elkaar slopen... Komt gelukkig dus ook weinig voor, maar je kan er maar beter op voorbereid zijn Elkaar najagen, op elkaar rijden etc is normaal gedrag. Ook elkaar negeren is goed trouwens, daarvan denken veel mensen dat ze elkaar niet leuk vinden maar dat is juist niet waar. Ze voelen zich veilig genoeg om hun eigen gang te gaan en zulke konijnen kunnen op den duur naar elkaar toe groeien. Zo is dus elke koppeling weer totaal anders.
En zoals Eoweyn al zegt, als dat goed gaat (samen eten en wassen is goed teken) kunnen ze na een paar uur samen in hun verblijf. Zorg wel voor voldoende ruimte zodat ze elkaar wel een beetje kunnen ontlopen.

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:35

Tja, ik heb het niet zelf verzonnen. :o Mij is verteld dat dit te maken heeft met de wijze van castreren.

De fokker raadde mij trouwens aan om juist níet direct te gaan koppelen, ivm stress door de verhuizing en het feit dat zij wordt gescheiden van haar zus. Je leest en hoort erg veel verschillende dingen, dus dat is een beetje lastig. . .

Voldoende ruimte hebben ze volgens mij wel, ik denk iets van 12 m2.
Ik heb het nu zo ingericht dat er ongeveer 2 meter ruimte tussen zit, dus ze kunnen niet direct bij elkaar. Dan scherm ik het gewoon af.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:57

Om eerlijk te zijn heb ik zoveel onzin van fokkers gehoord dat ik ze niet erg serieus meer neem. Ik vind dat ze over het algemeen veel te weinig aandacht hebben voor het sociale gedrag van konijnen en zich meer richten op andere zaken (gezondheid, uiterlijk etc). Een konijn alleen in een hokje hebben ze vaak geen problemen mee.
Stress van de verhuizing zal er vast wel zijn maar in mijn ervaring is er 1 ding wat een konijn nog de meeste stress geeft, en dat is alleen zitten. Het zijn groepsdieren, vreselijk sociaal. Sommige konijnen geven gewoon op als ze alleen zijn, stoppen gewoon met eten en willen niet meer leven.
En na de castratie wacht je meestal toch een paar weken en dat is lang zat, voor sommige konijnen is die periode alleen al veel te lang zelfs. Dus tja, ik blijf bij mijn idee dat twee weken wachten vanwege de vruchtbaarheid goed is, maar daarna toch echt gewoon koppelen dus op neutraal terrein samen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:09

Nou ik heb het net geprobeerd en ik wacht nog even. Meneer zat er na een hap eten meteen op. Durf de gok nog niet aan dat-ie in theorie niet meer vruchtbaar is. Overigens zitten beide partijen hier niet alleen, dus eenzaqmheid is hier nvt :). Gelukkig maar.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:30

Fokkers zeggen wel meer, daar zou ik echt niet vanuit gaan. Je hoort heel vaak dat naast elkaar huisvesten zoveel frustatie geeft dat het vreselijk knokken wordt.
Koppelen geeft altijd stress, maar naast elkaar huisvesten ook. Steeds samen en weer uit elkaar geeft nóg meer stress, ze moeten dan steeds opnieuw de rangorde bepalen. En trouwens, een gezond konijn kan best wat stress hebben.

Ik begrijp dat je het konijn bij een fokker haalt. Ik hoop dat zij ouder is dan 8 weken, anders heb je kans dat het zo rond de 5 mnd leeftijd fout gaat. Dan komt het karakter van jonge konijnen pas echt naar voren. En een jong konijn snapt vrij weinig van rangorde etc.

En de wijze van castreren. Tja. Dat is een kwestie van opensnijden, ballen eruit, zaadleiders dichtbinden en hechten. Enige wat verschilt is óf narcose (injectienarcose of gasnarcose) óf plaatselijk verdoofd. In beide gevallen zijn ze na 2 weken zeker weten niet meer vruchtbaar.

Dat ie er meteen opzit is normaal. Zo bepalen ze de rangorde.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:38

Ja dat is zo, daar had ik nog niet aan gedacht. Maar toch, stel dat net die ene vruchtbare cel nog ff doorglipt.. Nee ik pas nog even een week. Of in elk geval tot het weekend.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:53

Die ene vruchtbare cel is al weg hoor haha

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:55

Weet iemand hoe je het beste een konijn aan een tuigje kunt laten wennen? Antwoord geven mag hier of per PB.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:46

Niet. Een verkeerde sprong en je kunt je konijn in laten slapen.

http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/7 ... nt-1954807

Ziekenboeg... Check! Pijnstilling, Bach rescue, dwangvoer, lekkers, check!

Afbeelding

Enn morgen shoptijd voor de konijnen... VIP avond voor klantenpashouders, 20% korting op ieder artikel. Handig als je er stage loopt, kun je mooi alles al klaar zetten :P

Afbeelding

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:24

dus je kan ook niet gewoon in je eigen tuin? zonder jongens die riempjes onder je konijn vandaan trekken.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:25

Konijnen willen nog weleens de lucht in springen en bij een verkeerde sprong kan zomaar het ruggetje breken. Bij katten trouwens ook. Ik ben ook nooit zo voor dieren aan tuigjes. Kun je niet een stukje afzetten of een rennetje neerzetten?

Zo dan, beste bestelling Eowyn!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:26

Ik zou het risico niet nemen :n. Ik zet gewoon een paar keer per week een deel van de tuin af, dan kunnen ze nog wat meer verkennen en rennen. Ze zitten standaard in een ren van 2×1.70 met nachthok erboven van 1×0.70.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:27

hebben we al, maar ik wil graag meedoen aan het konijnen hoppers team ofzoiets, en daarvoor moet je konijn aan een tuigje. en het lijkt me ook leuk om hem even lekker in de tuin te kunnen laten hupsen :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:31

Als ze een vreemde sprong maken kunnen ze hun rug ook breken.
Vraag jezelf eens af, vind jouw konijnen dat springgedoe leuk? Ik denk het niet... Ik zou het risico dus echt niet nemen. Je tuin kun je afzetten, of een rennetje kopen.

Klopt Yv_, maar ik heb dan ook 8 van die konijnenbeesten :P ik doe een maand of 1,5 met zo'n zak hennepvezel, haha.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:12

Mooie bestelling heb je klaar staan!
Ik doe ook maar een maand met zo'n pak hennepvezel. Maar ik heb ook nog cavia's.
Ik heb ook een klantenpas maar helaas kan ik vanavond niet...

Fijn dat je alles al goed voorbereid hebt voor je konijntjes! Halve apotheek :p

Ik vind een tuigje bij konijntjes ook erg riskant...

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:43

Ja met het voer en luzerne doe ik ook wel lang hoor. Heb verder nog 3 voerbakjes, van die handige om op te hangen met schroefdraad, een zak pretvoer voor de dames vrijdag, een thermometer en lijnzaad. Shopperdeshop :')
Jammer dat je niet kunt, scheelt echt heel veel!

Klopt, ik heb de halve apotheek in huis. Pijnstilling (carprofen, novacam), antibiotica (baytril en enrofloxoral), cisaral drops, dwangvoer, spuitjes, betadine, honingzalf, wondzalf, oogzalf, etc... Moet alleen nog primperid, laxatract, norit, infacol en metacloral bestellen/halen. Oh, en een stethoscoop plus een otoscoop. Altijd handig

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 11:28

Wow, een hele konijnenapotheek :D Voor mijn katten heb ik wel een mand met medicijnen, altijd handig (katten worden altijd ziek met kerst of pinksteren ofzo).

Hoeveel luzerne voeren jullie de konijnen?

Wat een akelig verhaal van dat konijn zeg, maar zo te lezen wel weer goed gekomen?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 11:42

Onze nieuwe dame is nog steeds bang voor Leo, heel sneu ze zit telkens helemaal bang in een hoekje te kijken. Hij zit nu in de ren en zij in het nachthok, telkens als hij bij haar gaat kijken komt ze als een gek dat nachthok uit gerent. Ik hoop echt dat het nog goed komt.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 12:07

Hier krijgen ze een flinke hand per week zoiets.

Denk dat dat wel bijtrekt hoor.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:31

Er lijkt iets vooruitgang in te zitten. Ze zit nu verstijfd in de hoek, leo gaat er dan telkens bij zitten en likt nu steeds aan haar neus en oren. Ze bewoog net zelf eindelijk ook weer een beetje. Ze zaten straks wel even behoorlijk achter elkaar aan gelukkig stopt leo wel meteen als ze het binnenhok in gaat of als ze stopt met rennen.