gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:20

Jeika schreef:
eerst duidelijk maken dat een click goed is, daarna de targetstick. en het hangt af per konijn wat je hem moet geven

hoe kom je daar achter?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:30

xniieeenke schreef:
Jeika schreef:
eerst duidelijk maken dat een click goed is, daarna de targetstick. en het hangt af per konijn wat je hem moet geven

hoe kom je daar achter?

een paar lekkere dingen proberen, zoals kleine stukjes appel of vogelzaad

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:46

Heeft nog iemand tips om een konijn dik te krijgen?

M'n oudje is echt vel over been (1300 gram op dit moment voor een NHD)
Hij is 150 gram afgevallen door het niet eten vorige week... Ze krijgen nu gewoon 's morgens en 's avonds een vol bakje brokken (Lilly eet gewoon als ze honger heeft dus die zal niet snel te dik ervan worden gelukkig) en elke dag een halve of kleine wortel, ga morgen weer nieuw groenvoer halen voor ze en geef ze soms wat gedroogd brood en daarbuiten uiteraard onbeperkt hooi.
Nog meer wat ik kan doen?

Ik heb echt het idee dat m'n oudje "op" is 'nt raken en niet lang meer te leven heeft maar probeer natuurlijk er alles aan te doen om dat uit te stellen! Zolang hij gezond rondhuppelt vind ik het prima, maar vrees echt voor z'n leven met dit ondergewicht!

Edit: Ik kan z'n heupbotjes, ruggengraat en ribben heel goed voelen dus hij is echt te mager! (Buikje is wel altijd lekker bol)

xniieeenke

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:49

@_Tarzan mijne krijgt elke dag onbeperkt hooi, 2x per dag een handje vol biks, 2x per dag een soort variatie en dat kan zijn: wortel, witlof, appel of gedroogd brood. En ze ziet er (te) goed uit XD

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:55

Ja de rest krijgt hetzelfde als wat jij noemt, en die zien er ook (te) goed uit maar op een of andere manier krijg ik Sam echt niet dikker! Is altijd al een smalle geweest maar hij is nu echt vel over been en vind het zo sneu met de winter op komst!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:41

Tarzan, toen mijn franse hangoor i.p.v. haar normale 5,4 kg nog slecht 2,6 kg woog (door buikvliesontsteking), heb ik haar weer op gewicht gekregen door flink wat erwtenvlokken, wat maisvlokken, wat papayablokjes, ananasblokjes, paardenbloemblad en wat zonnebloempitjes te geven. Dit bestelde ik via bunnybunch en werkte erg goed. Daarnaast gaf ik in die tijd onbeperkt brok, aangezien ze enorm goed hooi bleef eten. Want dat is natuurlijk wel erg belangrijk.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:46

Het lijkt goed te zijn gegaan met de maden, op het konijn samen met de dierenarts niks kunnen vinden. Hij zag er goed uit en is nog steeds super vrolijk en druk. Hij is nog wel even verbannen uit zijn hok, die is helemaal schoon gemaakt en ontsmet. Zondag gaan we bij de opvang hier in de buurt kijken of ze een leuke vriendin voor hem hebben zitten :D

Voor dikker worden heb ik helaas geen tips, die van ons waren altijd te dik of netjes op gewicht.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:05

Havermoutvlokken, luzerne, extra biks, of gedroogd fruit inderdaad.

Merk je toevallig nog andere dingen aan hem? Veel drinken bijv?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:31

Delphi, wow dat is wel heftig de helft van het gewicht! Ik heb net zonnebloempitjes meegenomen en gegeven. Zal morgen even kijken of ik nog kan bestellen bij bunnybunch.
Hooi eet hij alleen sinds een week bijna niet meer, heel raar maar durf hem niet alleen maar hooi voor te schotelen nu... Tips?

Eoweyn, dankje ga hem morgen eens havermoutvlokken geven, kijken of ie het lekker vind :)
Verder merk ik niks aan hem, hij huppelt vrolijk rond en drinken doen ze hetzelfde als normaal. Al dat ziek zijn heeft z'n gewicht niet zo goed gedaan helaas!
Ik weeg heb nu elke dag zodat ik het meteen zie als het opeens een stuk minder is (of ben ik nu overbezorgd?)

Pluklief, wat fijn dat het goed gaat met je konijn en hij een vriendin krijgt! Succes!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:57

Misschien ander hooi? Kruidenhooi?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 03:49

Hmm Ze krijgen al kruidenhooi, maar zal morgen eens andere meenemen!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:43

Afbeelding
<3 Sam en Lilly betrapt tijdens hun dutje

Ik heb wat gedroogde kruiden meegenomen van de DM, vinden ze erg lekker :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 15:55

Ahhhh wat een dotjes!

Je kunt eventueel ook eens kijken naar Fibafirst: http://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken ... t-500.html
Daar zitten erg veel vezels in! Maar dan zou ik wel maar 1 doosje bestellen, want hier lust het ene konijn het wel en de andere zou nog liever verhongeren dan dat hij dat eet :')

Luzerne is ook een goede! Staat ook op de bunnybunch webwinkel. Ik ben weer helemaal door mijn kruiden e.d. heen.
Ik ga ook eens even een bestelling plaatsen!

Tarzan, ja ze was echt enorm afgevallen. Eerst bij een pruts DA geweest die haar op de gok een kuurtje gaf. Ik had nooit gehoord van konijnkundige DA dus was gewoon naar de plaatselijke veearts/kleindierenarts gegaan.
Toen viel ze nog meer af. Mijn huidige DA had in een dag het probleem, zware buikvliesontsteking, gevonden. Daar is ze aan geopereerd. De eerste weken thuis ging ik 's ochtends als eerste naar beneden, omdat ik steeds bang was dat ze het toch niet gehaald zou hebben. Ze was zo verzwakt en de operatie behoorlijk natuurlijk.

Dit is een dag na de operatie:
http://myalbum.com/photo/7aWIx7zAUJ5S/1k0.jpg

http://myalbum.com/photo/1sd2Lhwt2nyE/1k0.jpg

http://myalbum.com/photo/U1oNgtmVXe80/1k0.jpg

Dit een paar weken erna al:

http://myalbum.com/photo/t7b6Qm6vZUFg/1k0.jpg

http://myalbum.com/photo/ujjYw9ONCkts/1k0.jpg

En dit nu:

http://myalbum.com/photo/VcGETYSxVtph/1k0.jpg

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 15:59

Afbeelding

Jillz krijgt panacur, wat eerst een draaaaaaaama was. Nu heb ik een beetje harrisons bird food opgestuurd gekregen, vloeibaar opfokvoer. Dit maak ik aan samen met de panacur en nu heb ik een stalkend konijn die me zeer subtiel herinnert aan haar "prutje" :D

Heftig hoor Delphi, fijn dat ze erdoor gekomen is!

En wat een lieve foto van die twee <3

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:03

ik kom hier even weer binnenvallen.

ik ga binnenkort op mezelf en dan gaat mijn konijn mee. een vrouwtje van 5 jaa, genaamd chanel :) ben nog inspiratie aan opdoen hoe ik haar hok wil hebben in mijn kamer :D

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:13

Weet iemand een konijnkundige dierenarts omgeving Aardenburg ? want ik denk dat ik mijn konijn wil laten castereren hij is echt heel hitsig en ik wil graag een vriendje voor hem want alleen is ook alleen en hij is ook niet echt rustig dus denk wel dat het beter is toch?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:15

Zoals eerder gezegd, als je een maatje wil voor hem is het sowieso noodzakelijk om hem te laten helpen

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:28

Koud zal hij het in ieder geval niet krijgen deze winter met Lilly aan z'n zij <3

Delphi, heftig zeg! Gelukkig is ze helemaal opgeknapt! Aan Sam zie je het niet omdat hij nu een flinke vacht heeft maar als je hem aait aai je zo z'n hele skelet..

Hahah eoweyn, altijd fijn konijnen die meewerken! :P

Gianti, een maatje zoeken bij de opvang, dan is je konijntje niet meer zo alleen :)

Love animals, castreren en een vriendinnetje zoeken in de opvang is de beste optie voor je konijn ;)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:31

Dat staat zeker in de overweging. Maar dan wil ik eerst even weten hoe ik het ga doen met de kooi. Ze loopt nu vrij rond en durf dat ook aan met mijn nieuwe meubels... Maar met een nieuwe ben ik toch bang voor een knager. Ook geen idee hoe het gaat koppelen met ouder beest

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:37

Een rennetje om de kooi :) ze zit dus normaliter 's nachts ofzo in een kooi? Althans, met een ren kunnen ze niets slopen en heeft ze wel een maatje en voldoende ruimte samen.
Koppelen gaat juist beter met volwassen konijnen omdat hun karakter al overduidelijk is.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:39

Ja ze zit Snachts in kooi. Maar dat is meer uit gewoonte :') ren zit ik wel aan te denken. Maar aangezien ze bijna altijd op kooi ligt moet die echt heel ruim zijn dat ze dan niet er keer uitspringt als ik weg ben

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:40

Je kunt de bovenkant er ook afhalen, weet je zeker dat ze erij blijft. 's Nachts in alleen een kooi is toch wel sneu gezien het schemerdieren zijn en 's nachts het meest actief, zou dus zeker voor een rennetje en een maatje gaan :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:41

Afbeelding

Afbeelding
Blije nijntjes los in de tuin <3

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:43

Op de kooi is echt haar plekje :) dus die ga ik niet weghalen..

Awhh @eskegirl

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:48

Dan een wat hogere ren of overdekken?