Wie gaat ook beginnen met agility (wedstrijden)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fannetje

Re: Wie gaat ook beginnen met agility (wedstrijden)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 15:48

Dat ziet er uit als een bacteriële infectie. Van die pusteltjes, puistjes.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 17:22

Ik geloof je direct. Werkelijk geen idee

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 19:10

Wij doen geen agility maar hoopers, zit ik dan ook in het goede topic? Of is er een apart hoopers topic? :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 19:17

Zonnehoed schreef:
Wij doen geen agility maar hoopers, zit ik dan ook in het goede topic? Of is er een apart hoopers topic? :)

Ik denk dat er te weinig mensen zijn die dit op wekelijkse basis trainen, een aantal in dit topic wel. :j Ik vermoed dat een apart topic er niet zal zijn, er is wel een algemeen sporttopic volgens mij, maar of dat nog actief is weet ik eigenlijk ook niet.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 19:59

Ah, jammer! Wij doen hoopers omdat ik agility te belastend vind. Ik vind dat een risico met corgi's in verband met hun bouw. Ik wilde vroeger wel altijd agility doen, maar wil toch het risico niet nemen met mijn schatjes.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 20:05

Zonnehoed schreef:
Ah, jammer! Wij doen hoopers omdat ik agility te belastend vind. Ik vind dat een risico met corgi's in verband met hun bouw. Ik wilde vroeger wel altijd agility doen, maar wil toch het risico niet nemen met mijn schatjes.

Snap ik! Goeie keuze wel, er zijn er wel een aantal in agility te vinden maar wat je zegt, het is eigenlijk te belastend en springen zeker niet lekker. Dus hoopers is dan echt de betere keuze!

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 20:43

Hier een hooperaar maar wel op een heel laag pitje. Eens in de zoveel tijd eens wat doen maar eigenlijk niet genoeg om er lekker over te kletsen

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 16:36

Gisteren weer eens wat nieuws geprobeerd tijdens de les.
We hadden een tunnel onder de afloop van de kattenloop met de ingang tunnel links van de kattenloop en rechts van de kattenloop stonden evenwijdig aan de kattenloop de paaltjes.
De bedoeling was links van de kattenloop te blijven en door de tunnel en vanuit daar de paaltjes in te sturen.
Het insteken lukte met wat begeleiding van diegene die les gaf, zonder haar snapte ze nog niet helemaal wat ik wou.
Ze bleef wel netjes in de palen, terwijl ik aan de andere kant van de kat liep dus daar was ik al blij mee. Als we het vaker oefenen zal ze het ook beter gaan snappen.
Beetje experimenteren altijd leuk vind ik dat, gewoon om te kijken of iets al lukt en nieuwe dingen leren.

Afbeelding

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 16:57

Leuk Natasja, door nieuwe dingen te proberen, weet je waar je nog aan moet werken. En braaf dat ze wel in de palen bleef, als ze er inzat.

Die van mij hebben nu dus verplicht een weekje rust na de behandeling bij de orthomanuele dierenarts. Ze hadden beide de onderrug wat vast, Roetsj meer als Pixy en Roetsj had nog wat scheef staan in haar ellebogen en is wat strakker in haar polsen. Pixy heeft perfecte poten. Verder vond ze beide prachtig in de bespiering zitten. Nu mogen ze deze week dus max 2-3 x een half uur door de wijk wandelen, geen zand/zachte ondergrond. Evt wat snuffelspelletjes. Dus even heel saai. Maandag mogen ze weer los, dat zal wel feest zijn.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 17:17

Natasja22 schreef:
Gisteren weer eens wat nieuws geprobeerd tijdens de les.
We hadden een tunnel onder de afloop van de kattenloop met de ingang tunnel links van de kattenloop en rechts van de kattenloop stonden evenwijdig aan de kattenloop de paaltjes.
De bedoeling was links van de kattenloop te blijven en door de tunnel en vanuit daar de paaltjes in te sturen.
Het insteken lukte met wat begeleiding van diegene die les gaf, zonder haar snapte ze nog niet helemaal wat ik wou.
Ze bleef wel netjes in de palen, terwijl ik aan de andere kant van de kat liep dus daar was ik al blij mee. Als we het vaker oefenen zal ze het ook beter gaan snappen.
Beetje experimenteren altijd leuk vind ik dat, gewoon om te kijken of iets al lukt en nieuwe dingen leren.

[ Afbeelding ]

Dit vind je steeds meer en meer op wedstrijd, dus heel goed dat je zulke dingen traint!

Wij hadden vanochtend wel les na een aantal weken, Maze had er zin in, die zat er strak op en gilde de longen uit het lijf, bij haar een goed teken. Bij haar voor het eerst nu dubbele commando's gedaan zodat we hopelijk binnenkort het ene door het andere commando kunnen vervangen. Eens kijken hoe dat gaat.

Harvey voor het eerst weer parcourstraining na de blessure, behoorlijk veel conditie kwijt en dat was te merken, dus die moet ook even aan de bak. :')

fannetje schreef:
Leuk Natasja, door nieuwe dingen te proberen, weet je waar je nog aan moet werken. En braaf dat ze wel in de palen bleef, als ze er inzat.

Die van mij hebben nu dus verplicht een weekje rust na de behandeling bij de orthomanuele dierenarts. Ze hadden beide de onderrug wat vast, Roetsj meer als Pixy en Roetsj had nog wat scheef staan in haar ellebogen en is wat strakker in haar polsen. Pixy heeft perfecte poten. Verder vond ze beide prachtig in de bespiering zitten. Nu mogen ze deze week dus max 2-3 x een half uur door de wijk wandelen, geen zand/zachte ondergrond. Evt wat snuffelspelletjes. Dus even heel saai. Maandag mogen ze weer los, dat zal wel feest zijn.

Dat klinkt wel ook echt saai, ik denk dat ik zelf moeite zou hebben om dat vol te houden ook! _O-

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 17:25

@fannetje bij wie ben je geweest? Fijn dat ze zo goed in de bespiering zitten. Wel aardig wat los gemaakt. Wij gaan ook minimaal 1x per jaar (Derlie liefst 2x) naar een orthomanuele dierenarts en daarnaast ook nog regelmatig naar de fysio.

@Natasja erg leuk om uit te proberen.

Hier een tijdje rustiger kwa wedstrijden en trainingen. Zaterdag nog een workshop van Peter Assendorp die ikzelf georganiseerd heb en daarna echt even agility rust voor de honden.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 17:30

Hoe grappig, wij hadden gister precies het zelfde Natasja!
Ofnouja, precies zelfde. Wel iets anders maar wel aan de ene kant van de kat blijven en dan palen op afstand met kat er tussen. Wij hadden daar ook nog een sprong staan. Ter hoogte van 8e paaltje. Jaxx liep fantastisch. Helaas niet gefilmd.

Afgelopen weekend hier lekker niks gehad en aankomend weekend ook niet.
Zijn lekker rustig bezig. Met Jaxx gister in de les mee gedaan en Simba voor de les aan beetje paaltjes geoefend.
Wel iets fanatieker met Yuki getraind gister. Hij pakt het zo leuk op. We doen echt nog van dit soort lijntjes en bochtjes. Lekker simpel. Kattenloop en schutting nou 1 keer geoefend maar dat even lekker laten liggen. Paaltjes laten we ook nog ff links liggen. Dat komt nog wel. Tijd zat.

Vind het al knap wat hij laat zien.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 17:36

Kies je er bewust voor om niet eerst skills te trainen?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 18:20

Wij zijn ondertussen alweer ruim een week op vakantie. Ze hebben hier 3 weken agility rust en ik heb niet het idee dat ze iets missen :)

Kim, train jij alleen skills met een jonge hond? Ik probeer alle 2 te pakken, en skills en laten hollen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 19:00

Machie schreef:
Wij zijn ondertussen alweer ruim een week op vakantie. Ze hebben hier 3 weken agility rust en ik heb niet het idee dat ze iets missen :)

Kim, train jij alleen skills met een jonge hond? Ik probeer alle 2 te pakken, en skills en laten hollen.

Basis, skills, hollen, maar zoals het filmpje van JesdaJinn zou ik dan weer niet doen.

Dus hollen is bij ons in de vorm van (rechte) tunnel(s) met een simpele skill erachter en/of ervoor. Een skill kan in deze ook zijn dat ik tegen de richting in loop maar zij gewoon vooruit moet, of een makkelijke layer.

In combinatie met hollen houden we het eigenlijk alleen bij simpele skills wat vanzelfsprekend zijn en een grote kans van slagen dus beloning hebben.

Losse training basis en skills is vaak maar op één of twee sprongen en daar vraag ik zo nu en dan wel al iets lastiger voor de beweging die ze dan moet maken, niet voor de beheersing.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 19:07

KimD het is ook echt saai, niet alleen voor de honden, ook voor mij. Maar het is nog 5 dagen na vandaag :')

Mandje, ik ben in Huizen geweest, ben haar naam alweer vergeten. Zij is net klaar met de opleiding, de andere die er zit, doet het al langer.

Machie, het scheelt bij jou natuurlijk dat het alleen agility rust is, ze mogen wel alles verder. Beetje naar je zin op vakantie?

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 23:24

Fannetje weekje rustig aan zou hier niet worden gewaardeerd, maar gelukkig gaat de tijd snel en dan hebben ze er meestal weer extra zin in.

KimD was het oude commando niet handig dat je hem veranderd?
Ik heb nog een hoop te leren als ik jullie zo hoor over skills, hollen en basis.

Machie fijne vakantie!

JJ jammer dat het niet op film staat.
Super hoe Yuki al loopt. Lekker snel hondje ook volgens mij?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 07:33

fannetje schreef:
KimD het is ook echt saai, niet alleen voor de honden, ook voor mij. Maar het is nog 5 dagen na vandaag :')

Mandje, ik ben in Huizen geweest, ben haar naam alweer vergeten. Zij is net klaar met de opleiding, de andere die er zit, doet het al langer.

Machie, het scheelt bij jou natuurlijk dat het alleen agility rust is, ze mogen wel alles verder. Beetje naar je zin op vakantie?

Ja dat snap ik wel, ik vind een hond die lijnrust nodig heeft al een uitdaging maar zolang ze mogen meelopen in het veld is dat nog prima te doen. De rest kan los, en de hond met lijnrust kan dan wel lekker snuffelen, als ze aan een flexi mogen lopen hebben ze nog wat meer ruimte.

Maar 30 minuten rondjes door de woonwijk? Shoot me now. :')

Sterkte en succes in ieder geval, hahaha!

Natasja22 schreef:
Fannetje weekje rustig aan zou hier niet worden gewaardeerd, maar gelukkig gaat de tijd snel en dan hebben ze er meestal weer extra zin in.

KimD was het oude commando niet handig dat je hem veranderd?
Ik heb nog een hoop te leren als ik jullie zo hoor over skills, hollen en basis.

Machie fijne vakantie!

JJ jammer dat het niet op film staat.
Super hoe Yuki al loopt. Lekker snel hondje ook volgens mij?

Maze (en onze andere honden) kennen het commando 'out' voor de sprong van achteren nemen. Maar agility gaat steeds vooruit en nieuwe ontwikkelingen en technieken trainen op beide vleugels een ander commando en hebben daarnaast ook een commando voor de sprong van achteren nemen + bijvoorbeeld een slice of sprong van achteren nemen + bijvoorbeeld een korte draai (lapturn).

Nu is dat tweede voor mij een stap te ver, ik zie de voordelen ervan in maar voordat ik dat ga toepassen moet ik eerst andere dingen beter beheersen.

Wel zie ik nu absoluut voordeel van de vleugels apart benoemen, zo krijgen de linker en rechter vleugel is een ander commando waardoor je commando's zoals twist of achter ook zou kunnen vervangen door het commando op de linker of rechtervleugel want ongeacht jouw positie blijft de vleugel een linker of rechtervleugel. Het maakt het (mits goed aangeleerd en bevestigd) duidelijker voor de hond.

Het wilt wel zeggen dat de hond uiteindelijk meer individuele commando's moet kennen.

Spicy leer ik dit direct aan, maar Maze kent het niet maar wil ik wel aanleren omdat meer verschillende commando's op verschillende honden mijn nachtmerrie is. Ik roep geregeld de verkeerde naam naar de verkeerde hond, dat vergeven ze me nog, maar commando's roepen wat ze niet kennen? Dat vergeven ze me niet. _O-

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 08:56

KimD schreef:
Kies je er bewust voor om niet eerst skills te trainen?

Ja. Hij vindt bepaalde dingen nog spannend en hier door krijgt ie echt zelfvertrouwen van.

Thuis train ik af en toe wel es een om oid maar das eigen plek en vindt ie het minder spannend.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 16:19

Begin september ga ik met 4 honden ergens titeren.
Dit wordt voor mij de 1e keer en heb werkelijk geen idee wat ik kan verwachten.

Er wordt een druppeltje bloed afgenomen en dan 30 min wachten tot uitslag en adh van de uitslag kan er ook geent worden. Dit wil ik wel gaan doen als nodig is.

Nu vragen ze ook of je ook extra (?) wilt enten voor Weil, Rabiës of kennelhoest.
Rabies en kennelhoest is hier niet nodig maar voor weil twijfel ik. Das toch goed als ze veel zwemmen?
Maar als je voor deze 3 extra kan kiezen wat enten ze dan als de bloedtest niet goed is?
Sorry, voel me erg dom maar nooit hier in verdiept en wordt toch eens tijd.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 16:37

JesdaJinn schreef:
Begin september ga ik met 4 honden ergens titeren.
Dit wordt voor mij de 1e keer en heb werkelijk geen idee wat ik kan verwachten.

Er wordt een druppeltje bloed afgenomen en dan 30 min wachten tot uitslag en adh van de uitslag kan er ook geent worden. Dit wil ik wel gaan doen als nodig is.

Nu vragen ze ook of je ook extra (?) wilt enten voor Weil, Rabiës of kennelhoest.
Rabies en kennelhoest is hier niet nodig maar voor weil twijfel ik. Das toch goed als ze veel zwemmen?
Maar als je voor deze 3 extra kan kiezen wat enten ze dan als de bloedtest niet goed is?
Sorry, voel me erg dom maar nooit hier in verdiept en wordt toch eens tijd.

Wij enten sowieso geen kennelhoest of weil, maar ik zou er niet op voorhand voor kiezen als er een risico is op de DHP enting. Dan is het wel erg veel.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 16:39

Bedoel je dan als uit de bloedtest enten komt en je die doet dat je dan 1 van die 3 niet er nog overheen doet omdat het dan te veel zooi binnenkomt?

Das idd wel een goeie om over na te denken

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 16:51

JesdaJinn schreef:
Bedoel je dan als uit de bloedtest enten komt en je die doet dat je dan 1 van die 3 niet er nog overheen doet omdat het dan te veel zooi binnenkomt?

Das idd wel een goeie om over na te denken

Precies, want distemper en hepatitis zijn niet los te enten. Dus stel dat een van deze geënt moeten worden, dan wordt alsnog de DHP gezet.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 17:03

Distemper kan wel in de DP enting, dus dan zonder Hepatitis. Die krijgen pups normaal met de 6 weken enting.

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 19:48

Gisteren mijn zelf georganiseerde workshopdag gehad. Dit was echt een groot succes. Voor mij helaas dubbel. Ik kreeg een heel verdrietig telefoontje dat mijn pony was gevonden in de wei en is overleden Y;( 31 jaar geworden. Ik ben daarna gelijk heen gegaan om afscheid te gaan nemen. ;(

Afbeelding

Toen we terug waren was het pauze en ja dan de vraag ga ik zelf nog mee ga doen. Twijfels waren er wel. Toch even verstand op nul, de lat heel laag gelegd en wel meegedaan. Fire was super knap en het ging ook nog heel erg goed.