Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 10:52

Wat leuk dat je er zoveel vanaf weet xdenies! Ik ga dat YouTubekanaal en de Instagram bekijken. Ik ben erg benieuwd. Ik heb zowel een Syrische hamster als een Russische dwerghamster.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 12:01

Dat het om een combi van de plospan en urine zou gaan, wist ik niet.
Maar de hamsters slapen graven er constant in, krijgen ze met plospan niet teveel stof binnen? Is het stoffig?
En welke plospan gebruiken jullie?
Die papieren bedding is heel fijn in gebruik en bijna stofvrij, al verschilt het wel per verpakking en merk,maar ik vind het wel onwijs duur.
Haal wekelijks de viezeplekken eruit en vul af en toe wat bij, gehele verschoning doe ik 1x per 3 maanden ongeveer.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 12:14

Ik kreeg voor mijn verjaardag als grap een hamster inclusief klein tralie kooitje, dus ook maar even wat geknutseld voor het beest.

Ik heb niet echt ervaring met hamsters, dus ik weet niet of dit een beetje OK opstelling is _O-

Afbeelding

Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-25 14:04

Sabri schreef:
Wat leuk dat je er zoveel vanaf weet xdenies! Ik ga dat YouTubekanaal en de Instagram bekijken. Ik ben erg benieuwd. Ik heb zowel een Syrische hamster als een Russische dwerghamster.

Ik ben de bedenker van de benaming HamsterScaping haha. Zou gek zijn als ik er niets over kan vertellen :P Het heeft zich toentertijd wel veel ontwikkeld omdat ook mijn kennis steeds breder werd. Ik heb zelfs mijn eigen webshop er voor gehad, begin dit jaar mee gestopt. (nog wel spulletjes te koop dus als iemand nog iets zoekt, nieuw en goedkoop!). Maar sinds de positieflijst is alles in elkaar geklapt. Uiteindelijk waren de Rusjes toch wel de meest gehouden hamsters. Ik heb er zelf nog 4. Eén uit de Zweden, twee kids van haar en een ventje van mijn Engelse dame. De enige overlever van het nest, als het aan moeders had gelegen ... :Y) Dus hoe gek ook, daar heb ik echt een 'band' mee haha.

Ik heb wel afstand genomen van alles. Mijn groep is doods, en dit topic leeft nu ineens weer. Maar er is veel haat & nijd in dit wereldje -O-

veneri schreef:
Dat het om een combi van de plospan en urine zou gaan, wist ik niet.
Maar de hamsters slapen graven er constant in, krijgen ze met plospan niet teveel stof binnen? Is het stoffig?
En welke plospan gebruiken jullie?
Die papieren bedding is heel fijn in gebruik en bijna stofvrij, al verschilt het wel per verpakking en merk,maar ik vind het wel onwijs duur.
Haal wekelijks de viezeplekken eruit en vul af en toe wat bij, gehele verschoning doe ik 1x per 3 maanden ongeveer.

Plospan & AllSpan is een merk zaagsel. Deze zijn ontstoft. Ik gok dat je overal wel stof uit kan ervaren. Ik reageer persoonlijk meer op hennepvezel dan op zaagsel. Wat voor papieren bedding gebruik jij dan? Ik kan me er geen voorstelling bij maken.

Matheno schreef:
Ik kreeg voor mijn verjaardag als grap een hamster inclusief klein tralie kooitje, dus ook maar even wat geknutseld voor het beest.

Ik heb niet echt ervaring met hamsters, dus ik weet niet of dit een beetje OK opstelling is _O-

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ochjeetje .. wat bizar dat je een Syr als grap cadeau hebt gekregen. Die positieflijst werkt dus écht naar behoren :Y) Wel top dat je het op deze manier hebt kunnen oplossen. Het lastige alleen met Syren is dat bijna alles te klein voor ze is. Ik zie gelukkig wel een groot loopwiel dus dat is super!

Syren hebben wel behoefte aan veel meer graafdiepte. Zij willen graag hun hele lichaam eerst in kunnen graven (dat is vaak zo'n 15cm minimaal) en daarvanuit een kant op kunnen gaan. Voor Syren wordt dus een minimale laag van 15cm, opbouwend naar 30 tot 40cm diepte geadviseerd. En dat advies is natuurlijk met een goede reden; het zijn niet de gemakkelijkste hamsters. Hoewel de Overheid anders denkt te geloven :Y)

Voor zover op deze foto's te zien is het in ieder geval fijn beschut; dus dat is top. Ik hoop dat je lang vvan je hamstertje mag genieten, ondanks dat het een grap was. Fijn dat ie bij jou is!

Ufurio4e

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 18:56

Wat een leuk topic. Heb lekker een beetje rond gelezen.
Nu mijn aquariumvissen een nieuwe busje hebben gekregen leek het mij leuk om hier misschien hamster(s) in te doen. Mits de bak groot genoeg is. De bak is 60x40 Lxh. Hebben jullie een advies?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 19:05

Ik gebruikte allspan voor de cavia's en allspan met hooi voor de muizen en drukte niets aan maar de muizen groeven er goede holen in. :j
Ook geen luchtwegproblemen oid, terwijl muizen daar toch hest gevoelig voor schijnen te zijn.
Ik had een ruime traliekooi met onderbak van 15cm hoog, de bodembedekking was merendeels 10cm en onder het grote plateau helemaal volgestopt.

Inmiddels geen muizen meer en een stuk minder cavia's, die staan nu op badmatten.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 20:42

Ufurio4e schreef:
Wat een leuk topic. Heb lekker een beetje rond gelezen.
Nu mijn aquariumvissen een nieuwe busje hebben gekregen leek het mij leuk om hier misschien hamster(s) in te doen. Mits de bak groot genoeg is. De bak is 60x40 Lxh. Hebben jullie een advies?

Hee! 60x40 = 2400cm2, dit is niet groot genoeg. Sowieso voor de nu nog te houden hamsters moet je minimaal 5000cm2 hebben, voorkeur zelfs 6000cm2.
Denk aan 100x50x50 en voorkeur 120x50x50.
Hoop dat je er iets aan hebt!

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 13:25

Dat was ik aan bang voor. Dan hou ik het bij een lege aquarium

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 09:07

Ik negeer even de grote rode letters over de inactiviteit van dit topic :+

Mijn vriend en ik willen graag beginnen met hamsterscaping. We hebben nog geen hamster en verder ook niet zo veel ervaring behalve dan de hamster van zijn zusje in een te kleine kooi tig jaar geleden :( We willen het dus wel grondig aanpakken. Waar hebben jullie je hamster vandaan? Ik heb me laten vertellen dat een opvang of een hamstery een betere keus is dan de dierenwinkel? Ik heb al rondgekeken maar helaas geen opvangen hier in het noorden (de 3 noordelijke provincies) die hamsters hebben zitten, of ik kijk eroverheen.

Verder, mijn vriend heeft de hamster van zijn zusje weleens in een bak met zand gedaan (kortdurend hoor), en vindt nu dat de bodembedekking wel zand kan zijn. Op mijn argumenten dat het zand stoffig kan zijn komt hij met het argument dat hamsters toch woestijndieren zijn? :+ zucht. Iemand hier goede argumenten? Heb ook al aangedragen dat wij mensen ook prima op een koude tegelvloer kunnen zitten maar dat je daar ook niet permanent op wilt wonen/slapen maar meneer lijkt gevoeliger voor feitelijke informatie.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-26 19:11

Het stukje woestijndieren klopt al niet, dus dat scheelt haha. Je eerste en belangrijkste tegen argument. Ze komen in soortgelijke omgevingen voor.

Naar wat voor hamster ga je zelf zoeken? Er zijn nog maar weinig opties helaas. Dus van belang is dan of het nog wel bij je past en of je die ruimte hebt.
Een Chinees & Syr passen me niet. En voor een Syr wil ik geen ruimte meer realiseren. Dus ik ben na mijn rusjes straks hamsterloos.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 20:02

Ik heb ook een Syrische dame, maar dat wil ik hierna echt niet meer. Ze heeft een flink hok maar eens in de zoveel dagen is ze ècht rusteloos. Heel veeleisend dametje. Iets met hormonen....

Ik kreeg deze voor mijn verjaardag, gewoon bij een dierenwinkel weg :+

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 20:40

xDenies schreef:
Het stukje woestijndieren klopt al niet, dus dat scheelt haha. Je eerste en belangrijkste tegen argument. Ze komen in soortgelijke omgevingen voor.

Naar wat voor hamster ga je zelf zoeken? Er zijn nog maar weinig opties helaas. Dus van belang is dan of het nog wel bij je past en of je die ruimte hebt.
Een Chinees & Syr passen me niet. En voor een Syr wil ik geen ruimte meer realiseren. Dus ik ben na mijn rusjes straks hamsterloos.

Haha nee hij vindt steppe ook vnl zand en kaal, soort overgangsgebied, halfwoestijn. Hoe dan ook wil ik geen hamster als die op zand moet leven, dat vind ik niks. Doe het goed of doe het niet denk ik dan, maar geloof dat ik hem inmiddels overtuigd heb.

We zouden graag een Syrische hamster willen. Dat is volgens mij ook bijna de enige soort die nog mag toch? Maar dat vinden we erg leuke diertjes waar we enige ervaring mee hebben. En waar waarschijnlijk ook de keuze voor was gevallen als er meer opties waren geweest. De ruimte hebben we ook, dus de zoektocht is eerst maar eens gestart naar een verblijf van 120x50x50cm.

Hoe is jullie ervaring met vakantie oppas? Kun je beter je hamster thuis laten en die laten verzorgen door iemand die daar komt of brengen jullie je hamster dan naar iemand toe? Ik kan me voorstellen dat gewoontedieren niet zo blij worden van verhuizen. Nu gaan wij niet elk jaar op vakantie en max 1 keer, en nooit langer dan 5 tot 7 dagen want paard :+ maar dan lijkt het me al helemaal pittig voor zo'n hamster om voor zo'n korte periode heen en weer gesleept te worden.

Matheno schreef:
Ik heb ook een Syrische dame, maar dat wil ik hierna echt niet meer. Ze heeft een flink hok maar eens in de zoveel dagen is ze ècht rusteloos. Heel veeleisend dametje. Iets met hormonen....

Ik kreeg deze voor mijn verjaardag, gewoon bij een dierenwinkel weg :+

Dat klinkt wel sneu :knuffel:
Ik heb inderdaad ook gelezen dat ze een cyclus van 4 dagen hebben. Is dat veelvoorkomend, die rusteloosheid? In zijn algemeenheid bedoel ik dan. Of is dat iets wat een reden moet hebben? Aan je verblijf ligt t niet zo te horen.

Lijkt mij trouwens ook dat niet elke dierenarts iets met een hamster kan?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-26 22:50

Ik kom er morgen even uitgebreid op terug. Help me heugen! Ik moet eerst met mijn merrie naar de kliniek, dus ben er even niet met mijn hoofd bij. En mijn website is helaas uit de lucht.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 23:21

Je kunt marktplaats in de gaten houden voor een hamster om die betere leefomstandigheden te geven of de facebookpagina hamsters zoeken een ander huis.
Hamsters moeten 30 cm hoge bodem hebben waar ze tunnels in kunnen graven. Zand zakt in en is niet geschikt. Verblijf minimaal 120x50 en groter is beter.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-26 07:43

Een hamster hoort ook inderdaad niet op zand te leven. Ze hebben het wel nodig om hun vacht te verzorgen. Sommige mensen zeggen dat een Robo 1/3 van hun verblijf zand moeten hebben, maar ik deel die mening niet. Immers zijn onze bakken al niet net zo groot als een natuurlijk leefgebied; dus benut die gewoon optimaal.

De Syrische hamster & Chinese hamster kan je nog aanschaffen. Wat betreft Rusjes, Robos & Bellies online zijn die eigenlijk al illegaal of alles is bijna 2 en aan hun eindje. Ik heb er nog 2, de rest is overleden.

Ik vind zowel de Syr & chinees niet de meest ideale huisdieren. Niets ten nadele van andere. Ik heb alle soorten hamsters gehad en de Rus & robo waren het meest naar mensen toe. Chineesje was ook wel erg leuk, bloedfanatieke gangenstelsels - zolang je dr maar niet wilde oppakken.
Ook de Syren, uiteindelijk wel op te pakken, maar weinig zichtbaar. En dat hoor ik niet alleen bij mezelf. Ze zijn ook niet makkelijk tevreden te houden; het is mogelijk hoor, maar uitdagend.

Voor een Syr minimaal 5000cm2, voorkeur 6000cm2 - te vergelijken met 120x50x50. Voor een Chinees minimaal 5000cm2 te vergelijken met 100x50x50cm.

Iedere hebben een dikke laag bodem nodig. Bij een Syr ga je echter sneller naar een dikkere laag van 30cm over de gehele bak. Zij willen eerst recht naar beneden graven (lichaampje is vaak 15 tot 20cm) en dan een kant op. Kieskeurig haha.

Vakantie zou ik iemand thuis laten komen. Zo'n zware bak wil je niet verplaatsen. En in een andere bak wil je ook niet.

Ik merkte bij mijn dieren, welke soort dan ook, weinig van hormonen. En ik had ook fokdieren haha.

Nee niet iedere DA weet er iets vanaf. In de HamsterScaping fb groep is nog wel een document met geadviseerde dierenartsen.

Succes!