Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 17:34

Gaaf hok! Ik zou ook beginnen zonder bovenverdieping, als het nodig lijkt kun je die altijd nog later bij bouwen. Ik heb een bovenverdieping, maar ze komen er toch nooit. Ze vinden het gezelliger om met zijn allen beneden te zitten :+

Als je echt graag een bovenverdieping wil zou ik zoiets langs de achterwand maken:
Afbeelding

Dan kun je ze makkelijk pakken, en een klein (niet steil) trappetje gaan ze waarschijnlijk wat makkelijker op. Je hok is zo groot genoeg hoor! Cavia's zijn meestal niet erg actief, en als ze dat wel zijn kunnen ze hier een heel leuke racebaan in maken :P
Als je toch een grote bovenverdieping maakt zou ik zeker wandjes aan de trap maken. Ik heb een paar cavia's die zonder wandjes gewoon naar beneden vallen :=

Nientsje

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 17:42

Mooi hok, lekker ruim... maar indd volgens mij is hij prima zonder bovenverdieping.

Ooh die ik is wel gaaf Melody!
Als ik ooit de ruimte heb voor zoiets, wil ik zeker een groot hok <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 18:38

Een verdieping op een hoogte van 1.50 én 60 cm diep kun je nooit bij om schoon te maken.
Verder zou ik geen 'doorkijkje' van maar 80 cm. Dan mis je toch een hoop 'çavia-TV'. Ik ben iig erg blijk met mijn 100% doorkijk over de hele lengte van de bak.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 19:34

Mijn Cavia's komen ook niet in een ruimte te staan waar de hele dag door mensen zijn. Dus sowieso al weinig Cavia-tv ;)

En ik deel je mening niet. Zoals ik zei is mijn hamsterkast nog hoger en daar kan ik ook prima bij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 19:36

Als je ze niet de hele dag ziet is het geen probleem natuurlijk en de hoogte is heel persoonlijk :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:04

Hoe houden jullie de omgebouwden kasten en de vloer bestand tegen urine? Ben aan het verzinnen of ik iets kan voor de winter met paneel ren afgedekt met gaas tegen mijn kat. En waar ze dan via trappetje in kunnen lopen. Maar alleen fleece deken zal mijn vloer denk niet beschermen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:12

Ik heb vinyl op de bodem liggen, dat werkt heel goed!

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:14

Is dat beetje betaalbaar? Wil liefste lo budget omdat het maar tijdelijk is en alleen onder toezicht

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:16

Ja dat kun je voor heel weinig geld kopen. Ik geloof dat we de buitenhokjes voor €6 hebben gedaan, en dan hadden we nog een heel stuk over :)) Dat kwam van de Kwantum.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:18

Roosje01 schreef:
bedoel meer dat niet noodzakelijk is omdat ze al lekker kunnen rond rennen. Ik bekijk het denk meer van de praktische kant zou het onhandig vinden met schoonmaken.

Ah ik snap wat je bedoelt. Maar ik wil ze juist de ruimte bieden dat het gewoon kan en ik niet hoef na te denken of het niet te klein is als er bijvoorbeeld nog een Caafje bij komt.
Ik heb immers de ruimte, dus waarom niet direct gebruik van maken?

melody7 schreef:
Gaaf hok! Ik zou ook beginnen zonder bovenverdieping, als het nodig lijkt kun je die altijd nog later bij bouwen. Ik heb een bovenverdieping, maar ze komen er toch nooit. Ze vinden het gezelliger om met zijn allen beneden te zitten :+

Als je echt graag een bovenverdieping wil zou ik zoiets langs de achterwand maken:
[ [url=m/lyQswT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan kun je ze makkelijk pakken, en een klein (niet steil) trappetje gaan ze waarschijnlijk wat makkelijker op. Je hok is zo groot genoeg hoor! Cavia's zijn meestal niet erg actief, en als ze dat wel zijn kunnen ze hier een heel leuke racebaan in maken :P
Als je toch een grote bovenverdieping maakt zou ik zeker wandjes aan de trap maken. Ik heb een paar cavia's die zonder wandjes gewoon naar beneden vallen :=

Die foto had ik inderdaad ook opgeslagen. Op die manier zou het natuurlijk ook kunnen. Al vind ik dat wel echt te smal.
Vanzelfsprekend word de trap niet stijl, hoe minder stijl hoe beter :) En bij voorkeur dus met een opstaande rand.

Het klopt dat het 'altijd nog gebouwd' kan worden. Maar dan zit je ook weer met gedoe boven die Cavia's en alles.

DubbelDun schreef:
Als je ze niet de hele dag ziet is het geen probleem natuurlijk en de hoogte is heel persoonlijk :)

Ik ben het nu ook al gewend om het trappetje er bij te pakken. En in praktijk kan het natuurlijk ook blijken dat het lager kan. Ik houd nu rekening met plexiglas van 30cm hoogte, maar dat kan eventueel lager?

Ik hoor veel over Vinyl, heb ik nu ook bij de hamsters. En dat dan de naden worden dichtgekit?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:24

melody7 schreef:
Ja dat kun je voor heel weinig geld kopen. Ik geloof dat we de buitenhokjes voor €6 hebben gedaan, en dan hadden we nog een heel stuk over :)) Dat kwam van de Kwantum.

Oh dat valt mee dan ja.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:33

30 cm is redelijk hoog, maar het ligt ook een beetje aan de cavia's. Heel af en toe zit er een exemplaar tussen wat er wel overheen springt, dan is 30cm geen overbodige luxe :+

Hoeveel cavia's wil je eigenlijk?

Ik heb er nu 7 op 2,5x1 zitten, met een bovenverdieping van 1.20x50 ofzoiets. De bovenverdieping komen ze dus nooit, maar beneden is het nog steeds hartstikke ruim. Ik wil nog een betere trap voor de bovenverdieping, misschien gaan ze dan wel omhoog.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:23

Mijn kast beschermen tegen urine heb ik gedaan door trespa te gebruiken. Makkelijk af te nemen :) ik heb aan de voorkant een opstaand randje en met plexiglas ook leuke cavia tv in de woonkamer!! :) Mijn trappertjes daarentegen zijn vrij stijl, maar lijken de caafjes zeker geen last van te hebben.
Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:55

melody7 schreef:
30 cm is redelijk hoog, maar het ligt ook een beetje aan de cavia's. Heel af en toe zit er een exemplaar tussen wat er wel overheen springt, dan is 30cm geen overbodige luxe :+

Hoeveel cavia's wil je eigenlijk?

Ik heb er nu 7 op 2,5x1 zitten, met een bovenverdieping van 1.20x50 ofzoiets. De bovenverdieping komen ze dus nooit, maar beneden is het nog steeds hartstikke ruim. Ik wil nog een betere trap voor de bovenverdieping, misschien gaan ze dan wel omhoog.

Ik wil in ieder geval beginnen met vier Cavia's, is ook maar net hoe het loopt. Sowieso komt Nanett met een heertje dan. Ik hoop daar eens naar toe te kunnen omdat ik nu weinig tot geen respons terug krijg en dat praat gewoon wat makkelijker. En als er nog één of twee andere dames zitten waar ik echt een 'ja'-factor bij heb dan kunnen die eventueel gelijk gekoppeld worden.

20cm is voor mij ook geen probleem. Maar dat heb ik nu ook voor de hamsters en als die willen zijn ze er over heen :P Cavia is 10x zo groot. En het is dan toch een flinke smak die ze maken :o

Ik zou eventueel kunnen overwegen om het alleen bij de 2mx60 te houden + bovenverdieping. Maar het voelt zo klein .. het idee … Maar goed, wellicht moet ik daar nog vanaf stappen?
Ik heb altijd geadviseerd twee Cavia's in bij voorkeur 120 maar niet kleiner dan 100. Dusja … hoe meer ruimte voor 4, hoe beter?

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 09:24

Gaaf hok hoor. Mooi ruim en als je er perse een bovenverdieping op wilt kan je dat doen. Paps heeft ook een zelfbouw hok in de gang met bovenverdieping maar die gebruikt hij als op slag. Al staat het hok nu al tijden leeg helaas

Afbeelding
Andere kant is net zo en hier zaten altijd vier tot vijf in alleen in de wintermaanden in de zomer zitten ze in een kippenhok met overdekte ren en aanbouw ren

Wil hier ook nog een mooi hok bouwen voor de heren

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 09:42

Ik heb tot nu toe 3 keer een eigen caviakast/flat gemaakt, en deze eerste 2 met goede winst verkocht. Was enorm leuk om te doen, was van plan dit af en toe vaker te doen :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 09:43

Mijn eerste grote hok had 3 verdiepingen en was in totaal 90 cm hoog. Dus per verdieping 27/28 cm. Hierdoor voelen de caafs zich prettig (geen grote open ruimte boven zich) en de trapjes zijn niet zo stijl.

Zeil/vinyl is bij de ??Kwantum idd niet zo duur en je doet er lang mee. Goed de naden kitten is wel een vereiste.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 09:52

Dus op zich als ik het plexiglas 25cm maak en zo'n 15cm daarboven de volgende verdieping, is dat prima?

Ik ga nog eens in overleg met mijn broertje over die andere verdieping op de foto van Melody. En gezien de ruimte is het wellicht sowieso verstandig om in eerste instantie gewoon de begane grond te maken :) En dan kan ik ook beter zien hoe diep en lang de boven verdieping kan uitkomen.

Ik heb iets verkeerd gemeten dus, vandaag even hermeten :P

Inderdaad. Bij de Kwantum heb je al voor 4 euro of 4,50 per meter!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 09:57

Ik vind zo'n kleine verdieping heel leuk! Dan heb je ook meteen een groot schuilhuisje voor ze, daar maak je ze echt blij mee :D (Ik zou het inderdaad ook wel iets breder maken dan op de foto, want daar passen geen huisjes op.) Als je iets af laat vallen zou ik wel de begane grond zoals je die nu op je tekening hebt intact houden, het is het leukst als je een grote bak hebt omdat ze dan echt kunnen rennen als ze dat willen.

Nanni heeft ontdekt dat ze op huisjes kan springen. Ik vind dat soort dingen zo leuk, daar zijn de andere dames te lui voor :')

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 10:11

Ooh het op huisjes springen zie ik heel veel gebeuren! :P

Gisteravond kreeg ik het bericht met foto's van een verknipt lapje stof. En een lijst met wat er allemaal nog uitgehaald is! Ruim 3/4 van mijn bestelling kan tóch gemaakt worden in het stofje wat ik zo graag wilde <3 Blij toe dat mijn eigenwijsheid vol hield.
De overige spulletjes laat ik elders met een ander stofje maken die wel bij elkaar zouden passen.

De begane grond blijft inderdaad zo. Alleen de zijkant (dus de raam kant) staat enerzijds 2m x 1m. Maar dat klopt dus niet. Die 2m moet 1.60 zijn.
Dus de ene wand is 2m lang en de andere 1.60 lang. Dat is toch niet zo heel erg?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 10:16

In de opvang zijn ook veel meer cavia's die dat doen, maar die van mij zijn gewoon lui :+ Alleen Zippy deed dat in het begin. Zippy en Izzy komen ook nog wel eens op de bovenverdieping, maar gezien er verder niemand komt lijkt de lol er snel af te zijn. Ik zie ze nu nooit meer boven.

Wat fijn dat het toch in die kleur gemaakt kon worden!

Nee joh, dat is nog steeds een heel mooie maat! :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 10:17

xDenies schreef:
Dus op zich als ik het plexiglas 25cm maak en zo'n 15cm daarboven de volgende verdieping, is dat prima?

Als je beide verdiepingen even diep wilt kun je er zelf nét met je handen in, dat is niet handig.
Daarom waren mijn bakken 80/60/40 diep.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 10:18

Heb je een foto van die 40 diep? :)

Sorry als mijn vragen vervelend worden!

@ melody,

Maar die van jou mogen ook de hele tuin door sjeezen :P Beweging zat *\o/*

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 10:25

Ja klopt, ze hebben buiten ook een ren en als ik erbij ben laat ik ze vaak los in de hele tuin :D Onze hele tuin is helemaal omheind met gaas in de grond dus ze kunnen niet weg. Zo buiten vinden ze het wel leuk om wat rond te rennen. Dat springen en de brug vinden ze zelf ook echt leuk, dat is zo grappig om te zien. Niks zo leuk als cavia tv :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 11:26