Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 17:03

RedPassion, Heb me vergist in haar leeftijd, heb ontdekt dat ze nu al 2 is. Heb haar namelijk sinds 05-2011. Ik heb besloten dan ook gewoon aan te kijken hoe het ontwikkelt en op tijd de DA in te schakelen. Maar ook vooral vanwege haar leeftijd. Stel het was een van de jongere geweest was het een heel ander verhaal. Ik heb echt wel het beste voor met mijn beestjes maar weet ook niet of het haar goed zal doen. Kan haar beter gewoon nog een hele fijne tijd geven dan allemaal operaties, medicijnen en weet ik het, in mijn ogen althans.

Japie: Veel sterkte, hoop voor je dat ze beter wordt :(:)

Pf Candy is ook al aardig achteruit gegaan de laatste paar weken, je ziet echt dat ze oud wordt en ze slaapt ook heel veel. Af en toe ben ik bang dat ze dood is want zie haar zo weinig bewegen door de kooi en dan ligt ze helemaal stil in haar eentje ergens te slapen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:26

Ik heb ook wel eens ratjes van 2+ laten opereren en na de operatie heeft het meisje nog 5 maanden geleefd, heerlijk tumorvrij... :) En het andere meisje loopt nu nog steeds rond... niet dezelfde dag geopereerd, maar wel ongeveer dezelfde leeftijd :)

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:34

Maar er blijft nog altijd een risico dat ze het niet overleven, weet niet hoe groot dit is.
Zal waarschijnlijk toch de DA moeten bellen want merkte net allemaal bloed op bij haar staart en privedelen. Heb haar al meteen apart gezet van de rest. Vermoed dus een baarmoederontsteking? is de eerste keer dat een ratje dit heeft en lees ook dat daarvoor beste oplossing opereren. Zit er misschien een verband tussen die ontsteking en de tumor?

Edit: Zie trouwens net dat ze zichzelf heeft schoongemaakt. Ik heb haar apart en ga haar goed in de gaten houden. Haar vacht staat nu ook uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:50

Ja, dat kan verband houden, het kan beide hormoongerelateerd zijn. Laat je niet afschepen met antibiotica, baarmoederontsteking geneest daar zelden door. Zo snel mogelijk laten opereren, baarmoeder eruit en dan meteen die tumor weg. :j Sterkte!

japielover schreef:
nou net terug van de dieren arts ondanks de AB die ze krijgt gaat het toch niet zo lekker met mn ene ratje ze heeft gellie achtige ontlasting en slaapt veel. als ze wakker is is ze wel acrief en onderzoekend maar toch voelde het niet goed. het is nu kijken of het verbeterd en anders is het eerlijker om haar niet te laten lijden en rustig te laten gaan :(

Ze kunnen andere ontlasting/diarree krijgen door de AB, heeft de DA dat niet gezegd? Is de ontlasting getest op parasieten?

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:28

nee ontlasting is niet getest.. ze had idd niks gezegd..

ze heeft ook niks over apart zetten gezegd maar is het niet besmettelijk?

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:06

Een van m'n ratjes is overleden helaas.. ;(

Mijn Critter Nation staat trouwens te koop :)

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:10

Hopelijk kunnen jullie mij advies geven over het volgende!

Ik heb donderdag een ratje bij een vriendin opgehaald die ze door omstandigheden weg moet doen.
Echter niest hij erg veel en ik hoor meg constant 'ademen''. Ook zit er wat rood snot op het neusje.

Moet ik hem apart zetten? Moet ik gelijk een da raadplegen?
Heb nu wat gehaald bij de dierenwinkel om in het water te doen.
Iemand advies?
Alvast bedankt!!

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:13

ff antibiotica kuurtje halen bij de dierenarts Dribbel ;) apart zetten is niet nodig. Ook kan je bisolvon door het water doen, dit wil ook nog wel eens helpen.. maar als het echt wat erger is dan alleen niezen (zoals ik lees) is het verstandig om idd ff langs de DA te gaan en een AB kuurtje te halen :j

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:33

Oh super ben blij dat ik hem niet gelijk apart hoef te zetten. Zal maandag even een afspraak maken.
Bedankt voor je snelle reactie!!

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:20

Geen dank! ;)
Als je hem apart zou zetten zou hij zich alleen maar k*tter voelen.. ik houd daar nooit zo van: ratjes alleen zetten. Dus als het niks besmettelijks is ofzo zou ik het ook echt niet zomaar doen hihi. En van wat ik zo uit jou berichtje lees is het op te lossen met een antibiotica kuurtje. Sterkte met je ratje! Lief dat je hem trouwens in huis hebt genomen :)

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:24

Hihi

Jammer dat mn vriend en ik nog niet in een groot huis wonen anders had ik wel intresse..
De kooi die we nu hebben is ook eigenlijk te groot voor de woonkamer..
Zijn aan het kijken voor een ferplast jenny of iets in die grote..

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:22

Haha, welke kooi heb je nu dan? :D

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:05

een furet xl..

gaat lekker hier Not..
2 dames krijgen kalerenplekke bij de staart.. morge maar is kijke bij dierenwinkel voor iets daar tegen

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:29

Japielover, Kan het misschien zijn dat ze mijt hebben? Je hebt hier pipetjes voor die prima werken :) Heb ik ook gebruikt toen mijn ratten mijt hadden en het was binnen no time weg. Weet niet of ze ook korstjes hebben op de rand van hun oor, staart enzo?

Muffin heeft geen bloed meer gehad na vrijdag, maar ga straks als eerste de DA bellen. Ze eet heel weinig maar drinkt goed en is nog vrij actief buiten de bak, hoewel dit natuurlijk ook stress kan zijn. Edit: Heb straks om kwart voor 2 de afspraak

Zit alleen te twijfelen of ik Candy ook meeneem als ik DA ga met Muffin. Denk dat het wel minder stress zal opleveren voor Muffin als ze nog even haar vriendinnetje bij zich heeft. Wat zouden jullie doen?

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:19

daar ben ik bang voor dus ga zowiezo wat halen en geven straks

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:34

Japielover Dat is inderdaad wel goed om te doen dan. Werkt zowel preventief als actief :) Bij mij was het toen binnen een paar dagen weg bij ze.

Ben deze middag met Muffin bij de dierenarts geweest en die zei dat inslapen inderdaad de beste keuze was voor haar. Dus mijn lieve Muffin is nu naar de rattenhemel en heeft rust en geen pijn meer. Ze is 2 jaar geworden en ben best trots op die leeftijd gezien het feit dat ze waarschijnlijk bij een broodfokker vandaan komt. Heb zelfs nog een mooi aandenken gekregen in de vorm van een pootafdrukje en had vanochtend nog een stel mooie foto's gemaakt. Zal wel gek zijn om er nog maar 3 in de kooi te hebben

Muffin:
Afbeelding
Afbeelding

En het aandenken, heb hem mooi versierd:
Afbeelding

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:37

sterkte met het verlies van muffin!
ik ben geen ratteneigenaar, maar gerbileigenaar :o

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:34

Aaa sterkte :(:)

Mijne hebben net hun piepetje gehad..

Heb net alle vulling voor de huisjes weg gegooit en vervangen voor van die mandjes..
In het hutje wat aan plafon hangt en het huisje op de grond zit dat nu en de hangmatjes laat ik nu leeg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:00

Sterkte met het verlies van Muffin! :(:) (Ik bedoel het niet vervelend, maar ik zou op zoek gaan naar een andere DA... Zowel baarmoederontsteking als een tumor -en ook de combi- hoeft helemaal niet het einde te betekenen. Nu weet ik haar verdere conditie niet, dus misschien was het een terecht advies, maar er zijn helaas zoveel dierenartsen die niet genoeg weten van de behandeling en resultaten. En nog even ter aanvulling op dat je geen bloed meer hebt gezien, dat wil niks zeggen. Maakt nu niks meer uit, maar voor de toekomst en voor anderen in dit topic misschien wel. De ontsteking zit er dan evengoed (nog) wel, het kan dan ook helemaal dichtzitten waardoor er geen pus/bloed meer naar buiten komt.)

japielover schreef:

Heb net alle vulling voor de huisjes weg gegooit en vervangen voor van die mandjes..
In het hutje wat aan plafon hangt en het huisje op de grond zit dat nu en de hangmatjes laat ik nu leeg..

Je moet ze wel drie keer behandelen, volgende week weer en die week daarna weer. Spulletjes kunnen gewoon 24 uur in de vriezer of op 60 graden gewassen worden, dan zijn ze ook mijtvrij. :j

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:25

RedPassion schreef:
Sterkte met het verlies van Muffin! :(:) (Ik bedoel het niet vervelend, maar ik zou op zoek gaan naar een andere DA... Zowel baarmoederontsteking als een tumor -en ook de combi- hoeft helemaal niet het einde te betekenen. Nu weet ik haar verdere conditie niet, dus misschien was het een terecht advies, maar er zijn helaas zoveel dierenartsen die niet genoeg weten van de behandeling en resultaten. En nog even ter aanvulling op dat je geen bloed meer hebt gezien, dat wil niks zeggen. Maakt nu niks meer uit, maar voor de toekomst en voor anderen in dit topic misschien wel. De ontsteking zit er dan evengoed (nog) wel, het kan dan ook helemaal dichtzitten waardoor er geen pus/bloed meer naar buiten komt.)

japielover schreef:

Je moet ze wel drie keer behandelen, volgende week weer en die week daarna weer. Spulletjes kunnen gewoon 24 uur in de vriezer of op 60 graden gewassen worden, dan zijn ze ook mijtvrij. :j

O oliebol ja ik moet natuurlijk alles wassen en ontsmetten enzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:07

Helaas wel... Ik gebruik in zo'n geval een beetje Dettol om de kooi en plastic spulletjes schoon te maken, de rest gaat dus in de vriezer/wasmachine op 60 graden. Ik doe sowieso elke week alles op 60 graden in de was en de houten spullen in de vriezer, maar bij mijt/luis moet het sowieso even. :)

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:36

Oke thnx voor de tip!!

Pff had net het hele hok gedaan met Dettol:P

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:30

RedPassion schreef:
Denise schreef:
Een tijdje hier niet meegekletst maar inmiddels heb ik ook al weer een half jaartje twee nieuwe rattendames!
Ik vroeg me alleen af, hoe vaak hoort een rat flapperig te zijn? Ik heb het grootste ratje uit het nest gekregen bij de rattery en deze is zo ongeveer elke week flapperig... en flink gemeen/chagrijnig dan ook! Haar kleine zusje heb ik nog nooit flapperig gezien... Is dit allemaal normaal?
Moet zeggen dat ik met de grote dame sowieso nog niet echt een goede vertrouwensband heb, maar dat flapperige maakt het er absoluut niet beter op :o

Dat wisselt per rat, elke week is op zich best vaak. Het risico zit er dan ook dat ze meer hormoongerelateerde problemen krijgt, zoals baarmoederontsteking of tumoren, daarnaast zorgt het dus voor veel onrust bij haarzelf. Je zou haar kunnen laten castreren (eierstokken weg laten halen). Heb je hierover al contact opgenomen met de rattery?

Een rat heeft een cyclus van 4 a 5 dagen dus elke week is eigenlijk best normaal. Dat ze het heftig toont is wat anders, als je denkt dat ze er echt last van heeft (of het andere ratje erg vaak lastig valt) kan je overwegen om te laten castreren inderdaad :)

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:31

@RedPassion Muffin had ook nog last van haar luchtwegen gekregen en is in de laatste twee dagen heel achteruit gegaan en wilde ook amper meer eten. DA gaf aan dat eventueel met Galastop was te rekken maar vond 2 zeker een mooie leeftijd gezien haar conditie ook. Merkte ook aan haar dat ze zich echt niet goed voelde en je zag ook dat ze ingevallen was bij haar rug. Als ze er gezonder aan toe was geweest had ik nog aangevochten maar zag aan Muffin dat ze gewoon 'op' was, om het zo even te zeggen.

Had ook nog foto's van Candy gemaakt, Maaaan wat ziet ze er oud uit! :P
Afbeelding

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:26

Maar wel lief <3
Ik zal ook weer eens wat foto's van mijn rattenstel maken :)