Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
laetitia98 schreef:Hoi mensen, mag ik even wat vraagjes stellen?
Mijn hondje is na 15 geweldige jaren helaas heel plotseling overleden. Omdat het gemis erg groot is zijn we langzaam aan het kijken voor dit ras. Ik heb dit ras al jaren in mijn hoofd zitten als hond die ik ooit zou willen hebben en nu heb ik samen met mijn moeder misschien de mogelijkheid.
Maar nu heb ik wat vraagjes.
Ik heb op de ASCN gekeken en het enige nest wat mij qua kop aanspreekt is black tri en red tri. Nu had ik gelezen dat de enige kleur mogelijkheid die je dan hebt Black tri/ R is, maar ik weet niet wat dat inhoud.heb je link of naam van de combi dan kan ik het bekijken als de reu bv blacktri is en de moeder redtri, dan ligt het er aan wat de reu nog draagt. Draagt hij rood dan krijg je blacktri en redtri, draagt hij geen rood krijg je enkel blacktri' die rood dragen omdat de moeder rood is. Dat betekend dat de pups rood dragen en word er gedekt met een rode reu of reu die rood draagt je, rode pups er uit kunt fokken.
Ik vind Red merle, red tri , black tri, black tan, blue merle tan de mooiste kleuren, dus zouden we graag een van deze kleuren willen. Zijn bijna alle kleuren dus dat komt goed alleen black tan is moeilijker
Ook zullen er vast wel meerdere fokkers zijn. Kennen jullie misschien goede fokkers die aan de eisen voldoen en ook de gezondheidstesten doen. De fokkers die op de asca of asa staan zijn bepaalde gezondheidstesten verplicht. Maar er zijn veel fokkers die nog meer testen maar dat zie je bij de advertentie staan en is het een fokker die niet op asca of asa staat kun je het vragen en de testen in zien
Ik had ook een paar pagina's wat gelezen over MRD1 drager. Nu is de moeder van de bovenstaande combinatie een drager van dit gen (of hoe je het ook noemt) wat voor een risico's zou dit met zich mee kunnen brengen en wat is deze 'ziekte' eigenlijk. Ik had gelezen dat het te maken had met narcoseAls je drager x vrij doet kan de pup vrij geboren worden of als drager . Mdr1 is belangrijk met bepaalde medicatie , het is een gen defect waar een hond gewoon 15 mee kan worden. Ik heb zelfs een lijder en de andere zijn drager ik vind het geen punt. Alleen uit kijken met paardensport als ontwormd is met ivermectine
Ook staat er bij dat de hond geïnventariseerd is ja of te nee. Wat houd dit in? Dan is hij op de inventarisatiedag geweest en is hij op gedrag en exterieur beoordeeld door de ascn
En hebben jullie nog tips en dingen waar wij op zouden moeten letten bij de aanschaf van een aussie. Mijn moeder is dol op wandelen en maakt vaak lange tochten. Ik ben dol op hondensporten en trainen dus ik denk dat dit ras wel bij ons zou passen. Maar toen we onze vorige hond gingen uitkiezen was ik nog erg jong dus kan mij daar niet super veel van herinneren. Ik zou kijken dat je een fokker zoekt die honden fokt met een karakter dat bij je past. Heb je nog vragen stel ze gerust.
Hopelijk kunnen jullie mij een beetje wegwijs maken
MadelonSunny schreef:Jammer Diandra
Wij hebben even een winterstop met de drukte rondom afronden studie en verhuizen.
Straks weer een nieuwe hondenschool en dan gaan we weer starten
@Keona Mij maakt het ook niks uit maar ik woon nu eenmaal niet alleenAlhoewel ik niet meer dan 2 honden zou willen omdat ik ze alle aandacht wil kunnen geven inclusief trainen en wedstrijden. En meer dan 2 aan de riem naast het paard wordt ook erg lastig
Misschien als de oudste met pensioen is dat ik alvast een 3e zou willen maar dan zouden we ook echt lekker groot moeten wonen
Ach, het komt allemaal met de tijd wel. Ponylief komt van de zomer ook weer naar huis dus ik vermaak me wel met mijn 2 knapperds hoor