De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 00:03

Het is hard werken inderdaad, maar absoluut mijn droom dus ik heb het er met plezier voor over! Zou niet weten wat ik anders zou moeten gaan studeren haha :')

Ik heb hier zelfs niet eens een echt nachthok. Ze hebben een kartonnen doos en een houten huisje waar ze in kunnen schuilen, maar hun ren is ook wel overdekt en uit de wind. Qua bodembedekking leg ik in de winter op verschillende plaatsen een dik pak stro, maar in de zomer zelfs dat niet eigenlijk. Heb wel sowieso vlas in hun wc liggen en ze krijgen altijd een grote berg hooi (aangezien ze niet graag uit een ruif eten :roll: ), en daar gaan ze ook wel eens bovenop zitten.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 10:20

Ja ik heb bewust een hok gekozen (2 meter breed en 1 meter diep) met aan de achterkant dicht en ook de zijkanten om toch etc te voorkomen en ze hebben dan hun nachthok. Zou dat goed genoeg zijn tegen de tocht? En aan dit hok wil ik nog een overdekte ren. Voor overdag. Maar s nachts ik een ren vind ik toch net iets te spannend gezien ik buitenaf woon.

Goed om te weten meiden wat betreft de bodembedekking! Het grappige is dat ik zowel Roos als Bram eigenlijk alleen op kale plekken zie liggen. Roos schuift in haar hok al het zaagsel etc weg waar ze wil liggen en zie Bram alleen maar op z’n plateau liggen haha.

Dit is het hok!
Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 10:34

Mss heb je het al voorzien maar vermits je buitenaf woont, zou ik het hok zeker op stenen of een rubber mat zetten zodat niks zich onder het hok door kan graven.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 11:41

Lukasje schreef:
Mss heb je het al voorzien maar vermits je buitenaf woont, zou ik het hok zeker op stenen of een rubber mat zetten zodat niks zich onder het hok door kan graven.

Goeie tip. Ja het hok heeft een bodem. Heb ik inderdaad bewust laten monteren. Daarbij moet hij wel nog op stenen zodat het vocht weg kan.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:24

En niet alleen dat beesten zich niet ingraven, maar de konijnen zich ook niet uitgraven _O-

De groep hier begint steeds meer te settelen. Dus we gaan van het weekend zorgen dat ze ook het hok in kunnen. Had ik nog even uitgesteld zodat in geval van onrust niet iemand klem komt te zitten in een hoek en er ongelukken gebeuren.

Afbeelding
Hazeltje was ze enige verstandige om gewoon de rustige bak te pakken. Ondertussen zitten ze 4 om 4.

Ik ben zo blij dat ook dit nu weer goed gaat. Heb soms het idee dat groepen makkelijker te koppelen zijn. Of ik heb elke keer geluk.

Hoop vooral dat ik komende tijd geluk hou dat er geen nijn ziek wordt en alles ff lekker blijft zoals het is :j

Ik vind het ook bijzonder om te zien hoe Max en Checo van de anderen leren. Zo eet Checo nu gewoon korrel mee *\o/* en kijken ze met groenten en fruit ook mee en proberen dat ook.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:03

Hoi kom weer binnenvallen...

Savannah is helaas overleden redelijk kort nadat ze terug van de dierenarts was (operatie kon niet ivm gevulde melkklieren nog) . Ik moest haar elke dag antibiotica inspuiten onder de huid. Maar ze begon zich wat meer te verstoppen onder het plateau. En kwam enkel nog eruit om wat te eten.
Paar dagen later lag ze dood in het hok :(

De kleintjes zijn inmiddels 12 weken oud. De kleinste effenkleurige en de kleinste witte hebben beide een nieuw huisje. Het bleken beide ook vrouwtjes te zijn dus de witte is naar de fokker gegaan. In 1ste instantie zou ik die kleinste zelf houden. Maar omdat het een vrouwtje is en ik foster beloofd had een witte vrouwtje aan haar te geven heb ik mijn belofte gehouden.

Ik heb Nina ook weg gedaan. Zij hield totaal niet van aandacht en bleef panish voor onze honden. Vond het niet eerlijk naar haar toe dat zij zoveel stress moest ondergaan als de honden buiten waren.

Ik heb nu nog 2 van de jongen. 2 mannetjes. Browny en Streepje

Ze zitten overdag in hun ren en snachts in hun villa. (da's veiliger tegen roofdieren)

Het dak van schuilhuisje is favoriete rustplaats.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En ze zijn zo tam dat ze (enkel onder toezicht) ook gewoon los in de tuin mogen rondlopen.
Van de honden zijn ze ook helemaal niet bang.
Afbeelding

Afbeelding

Dit is de villa waar ze snachts in verblijven.
De schuifslotjes hebben we vervangen door degelijkere slotjes omdat die heel makkelijk loskwamen.
https://www.fressnapf.lu/p/anione-klein ... n-1321299/

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:51

Wat sneu art, van Savannah!
En een moeilijke keus van Nina. Maar wel begrijpelijk. Nouri wordt ook helemaal hysterisch als het op honden aankomt.

Hier een vraag, eind september gaan we 2 weken naar Malta.
Nu doen we onze konijnen normaal in een konijnenhotel.
Helaas was het onze vorige reis niet goedgegaan. Nour en zaaz krijgen afgewogen voer. Dit in overleg met hun dierenarts.
Ook mogen ze geen Beaphar brokjes, beiden hebben dan echt kalkplas.
We haalden ze weer op; hele tas voer mee. Meisje van de dierenwinkel vond ze te dik en heeft ze op een beaphar dieet gezet, 2 weken lang. Zonder overleg.

Nu hebben we een opvang gevonden die er heel goed uit ziet.
Alleen, onze draken zijn binnendieren.
Komen met dit weer ook niet buiten. Alleen als de zon schijnt en het aangenaam weer is.
Nu doet deze opvang ze tot 5 graden wel buiten, dag en nacht.

Ik voel dat ik dan enorm terughoudend wordt. Wil ze graag warm binnen hebben.
Zaaz weten we niet hoe oud ze is. Ze zijn beiden gezond.
De opvang accepteerd ook niet ingeënte konijnen, die van ons krijgen trouw alle prikjes. Weet niet of dat een gevaar is?

Hebben jullie nog goede ervaringen met een opvang? Regio Gouda :)
Op kosten letten we niet. We willen ze met een gerust hart achter kunnen laten en de wetenschap dat ze gewoon goed zitten.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 17:40

Jammer genoeg is het hok weer niet binnen gekomen. Nu staat er 1 september dus wel meteen een nieuwe datum. Hopelijk 3de keer, goeie keer. -O-

@moppie, ahnee dan das het wat onhandig om mee te kijken.

@naiwl, ah dus ze gebruiken het niet als plasplek? Want hier zou dat hout het niet overleven zonder bescherming. Al is beitsen ook al wel iets natuurlijk, maar ik ben niet zo van het jaarlijks herhalen. :+
Wel goed dat ze nu gewoon korrel mee-eten! En slimme Hazeltje..

@horsetimexl, de konijnen vinden die kou niet erg. Heb hier back to nature met stro over. In de zomer dun laagje, winter dikker pak. Mijn konijnen zitten wel echt niet graag in de regen en zelf merk ik ook wel dat ik ze iets minder aandacht geef in de winter. Komt ook deels doordat ik zomers vanalles uit de tuin geef, dus dan blijven ze vaak zeuren voor meer en ben ik ook gewoon langer buiten om alles te plukken. In de winter geef ik gewoon kant en klare kruidenmixen. Plus is het vaak al donker tegen ik thuis ben van werk.
Gelukkig gaat het medicatie geven nu gemakkelijk! Napoleon eet ook sommige dingen uit het spuitje (metacam en antibiotica vond ze lekker, ciseral niet haha). Maar bij Chester krijg ik zelfs het dwangvoer al niet zonder gevecht naar binnen.
Zo'n hok heb ik ook ongeveer, is zeker goed! En mijn binnenkonijn schuift ook al het stro weg= te warm binnen.

@art, wat jammer om te horen van Savannah. Sterkte! Y;(
De 2 jonkies zijn ook al goed gegroeid!
Mijn konijnen zijn ook bang van honden, dan is het idd niet handig.

@lieffiefi, ik zou een binnenkonijn niet zomaar dag en nacht buitengooien. Zeker niet in combi met andere mensen/ander voer eventueel. Lijkt me teveel stress en niet goed voor de gezondheid.
Niet-gevaccineerde konijnen ook aannemen is een dubbele. Die van jou zijn goed gevaccineerd, dus wrs geen probleem. Maar ik zou zelf het risico niet willen nemen.
Vervelend dat het zo misgelopen is vorige keer.

Wij hebben momenteel een uitbraak van myxo in de buurt. Was enigzins te verwachten met die hoeveelheid muggen dit jaar. Maar vind het toch maar eng wetende dat het zo dichtbij is en dat ik er 2 aangeraakt heb. Mijn konijnen zijn allemaal gevaccineerd, maar toch.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:20

Lieffiefi wat een lastige situatie. Helaas ken ik niets in die buurt.
Is er geen familie of vrienden die voor de konijntjes kan zorgen?
Opvang waar ook niet ingeënte konijnen zitten vind ik een beetje een risico, die van jou zijn dan wel ingeënt, maar toch...
Eens met hierboven, een binnenkonijn zou ik ook niet ineens in een buitenhok doen.

Ja Gigixpony, brownie en Streepje zijn goed gegroeid. Browny is wel iets groter maar volgens fokker worden de effenkleurige altijd iets groter.

Vandaag een lekker knaagblok gekocht
Afbeelding

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 22:40

Gigixponys schreef:
Jammer genoeg is het hok weer niet binnen gekomen. Nu staat er 1 september dus wel meteen een nieuwe datum. Hopelijk 3de keer, goeie keer. -O-

@moppie, ahnee dan das het wat onhandig om mee te kijken.

@naiwl, ah dus ze gebruiken het niet als plasplek? Want hier zou dat hout het niet overleven zonder bescherming. Al is beitsen ook al wel iets natuurlijk, maar ik ben niet zo van het jaarlijks herhalen. :+
Wel goed dat ze nu gewoon korrel mee-eten! En slimme Hazeltje..

@horsetimexl, de konijnen vinden die kou niet erg. Heb hier back to nature met stro over. In de zomer dun laagje, winter dikker pak. Mijn konijnen zitten wel echt niet graag in de regen en zelf merk ik ook wel dat ik ze iets minder aandacht geef in de winter. Komt ook deels doordat ik zomers vanalles uit de tuin geef, dus dan blijven ze vaak zeuren voor meer en ben ik ook gewoon langer buiten om alles te plukken. In de winter geef ik gewoon kant en klare kruidenmixen. Plus is het vaak al donker tegen ik thuis ben van werk.
Gelukkig gaat het medicatie geven nu gemakkelijk! Napoleon eet ook sommige dingen uit het spuitje (metacam en antibiotica vond ze lekker, ciseral niet haha). Maar bij Chester krijg ik zelfs het dwangvoer al niet zonder gevecht naar binnen.
Zo'n hok heb ik ook ongeveer, is zeker goed! En mijn binnenkonijn schuift ook al het stro weg= te warm binnen.

@art, wat jammer om te horen van Savannah. Sterkte! Y;(
De 2 jonkies zijn ook al goed gegroeid!
Mijn konijnen zijn ook bang van honden, dan is het idd niet handig.

@lieffiefi, ik zou een binnenkonijn niet zomaar dag en nacht buitengooien. Zeker niet in combi met andere mensen/ander voer eventueel. Lijkt me teveel stress en niet goed voor de gezondheid.
Niet-gevaccineerde konijnen ook aannemen is een dubbele. Die van jou zijn goed gevaccineerd, dus wrs geen probleem. Maar ik zou zelf het risico niet willen nemen.
Vervelend dat het zo misgelopen is vorige keer.

Wij hebben momenteel een uitbraak van myxo in de buurt. Was enigzins te verwachten met die hoeveelheid muggen dit jaar. Maar vind het toch maar eng wetende dat het zo dichtbij is en dat ik er 2 aangeraakt heb. Mijn konijnen zijn allemaal gevaccineerd, maar toch.

Ja ik merk gelukkig dat het makkelijker wordt. Je merkt wel dat hij echt verstijft zodra mijn moeder ook komt. die helpt hem met vast houden, maar hij slikkert het er heel goed in en heb nu eigenlijk na dag 3 al geen wormen meer gezien in de poepjes. Uiteraard kunnen er wel eitjes nog zijn, maar de volwassen wormen gaan weg gelukkig.En gelukkig merk ik kwa gedrag niks aan hem of dat hij last heeft van de kuur. nog 10 dagen te gaan.

@ Lieffiefi: wat een lastige situatie inderdaad. Echt sneu.

@ Art_ificious: wat super lekker knaagblok zeg, zou ik mogen vragen waar jij die vandaan hebt. Bram knaagt in de ochtend al behoorlijk aan z'n binnenhok dus misschien helpt dat wel tijdelijk. Maar echt sneu zeg van savannah!

Denken jullie niet dat ik Bram en Roos nu naar buiten kan doen? Wilde ze eigenlijk 6 september koppelen en dan buiten houden. Bram doe ik al wel overdag in het buitenhok. Roos doe ik nog rustig aan mee. Ze was best wat onzeker dus probeer haar met uitdagingen binnen? Klimmen en klauteren etc. dat ze zich wat sterker voelt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 08:21

Knaagblok komt van de Horta.

Ojee half uur geleden keek mama buiten het keukenraam, ze zei he wat loopt daar... Ohnee een konijn!!

Blijkbaar was 1 deurtje van het nachtverblijf niet goed dicht en liepen beide jongens in de tuin rond. We weten niet hoelang ze al rondliepen. Maar gelukkig blijven ze in de tuin.
Nu zitten ze terug in het nachtverblijf zodat ze kunnen drogen, buik en pootjes zijn erg nat door het gras. En om 11u hebben we afspraak bij dierenarts voor de inentingen.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 21:07

HorseTimeXL: Denk dat ze wel naar buiten kunnen hoor :)

Art_Ificious: Dat heb ik ook eens voor gehad... Echt exact hetzelfde, ook mama die 's ochtends opeens iets zag huppelen wat verdacht veel op Lou leek := . En ook door het keukenraam _O-

Ik wil graag voor bij de nieuwe ren een leuk bordje hangen, maar weet niet goed wat ik wil haha. Onderstaande vind ik wel leuk maar ze zijn het allemaal toch nét niet helemaal. Iemand leuke ideeën?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 21:43

Misschien een naambord met hun eigen foto erop geschilderd?

Seven hier op bokt maar leuke bordjes. Heb bij haar al 3 bordjes besteld gehad :D
Misschien dat zij ook wil meedenken met jou?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 21:47

Dankjewel voor de tip, ik ga haar eens een pb sturen!

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 19:19

Wat sneu van Savannah Artificious. Hopelijk blijft het met de rammetjes goed gaan samen. Zou fijn zijn :j

En ik zou de konijnen niet opeens dag en nacht buiten willen hebben nu in de septemberperiode. Met het weer dat we nu hebben is dat opeens best heftig. Komt met bakken uit de lucht vandaag hier... zit helemaal aan de andere kant en zou ook geen opvang voor je weten.

Hopelijk komt het hok nu wel echt gigi. Drie keer is scheepsrecht zeggen ze altijd. Ik duim voor je.

Art: wij hebben eens gehad dat ze onder de schutting door waren en op kerstochtend iemand aanbelde met de vraah of het zwarte konijn van ons was. Ik wist van niks. Konijn was bruin met beige vlekken. Toch even gekeken. Was van ons. Hanna is ook meermaals via de kippen naar de voortuin gegaan :Y) sindsdien maken we alles hufterproof _O-

Hier is het hok eindelijk bewoonbaar. Tussen de hoosbuien door alles af kunnen maken. Ze zaten nu ook buiten al veel bij elkaar, dus wilde dat ze aangename plek hebben.

Afbeelding
Hebben ze allemaal binnen gezet en dat weten ze dat het er is. Verder vertrouw ik op hun nieuwsgierigheid. Hok waar de planken op uit komen zit het hooi in met ruif. Altijd onbeperkt vers hooi beschikbaar.

Afbeelding
Ziva is er helemaal tevreden mee

Afbeelding
Max mag graag bij de buren (cavia’s) op visite. Hek ertussen moet nog verhoogd...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 20:53

Knap hok geworden zo.

Haha gelukkig bijten ze niet echt aan het hout van hun nachtverblijf. Dus gewoon elke avond nog eens de sloten nakijken en dan is het goed :D

In de ren overdag ligt tevens geen bodem dus in principe kunnen ze eronder door graven. Maar die poging hebben ze tot nog toe niet gedaan. Ze liggen erg graag op het dak van het schuilhuisje.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 21:33

Wat een prachtig hok zeg! NAIWHL, heel gaaf. Ik ga denk ik wel aan hun hok een soort hangslot maken. Klinkt stom, maar je hebt hier best wel wat kinderen (woon buitenaf) en ook 's avonds wat jongeren fietsen of kinderen die belletje roppen doen en wil absoluut niet dat ze voor de 'lol' het hok open gaan maken.. verwacht niet dat ze erbij komen, maar dan doe ik toch liever een ketting aan het hok met een slot haha, al is het voor mijn gevoel.

Hier gelukkig al heel lang geen wormen meer getroffen in de keuteltjes van Bram. Hopelijk is alles eruit. Nu de onzichtbare eitjes nog.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 22:02

HorseTimeXL: Dat heb ik ook heeel lang gedaan ja :+ . Zelfs bij Moppie die toen op het balkon achteraan het huis zijn verblijf had, niet dat daar makkelijk iemand kon komen maar voor mijn gemoedsrust was het toch beter haha. Nu de laatste maanden heb ik het er voor het eerst af gelaten omdat ik het echt beu was het steeds open te moeten maken.

NAIWHL: Het is heel mooi geworden!
Laatst bijgewerkt door MoppieFilou op 28-08-21 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 22:03

Ik snap het wel hoor HorseTime. Kleine moeite als het je de rust geeft. :j

En ik heb hier een enorme graver. Komen er niet mee weg om geen gaas te doen. De hele weide is met gaas eronder en de graafbak met extra stevig gaas. :')

Hebben net aan de uitloop (die twee planken aam hok) nog een railing aan de zijkant en plank in het midden gemaakt. Ziva en Crispy vinden de weg naar buiten nog spannend. Renden voorheen altijs gewoon een plank op het hok in, maar nieuw is toch anders.
Heb ze bakje water gegeven. Ze hebben stro om te knagen en morgen maar ff zien. Gaat weer regenen vannacht, dus dan toch mooi als ze lekker binnen zijn. :j

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 22:29

Ben nu op vakantie, kreeg ik toch super foto van Jerry opgestuurd van mijn oppas vriendinnetje. Afbeelding
Die kleine nieuwsgierigt.

Verder kwam er een ander vriendinnetje nog met de vraag of ik nog iemand wist voor een koppeltje geholpen konijnen, mannetje & vrouwtje. In Drenthe. Mochten jullie nog iets/iemand weten, graag.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 22:42

O dan ben ik gelukkig niet de enige! In principe kunnen ze ook het hout kapot maken, maar nee het gaat mij velen malen meer rust geven een slot er aan te doen. Beter save than sorry. En niet dat ze het doen, maar goed ze doen ook aan bellen toppertje (we hebben een hele grote voortuin met boomgaard waar ik het hok in wil zetten en een hele rustige weg kwa autoverkeer, maar wel jongens. En dan denk ik ja nu hebben ze 2 keer bellentoppertje gedaan.. maar brr ze blijven echt van mijn 'kindjes' af. Bedoel het is in feiten even het schuifje op zij en ze kunnen los. Doe er wel een hele ren nog voor maar toch.

@MoppieMilou, gelukkig deed jij dat ook haha en ben ik niet de enige!

@jeetje: wat een schatje zeg en wat een mooie ogen heeft hij!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 22:53

Hier is de tuin volledig afgesloten. Moest iemand de poort openen horen we dat sowieso. Ik hoor het 's morgens namelijk ook als mijn vader thuiskomt van zijn werk om 6u.
En mijn hond slaat ook meteen alarm als die de poort hoort. Voordeel is ook dat de poort niet vlak aan straat staat maar aan het eind van het huis. Dus moeten ze sowieso eerst nog onder mijn slaapkamer raam wandelen. En ik ben snachts gevoelig voor geluiden :D (waar angsten soms goed voor zijn haha)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 23:05

Jeetje77: Altijd leuk om updates en foto's te krijgen van de oppas!

HorseTimeXL: Wij hebben ook heel wat kwajongensstreken meegemaakt toen het huis nog niet af was en we er nog niet woonden. Zelfs echt stenen die er nog lagen door de ruit gegooid en graffiti op de pas geschilderde garagepoort gespoten := . Sindsdien camera's gehangen en dat wisten ze volgens mij want we hebben geen problemen meer gehad. Dus de eerste periode dat we er woonden toch ook maar een slot gehangen...

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 10:27

Oh ik vond het al rustig, maar blijkbaar had ik het topic ontstipt.

@Lieffiefi, ik zou je konijnen niet naar die opvang brengen waar ze buiten zitten. Eind september kan het al best wel fris en guur worden, en jouw konijnen zijn dat niet gewend.

@NAIWHL, mooi geworden! En zo groot :D
Zit er gaas voor de raampjes? Of heb je iets van plexiglas o.i.d. er voor?

Hoe heb jij het trouwens geregeld qua graven van de konijnen? Spitten ze jouw tuin ook om of helemaal niet?
Ik zit er over te denken om een stuk van 1x2meter uit te graven en daar gaas onder en dan grond of zand er in. Dat ze daar mogen graven. Ze beginnen nu overal dus ben elke ochtend druk.
Zullen ze voorkeur geven aan grond of zand? Grond denk ik?

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:09

Dat is altijd fijn om te krijgen Jeetje. :)) stuur de buren als ze op vakantie zijn ook altijd foto’s van de beesten en andersom doen ze dat ook als ze hier oppassen en beesten doen.

Wij hebben hier echt overal gaas liggen Mjetterd. Ze graven vooral langs de randen en niet zozeer midden in het gras, maar neem geen risico met ze. De zandbak onder het hok is dieper (cm of 20) voor ze om te graven en ligt ook echt stevig gaas onder van 1,5 mm dik. Daar graven ze het meeste eigenlijk. Is gewone grond en is dan leuk om te zien hoe tunnels ontstaan. :))