Show je aquarium III!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesR

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:09

Kan je het uitstroompijpje niet van richting veranderen? Dat kon met de gene die hier bij de Juwel zat wel, maar was natuurlijk een wat ouder model....

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:19

MarliesR schreef:
Kan je het uitstroompijpje niet van richting veranderen? Dat kon met de gene die hier bij de Juwel zat wel, maar was natuurlijk een wat ouder model....

Volgens mij niet. Wel een nadeel vind ik. Mijn superfish staat op het wateroppervlak gericht en dat gaat goed.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:39

Dat kan ik hier bij mijn juwel wel uitstroom omhoog richten.. ( interne filter)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:55

benthe kijk even aan het einde van dit filmpje

https://m.youtube.com/watch?v=P9Y5YUziy4U

zo moet het hangen.
maar wacht even af, die kaamlaag nu kan best nog wegtrekken.
en anders de pomp ietsje scheefhangen zodat het pijpje wat omhoog komt,dan heb je ook oppervlak beweging.
maar zou me er niet druk om maken hoor, komt in orde :j

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:04

ellepel schreef:
benthe kijk even aan het einde van dit filmpje

https://m.youtube.com/watch?v=P9Y5YUziy4U

zo moet het hangen.
maar wacht even af, die kaamlaag nu kan best nog wegtrekken.
en anders de pomp ietsje scheefhangen zodat het pijpje wat omhoog komt,dan heb je ook oppervlak beweging.
maar zou me er niet druk om maken hoor, komt in orde :j

Dankje! Dan mag de pomp denk ik toch wat hoger hangen.

Hoe doen jullie dat trouwens met ijzer toevoegen? Ik heb van Dennerle E15 en deze lost op in het water (tablet vorm). Maar in mijn kleine bak ververs ik wekelijks water, dus wat houd ik dan nog over van dat tablet? :') (is wel opgelost binnen een week trouwens).

Ik hoop wel dat ik met de juwel met maandelijkse waterwissel en onderhoud uitkomt. Dat zou voor de stabiliteit ook beter zijn denk ik. Heb sowieso besloten om het voorlopig bij mijn huidige visbestand en vijf corydoras te houden.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:52

Ik doe de hoeveelheid stoffen toevoegen aan het water dat ik ververs. Dus zeg ik wissel 1/5 van 50 liter: 10 liter, dan voeg ik aan de 10 liter water voedingsstoffen toe voor 10 liter (en dus niet voor 50 liter).

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 07:36

Ik doe in plaats van voeibaar ijzer sticks bij de wortels dan heb je geen probleem met verversen van water

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:14

Ik ben ook over op de ‘Root sticks’. Bevalt prima. En halverwege de week doe ik een klein beetje vloeibaar ‘profito’. Maar niet zoals de voorgeschreven hoeveelheid.

Afbeelding
Hier doet de bak het momenteel erg goed. Blij mee

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:19

ja wat mooi!
hier ook bij nieuwe planten een stickje, en af en toe wat vloeibare voeding voor de anubias en mos.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:47

Ik heb dus en rootsticks gedaan bij het planten van de planten en wekelijks vloeibare voeding. Alleen ijzer heb ik dus in tablet vorm die in het water oplost. Vraag me af hoe dat zit met water wisselen, vooral als je dat eens per week moet doen...
En of er geen ijzertabletjes zijn die bij de wortels gestoken kunnen worden? Of mag de E15 van dennerle dat ook? Krijg het niet gevonden.

Ook erg wisselende doseringen. Ene zegt 1x per twee weken en de ander zegt 1x per vier weken. Ik weet het niet meer en ik wil het goed doen. :')

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:19

Ijzer voeg ik hier niet toe. Wel de rootsticks (vooral bij nieuwe planten) en plantenvoeding.
Ik ga eens googelen op ijzer.

Edit: Er zit al ijzer in de profito die ik toevoeg. Extra ijzer lijkt mij bij goede plantengroei niet nodig.

Kwam ook nog deze tegen (om tekorten te herkennen aan je planten) :

Afbeelding

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:26

Probeer eerst gewoon minimaal toe te voegen, als je geen resultaat ziet na een aantal weken kun je gaan verhogen. Het is afhankelijk van je hele ecosysteem, allerlei factoren dus.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:05

Bedankt voor het plaatje! :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:36

oh ja, nou ik heb er dan een paar die co2 moeten en een paar nitrogen(stikstof) , want heb wat cryptocoryne die gele blaadjes krijgen.

ik had laatst al wat nieuwe sticks toegevoegd en wat vloeibare ijzer in die bak.
want ik dacht dat gele blaadjes ijzertekort was.
denk dat ik dan nog wel even afwacht,want teveel mest is denk ik ook niet goed.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 17:20

Mijn Platy's zijn erg rustig de laatste tijd. Ze eten goed, zoeken actief na eten als ze eten gehad hebben, zien er goed uit. Waterwaardes goed. Zou het kunnen liggen aan het feit dat ik wekelijks water ververs en er filtermedium bij doe? (Heeft ook een kalmerend effect op vissen maar ik houd me wel aan de geschreven hoeveelheid)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 17:27

laat dat medium eens achterwege en kijk hoe het gaat?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 17:34

ellepel schreef:
laat dat medium eens achterwege en kijk hoe het gaat?

Zit ik ook aan te denken idd.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 19:54

Is het nou stof of een kaamlaag?? Wat is het verschil? Mijn pomp kan niet hoger, want dan zijn de bovenste roosters niet meer onderwater.

Afbeelding

En de pomp:

Afbeelding

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:09

Kaamlaag. Ik zie dat je een slangetje eraan heb zitten, kun je die niet open draaien zodat er luchtbellen komen?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:26

Wat een vreemd uitstroompijpje zeg... Vind het maar een raar ontwerp zo. Zit er niet nog ergens een onderdeel in de doos zodat je de stroom kan richten ipv zo recht vooruit :+ ?

Hier inmiddels bekaf van de zorg voor de babies :') . We zitten op dag 10 inmiddels (wat ze waarschijnlijk 11 a 12 dagen oud maakt). We zijn daarmee de eerste kritische fase door waar bijna iedereen ze verliest/al heeft verloren. Ik ben helaas ook wel de nodige verloren. In 'gevonden aantallen' valt het nog erg mee, maar het aantal wat ik nu nog kan zien matcht niet met hoeveel er de bak in zijn gegaan, dus vrees dat er toch de nodige zijn overleden zonder dat ik ze terug heb gevonden. Ze zijn natuurlijk ook echt miniscuul, dus makkelijk over het hoofd te zien en zal ook wel snel 'verteren'...

Mààr, er zijn er gelukkig ook nog wel wat over! Deze dikkie doet in zijn eentje erg zijn best de statistieken tegen te gaan :D

Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:28

@Marlies: nee je kan de stroom niet richten.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:29

J0anieke schreef:
Kaamlaag. Ik zie dat je een slangetje eraan heb zitten, kun je die niet open draaien zodat er luchtbellen komen?

Dat kan wel maar maakt dus constant zo'n waterval geluid, super irritant. En dat is zuurstof toevoegen en verjaagt dus CO2.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:34

Zertab schreef:
@Marlies: nee je kan de stroom niet richten.

Dan zou ik zelf eens gaan knutselen met wat anders.
Of niet waar, ik zou er zelf geen intern filter in willen en gewoon een potfilter er aan hangen :+

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:42

Zertab schreef:
J0anieke schreef:

Dat kan wel maar maakt dus constant zo'n waterval geluid, super irritant. En dat is zuurstof toevoegen en verjaagt dus CO2.

Het gaat vrijwel meteen omhoog, dus echt CO2 verlagen doet t niet. De kaamlaag zorgt ervoor dat je te weinig zuurstof in je bak hebt en de luchtbellen zorgen er effectief voor dat je kaamlaag verdwijnt en weg blijft.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:52

Maar punt is dat geluid. Dan gaat ie echt de deur uit hoor :+ zo irritant.