Sassy schreef:Met lijnen bedoel ik eerder wie zijn de ouderdieren (en opa/oma), daarmee doel ik niet op lijnteelt.
Als ze via Rom geregistreerd zijn hebben ze in ieder geval iets moeten laten zien aan de schapen.
Ik vermoedde eigenlijk al dat je dat bedoelde, die opmerking was ook meer voor andere meelezers.
De vader, Spaði van Eyrarland, ís een vrij jonge hond, drie jaar die het al prima doet op trials. Hij komt van Eyrarland, die volg ik al een tijd, goede honden daar. Wat betreft zijn stamboom, zowel zijn ouders en grootouders zijn in IJsland geboren werkhonden, gebaseerd op eerder geïmporteerde honden (meest als niet alle uit GB). Bekende namen in IJsland, maar ik denk dat het jou weinig zal zeggen.
Sara van Sigtun, de moeder heeft een geïmporteerde tophond als vader; Dan (ISDS 264530) van de fokker Brian K. Mcfarlane.
Een belangrijke eigenschap waar ik naar zoek is zelfverzekerdheid, ja zelfs en vrij harde hond. Mijn huidige werkhond is imo (veel) te soft. Zeker in de roundup op het hoogland kan dit een frustrerende eigenschap zijn, ik wil een hond die in staat is koppige ongedogde schapen gehoorzaamheid af te dwingen, indien nodig met een grip.
Het werk hier is wat dat betreft nogal veeleisend;je bent meestal bezig met "vreemde" schapen, onder moeilijke omstandigheden. Deze schapen zijn vrijheid gewend, niet tam gemaakt, en hebben lammeren bij zich die ze willen beschermen.
Op grond van de honden in zijn stamboom zou de pup zo'n hond worden, maar de praktijk zal het uitwijzen.
Het wordt vermoedelijk niet een gemakkelijke om te trainen...
NB. Hoe gaat het met jouw nieuwe werkhond, dat was toch een kelpie x bc?