Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaNH

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:53

@kermis: aaawh wat een schatje! Ben benieuwd naar je andere fotos hihi. Lief hondje ook <3

@micksage: Tuurlijk mag je mee kletsen :j :D hahaha tsjaa knaagdiertjes he :P hier hadden sommige binnen een dag de inrichting al wel eens verbeten :')

micksage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:58

@mirandaNH het valt me mee dat me hangmatje nog heel is normaal lag hij al onder in het huisje hihi
ze weten zelf het beste waar ze het willen hebben

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 00:00

hihihi tsjaa hangmatjes werden hier ook vaak meteen gesloopt.. vooral de lusjes moesten er meteen af, dus vaak hingen de hangmatjes nog maar aan 1 kant :+ En idd ze weten zelf waar ze het het liefste willen hebben (en krijgen het 9 van de 10 x ook wel voor elkaar haha)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 00:02

Die van mij knagen een gat tussen de bovenste stof en onderste stof en kruipen dan erin, zitten dus letterlijk in de hangmat :)* Hoe bedoel je ratjes zijn slim :=

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 00:04

Lekker warm :+

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 00:08

Ik vroeg me op een ochtend af waar ze gebleven waren, ik was nogal in de stress, dacht dat ze vertrokken waren. Het was nogal donker in de huiskamer..in het hangmatje dus :-)

micksage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 00:11

hihi dat hebben ze bij mij nog nooit gedaan bij mij verdwijnt alles in het huisje lekker warm

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 00:12

@micksage, huisjes genoeg hier, 3 stuks, die gebruiken ze bij mij helaas alleen om in te poepen volgens mij haha :+ , wel leuk, dat ieder ratje toch zijn eigen persoonlijkheden heeft en voorkeuren voor een bepaalt iets :-)

micksage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 00:16

ohe hahah das dan weer jammer bij liggen ze alltijd in het huisje te slapen
ja vind het ook echt leuk om te zien dat ze toch allemaal een eigen persoonlijkheid hebben

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:25

Ooh wat een leuke ratjes hier allemaal :D

Even terugkomend op dierenwinkelratjes. Ik heb bij die waar ik af en toe haal van mensen die ik ken die er werken of gewerkt hebben dat het goede fok is. Ratjes die ik er vandaan haalde zijn allemaal oud geworden en ik let ook altijd op hoe de ratjes erbij zitten en of ze er allemaal gezond en goed uitzien. Dit doe ik trouwens ook als ik bvb op een beurs ben en daar een ratje haal. Ik kijk of mannetjes en vrouwtjes apart zitten en let op gedrag en gezondheid. Ook kijk ik of ze gewoon drinken en eten hebben. (Weleens een standeigenaar op aangesproken) en hoe de eigenaar reageert op vragen. Als ik niet vertrouw, dan maar geen ratje.

Over beursen gesproken, wie gaat er hier 7 april ook naar dierenpret?

Hier zitten de drie musketiers ook vrolijk alleen Kale en Harley lopen af en oe lekker te knokken en het ukkepukje begint steeds meer door de kooi te lopen. Mis Candy nu wel want ze kon zo lekker kroelen en van de zomer ging ze vaak lekker mee naar buiten. Straks maar weer eens de dames verrassen met een frisse en nieuw ingerichte kooi :D

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 08:37

Ik ga naar Dierenpret! :D
Nog nooit geweest, dus ben heel benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:03

Ik zou alleen naar Dierenpret gaan (die naam kon trouwens niet slechter gekozen, dierenpret is wel het laatste wat het is) als je jezelf goed kan afsluiten voor alle ellende die je daar gaat zien. Er zijn leuke standjes en producten, maar minstens zoveel zielige dieren. Bij het reptielengedeelte zie je vrieskisten vol dode ratten in alle leeftijden, soorten en maten, maar eigenlijk zijn de levende knaagdieren nog zieliger. Labbakken vol ratten op zaagsel, geslachten door elkaar heen, te jong om bij de moeder weg te mogen. De kleinere knagers (muisjes etc.) zitten gewoon in bakjes die je bij de chinees ook meekrijgt, met luchtgaatjes erin. Werkelijk walgelijk. Ik ben er dus eén keer geweest maar ik kan er nog om janken als ik er aan denk. Niet te bevatten, de wreedheid van mensen en het totale onvermogen om zich in te leven in andere levende wezens. Het gaat alleen om geld. :r

Geen aanrader om te gaan dus, al is het maar zodat dit soort beurzen een keer stopt. Zolang er mensen blijven komen, blijft het bestaan met alle gevolgen voor de dieren van dien. En als je toch gaat, koop er alsjeblieft geen dieren en geen producten bij de standjes die dieren hebben. Echt waar, de goede fokkers staan daar niet, hoe leuk ze het misschien ook kunnen presenteren...

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:49

Als ik even kijk op de site van "dierenpret" zie ik wel de volgende reglementen:
Citaat:
Knaagdieren
Er mogen alle soorten knaagdieren worden aangeboden.
Knaagdieren voldoende vers drinkwater en voldoende ruimte in hun onderkomens.
In de onderkomens van knaagdieren dient tenminste de helft van het vloeroppervlak vrij te zijn en een schoon bodemsubstraat te bevatten.
De onderkomens van knaagdieren niet op elkaar gestapeld op de tafels plaatsen, maar naast elkaar.
Knaagdieren niet op de grond plaatsen(alleen op de tafels)
Konijnen en cavia's moeten een minimaal gewicht hebben van 300 gram.

Maar de mensen houden zich hier niet aan begrijp ik?

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:55

Arrabel. Niet alle standhouders. Vooral in het reptielengedeelte houden ze zich hier niet aan. In het knaagdierengedeelte is het stukken beter, overigens zijn hier ook minder aanbieders van levende knaagdieren. Het is werkelijk hartbrekend als je ziet bij de reptielen maar loop daar meestal snel voorbij. Mijn schildpadden krijgen alleen af en toe een diepvriesmuisje.

Moet wel zeggen dat het op het knaagdierengedeelte er toch goed uitzag de vorige keer dat ik was in december. Heb Harley ook op de beurs gehaald en de verkoper wist mij prima over het ras te vertellen en ze kon zelfs even apart in een bak (met drinkwater en voer) tot ik haar kwam ophalen vlak voor ik wegging. Er stonden overigens maar 4 aanbieders van levende knaagdieren en vond dat ze er goed bij zaten. Vond de ratten die er voor keuring stonden een stuk zieliger in een mini bakje met soms geeneens water of voer.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:04

Ok.. ik "begrijp" ook wel dat de ratten en muizen in het reptielen gedeelte er een stuk minder bij zitten.
Deze mensen houden van reptielen en niet perse van ratten en muizen.
Ik heb zelf een Boa Constrictor gehad en die at gelukkig diepvries ratten, deze ratten zouden dan vergast zijn en niet al te veel pijn hebben geleden.
Al moest mijn Boa wel hele grote ratten hebben en voordat deze ratten zo groot zijn geworden zijn ze toch ergens geweest, aangezien een diepvries rat 2,50 kost en daar waarschijnlijk nog aan verdient word kan het nooit een goed leven zijn geweest.
Een Boa eet vaak dood voedsel, dat zijn vrij makkelijke eters maar een Python daar in tegen die heeft echt de stimulans van lichaamswarmte en de beweging van zijn prooi nodig om het te pakken.
Vandaar dat er nog steeds een heleboel ratten en muizen levend op een hoop worden gepropt mede omdat het allemaal rendabel moet blijven.
Op het reptielenforum waren er gelukkig ook mensen die zelf hun ratten en muizen fokte en dat ging er een stuk beter aan toe, maar helaas heb je nog steeds mensen die het geen reed interesseert wat de voedseldieren voor leven hebben gehad.
Hoe triest ook :(

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:52

ik vond dat op school ook altijd zoo zielig de muize daar zaten ook in test bakken en de eerste jaars moesten dan een nestje fokken..
ik heb toen een klein knaagdier hokje gekocht en ze daar in gedaan..
na mijn eerste jaar moesten ze in de kleine bak terug en gingen ze bijten.
heb ze toen mee naar huis gekregen..
hebben ze nog een jaar geleefd moeder en dochter.. paps is naar mn vriendinnetje gegaan..

ik heb net de woonkamer rat proef gemaakt dus nu kunnen ze los door woonkamer hupsen :D

en dat vinden ze volgens mij heerlijk..
moet zeggen mijn dames slapen wel heeel veel..

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:09

RedPassion schreef:
Ik zou alleen naar Dierenpret gaan (die naam kon trouwens niet slechter gekozen, dierenpret is wel het laatste wat het is) als je jezelf goed kan afsluiten voor alle ellende die je daar gaat zien. Er zijn leuke standjes en producten, maar minstens zoveel zielige dieren. Bij het reptielengedeelte zie je vrieskisten vol dode ratten in alle leeftijden, soorten en maten, maar eigenlijk zijn de levende knaagdieren nog zieliger. Labbakken vol ratten op zaagsel, geslachten door elkaar heen, te jong om bij de moeder weg te mogen. De kleinere knagers (muisjes etc.) zitten gewoon in bakjes die je bij de chinees ook meekrijgt, met luchtgaatjes erin. Werkelijk walgelijk. Ik ben er dus eén keer geweest maar ik kan er nog om janken als ik er aan denk. Niet te bevatten, de wreedheid van mensen en het totale onvermogen om zich in te leven in andere levende wezens. Het gaat alleen om geld. :r

Geen aanrader om te gaan dus, al is het maar zodat dit soort beurzen een keer stopt. Zolang er mensen blijven komen, blijft het bestaan met alle gevolgen voor de dieren van dien. En als je toch gaat, koop er alsjeblieft geen dieren en geen producten bij de standjes die dieren hebben. Echt waar, de goede fokkers staan daar niet, hoe leuk ze het misschien ook kunnen presenteren...

Oef... dat zet me aan het twijfelen. Dat klinkt niet zo fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:15

Ik snap wel dat mensen gaan, er zijn ook genoeg leuke dingen te zien (en te kopen). :j Maar ik kan totaal niet tegen zulke ellende, dus ik ga er nooit meer heen. Die reglementen werden toen in ieder geval niet goed nageleefd. (En al gebeurde dat wel, dan nog zijn het fokkers die totaal niet in het belang van de dieren denken.) Steun het dus in ieder geval niet door er dieren te kopen (hoe zielig ook...), maar sluit je hart dan ook een dagje af want ik ben er nog dagen goed ziek van geweest. Het is zo jammer dat zulke evenementen niet bestaan voor bv. alleen dierenproducten, dan heb je wel de leuke standjes maar niet de zielige dieren.

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:21

@Dribbel , Je zou er ook gewoon voor kunnen kiezen om de reptielenhal voorbij te lopen. Hier is het zeker vaak zo als Redpassion beschrijft. En ja ook ik vind dit zielig maar je moet gewoon beseffen dat het alleen maar voer is voor andere dieren. Koeien krijgen soms ook een hele slechte behandeling voor ze op je bordje belanden hoor ;) De rest is altijd namelijk wel heel leuk, alleen dat stukje van de voederdieren kan soms naar overkomen. Moet zeggen dat het de vorige keer heel erg meeviel qua hoeveelheid aanbieders van voederdieren als ratten en muizen. Kan me er maar 2 herinneren.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:03

Mag ik me hier ook melden? Heel stiekem? :P

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:05

Ik heb een dumbo siamees ratje. Het is een dametje en ze heet Macy. Ze is 2,5 jaar oud en een half jaar geleden is haar zusje Shi-ta overleden.
We hebben toen gepobeert Macy te introduceren in een rattengroep van een kennis van me. Zodat ze op haar oude dag niet alleen hoefde te zijn. Dit was geen succes. Ze moest niks van de andere ratten weten.
Nu woont ze dus al een half jaar alleen. Ze is nog energiek en gezond, dus wie weet wordt ze wel 3 jaar oud :)

Ik heb eerder nog 4 ratjes gehad. Ook allemaal dames. Zij heetten: Noodle, Mia, Funda en Beetles.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:21

Hoi,

Ik kom even inbreken met een paar vraagjes.
Ik heb twee ratten dames die in een kamervolière van 60 X 60 X 140 wonen.
Ze zijn allebei al wat ouder, de oudste zit wat slechter in haar vacht de laatste tijd, ze word wat minder behendig. Hoewel ze nog actief genoeg is ben ik bang dat ze niet heel lang meer te leven heeft. Ze komen van een vriendin van mij die nu in Ierland woont dus nu zijn ze van mij. Ik weet niet exact hoe oud ze zijn.

Ik wil niet dat de ander alleen komt te zitten dus ik wil graag twee jonge ratten bestellen (?) bij een rattery.
Alleen heeft mijn kamervolière vierkante tralies van 2,5 x 2,5 cm. Op internet lees ik tralie afstanden van 1,5 cm ongeveer. Mijn dames kunnen hun neusje er een stukje uit steken maar verder niet. Ik heb de oude kooi ook nog, daar is de tralie aftand zeker smal genoeg voor jonkie's (maar die kooi vind ik wat aan de kleine kant (meer dan 2 ratten wil ik daar niet in houden, dus mijn oude dames blijven sowieso in de kamervolière)

-Wat zijn goede rattery's omgeving Wageningen (ik kan met het OV reizen)
-hoe gaat het reserveren/bestellen etc?
- zou de tralie afstand van mijn kamervoliere smal genoeg zijn of zal ik de nieuwe ratjes tijdelijk apart in mijn oude kooi houden?
-hoe ga ik ze bij elkaar introduceren?

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:39

Gister heb ik onze ratjes opgehaald. Het zijn onze eersten, maar we zijn er nu al verzot op! We waren eerst van plan om ze twee daagjes te laten zitten in het hok om te wennen, maar als we de kooi opendeden liepen ze zo onze handen op. Nu hebben we ze ook al op de bank gehad en het gaat supergoed, ze zoeken echt je gezelschap op :) Ze zijn ook al zindelijk geloof ik := Had wat keuteltjes in hun toiletje gedaan en tot nu toe hebben ze het toiletje ook echt gebruikt. Er ligt niks naast!

Ze heten Muppet en Mir (vernoemd naar mijn bijnaam en naar een vriendin van mij en mijn vriend) en ze komen bij Rattery Goddess vandaan. Muppet is Sable Burmees Ier Gladhaar Gewoonoor en Mir is Mink Ier Rex Gewoonoor.

Hun kooi:
Afbeelding

In de trein:
Afbeelding

Muppet:
Afbeelding

Links Muppet, rechts Mir:
Afbeelding

Mir:
Afbeelding

Voor Mir, achter Muppet:
Afbeelding

Voor Muppet, achter Mir:
Afbeelding

Lekker dutten:
Afbeelding

In mijn nek:
Afbeelding

Echt ongelooflijk hoe gewend ze al zijn :) Ze zitten lekker te stoeien, elkaar krabbelen en poetsen en liggen lekker tegen elkaar aan. Ze vinden het geen probleem om uit de kooi gehaald te worden, ze lopen zo je hand op. Dit hadden we veel eerder moeten doen! :)

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:19

Hoe kom ik in contact met het rattenopvang van maastricht?
Of voor mensen met intresse: onderschrift.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:11

Naskapower schreef:
Hoi,

Ik kom even inbreken met een paar vraagjes.
Ik heb twee ratten dames die in een kamervolière van 60 X 60 X 140 wonen.
Ze zijn allebei al wat ouder, de oudste zit wat slechter in haar vacht de laatste tijd, ze word wat minder behendig. Hoewel ze nog actief genoeg is ben ik bang dat ze niet heel lang meer te leven heeft. Ze komen van een vriendin van mij die nu in Ierland woont dus nu zijn ze van mij. Ik weet niet exact hoe oud ze zijn.

Ik wil niet dat de ander alleen komt te zitten dus ik wil graag twee jonge ratten bestellen (?) bij een rattery.
Alleen heeft mijn kamervolière vierkante tralies van 2,5 x 2,5 cm. Op internet lees ik tralie afstanden van 1,5 cm ongeveer. Mijn dames kunnen hun neusje er een stukje uit steken maar verder niet. Ik heb de oude kooi ook nog, daar is de tralie aftand zeker smal genoeg voor jonkie's (maar die kooi vind ik wat aan de kleine kant (meer dan 2 ratten wil ik daar niet in houden, dus mijn oude dames blijven sowieso in de kamervolière)

-Wat zijn goede rattery's omgeving Wageningen (ik kan met het OV reizen)
-hoe gaat het reserveren/bestellen etc?
- zou de tralie afstand van mijn kamervoliere smal genoeg zijn of zal ik de nieuwe ratjes tijdelijk apart in mijn oude kooi houden?
-hoe ga ik ze bij elkaar introduceren?

Shetter schreef:
Hoe kom ik in contact met het rattenopvang van maastricht?
Of voor mensen met intresse: onderschrift.

Afbeelding
Hier wonen mijn dames nu nog met z'n tweeën, maar er zouden er kunnen makkelijk 2 bij komen.
Op de foto is het niet goed te zien maar de kooi staat een heel stuk van de muur/ de kabels af.
In principe is mijn kamer ratproof en ze kunnen daardoor regelmatig loslopen.

Hoe oud zijn jouw ratjes? en eigenlijk ook heel belangrijk, zijn het dames?

edit: ik zie in je onderschrift dat het mannetjes zijn.
Laatst bijgewerkt door Naskapower op 21-03-13 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt