gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:12

Oke, durf je dat aan zo met de winter?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:13

gelukkig :) ik was al bang dat ze er ziek van konden worden of zo.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:16

Jawel, Jillz is vorig jaar ook rond deze tijd geholpen. Mijn kamer (waar ze dus tijdelijk zal komen te staan) is ook heel koud, scheelt niet veel met buiten. En mijn ervaring is dat, zodra ze zich weer goed voelen en dus goed eten, ze ook zo weer naar buiten kunnen. Het zijn buitenkonijnen en die zijn daar toch het beste af. Bovendien is ze halfwild en ook dat maakt verschil, zijn erg hard voor zichzelf en zijn er zo weer bovenop.

Jillz was na 1,5 dag weer buiten, Ilona en Fiona na 4 dagen, maar dat kwam omdat zij mijn eerste voedsters waren die gecastreerd werden, en hun ren vol met zand lag wat ik niet aandurfde met de wonden. Hier zijn het tegels en dus goed schoon te houden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:27

Wat lief dat jullie zo meeleven! Ja ik ben zo blij en opgelucht dat het goed gekomen is. Ik ben zo blij dat ze samen de winter in gaan.
In de zomer krijgen ze enorm veel aandacht, in de herfst/winter is dat met slecht weer toch iets minder natuurlijk. Nu hebben op momenten dat wij er niet zijn lekker elkaar <3

Tarzan, dat is inderdaad een afweging die je op een bepaald moment moet gaan maken. Fijn dat hij wel lekker tegen zijn meisje aan ligt.

Pluklief, dat klinkt helemaal niets slecht hoor! Succes!

Eoweyn, oh balen .... dat zijn idd van die momenten waarop je je afvraagt waarom je ook alweer konijnen wilde. Dat herken ik wel :')

Castreren/opereren in de winter lijkt me iets meer opletten i.v.m. de temperatuur, maar eens de narcose goed uitgewerkt is en ze wat meer hun temp. op peil kunnen houden en goed eten herstellen ze vaak snel.
In de zomer/najaar zit je vaak weer met vliegen, wat mij nog enger lijkt.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:35

Oke, was maar een vraagje!
Ik zet ze als ze ziek zijn hier ook in een kamertje met het raam open, alleen durf ik het castreren nu toch niet, durf het ook niet goed aan om Ollie en Puk uit elkaar te halen, ohjee als ik ene er 1 minuut even uit haal dan zit de ander bijna jankend voor het gaas te wachten op zijn geliefde :')

Delphi, Lilly is echt heel lief voor Sam! Zelfs nog veel liever dan in het begin, alsof ze weet dat hij niet meer lang heeft ofzo, maar ik heb er vrede mee als hij gaat, ik heb het laatste half jaar er alles aan gedaan om z'n leven enorm leuk te maken na z'n eenzame jaren en dat is geloof ik behoorlijk goed gelukt, ik vind het zo fijn om te zien dat hij nu echt gelukkig is!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:38

Maar uit elkaar halen hoeft niet hoor, ik had Jillz en Bliksem ook gewoon samen. Juist niet uit elkaar halen, heb je ook geen gedoe met opnieuw koppelen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:47

Ahhhh dat scheelt ook veel he Tarzan, dat het zo'n lief koppel is. Soms kun je dan ook beter de natuur zijn gang laten gaan, zolang hij geen grote ongemakken of pijn heeft. Maar laten we hopen dat hij toch weer wat aankomt en nog een tijdje vrolijk mee kan!!!

Eoweyn neem je dan je ram ook mee naar de DA om haar op te halen i.v.m. anders ruiken? Of zet je haar bij thuiskomst gewoon weer bij de ram?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:48

Ik heb Bliksem gewoon meegegeven ook, was prima

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:49

Oh samen bij de DA? Dat is wel fijn, dan heeft ze ook direct steun aan hem.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:54

Ja, had ik speciaal om gevraagd, mede door de steun maar ook voor evt koppelgedoe. Bliksem is ook een hele lieve ram, dus dat scheelt.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:07

Ahzo, ja dan heb je inderdaad geen gedoe! Zal het als het zo ver is naar informeren of Ollie mee mag! :)

Delphi, ja wie weet loopt ie nog een half jaar, het is een taaie dus wie weet haha alleen m'n gevoel zegt iets anders .. Laten we hopen dat hij nog even meegaat en nog kan genieten van het konijnenparadijs wat we nt bouwen zijn :)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:11

Leuk topic, ik heb ook 2 konijntjes :)

Ik neem ze ook altijd samen mee naar de dierenarts, is nooit een probleem! Ze hebben veel steun aan elkaar.

Delphi ik heb even teruggelezen. Fijn dat het nu eindelijk goed gaat met je konijntjes!

Even wat info over mijn konijntjes. Ik heb een hangoor en 1 met staande oortjes. Hiervoor heb ik ook konijnen gehad. Ze zitten bij mij binnen in een grote ren waar ze altijd in zitten, dus nooit in een kooi. Ik voer science selective. Heb een ram en voedster en ze zijn allebei geholpen.
Dit zijn ze <3

Afbeelding
Mijn favoriet en mijn zorgenkindje. In haar eerste jaren is ze veel ziek geweest. Hier was ze nog aan het verharen.

Afbeelding
Mijn stoere vent :)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:21

Eoweyn, wat lastig een schijnzwangere dame. Als ik dit zo lees ben ik blij dat onze vorige twee dames eigenlijk nooit van dat soort problemen hebben gehad.

Voor vanacht heb ik ze toch nog even uit elkaar gehaald. Puck(de voedster) bleef erg onder de indruk van Leo. Ze zitten nu allebei in een apparte kooi in de schuur naast elkaar. Morgen ochtend mogen ze weer samen in het buitenhok, kijken of puck een beetje aan Leo kan wennen.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 00:36

Temeraire schreef:
Leuk topic, ik heb ook 2 konijntjes :)

Ik neem ze ook altijd samen mee naar de dierenarts, is nooit een probleem! Ze hebben veel steun aan elkaar.

Delphi ik heb even teruggelezen. Fijn dat het nu eindelijk goed gaat met je konijntjes!

Even wat info over mijn konijntjes. Ik heb een hangoor en 1 met staande oortjes. Hiervoor heb ik ook konijnen gehad. Ze zitten bij mij binnen in een grote ren waar ze altijd in zitten, dus nooit in een kooi. Ik voer science selective. Heb een ram en voedster en ze zijn allebei geholpen.
Dit zijn ze <3

[ [url=m/k4eXd7.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn favoriet en mijn zorgenkindje. In haar eerste jaren is ze veel ziek geweest. Hier was ze nog aan het verharen.

[ [url=m/vav0Tx.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn stoere vent :)

Wat een schatjes zeg <3

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:56

Wat een leuk koppel hierboven!

Helaas was onze nieuwe dame vanochtend nog erg bang. Leo ging nu ook een paar keer wat achter haar aan jagen. Hij snapt haar volgens mij nog niet. Toen ze bang in een hoekje zat ging hij wel helemaal tegen haar aan zitten en hij probeert ook telkens aan haar neus te ruiken/likken.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:36

Pluklief, ik zou ze gewoon even laten zitten, vooral niet uit elkaar halen want dan kun je elke keer weer opnieuw proberen!

Gewoon rustig de tijd geven, zolang ze elkaar niet verwonden heeft het gewoon tijd nodig

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:39

Ik heb ook een keer een voedster gehad die steeds schijnzwanger was. Wat een ellende is dat zeg! Heb het een paar maanden aangekeken en toen hoppa het kippenhok eruit laten halen. Daarna was het een heerlijk stabiel en lief konijn geworden. Die hormonen kunnen een hoop verstoren!

Wat castreren en winter betreft...ik begin ook te denken aan mn halfwilde dame toch nu te laten helpen. Sinds het ziek zijn van haar kerel, is de relatie nooit weer herstelt. Pooh lijkt haar er niet bij te willen hebben. Zij zoekt hem wel op, maar niet andersom. En meestal jaagt hij dan alleen even achter haar aan. Geen echte ruzie dus ze kunnen veilig bij elkaar blijven, maar ook geen geknuffel meer. Ik zit dus te denken aan opnieuw koppelen...kan ik natuurlijk meteen gebruik van maken door haar te laten helpen. Wat denken jullie, goed plan?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:35

Ik ben altijd voorstander van castratie van voedsters, dus ik zeg doen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:25

Ik wil Puk ook laten helpen van het voorjaar, die heeft ook wel wat last van haar hormonen heb ik het idee.
Over Lilly ben ik nog niet uit, die is gewoon zoals ze is en heeft nergens last van :') Zo'n geweldig dier haha! Misschien dat ik haar wel later in het jaar laat helpen of het jaar erna..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:30

Ik heb hier toevallig altijd dames gehad die ontzettend hormonaal waren. Maar ook voor evt baarmoederproblemen vind ik het een must. Ik vind dat iets wat erin zit, maar niet gebruikt wordt, dat dat sowieso gaat vervelen.

Net gebeld naar de DA, in principe kunnen ze nu al geholpen worden. M'n betaalt deels mee, als verjaardagscadeau :D altijd handig haha.
Wordt of eind deze week, of eind volgende week.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:54

Afspraak staat, vrijdag gaan ze

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:32

Komt binnen vallen voor een vraag.
Wij hebben een broertje en een zusje die een half jaar samen zitten. Koppelen ging makkelijk hebben nooit gevochten oid. Maar nu maken ze als ik beneden kom (sochtends) ruzie het mannetje rent achter het vrouwtje aan en bijt haar. Tijdens het voeren savonds begint hij er ook mee. Het zijn echt momenten want nu is er niks aan de hand en liggen ze bij elkaar. Vanacht hoorde ik hem er ook achteraan jagen.
Iemand enig idee waarom hij dit doet?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:35

wouterpaard schreef:
Komt binnen vallen voor een vraag.
Wij hebben een broertje en een zusje die een half jaar samen zitten. Koppelen ging makkelijk hebben nooit gevochten oid. Maar nu maken ze als ik beneden kom (sochtends) ruzie het mannetje rent achter het vrouwtje aan en bijt haar. Tijdens het voeren savonds begint hij er ook mee. Het zijn echt momenten want nu is er niks aan de hand en liggen ze bij elkaar. Vanacht hoorde ik hem er ook achteraan jagen.
Iemand enig idee waarom hij dit doet?

Mijne doen dat ook. Ik heb een tijd meerdere bakjes geprobeerd. Maar dat lostte weinig op, uiteindelijk laat ik het maar gaan zolang ze elkaar niet verwonden en ze genoeg eten krijgen.

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:28

Het wordt hier steeds drukker, leuk. :)

Mijn nieuwe ram is inmiddels geholpen, dit is allemaal prima verlopen. Binnen 24 u zou hij niet meer vruchtbaar zijn, maar voor de wond is het beter om 1.5 á 2 weken te wachten met een maatje.
Nu ga ik morgen een voedster ophalen, maar ik heb eigenlijk geen ervaring met koppelen.

Eerst wil ik ze laten wennen met een hek ertussen, dan na een aantal dagen voor het eerst samen voor een aantal keer een aantal minuten in een neutrale ren of in de badkamer. Dit uitbouwen en dan kunnen ze hopelijk na een paar dagen samen blijven. Ik merk dat mijn ram erg veel behoefte heeft aan een maatje en hij is hartstikke lief, dus ik hoop dat dit goedkomt! Nog tips?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:35

24 uur? 2 ot 4 weken toch?
Hier zitten ze nu 2,5 week apart, en blijven de eerste 1,5 week ook nog apart.
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 24-11-15 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt