Puppy erbij 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

yvje86

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:34

Ik ben eigenlijk benieuwd wat jullie pups bij de fokker te eten kregen en wat jullie nu voeren.

Mijn pup kreeg een of ander huismerk volwassen honden brokken.
Nu vond ik dat eigenlijk niet zo best.
Ik ben meteen over gestapt op kvv speciaal voor puppy's van carnibest en kivo. Beide wissel ik af.
De ontlasting is mooi, vacht ruikt fris en de pup oogt gezond.
Daarnaast heb ik een zakje wolf of wilderness puppy brokjes die ik gebruik met oefenen en als beloning.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 11:34

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:35

Hier gaan alle pups aan een tuig omdat ze zichzelf onwetend en onbedoeld kunnen beschadigen als ze in een halsband gaan hangen.

Leren trekken doen ze niet door een tuig maar omdat het iets, in hun ogen, positiefs opleverd.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:48

snap jullie redernering wel maar ben het eens met zoë. Iedere pup of hond die ik met tuig zie trekt als een gek en correcties komen niet goed door..

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:50

yvje86 schreef:
Ik ben eigenlijk benieuwd wat jullie pups bij de fokker te eten kregen en wat jullie nu voeren.

Mijn pup kreeg een of ander huismerk volwassen honden brokken.
Nu vond ik dat eigenlijk niet zo best.
Ik ben meteen over gestapt op kvv speciaal voor puppy's van carnibest en kivo. Beide wissel ik af.
De ontlasting is mooi, vacht ruikt fris en de pup oogt gezond.
Daarnaast heb ik een zakje wolf of wilderness puppy brokjes die ik gebruik met oefenen en als beloning.

Ik voerde brokken van Farmfood na vele wissels en was daar zeer tevreden van. Ken nog mensen die dit voeren en heel tevreden zijn dus denk dat met de nieuwe pup ik weer op dit over ga :)

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:54

Ik ben dan ook van mening dat je nooit met de riem zou moeten corrigeren ;) (maar ik ben dan ook zoiezo niet zo van het "corrigeren").

Mijn ene hondje kreeg huismerk boerenbond en die heb ik toen over gezet naar puppybrok van hill's en krijgt nu acana.

De andere kreeg carocroc puppy en dat heb ik zo gehouden tot hij over ging op adult en die krijgt nu ook acana.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:06

keinai kreeg optilife. ik ben dan eerst naar real nature en later naar naturis over gegaan, maar op real nature bleef de stoelgang zacht en mat naturis verkleurde de vacht doer het copergehalte. nu terug op optilife en doen ze het prima op

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 12:41

Zoe_97 schreef:
een hond kan veel beter zijn kracht in een tuigje zetten. door het bevestigpunt van de lijn heb je niets controle over de hond. het is niet voor niets dat ze in sporten waar trekken toegestaan is tuigen gebruikt woren (flyball, canicross...)

Ik heb nu tijd, dus zal mijn uitleg hier over geven.

Zoals je in deze link kan lezen, is ''schadelijk'' voor een hond om te trekken aan de halsband. Of dit nu komt door correcties van de baas of het trekken van de hond maakt hierin niets uit.
https://www.freedogz.be/equipment/index ... tion_id=20

Dat is ook iets wat in dit artikel uitgelegd word:
http://www.doggo.nl/artikelen/hondenspu ... jachtlijn/

Het is niet zo dat het ''niet voor niets is dat in sporten waar trekken toegestaan word tuigen gebruikt worden'' omdat het de hond uitnodigt om te trekken. Maar omdat trekken op een halsband gewoon schadelijk is voor de gezondheid van de hond. Niet omdat een tuig leert dat ie moet trekken. Dan heb je een weightpull achtig tuig nodig. Niet de tuigen die in de meeste dierenwinkels liggen.

Als t goed is heb je de lijn niet nodig voor de controle, alleen om te zorgen dat ie niet verder weg kan dan de lijn lang is. Dus dat je met een tuigje door de plek van bevestiging geen controle hebt vind ik een beetje raar?

Of een hond meer kracht kan zetten in een tuigje ga ik niks over zeggen. Met een halsband kun je een hond eerder ''omtrekken'' denk ik. Maar dat is het zelfde als het trekken aan de lijn, iets wat je niet zou moeten doen/willen. Als ze gaan trekken gaan ze toch wel hangen. Of ze dit nu aan een halsband doen of in een tuigje. Alleen in een (goed passend) tuig levert dit bijna altijd minder schade op dan aan/in een halsband.

Daarnaast is niet bij ieder tuig de bevestiging van de lijn op dezelfde plek. Dus ook dat stukje gaat niet zomaar op.

Dus dat ze leren trekken in een tuig is in mijn idee bullshit. Het wel of niet trekken aan de lijn(met tuig of halsband) is eerder afhankelijk van de opvoeding dan van het soort ''tuigage'' wat je gebruikt. Daarnaast zijn er behalve opvoeding nog meer dingen afhankelijk van waarom een hond kan trekken. Hond vind het niet fijn. Tuigje/halsband past niet goed(ook een halsband kan te groot of te klein of te dik of te dun zijn)

Chick trekt ook aan een halsband. Aan verschillende tuigjes ook(of ze kruipt eruit) maar met de Julius K9 IDC tuigjes niet. De riemtuigen van Julius zijn bij zowel Boellie als Chick geen succes. Boellie gaat er in trekken, Chick trekt hem uit. Boellie loopt amper aan een halsband. Ik hoef niet te verwachten dat ie dan trekt. Maar als ie er amper aan loopt of bij het minste aan druk op de rem staat geeft ie toch duidelijk aan dat een halsband voor hem geen optie is.

Voer; Chick kwam bij ons toen ze bijna 1 was(scheelde 5 dagen) kreeg daar Barca. Ik weet niet wat de fokker gaf.
Boellie kwam vanaf de fokker met Royal Canin. Ieder uur(ivm zindelijk worden) poepte hij. Niet stevig, maar niet waterdun. Eigenlijk gelijk over op kvv, en met brokken zijn we blijven stoeien tot hij 1,5 jaar was, toen kwamen we bij wolf of wilderness uit. En dat eet ie met plezier/smaak op

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:45

@Kaus: ben je altijd alleen om met de 2 honden samen te gaan wandelen? Als je met 2 bent zou ik proberen ze eerst ver genoeg uit elkaar te houden zodat Dexter eigenlijk nooit in zijn opzet slaagt om op Dundee te springen, daarna eerst dat je zelf als fysieke barriere fungeert tussen hen 2 en als laatste stap dat je ze naast elkaar laat lopen.

@Yvje: Ik ken meerdere fokkers die op kvv afspenen en alleen brok als "extraatje" geven zodat de pups het wel kennen zowel als fokkers die op brok (zowel krokante als koud geperste) afspenen en als afwisseling een paar keer kvv geven. Nagenoeg altijd beide omdat ze van mening zijn dat een pup verschillende voersoorten en texturen moet ontdekt hebben zodat de baasje kunnen kiezen en er niet tegenaan lopen dat een pup niet wil eten... Uiteraard krijgen ze allemaal en puppypakket mee met het voer dat ze kennen en enkele staaltjes...
Zelf voer ik combi van brok en kvv.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 13:04

petitparis schreef:
@Kaus: ben je altijd alleen om met de 2 honden samen te gaan wandelen? Als je met 2 bent zou ik proberen ze eerst ver genoeg uit elkaar te houden zodat Dexter eigenlijk nooit in zijn opzet slaagt om op Dundee te springen, daarna eerst dat je zelf als fysieke barriere fungeert tussen hen 2 en als laatste stap dat je ze naast elkaar laat lopen.

@Yvje: Ik ken meerdere fokkers die op kvv afspenen en alleen brok als "extraatje" geven zodat de pups het wel kennen zowel als fokkers die op brok (zowel krokante als koud geperste) afspenen en als afwisseling een paar keer kvv geven. Nagenoeg altijd beide omdat ze van mening zijn dat een pup verschillende voersoorten en texturen moet ontdekt hebben zodat de baasje kunnen kiezen en er niet tegenaan lopen dat een pup niet wil eten... Uiteraard krijgen ze allemaal en puppypakket mee met het voer dat ze kennen en enkele staaltjes...
Zelf voer ik combi van brok en kvv.

Dat wil ik hier ook doen als we een nestje mogen krijgen. Want Boellie kende buiten ze RC brokjes niks.. en kreeg er ook echt niks anders in, in het begin.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:08

Bedankt voor alle antwoorden!
Ik blijf bij kvv en ga daarnaast mijn kleine zakje wolf of wilderness opvoeren. Heb inmiddels ook een grotere zak Acana gekocht.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:11

Ik lees zo even alles terug. Qua tuigje... Tja hond kan makkelijker trekken, maar is wel 100 keer beter voor de schildklier. Hond kan blijkbaar volgen, dus dan zou ik voor de gezondheid gaan en niet voor het gemak.

Moet dadelijk naar de opleiding al weet ik niet welke hond ik meeneem. Olivia is loops en omdat ik mij niet goed voel ook nog eens heel erg beschermend. Jasper is bang en heel sterk en satan ga ik mezelf niet eens aandoen.

Olivia mag mee van de groep, maar weet niet of ze het fijn vindt om op het veld te staan naast mij. Als ik mij niet goed voel gaat ze over tot hulphond ipv gehoorzame huishond. Dus dan pakt ze mijn pols de hele tijd vast en wilt ze dat ik ga zitten.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 14:21

Lastig Romy, Misschien is het juist voor Jasper een goede training?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:05

Stella Rose Maybelline , Doberteefje, oftewel "de Kleine Zwart Rat", is inmiddels 12 weken al weer.

Ze heeft een superfel karakter en is héél energiek.
Ze groeit alle kanten op, en zelden de goede, hahaha, oren ongelijk, neus (nog) te kort, achterpoten veel te lang zodat ze geregeld bol staat in de rug, alles uit verhouding.

Vreemd lichte ogen heeft ze ook, meestal zijn die donkerder bruin bij zwarte Dobers (maar ik vind het juist mooi).

Foto's van gisteren en eergisteren:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 07-03-18 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 15:07

Kleine zwarte rat :+
En die oortjes zijn wel heel schattig!

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:28

Oren van pups zijn zo schattig. Onze vorige akita had als pup veel te grote oren. Was echt gevalletje oren met hond eraan vast ipv hond met oren.

Olivia was de eerste met rechtopstaande oren.

Denk dat ik Jasper en Olivia in de auto stop en dan desnoods begin met 1 hond en eindig met de andere. Olivia traint het fijnste, maar is nu niet echt te genieten. ( normaal mag ze mee naar het ziekenhuis, maar vandaag dus niet. Toen ik thuis kwam is ze eigenlijk meteen op mijn schoot gekropen en ze weigerde te geloven dat ze geen schoothondje is. )

Jasper is alleen vrij sterk en heeft echt paniekaanvallen op nieuwe locaties. Denk dat hij zo doorheeft dat hij mij momenteel overal mee naartoe kan slepen.

Waarom heb ik deze les niet afgemeld? :') ik had nog wel zo'n goed argument om mij af te melden.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:46

Elin is vandaag gechipt en naar wat ik hoorde is ze erg dapper geweest, ook gelijk dna geregeld.. nu nog wachten tot ik ze mag gaan halen en wat duurt dat wachten lang zeg... :o

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 16:48

Haha misschien was afmelden inderdaad misschien beter geweest Romy! Je kan ze inderdaad beide mee nemen en dan gewoon kijken hoe t gaat toch?

Wachten duurt altijd lang Diandra!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 17:05

Als we met alle twee naar buiten gaan dan gaan we met zn tweeën inderdaad. Alleen is dan niet te doen.

Ik had geprobeerd eerst gewoon stil te staan, wachten tot hij kalmeert en dan verder lopen. Maar zodra ik in beweging kom hangt hij vol gewicht en gillend in de riem. Dat bedoelde ik dus met ijzersterke focus :Y)

Ik heb zijn riem nu om als een tuigje, omdat ik dus ook wat voorzichtig ben met die keel. Maar ik zal eens kijken of het tuigje dat ik (hopelijk) nog heb liggen ook past.

Ik ben van mening dat als een hond trekt hij makkelijker trekt met een tuigje om. Maar dan is het in elk geval minder schadelijk. Of het trekken stimuleert, dat lijkt mij niet. In elk geval moet een hond gewoon niet trekken :Y)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:09

Die oren van Stella, echt grappig zo. Ook haar oogjes zijn nog wat verschillend en ze moet duidelijk nog in haar oren groeien ;)
Diandra, wanneer mag je haar ophalen? En ben je ook vrij de eerste tijd?
Romy, sterkte met cursus dan maar, gaat vast goed komen.
Wat voer betreft, mijn pup krijgt nu Royal Canin, maar neig zelf meer naar Acana, maar ga dat niet de eerste week omwisselen, eerst maar indrukken opdoen, dan voerwissel.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 20:20

Totaaaal niet relevant voor dit topic... Maargoed :') Wij rijden net binnendoor. Zie ik ineens een pony over t fietspad rennen. Dus tegen vriendlief '' PONY! zet de auto aan de kant! ''. Gelukkig is Bas ook niet onbekend met paarden. Dus kon de auto zo neer zetten dat de pony in principe de weg niet meer op kon. Dus kon hem gelukkig de straat in drijven(want voor pakken wassie veel te vlug. Lopen daar mensen die dus gewoon al weer terug naar huis liepen. Man blijkbaar doodsbang van de pony. Jong meisje van een jaar of 12 erbij die ook niet echt naar de pony durfde te lopen.. Was niet erg handig. Maar toch samen de pony hun terrein op kunnen drijven. Man bedankte ons voor de hulp en is naar binnen gegaan. Maar toch altijd even apart als je een pony los ziet lopen zonder mensen erbij. :+

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:52

fannetje schreef:
Diandra, wanneer mag je haar ophalen? En ben je ook vrij de eerste tijd?

Ik ga haar volgende week vrijdag ophalen.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:21

Dat is al bijna, leuk!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 12:22

Oh dat is inderdaad al bijna! Jaloers hoor Diandra!

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:25

Ik wil ook een puppy |o :x