Border collie topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mandje

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:32

Ik die ook minimaal 1 keer per jaar een check up. Als ik eerder wat zie ga ik eerder. Boco is ook een paar weken geleden heen geweest. Toch wat kleine dingetjes. Geloof 2 wervels beetje vast. Had hij best om door gelopen maar merkte toch bij een volgende training dat hij makkelijker kon draaien.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:37

Een jaar geleden heb ik Isis ook laten behandelen, door Martine Burgers, dit omdat ze tegen een raam was gerend. Na de botsing had ze een trillende poot als ze langer had gelopen, blokkades weggehaald en het probleem was over.

Als er geen probleem is gaat Isis ook niet naar de osteo, dan valt er inderdaad niks te fixen.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:57

Jinn is nog nooit geweest dus vond het wel tijd.
Nu wil ik het ook 2 keer per jaar gaan doen want wil toch fanatiek met hem bezig zijn.

Ga meer workshops volgen (zondag de 1e) en dan wil ik wel dat ie goed is

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:58

Ik heb het dan makkelijk, ben zelf fysiotherapeut en osteopaat voor honden en paarden :D

Inderdaad zie ik ook regelmatig honden of paarden voor een preventieve checkup. Gewoon controle. Soms is er niks aan de hand, dan ga ik ook niet zomaar wat doen. Vaak vind je wel wat kleine dingetjes. Door dat gelijk te behandelen kan je grotere problemen voorkomen.

Veel plezier met jullie leuke pupjes!!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:04

Sassy schreef:
Welke lijnen zitten daar achter?

Er zitten niet zozeer "lijnen" achter, ik wordt niet blij van lijnteelt, en er is bijna geen inteelt in de stamboom van de ouders.
Het is misschien interessant te weten dat beide ouderhonden van de pup "on merit" in het stamboek van de ISDS zijn opgenomen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:12

Kuggur schreef:
Sassy schreef:
Welke lijnen zitten daar achter?

Er zitten niet zozeer "lijnen" achter, ik wordt niet blij van lijnteelt, en er is bijna geen inteelt in de stamboom van de ouders.
Het is misschien interessant te weten dat beide ouderhonden van de pup "on merit" in het stamboek van de ISDS zijn opgenomen.

Met lijnen bedoel ik eerder wie zijn de ouderdieren (en opa/oma), daarmee doel ik niet op lijnteelt.

Als ze via Rom geregistreerd zijn hebben ze in ieder geval iets moeten laten zien aan de schapen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 12:18

Sassy schreef:
Met lijnen bedoel ik eerder wie zijn de ouderdieren (en opa/oma), daarmee doel ik niet op lijnteelt.

Als ze via Rom geregistreerd zijn hebben ze in ieder geval iets moeten laten zien aan de schapen.

Ik vermoedde eigenlijk al dat je dat bedoelde, die opmerking was ook meer voor andere meelezers.

De vader, Spaði van Eyrarland, ís een vrij jonge hond, drie jaar die het al prima doet op trials. Hij komt van Eyrarland, die volg ik al een tijd, goede honden daar. Wat betreft zijn stamboom, zowel zijn ouders en grootouders zijn in IJsland geboren werkhonden, gebaseerd op eerder geïmporteerde honden (meest als niet alle uit GB). Bekende namen in IJsland, maar ik denk dat het jou weinig zal zeggen.
Sara van Sigtun, de moeder heeft een geïmporteerde tophond als vader; Dan (ISDS 264530) van de fokker Brian K. Mcfarlane.

Een belangrijke eigenschap waar ik naar zoek is zelfverzekerdheid, ja zelfs en vrij harde hond. Mijn huidige werkhond is imo (veel) te soft. Zeker in de roundup op het hoogland kan dit een frustrerende eigenschap zijn, ik wil een hond die in staat is koppige ongedogde schapen gehoorzaamheid af te dwingen, indien nodig met een grip.
Het werk hier is wat dat betreft nogal veeleisend;je bent meestal bezig met "vreemde" schapen, onder moeilijke omstandigheden. Deze schapen zijn vrijheid gewend, niet tam gemaakt, en hebben lammeren bij zich die ze willen beschermen.
Op grond van de honden in zijn stamboom zou de pup zo'n hond worden, maar de praktijk zal het uitwijzen.
Het wordt vermoedelijk niet een gemakkelijke om te trainen...

NB. Hoe gaat het met jouw nieuwe werkhond, dat was toch een kelpie x bc?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:15

Dat zijn idd vaak niet de meest gemakkelijk te trainen honden, zo heb ik er hier twee, onze Ted, en mijn Jacky. Die kan ik beiden niet zomaar inzetten ergens waar het er leuk moet uitzien, zoals op het museum, maar als ik een klus geklaard moet zien te krijgen...een van die twee doet het, altijd!

Beiden als jonge hond niet simpel in de training...maar nu onmisbaar.

Mijn halve kelpie deed een maand geleden dit aan de schapen: [BB] Pax, kruising working kelpie x border collie
Nog geen commando's, maar goed balansgevoel en gevoel voor de schapen.

Door omstandigheden nog niet verder kunnen trainen, maar over een maandje of twee wil ik wel echt met hem beginnen te trainen.
Vind het nog steeds een bijzonder leuke hond, maar heel groot wordt ie, is met zijn 11 maand al een stuk groter als de borders.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 23:39

Even die filmpjes bekeken met Pax, ziet er veelbelovend uit, mooie hond. Houdt fijn afstand, en het ziet ernaar uit dat hij een goed gevoel heeft voor z´n schapen, lekker rustig ook.

En wat betreft achterover vallen tijdens wearing, been there done that.
En nogal wat pijnlijker, mijn hond dreef de groep over me heen, en toen ik op wilde staan keeg ik een horen in m´n gezicht, en ging wéér neer..En mijn vrouw stond erbij, keek er naar en lachte zich dood....

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:15

Vanmorgen de 1e workshop gehad.
Was erg leerzaam en kan thuis er mee aan de gang als mijn sprongen binnen en klaar zijn.

Jinn loopt eigenlijk nooit op zand en vanmorgen was op zand. Daar had hij wel wat last van want hij timede (?) veel meer dan normaal. Ook gingen er wat latten daardoor af omdat hij slecht inschatte. Met vaker trainen/lopen op zand zou dit wel over/beter gaan.

Al met al best fijn gegaan :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:30

Kan ook zijn omdat het zand koud aanvoelt, mijn ervaring leert dat ze dan voorzichtiger gaan lopen.

Waar heb je de sprongen besteld? :D

Wij hebben nu de slingerslalom in huis, ideaal! Met Puk elke dag even 10 minuten trainen op de slalom doet haar goed. :j Wij hebben vanavond weer training.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:32

voor de mensen hier die agility doen.
Hoe oud waren jullie hondne toen jullie begonnen?
Ik wil als daeva een jaar is haar heupen op de foto hebben en indien ik groen licht krijg beginnen als ze 1.5/2 is, is dat laat of net te vroeg?
Kenai zijn heupen gaan ook op de foto. met hem wilde ik enkel gaan trainen indien daeva haar heupen rood licht krijgen. (hij zou A of B heupen moeten hebben gezien zijn ouders, dus kans groot dat hij groen licht krijgt)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:54

Ik heb geen officiele sprongen maar ga wat maken van die grote verkeerspionnen met papa.
Ik merk dat ik te weinig kan oefenen en krijg dan 5 sprongen en daar kan ik al redelijk wat mee.
Zal op den duur wel een foto plaatsen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:57

4 maanden oud, uiteraard niet met de sprongen. Maar de basis, en vanaf 7 maanden begonnen met latjes op de lepels te leggen. Vanaf 14 maanden de latten, kattenloop, Wip en A-schutting omhoog gewerkt. En langzaam maar zeker de slalom gaan sluiten, zodat ze het slalommen begon te leren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:05

Wat is een kattenloop?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:30

Machie schreef:
Fiji is ook thuis

[ Afbeelding ]

Ik zag een NOYTCB halsband en riem langskomen! Heb je ook zo'n leuke set gekregen? :D

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:33

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:07

Bedankt, is dat een moeilijk of een makkelijk onderdeel voor de honden?

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:55

Kuggur schreef:
Bedankt, is dat een moeilijk of een makkelijk onderdeel voor de honden?

Er zitten raakvlakken op. Weet niet of je weet wat dat is maar dat moeten ze raken. Ik denk als je het meteen goed aanleerd dat het vrij simpel is. Alleen het volhouden en niet verslappen is moeilijk denk ik

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 20:06

Ik ken de term niet, ben een complete nitwit als het om agility gaat, maar ik kan me er iets bij voorstellen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 20:29

Raakvlak toestellen zijn vaak heel lastig om aan te leren :) Helemaal om ze zuiver en snel te krijgen. Csiva heeft een prima wip, schutting is ook prima maar de kattenloop is matig.

KimD schreef:
Machie schreef:
Fiji is ook thuis
[ Afbeelding ]

Ik zag een NOYTCB halsband en riem langskomen! Heb je ook zo'n leuke set gekregen? :D

Jepz, dat paarse agilitylijntje heeft Fiji gekregen.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 20:37

Jinn heeft juist een slechte schut en wip en kat is prima. Grappig hoe verschillend dat al is

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 21:10

Ik Ben begonnen met behendigheid toen m'n hond 2 jaar was daarvoor heb ik een half jaar niks gedaan en eerst een aantal gehoorzaamheid cursussen. De hond hier nooit op de foto gezet voordat we behendigheid gingen doen.

Momenteel een winterstop in maart start de volgende cursus weer. Vind die stops wel altijd vervelend hier bij de honden school een winter en een zomerstop. Merk op de een of andere manier toch aan de hond dat hij het mist haha.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 21:52

Inderdaad, de raakvlakken zijn een uitdaging omdat zeker niet alle honden het zien als een onderdeel.

Guinness heeft nou de schut en de kat goed onder de knie maar de Wip wilt hij nog wel eens vooruit afspringen. Daar trainen we nu hard op.

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 22:15

Boco beheerst juist de kat en de wip behoorlijk goed. Maar de schutting niet zo. Zijn nog altijd bezig om het er extra goed in te trainen. Ook de kat en de wip kunnen altijd beter!!