Show je aquarium III!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:52

MarliesR schreef:
Zertab schreef:
@Marlies: nee je kan de stroom niet richten.

Dan zou ik zelf eens gaan knutselen met wat anders.
Of niet waar, ik zou er zelf geen intern filter in willen en gewoon een potfilter er aan hangen :+

Nee ik wil absoluut geen externe filter.

J0anieke

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:55

Zou dan iets knutselen om erop te zetten zodat de stroming wat meer naar boven gaat.
En ja, het maakt geluid, dat zijn de bubbels die je omhoog hoort komen, heb ik ook met m'n sponsfilter, hoort erbij.. :+

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 21:04

MarliesR schreef:
Hier inmiddels bekaf van de zorg voor de babies :') . We zitten op dag 10 inmiddels (wat ze waarschijnlijk 11 a 12 dagen oud maakt). We zijn daarmee de eerste kritische fase door waar bijna iedereen ze verliest/al heeft verloren. Ik ben helaas ook wel de nodige verloren. In 'gevonden aantallen' valt het nog erg mee, maar het aantal wat ik nu nog kan zien matcht niet met hoeveel er de bak in zijn gegaan, dus vrees dat er toch de nodige zijn overleden zonder dat ik ze terug heb gevonden. Ze zijn natuurlijk ook echt miniscuul, dus makkelijk over het hoofd te zien en zal ook wel snel 'verteren'...

Mààr, er zijn er gelukkig ook nog wel wat over! Deze dikkie doet in zijn eentje erg zijn best de statistieken tegen te gaan :D

[ [url=m/ncVtlq.png]Afbeelding[/url] ]

Oh gossie! Wat een ieniemienie! <3 Wel super leuk dat er sowieso een aantal overleven!

Maar ik kan me voorstellen dat er best wel wat doodgaan, het is ook best lastig dat jonge grut op te brengen. Als mijn Bengaalse vuurtjes uitgegroeid zijn wil ik het misschien ook eens proberen, maar die vissen zijn nauwelijks 2 cm, en de babies nog veel kleiner :oo

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 21:13

J0anieke schreef:
Zou dan iets knutselen om erop te zetten zodat de stroming wat meer naar boven gaat.
En ja, het maakt geluid, dat zijn de bubbels die je omhoog hoort komen, heb ik ook met m'n sponsfilter, hoort erbij.. :+

Gaan ze hier niet leuk vinden. :') dus dan weet ik al hoe het gaat, dan moet het aquarium eruit

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 21:25

Kan je niet een stukje slang aan de uitstroom van je filter doen? Zodat je toch wat kunt richten met de uitstroom.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 21:50

maak eens een filmpje van dat geluid?
heb ik hier helemaal niet, hoor niks. en je hebt hem zoals het moet
en die pomp kan echt wel een stuk omhoog, die streepjes hoeven echt niet perse onder water hoor.
staat dat ergens dat dat moet?
heb je wel op dat filmpje gekeken,die heeft dat niet en ik vaak ook niet,maar mijn pomp zakt vaak zelf naar beneden omdat de zuignapjes niet goed meer zijn

maar volgens mij maak je je echt te druk om niks hoor,niet doen.
laat eerst de boel nou gewoon es draaien.
er zit wat spul op je water,ja en?
moet je es kijken wat er in een echte rivier of sloot boven op het water drijft
kan ook nog stof uit je zand zijn of weet ik veel wat.
even geen flesjes of spulletjes er in gaan doen.

relax,haal adem en laat gewoon even de boel draaien ?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 22:11

Nee heb sowieso geen flesjes meer toegevoegd. Bovenste streepjes zijn nu voor de helft onder water.

Ik zal morgen eens navragen bij de aquarium zaak.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 22:11

julius_juut schreef:
Kan je niet een stukje slang aan de uitstroom van je filter doen? Zodat je toch wat kunt richten met de uitstroom.

Dat is een goed idee!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 22:38

Voor de mensen met een 60-80 liter aquarium. Verversen jullie wekelijks het water? Verstoor je dan niet elke keer de balans? Ik wilde eigenlijk als mijn 70 liter goed draait eens per twee/drie weken onderhoud en waterwissel uitvoeren. Mits het noodzakelijk is vanwege de waterwaardes of planten die afsterven natuurlijk

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 22:48

Mijn bak is 75 liter.
Aquariumwinkel zei juist dat ik elke week wissel moest doen. Van zo'n 20-25%
Dat doe ik dus braaf.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 23:32

Ja in principe is het vaak hoe groter de bak hoe makelijker alles waardes stabiel blijven.
Ik ben van een 30 naar een 60 naar een 80 naar 1m. En nu naar een vision 260 gegaan .. ik ervaar ook steeds minder problemen.

En Benthe .. inderdaad geef je bak wat tijd. Ik heb de indruk dat je overal zo bovenop zit. Is niet nodig gewoon lekker paar weken laten draaien

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 07:34

Zertab, er zijn ook losse verlooppijpjes van Juwel te krijgen. Misschien is dat een oplossing?
Jammer van de uitval, MarliesR. Hopelijk groeien de anderen lekker verder. <3

De betta bak in afwachting van een nieuw stuk hout. Quinn doet het prima.
Afbeelding

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:07

Zertab, wanneer je een wat groter filter hebt, heb je vanzelfsprekend ook meer ruimte voor de bacteriën die de schadelijke stoffen afbreken. (zie bacteriën voor je, als hele klein beestjes die de troep opeten) Dan heb je minder vaak een waterwissel nodig.

De boel gaat verstoren, wanneer je teveel vissen in een te kleine hoeveelheid water hebt. Dan heb je dan een relatief groot filter nodig. De uitstroom hoef niet sneller, dus je pomp hoeft niet een zozeer groter te zijn.

Oftewel: De vissen poepen, dit is voer voor de bacteriën. Genoeg bacteriën om de poep om te zetten is ok. Te weinig bacteriën = vervuiling en verhoogde nitrietwaardes.
Hebben de bacteriën genoeg ruimte (materiaal) om in aantal te groeien dan groeien ze naar mate er voer (poep) is. Je kunt hier hele stukken van op internet vinden.

Natuurlijk kan je in jouw bak het huidig filter laten zitten. Maar zorg dan voor een juiste hoeveelheid vissen en planten, dan hoef je ook niet zo vaak een waterwissel te doen.

Voor jouw filter is vast wel een t-stukje te koop, waarmee je de helft van de uitstroom naar het oppervlak brengt, en de andere helft gewoon de bak in laat stromen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 12:11

Ik heb inderdaad zo'n pijpje gekocht waarmee ik de uitstroom naar boven kan richten.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 13:34

En helpt dit tegen de kaamlaag? :)

Deze foto kwam ik nog tegen, zo ziet bijna de hele bodem van mijn 1 meter aquarium eruit qua garnalen. :+
De rode en lichtblauwe garnalen zouden er eigenlijk uit geselecteerd moeten worden, maar dat vind ik sneu en is ook niet te doen in zo'n groot aquarium met veel schuilmogelijkheden.

Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 14:04

Tot nu toe wel!

Afbeelding

Kleine bakje heb ik de planten gesnoeid voor het eerst sinds begin januari. De visjes zijn erg ongelukkig lijkt het sinds een paar dagen.
Bodem is een ramp. Ontzettend vies maar mijn stofzuiger heeft het al begeven... Wat te doen? Met een losse slang lukt mij niet om een of andere reden.

Heb ook een waterwissel gedaan zonder filter medium toe te passen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 14:08

Bij de aquariumzaak kun je ook een stofzuiger met zo'n blauw knijpstukje kopen voor een paar euro? Daarmee kun je goed de boden schoonmaken is mijn ervaring.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 14:40

Ann schreef:
Bij de aquariumzaak kun je ook een stofzuiger met zo'n blauw knijpstukje kopen voor een paar euro? Daarmee kun je goed de boden schoonmaken is mijn ervaring.

Daar zit ik nu ook aan te denken inderdaad. Zo'n elektrisch ding is echt drie keer niets :')

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 15:25

Ann schreef:

Heb je een foto van wat je precies bedoelt Ann? Ik heb nu alleen een slang, maar echt effectief vind ik die niet.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 15:31

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 15:34

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:08

Ik heb vandaag deze prachtige stukken hout gekocht voor mijn aquarium die in de maak is :D
Afbeelding

En ik zag de zwart-zilveren betta nog steeds in de winkel. Dus ik vertelde dat tegen mijn vriend en die was "kan die niet in de andere aquaria?" En gezien al mijn vissen veel actiever en meer in het open zijn sinds Bumblebee overleden is, wil ik geen betta meer met andere vissen houden, dus nee, kan biet in de bestaande bakken.
Dus ik heb toestemming van mijn vriend om mijn 20 liter te gebruiken als aquarium voor de betta! Dus mijn aquarium-limiet is verhoogd naar 3!

Dus die ben ik nu aan het inrichten, vanavond daar verder mee, en dan hopelijk deze week nog de betta ophalen (filtermateriaal van de bestaande bakken zet ik over naar de betta-bak).

Het was deze knapperd <3
Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:36

Oh wauw wat een mooie! <3

Het hout zit erin! Meteen een stuk natuurlijker :D

Afbeelding

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 17:37

Dank je wel Ann! :)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 00:02

Melyoramel schreef:
En gezien al mijn vissen veel actiever en meer in het open zijn sinds Bumblebee overleden is, wil ik geen betta meer met andere vissen houden,

Dit is precies de reden waarom wij geen betta meer erin gaan doen.
Wel gave betta heb je gekocht!

Wij zitten wel eraan te denken een kleiner bakje te kopen voor 1 betta.
Weten alleen niet waar de die dan zouden plaatsen in ons huis... dus vooralsnog gaat die toch niet komen.