Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brechtje_A

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:40

Mag ik vragen waarom je persé een blauwe dumbo wilde hebben? (niet aanvallend bedoeld :) )

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:11

Omdat ik die mooi vind ;)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:13

RedPassion schreef:
Met een beetje 'geluk' heb je dan straks weer een nestje en/of allemaal doodzieke ratten... En dat alleen voor een kleurtje en een oorstand. -O-

Ze is verder gewoon gezond hoor.
Waarom meteen zo negatief?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:34

Niet negatief, wel realistisch (en misschien een beetje idealistisch).

Arrabel schreef:
Het is eigenlijk totaal tegen mijn principes

Arrabel schreef:
Wat een verschrikking daar...

Hier zeg je het toch zelf al?

Arrabel schreef:
Ze is verder gewoon gezond hoor.

Hoe weet je dat, eerder schrijf je ook dit:

Arrabel schreef:
er werd volgens mij totaal geen zicht op hun gezondheid gehouden... |(

Je spreekt jezelf nogal tegen. En waarom ik negatief ben? Eerst fok je een nestje met dieren waar je ook de achtergrond niet van kent, wat niet verstandig is. Ik ben sowieso tegen zo veel fokken zolang de opvangen nog bomvol zitten, er is nou eenmaal meer aanbod dan vraag en ik snap niet dat je daar als dierenliefhebber dan aan mee gaat werken.
Vervolgens koop je, enkel en alleen omdat je een bepaald kleurtje wilt, een ratje bij een duidelijke broodfokker. Als je je er iets meer in had verdiept had je geweten waarom goede ratteries nauwelijks met blauw fokken, die hebben niet zo'n denderende gezondheid en achtergrond. Daarvan afgezien is de kans dat ze ziek en of/zwanger is gewoon heel groot. Het ergste van alles is dat je zelf notabene ook vindt dat de omstandigheden daar vreselijk waren maar zo'n 'fokker' dan wel steunt door er een dier te kopen. Zo stoppen zulke praktijken nooit!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:04

Ik begrijp dat je ontzettend veel liefde hebt voor je ratjes en dat je er daardoor zo over denkt.
Omdat ik een ratje bij een DW heb gekocht betekend nog niet dat ik de aanstichter ben van broodfokkers.
Dit is jouw mening en dat respecteer ik, ik denk er een klein beetje anders over.
Bokt is voor mij een stukje plezier en ontspanning, ik heb er al spijt van dat ik ooit op dit topic heb gereageerd.
Daarom ga ik niet verder in discussie of mezelf verdedigen, ik weet zelf dat ik heel goed voor mijn dieren ben en wat andere daar van denken moeten ze zelf weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:29

Ik zeg niet dat jij de aanstichter bent, je bent wel een van de velen die het in stand houdt. Dat is gewoon jammer en vooral heel onnodig, want er zitten zoveel leuke ratjes in de opvang of bij goede ratteries. Ook schrijf ik nergens dat jij niet goed voor je dieren bent, maar de mensen waar je ze vandaan haalt zijn dat wel. Ik twijfel er niet aan dat je ratjes beter af zijn bij jou, ik reageer enkel op het in stand houden van broodfok wat ik gewoon enorm jammer vind. Dat is dus geen aanval op jou persoonlijk, maar een mening over een keuze van jou die ik niet bepaald handig vind, dat is alles. :)

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 00:24

RedPassion, Niet elke DW heeft ook broodfok. Ik haal dikwijls een ratje bij een grote dierenzaak vandaan en weet dat deze van een hobbyfokker komen. Wat ook wel te zien is aan de variatie aan kleur. Bij een kleinere zie ik alleen maar dezelfde kleur en soort zitten en weet dat deze ook broodfok zijn.

Na Muffin heeft Candy mij ook vandaag verlaten. Zal mijn lieve knuffelkont zeker missen en vooral de reizen dat ze meeging. Heb haar heel vaak op mijn schouder overal mee naartoe gebracht als het mooi weer was. Ze werd al wat ouder en vanochtend was ze heel erg benauwd en ze is uiteindelijk overleden. Ze heeft echt een hele mooie leeftijd bereikt van ruim 2 jaar en 3 maanden.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 02:25

Lies_Miek schreef:
RedPassion, Niet elke DW heeft ook broodfok. Ik haal dikwijls een ratje bij een grote dierenzaak vandaan en weet dat deze van een hobbyfokker komen. Wat ook wel te zien is aan de variatie aan kleur. Bij een kleinere zie ik alleen maar dezelfde kleur en soort zitten en weet dat deze ook broodfok zijn.

Weet je van welke hobby fokker? Er zijn ook genoeg dierenwinkels die je dit wijs maken dat ze bij een hobbyfokker wegkomen ipv uit de broodfok namelijk ;) Vaak als je er meerdere kleuren en variaties kan vinden is het toch echt broodfok voor zover ik weet. Mensen die uit dierenwinkels kopen, kopen sneller leuke kleurtjes namelijk dan de 'simpele'. In de broodfok zijn alle kleuren te vinden en vaak kunnen DW's zelfs op kleur 'bestellen' bij hun 'hobbyfokkers'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 09:31

Wat Miranda zegt. :j Bovendien verkoopt geen enkele goede en betrokken fokker zijn dieren aan een dierenwinkel, dan heb je immers totaal geen zicht op wie je dieren koopt en wat er met ze gaat gebeuren.

Sterkte met het verlies van Candy! :(:)

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 14:30

Arrabel, ik snap je wel hoor. Ik heb ook bij de dierenwinkel in twijfel gezeten. Het is dat ik daar altijd wat mailwormen haal want het is ook een reptielenzaak en ze hebben daar goede voeding. Maar de ratjes die niet verkocht worden als huisdier gaan in de bak daarnaast en daar staat een andere titel op..
Ik kwam daar een super lief en mooi mink dumbo ventje tegen. Ik heb hem bijna mee genomen. Niet gedaan..
Volgende dag zag ik hem daar nog zitten en weer die twijfel. Hij is zo leuk.. Ik weet wat er met hem gebeurd als hij deze week niet verkocht word.. dan verhuisd hij ook een bak verder want ze komen er toch wel vanaf.
Maar wat ze hier zeggen is wel waar. gewoon uit princiepe zou je al niet mee moeten doen met al die andere 'onwetende' mensen. Want JIJ weet wel beter. Je gaf het zelf al aan.
Ik ben daarom ook weer snel voorbij de bakken gelopen hoe lief ze je ook aankijken. Bovendien hebben ze daar ook wel eens mijt en zag ik laatst allemaal witte stiptjes in de vacht die mij verdacht veel op 'eitjes' leken..

Ik heb ze er wel al een paar keer op aangesproken want ze weten dat ik ook al jaren in de 'ratten wereld' zit. Maar ze komen steeds weer met slechte excuses.

Ik ga dit weekend weer eens mijn dames mooi op de foto proberen te zetten. :D

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 16:40

Vind de discussie wel of geen dierenwinkelratjes een hele lastige, vooral als ze anders slangenvoer worden.. Heb zelf laatst ook in de reptielenwinkel gestaan (heb gekkos, geen slangen haha) en moest toch wel even slikken toen ik de ratjes zag zitten..

Ik heb inmiddels toch maar een aluminium mooi gekocht, was 185 inclusief verzenden en hij bevalt tot nu toe prima. Hoop wel dat ie netjes blijft, de reden dat ie relatief goedkoop was is dat de bouwer eigenlijk geen ervaring heeft met t bouwen van ratte.kooien.. we'll see :)

http://img268.imageshack.us/img268/8435/imag0005os.jpg

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 16:45

Hallo allemaal!!!
Sinds gister zijn mijn vriend en ik ook trotse ratten eigenaars!
Hierbij wat foto's :)
Vind het wel sneu dat 1 ratje steeds wat aan het niezen is.. Las op internet dat dit waarschijnlijk door de stress van de verhuizing..
Onze nieuwe kooi:
Afbeelding
Onze dames liggen lekker bij elkaar te slapen
Afbeelding
Moes (de grijze) en Pip
Afbeelding

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 16:57

Wat een leuke ratjes heb je! Hoe oud zijn ze?
Ik zou je wel aanraden om je kooi wat voller te maken met wat leuke dingetjes!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 16:58

Ze zijn pas 7 weken oud. We zijn nog volop bezig met het aankleden van de kooi, maar hebben ze ook pas sinds gister ;) Zijn nog bezig met het verzamelen van alle spulletjes.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:01

Saintelette schreef:
Ze zijn pas 7 weken oud. We zijn nog volop bezig met het aankleden van de kooi, maar hebben ze ook pas sinds gister ;) Zijn nog bezig met het verzamelen van alle spulletjes.

Leuk zeg! Zijn dit je eerste ratjes?
Veel plezier ermee! :)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:03

Ja dit zijn onze eerste ratjes. Mijn vriend had hiervoor wel hamsters en konijnen, ik zelf cavia's.
Daarom dat ik me ook meld in dit topic, zodat als we iets niet weten ik eventueel hier iets uit kan halen ;)
De witte (Pip) is het minst bang en wil lekker knuffelen, de grijze (Moes) is wel nog heel erg bang..
Oh even een vraagje, ze niezen een beetje.. Las op internet dat dit te maken had met de verhuizing (bij de dierenarts en tijdens het vervoer deden ze het nog niet..)
Wat denken jullie?

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:19

Niezen kan meerdere redenen hebben. Wat hebben jullie als bodembedekking? Want bijvb zaagsel is erg slecht voor ze (zit veel te veel stof in), hooi en stro zou ik ook niet aanraden. Je kan bijvb : beukenhoutsnippers gebruiken, dit hebben ze vrijwel in iedere dierenwinkel wel. Ook aubiose,hennepstrooisel,ecobed zijn wel goede aanraders. (http://www.fretten.nl vindt ik een erg leuke webwinkel voor ratjes, hier hebben ze bijvb ook het ecobed te koop -en hele leuke speeltjes/huisjes!!). En ik kan het niet goed zien op de foto maar heb je een rooster onderin de kooi liggen? (lijkt een beetje zo op de foto - kan het dus fout hebben) . Maar dat is erg slecht voor de voetjes. Op tralies lopen is niet goed namelijk kunnen ze bumblefeet van krijgen. Ik zie ook dat jullie houten verdiepingen hebben, die kan je het beste uiteindelijk gaan vervangen want hout gaat heel snel stinken door hun plasjes en kan je niet goed schoon krijgen. ;)

Voor het niezen zou je bisolvon een tijdje door het water kunnen doen, dat wil nog wel eens helpen. Als dit niet helpt zou ik een AB kuurtje geven. Maar weet alleen zo niet of dit voor rittens kan (zelf nog nooit bij rittens gebruikt namelijk). Misschien dat Redpassion (hier op bokt) dit wel weet?

Veel plezier iig van de ratjes, zijn zulke leuke beestjes :D Mocht je nog vragen hebben kan je ze hier altijd stellen, zitten hier genoeg rattenliefhebbers :)

@Vanillia: Wat een leuke kooi zeg!!! :D

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:52

Oooh wat een droppies!
Veel plezier ermee :)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:45

Dankjewel!
In de dierenwinkel zaten ze op zaagsel, maar daar niesten ze nog niet..
Onderop de bodem ligt een speciale bodem voor ratten die niet stoft (en als extra (hoe noem je dat) holletjesvuller? :p hebben we een soort hooi/stro, speciaal voor ratten, stoft niet). Daarboven ligt inderdaad een rooster, moeten even kijken of we dit zo houden (wss halen we die er vantussen, zodat ze gewoon op de bodem kunnen lopen.

Wat adviseren jullie ipv die hout plankjes?

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:27

Gefeliciteerd! Wat een schatjes zijn het zeg!

Zo juist even wat foto's gemaakt van mijn dames
Bambi :)
Afbeelding

En Moortje (echt de allerleukste rat die ik OOOOIT gehad heb) Wat is zij ontzettend lief en aanhankelijk! :D Nog nooit eerder zo'n onwijs tam en mensgerichte rat gehad als zij <3
Afbeelding

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:32

Saintelette schreef:
Dankjewel!
In de dierenwinkel zaten ze op zaagsel, maar daar niesten ze nog niet..
Onderop de bodem ligt een speciale bodem voor ratten die niet stoft (en als extra (hoe noem je dat) holletjesvuller? :p hebben we een soort hooi/stro, speciaal voor ratten, stoft niet). Daarboven ligt inderdaad een rooster, moeten even kijken of we dit zo houden (wss halen we die er vantussen, zodat ze gewoon op de bodem kunnen lopen.

Wat adviseren jullie ipv die hout plankjes?

Ivm de houtenplankjes.. kijk eens op fretten.nl hier staan hele mooie (hoek)plateaus op die heel veel rattenliefhebbers gebruiken, zijn van plastic en makkelijk schoon te maken en ook nog eens te koop in leuke kleurtjes ;)
Edit: vaak zijn die plateaus ook wel 2dehands via marktplaats te halen trouwens

Het rooster zou ik wel weg halen, hier krijgen ze anders écht last van en dan kan je ze behandelen voor hun bumblefeet uiteindelijk en dit is geen pretje voor ratjes ;)

@aartje: Leuke foto's! :)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:40

Ja! Ik meld me ook! Ik heb sinds 4 maanden 2 berken rex mannetjes van 6 maanden oud!
Na een paar maanden zonder te hebben gezeten begon het toch wel te kriebelen, mijn vorige 4 ratjes waren ook mannetjes en die zijn helaas na 2,5 jaar allemaal binnen 3 weken dood gegaan! ;( Ben daar erg verdrietig over geweest aangezien het echt mijn maatjes waren! Ze gingen zelfs mee op vakantie! Zo hebben we ze 2 keer meegehad naar de Ardennen waar hun huisje lekker buiten in de schaduw gezet werd als we lekker buiten zaten!

De ratjes die ik nu heb zijn broertjes en heten kleine sok en grote sok, dit omdat ze vrijwel precies het zelfde zijn behalve de "witte sok" rechts voor := Ze zijn onwijs tam en beste vrienden met mijn hondje, ze spelen samen, althans daar lijkthet op hihi en kunnen ook heerlijk tegen elkaar aan slapen.
De kooi staat altijd open, zodat ze er lekker boven op kunnen liggen en ze worden er natuurlijk elke dag even op schoot genomen! Geweldige beestjes!

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:21

Welkom Kermis! :) Je ratjes klinken leuk/lief :D Heb je ook foto's? (zijn we gek op hier haha)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:31

Uiteraard heb ik fotos, zal ze ff opsnuffelen meeste staat op mijn camera maar er zal vast wel wat op mijn telefoom staan! Heb alleen een tablet dus kan de fotos van de camera pas uploaden als ik bij schoonmoeders ben.
Word vervolgd! :-)

Edit: Foto toegevoegd

Afbeelding
3 maanden oud ongeveer op deze foto

Nou ik had dus wel 1 foto op mijn telefoon staan, meet kleine (of grote := ) sok, op de achterkant hun vriendje Stitch 8-)
Als ik van de week weer bij schoonmoeders ben zal ik wat meer fotos plaatsen!

Ik zal t topic wat doorspitten wand ben erg benieuwd naar jullie schatten!
Leuk om mede ratten liefhebbers te spreken!

micksage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:47

mag ik ook mee praten heb zelf 3 ratjes heb 3 vrouwtjes
zijn echt me maatjes ze heten lente , dombo , en lucky
zijn echt alle 3 super lief maar slopen wel alles hihi