Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 11:52

Wat leuk dat je er zoveel vanaf weet xdenies! Ik ga dat YouTubekanaal en de Instagram bekijken. Ik ben erg benieuwd. Ik heb zowel een Syrische hamster als een Russische dwerghamster.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 13:01

Dat het om een combi van de plospan en urine zou gaan, wist ik niet.
Maar de hamsters slapen graven er constant in, krijgen ze met plospan niet teveel stof binnen? Is het stoffig?
En welke plospan gebruiken jullie?
Die papieren bedding is heel fijn in gebruik en bijna stofvrij, al verschilt het wel per verpakking en merk,maar ik vind het wel onwijs duur.
Haal wekelijks de viezeplekken eruit en vul af en toe wat bij, gehele verschoning doe ik 1x per 3 maanden ongeveer.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 13:14

Ik kreeg voor mijn verjaardag als grap een hamster inclusief klein tralie kooitje, dus ook maar even wat geknutseld voor het beest.

Ik heb niet echt ervaring met hamsters, dus ik weet niet of dit een beetje OK opstelling is _O-

Afbeelding

Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-25 15:04

Sabri schreef:
Wat leuk dat je er zoveel vanaf weet xdenies! Ik ga dat YouTubekanaal en de Instagram bekijken. Ik ben erg benieuwd. Ik heb zowel een Syrische hamster als een Russische dwerghamster.

Ik ben de bedenker van de benaming HamsterScaping haha. Zou gek zijn als ik er niets over kan vertellen :P Het heeft zich toentertijd wel veel ontwikkeld omdat ook mijn kennis steeds breder werd. Ik heb zelfs mijn eigen webshop er voor gehad, begin dit jaar mee gestopt. (nog wel spulletjes te koop dus als iemand nog iets zoekt, nieuw en goedkoop!). Maar sinds de positieflijst is alles in elkaar geklapt. Uiteindelijk waren de Rusjes toch wel de meest gehouden hamsters. Ik heb er zelf nog 4. Eén uit de Zweden, twee kids van haar en een ventje van mijn Engelse dame. De enige overlever van het nest, als het aan moeders had gelegen ... :Y) Dus hoe gek ook, daar heb ik echt een 'band' mee haha.

Ik heb wel afstand genomen van alles. Mijn groep is doods, en dit topic leeft nu ineens weer. Maar er is veel haat & nijd in dit wereldje -O-

veneri schreef:
Dat het om een combi van de plospan en urine zou gaan, wist ik niet.
Maar de hamsters slapen graven er constant in, krijgen ze met plospan niet teveel stof binnen? Is het stoffig?
En welke plospan gebruiken jullie?
Die papieren bedding is heel fijn in gebruik en bijna stofvrij, al verschilt het wel per verpakking en merk,maar ik vind het wel onwijs duur.
Haal wekelijks de viezeplekken eruit en vul af en toe wat bij, gehele verschoning doe ik 1x per 3 maanden ongeveer.

Plospan & AllSpan is een merk zaagsel. Deze zijn ontstoft. Ik gok dat je overal wel stof uit kan ervaren. Ik reageer persoonlijk meer op hennepvezel dan op zaagsel. Wat voor papieren bedding gebruik jij dan? Ik kan me er geen voorstelling bij maken.

Matheno schreef:
Ik kreeg voor mijn verjaardag als grap een hamster inclusief klein tralie kooitje, dus ook maar even wat geknutseld voor het beest.

Ik heb niet echt ervaring met hamsters, dus ik weet niet of dit een beetje OK opstelling is _O-

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ochjeetje .. wat bizar dat je een Syr als grap cadeau hebt gekregen. Die positieflijst werkt dus écht naar behoren :Y) Wel top dat je het op deze manier hebt kunnen oplossen. Het lastige alleen met Syren is dat bijna alles te klein voor ze is. Ik zie gelukkig wel een groot loopwiel dus dat is super!

Syren hebben wel behoefte aan veel meer graafdiepte. Zij willen graag hun hele lichaam eerst in kunnen graven (dat is vaak zo'n 15cm minimaal) en daarvanuit een kant op kunnen gaan. Voor Syren wordt dus een minimale laag van 15cm, opbouwend naar 30 tot 40cm diepte geadviseerd. En dat advies is natuurlijk met een goede reden; het zijn niet de gemakkelijkste hamsters. Hoewel de Overheid anders denkt te geloven :Y)

Voor zover op deze foto's te zien is het in ieder geval fijn beschut; dus dat is top. Ik hoop dat je lang vvan je hamstertje mag genieten, ondanks dat het een grap was. Fijn dat ie bij jou is!

Ufurio4e

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 19:56

Wat een leuk topic. Heb lekker een beetje rond gelezen.
Nu mijn aquariumvissen een nieuwe busje hebben gekregen leek het mij leuk om hier misschien hamster(s) in te doen. Mits de bak groot genoeg is. De bak is 60x40 Lxh. Hebben jullie een advies?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 20:05

Ik gebruikte allspan voor de cavia's en allspan met hooi voor de muizen en drukte niets aan maar de muizen groeven er goede holen in. :j
Ook geen luchtwegproblemen oid, terwijl muizen daar toch hest gevoelig voor schijnen te zijn.
Ik had een ruime traliekooi met onderbak van 15cm hoog, de bodembedekking was merendeels 10cm en onder het grote plateau helemaal volgestopt.

Inmiddels geen muizen meer en een stuk minder cavia's, die staan nu op badmatten.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 21:42

Ufurio4e schreef:
Wat een leuk topic. Heb lekker een beetje rond gelezen.
Nu mijn aquariumvissen een nieuwe busje hebben gekregen leek het mij leuk om hier misschien hamster(s) in te doen. Mits de bak groot genoeg is. De bak is 60x40 Lxh. Hebben jullie een advies?

Hee! 60x40 = 2400cm2, dit is niet groot genoeg. Sowieso voor de nu nog te houden hamsters moet je minimaal 5000cm2 hebben, voorkeur zelfs 6000cm2.
Denk aan 100x50x50 en voorkeur 120x50x50.
Hoop dat je er iets aan hebt!

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 14:25

Dat was ik aan bang voor. Dan hou ik het bij een lege aquarium