De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 17:09

Hier eindelijk nog eens tijd gevonden om verder te werken aan de ren. Weliswaar in de regen maar goed :roll:

Eerst het gaas erin. Ze hebben een stuk van één op één meter waar ze echt kunnen graven, daar zit het gaas 40 cm onder de grond, de rest maar een klein stukje. Ik maak nooit meer dezelfde fout als bij mijn vorige ren, hoe vaak ik daar wel niet in een tunnel ben gezakt _O-
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dan steeds een paar panelen per keer al vast gemaakt aan elkaar en de kunststof balken eronder (Echt een aanrader trouwens, dat soort balken! Kan prima tegen nattigheid en vuil, en zo makkelijk te verwerken!).
Afbeelding

En dan nog de grotere stukken aan elkaar gezet (met wat hulp haha) dus het frame staat!
Afbeelding
Afbeelding

Nu het dak nog, en nog een paar kleine dingetjes afwerken :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 17:16

Ik heb het vast gemist.

Heb je die panelen zelf gemaakt of is dat een ren die je zo kon kopen? (dat was ik eerst van plan namelijk)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 17:35

Zelf gemaakt!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 17:42

wauw wat mooi MoppieFilou! Ik ben nog heel erg aan het zoeken, mochten mensen goede tip hebben voor een mooie ruime ren aan mijn hok dan hoor ik het graag.. Zat eerst te denken aan een puppyren, maar gezien ik buitenaf woon wil ik wel de mogelijkheid hebben dat het wel overdekt is of te maken is. Heb ze liever in de nacht wel echt in hun ook wat 2 bij 1 meter diep is. Dus op zich voor de nacht prima. Maar overdag denk ik dat ze best wel los kunnen op het gras wat aangrenzend ligt. En in die ren wil ik het dan ook weer leuk maken.

Ik hoor graag tips!

Hier staat woensdag de dierenartsafspraak voor Roos gepland. Nog even checken of het een meisje is voordat er gekoppeld wordt. Het lijkt er wel echt op.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 17:47

Dankjewel! Ik heb ook lang gezocht naar een ren, maar niets volledig naar mijn zin gevonden. Dus maar besloten om zelf eentje te maken. Maar een belangrijke eis voor mij was dan ook dat ik zelf in de ren kon staan, en dat het volledig overdekt was (dus niet alleen gaas, maar ook echt waterdicht), en dat is niet zo makkelijk te vinden. Niet echt tips dus helaas.

Hier moeten ze morgen ook weer voor hun jaarlijkse prikjes gaan!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 17:52

Mijn ren is ook zelf gemaakt maar niet enorm hoog dat je erin kan staan.
Is 1m hoog, het dak kan wel volledig openklappen sus dan is staan wel mogelijk (alleen opletten met de steunbalk in het midden haha) . En 1 zijde is er een deurtje.

Echter wil ik volgend jaar van de hele zijkant van het huis een ren maken. Nu ligt er nog houtafval van een oude keuken, en we moeten nog iemand laten komen om dat weg te doen. :+

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 17:57

Met dak dat open kan is ook wel handig ja! Heb je een foto? Vind het altijd leuk om zelf geknutselde hokken en rennen te zien :D

Nu staat de nieuwe ren hier in een inkeping in het huis waar eerst de containers en de houtstapel zouden komen haha, oeps :o . Maar wel een heel handige plaats moet ik zeggen, dicht bij de buitendeur, en al een heel stuk beschutting van het huis dat ze zo hebben. Heb het ook expres een klein stukje langer gemaakt dan het huis zodat de ren naast het terras uitsteekt, dan kan ik ze zien als ik buiten zit.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 19:36

@art. Ooh haha ik heb dat ook al eens meegemaakt. Was ook eens 2 weken niet thuis hoor. :') En iemand had het deurtje niet goed dichtgedaan.. Gelukkig kwamen ze meteen terug in hun hok voor brokjes en waren ze de tuin niet uitgegaan. Nu heb ik voor de zekerheid op alle deurtjes van die ijzerdraadjes voor rond een vuilzak.
En mijn eerste konijntje is ook een keer ontsnapt en die brachten ze terug in een wasmand. Gelukkig wisten de buren dat we eentje hadden dus gingen ze er van uit dat het van ons was.

@nailw, dankjewel, ik hoop ook op 3de keer goede keer. :D
Jouw hok is ook mooi geworden!

@moppie, is mooi geworden seg! Wat voor gaas heb je gebruikt?
Ik had eerst gewoon kippengaas op de bodem, maar dat was hier heel snel kapotgebeten/verroest. Nu heb ik echt van die tuinomheining-draad. Zijn best nog wel grote gaten, maar werkt goed.
Hoe komt eigenlijk dat je een nieuwe ren hebt gemaakt, die vorige was ook nog niet zo oud toch?

Het konijntje met myxomathose is helaas overleden.. Was natuurlijk ergens wel te verwachten.
Dat die muggen maar rap weg zijn. :(

Gisteren ook Herbie zijn nieuwe hooitunnel gegeven. De vorige was ingezakt na een stortbui. Heb meteen geprobeerd of hij zijn kunstje om er door te lopen nog kende, maar dat was niet zo'n succes. 's Avonds had hij nieteens door dat ik kwam voeren, omdat hij zo druk bezig was met knabbelen. :') En deze ochtend was hij heel de tijd al stampend zichzelf aan het lanceren door de tunnel. Heen en terug, heen en terug. _O- Denk dat hij het kunstje terug wist en veeeel honger had haha. Maar leuk om te zien hoe blij ze kunnen zijn met zoiets.

Wij hadden gisteren barbeque met de hele wijk en een kindje had haar konijn aan een leiband mee. Daar op zich niks op tegen, maar ik zou mijn konijn nooit meenemen naar een plek waar zoveel mensen samen liggen te praten/roepen. Ging dat konijn 1x niet de kant op die ze wou, begon ze er ook nog op te brullen (en daarna lachte ze er nog mee ook). Ugh, moest me echt inhouden er niks tegen te gaan zeggen..

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 20:13

Dankjewel! Ik heb volieregaas gebruikt! Alleen geen idee meer wat de maaswijdte en dikte ook alweer waren := . Kippengaas werkt niet zo goed inderdaad. Dat volieregaas heb ik ook een hele tijd in de grond zitten gehad, tot ik het voor het aanleggen van de tuin eruit moest halen, en nog geen stipje roest te bespeuren!

Nee is nog niet echt oud inderdaad, maar was eigenlijk eerder een tijdelijke oplossing omdat de tuin nog niet aangelegd was. Dat heeft uiteindelijk meer dan 3 jaar geduurd voor dat in orde was _O- . Maar de huidige ren past niet meer op de plaats waar ik de konijnen wil hebben, en proefondervindelijk heb ik gezien dat er veeeel te verbeteren viel haha.

Oh, erg :( . Maar ja geen verrassing inderdaad... Het is echt erg met de muggen dit jaar ja...

Lilly is hier ook helemaal gek van tunnels! :D Had zo'n kartonnen tunnel met hooi/kruiden aan de buitenkant gekocht, maar ze hebben hem al helemaal uitgekleed, inclusief karton _O-

Oeh nee, ik zou een konijn überhaupt al niet aan een tuigje doen eigenlijk... Heb het in mijn jonge jaren eens één keer geprobeerd met Moppie, was geen succes :=

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 20:43

Foto van mijn ren.
Inmiddels het dak wat aangepast zodat die ook een stuk lichter is qua gewicht. Nu is er 1 helft gesloten met golfplaten (zwart). En de andere helft gewoon gaas.

Het dak zit vast met vanachter 3 scharnieren zodat die dus open kan klappen.
Afbeelding

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 20:56

Die is ook leuk!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 21:19

@ moppiefilou: mooie ren! En, mooi huis ook !

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 21:34

Dankjewel! :)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 23:58

Gaaf. Hoe maken jullie dat gaas eigenlijk vast aan het hout? Misschien dat ik het toch zelf eens ga proberen haha

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 05:44

Ik heb het deze keer met een nietmachine gedaan! Vorige keer met krammetjes, maar dat is geen aanrader _O- . Nietmachine werkt echt heel makkelijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 11:50

De mijne is idd met krammetjes, maar je slaat gemakkelijk een paar krammetjes scheef.

Nietmachine ga ik onthouden

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 12:20

:oo :oo :oo

Vanmorgen waren mijn konijnen ontsnapt. Het hek naar de achtertuin stond open en alleen Oreo zat nog in de voortuin.

Mijn man zag ineens konijnen lopen in de achtertuin, en ze kunnen dan alleen via het hek weg komen. Saartje, Noortje, Goofy en Kiki liepen er nog in de tuin en die waren redelijk snel terug. Zorro liep op de weg :=, die is niet handtam, dus die heb ik terug gedreven naar de achtertuin toe.

Speedy kon ik nergens vinden en ik dacht echt dat ik haar kwijt was. Heb overal gezocht en baalde enorm. Ze is wel 1 van m'n favorieten.

Mijn schoonmoeder kwam om op te passen en net voor ik weg zou gaan zag ze ineens Speedy lopen in de achtertuin. Ik denk dat ze op een rustig moment toch weer de achtertuin in is gekomen.

Pfoe, spannend maar alles goed afgelopen gelukkig. (En nog een extra gat erbij, maar nu in de achtertuin _-:( )

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 12:42

Ohnee. Eerst die van mij Los nu die van jou :oo

Gelukkig zijn ze allemaal teruggevonden. Wel spannend dat er ene op de weg liep.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 17:56

Ziet er goed uit met het gaas zo in de bak MoppieFilou :)) En erg mooie ren. Ga je zeker van genieten.

Open klappen van ren is ook handig Artificious. Ik had ooit ren van meter hoog die van boven niet open kon. Verschrikkelijk... :')

Jammer van het konijn gigi, maar valt helaas wel te verwachten. Gelukkig is hier nu alles tegen alles gevaccineerd.
En dat je een konijn aan de leiband kan inderdaad nog, maar neem ze dan niet mee naar een bbq in de drukte en alles. Doe je het konijn toch echt geen plezier mee :n

Leuk van Herbie dat hij dan toch zo blij is met zijn tunnel. Dan geef je dat soort dingen met plezier.

HorsetimeXL, Gaas maken wij vast aan het hout met schroeven en een ringetje die het bij elkaar houdt. Krammetjes vind ik een ramp en zulk dik gaas dat nietjes niet gaan.

Schrikken Mjetterd als ze opeens weg zijn. Maar hemel heb je insta gezien en het zijn wel echte gravers bij jou. Hebben de tijd van hun leven, maar het is net een mijnenveld. _O-

--

https://www.instagram.com/reel/CTM_V9Bq ... =copy_link

Voertijd zonet... Moet er wel om lachen als ze zo zijn. Slimme beesten. :') _/-\o_

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 18:27

Mjetterd, oh ow := . Altijd spannend als die beesten weer eens bedenken dat de rest van de tuin er toch ook wel gezellig uitziet...

NAIWHL, dankjewel!
Die ren van een meter hoog zonder openklapbaar dak, dat is dus één van de redenen waarom ik nu een nieuwe maak _O-
Hier hebben ze net ook weer hun spuitjes gehad, en dierenarts wist te vertellen dat ze deze zomer al twee gevaccineerde konijnen hebben gehad met myxomatose :oo . Wel erdoor gekregen dankzij de vaccinatie, maar pfoe, toch eng hoor...
Haha, voor eten doen ze alles he :')

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 09:52

Ben heel erg benieuwd. Vanochtend ga ik met roos naar de DA voor haar prikjes en nog even kijken of het inderdaad nog steeds een voedster is. Ook al mag ik, als het niet zo is, haar terug brengen naar de fokster. Je raakt er toch wel flink aan gehecht!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:16

HorseTimeXL schreef:
Ben heel erg benieuwd. Vanochtend ga ik met roos naar de DA voor haar prikjes en nog even kijken of het inderdaad nog steeds een voedster is. Ook al mag ik, als het niet zo is, haar terug brengen naar de fokster. Je raakt er toch wel flink aan gehecht!

Roos is gelukkig een voedster. Dus de koppeling volgende week kan doorgaan gelukkig <3

Alleen wat zouden jullie doen? Ik wilde ze in eerste instantie begin volgende week koppelen. Zaterdag wordt het nieuwe hok opgehaald. Ik ben volgende week nog lekker vrij. Alleen nu zeiden m’n ouders dat ze niet komend weekend maar dat weekend erop graag nog een nachtje weg willen. Zou ik dan wel kunnen proberen volgende week te koppelen of beter wachten na het nachtje weg.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 16:04

Fijn dat de koppeling door kan gaan.
En ik zou voor het nachtje weg al koppelen. Als je maandag al begint met koppelen weet je over het algemeen snel genoeg of het klikt/goed gaat/beter gaat. Dan heb je tenminste de tijd om ze in de gaten te houden.

Heel eerlijk gooi ik met koppelen de boel bij elkaar. Kijk of ze elkaar ombrengen of niet en ga na een half uur ook weer dingen doen en regelmatig wel even kijken. In mijn ervaring gaan ze dan na een dag (of twee) aftasten hoe de rangorde zit en daarna wordt het rustig aan weer kalm en begint de groep te settelen.

Hier was er na de openstelling van het nieuwe hok ook weer wat onrust. Is toch iets nieuws waar iedereen weer wat over te zeggen heeft. Begint nu ook weer te kalmeren en settelen.

En in het begin wat plukken haar is niet ongebruikelijk. Ziet er soms zo heftig uit met konijnen, maar dan doen wij te menselijk. Geen bloed is goed.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 17:51

Bedankt! Ja dan ga ik ze toch al maandag koppelen. Mocht ik het nou echt echt niet vertrouwen dan kan ik ze altijd nog zaterdag weer in hun oude hokken doen maar wie weet gaat het heel goed!

Wel spannend idd. Maar gelukkig is het hok wat heb laten maken wel lekker ruim dus ze kunnen elkaar in die zin wel uit de weg.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 18:37

Mooi, maar als je ze uit elkaar haalt kan je daarna opnieuw beginnen. Dus tenzij het echt niet te vertrouwen is zou ik ze bij elkaar laten. En dat merk je wel voor zaterdag denk ik.

Voedertijd is chaos hier...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit hoort nu dus bij het voer ritueel