[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:36

Ik snap je (nu) wel hoor. Maar had het me een jaar geleden gezegd en ik had geantwoord; het is maar een vis hoor. Wat dat betreft ben ik kwa denken etc heel erg veranderd daarin.

Oehh, leuk nieuwtje! Morgen kan ik mijn pakket met zand volgen, dus ben benieuwd wanneer hij binnen komt! :j (morgen dan al misschien?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:52

Als je jonger bent is het in mijn ogen de verantwoordelijkheid vd ouders :) Dan moet je je natuurlijk ook voegen in naar wat zij wel/niet willen doen.

Loveuggs, dat herken ik wel! Maar als je ze gaat bekijken dan zie je dat ze allemaal eigen karaktertjes hebben enzo :D Spannend, hopelijk komt het morgen al binnen :)

Mioux, hier nog wat schoolvisjes die zuurder kunnen zitten in combinatie met beide Betta's (dus, bij welke je ook kiezen mag :) )
Punitgrus tetrazona, Boraras brigittae, B. merah, Desmopuntius petazona, Trigonostigma heteromorph en tot slot nog een groepsbodemvis, de Ambastaia sidthimunki. Alles leeft tussen de 20-28 graden (muv de bodemvis, die is 20 - 30) en de meesten hebben een pH range van 4.0 - 7. Ik hoop dat je hier iets aan hebt :) En een mooie tekening heb je al! Handig om het zo aan te pakken :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:58

Ja, ik hoop het stiekem ook, dan kan ik woensdag gelijk beginnen met de grote verbouwing aangezien ik dan vrij ben. Als dan in de loop van de middag mijn planten binnen komen, ben ik eind van de dag klaar, en draait het aquarium weer normaal.

Even mening gevraagd; Wilde vorige week mijn filters wisselen, maar durfde niet aan wegens de verandering/mindering in planten. Hebben de nieuwe filters lang genoeg de tijd om de bacteriën op te nemen vóór woensdag als ik deze vandaag wissel? Of raden jullie aan dit te wisselen ná dat ik het grind heb omgewisseld voor zand? Ik probeer trouwens met de wisseling zo veel mogelijk oud water te bewaren, en zo min mogelijk verloren te laten gaan zodat de vissen een zo klein mogelijke klap krijgen..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:04

De boraras vond ik leuk maar is te klein, want twijfel aan ene kant om toch maanvissen te houden maar niet allemaal, dus van de 7 om er 4 te houden aangezien ik die vanaf 3 cm al had :/ is lastige keuze hoor betreft die. Kan ook zijn dat ik zeg ik doe nog een groot deel weg en dan bv die betta soort erbij.

Koperzalmen weg
Corydoras uitdunnen tot 6-8

Ik ga er nog eens voor zitten haha de stenen worden besteld zijn grijs/blauw stenen heel mooi ! En wit werkje erin. T zand word bij gevuld en dan komt dus ook het hout erbij zoals op de tekening allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:12

Loveuggs, je kunt ook beide filters tegelijkertijd laten draaien, dan weet je zeker dat de goede bacteriën in het nieuwe filter komt :) Wat je ook kunt doen is de filterinhoud van de oude filter over te brengen in het nieuwe filter, en daar in de loop van de maanden het filtermateriaal stukje bij beetje te vervangen. Goed dat je zoveel mogelijk water wil bewaren, vergeet ook niet wat bodemprut mee te nemen :)

Mioux, dat is wel zo dat ze klein zijn. Ik las bij iemand die er 80(!) in een 1.50M aquarium hield :P Dat van de maanvissen kan ik mij ook wel voorstellen, ik had twee weken 2 in een 60cm bakje (Wat ik een aantal maanden terug over had genomen, misschien dat je het je nog herinnerd) en ik vond hun gedrag geweldig! Hoe lang heb je ze al?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:17

oef, al enkele jaren inmiddels.. denk wel 3 jaar? vanaf de 120 cm al. En ze zijn prachtig.. kan er gewoonweg geen afstand van doen...

ja 80 had ik ook makkelijk in me bak gekunt maar ze zijn echt ieniemienie hahaha.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:18

Ik heb maar 1 filter, waar filterwatten inzitten. Ik bedoelde dus de filterwatten. Misschien dat ik alleen een helft van het filter vervang, en volgende week de andere helft.

Ik ben van plan om het grind uit het aquarium te zuigen met mijn slangetje. Daarmee neem ik natuurlijk ook water mee, en dan wil ik het water weer in een aparte bak afgieten. Dus dat met de bodemprut moet dan wel lukken. Doe eerst de vissen in een aparte bak met gewoon water uit het aquarium. Denk dat ik daarvoor even mijn oude bakje gebruik, en denk dat ik de gourami's en molly's (die zijn natuurlijk iets groter dan de rest) in een apart bakje doe dan de kleinere vissen, zodat ze niet in een kleinere ruimte met elkaar op de vuist gaan :+

Hoop zo dat het gaat lukken op de manier die ik in gedachten heb :') En dat ik genoeg bakken heb om het water in te bewaren. Hoop dat ik een klein laagje water overhoud, maar ben bang dat ik meer grind heb om eruit te halen dan water, maar we gaan het merken.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:56

Mioux schreef:
Weet niet welke bak je had? Verwacht in elk geval nooit een hoofdprijs, er worden enorm veel bakken aangeboden...

Heb je een foto van je pleco? wie weet heb ik wel plek :)

Ik heb een gezelschapsaqua, die er op z'n beste tijd zo heeft uitgezien:

Afbeelding

Ik heb er nu nog meer groen inzitten.

En dit is een (vage) foto van Grumpy

Afbeelding

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:05

grumpy is wel leuk :) Wel mini als die in een 2 meter bak zou kome haha

edit je hebt een 120 cm juwel??

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:59

Dag allemaal, ik lees inmiddels met jullie mee en mijn nanobakje draait inmiddels bijna twee weken. Ik heb de indruk dat het goed gaat.
Ook huiswerk gekregen van de speciaalzaak. Die gaf me spontaan een boek mee over het houden van garnalen, mag ik terugbrengen zodra ik om mijn garnaaltjes kom. Zo aardig!

De keus is wel veranderd van glasgarnalen naar bijen en hommelgarnalen. Ze kunnen ook in relatief koud water en zitten op eenzelfde Ph.

Bakje heeft nu een NO2 van 1 en NO3 van 25. Weet iemand welke veranderingen ik nog kan verwachten? Bestaan daar grafiekjes van?

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:00

leuke bak hoor!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:01

Hier een fotootje trouwens:
Afbeelding

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:03

je hebt wel veel meer groen nodig, geen nep planten ;) dat waarderen garnaaltjes wel. En moet je ook zeker zijn dat ze geen ph bodem nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:04

Mooie bakjes zijn dat! Heb je er nep-plantjes in staan? :) Wat voor filter heb je erin zitten? ^^ En zoals Mioux zegt waarderen ze echte plantjes meer. Naast dat de garnalen afgestorven blaadjes eten helpen de planten ook bij het opnemen van nitriet, nitraat en fosfaat. Staat er ook iets in het boek over de bodem? Hier kan veel rotzooi tussen vallen wat kan gaan rotten, wat de waterkwaliteit niet ten goede komt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-01-16 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:09

Nachtlampje: mooi aquarium! Grumpy is inderdaad leuk, nog wel een kleintje!

--
Even geleden postte ik over de twijfels van een grotere bak.. 31/12 heb ik de stap gezet en op mijn werk een rio 125 meegenomen incl kast en ik ben er echt helemaal weg van <3

In vergelijking met mijn huidige bak is het echt een gigantisch aquarium. :')
Afbeelding

Zaterdag achterwand op de kop getikt in de plaatselijke speciaalzaak en meteen ook geplaatst en sinds gisteren bodemsubstraat + voeding er in en grind er over.

Afbeelding

Hier en daar zijn er wel een aantal foutjes in mijn achterwand. Linker deel kon er niet in z'n geheel in dus die moest door 2 gesneden worden en de filter bovenaan is ook een beetje verkeerd uitgemeten :')
Deel op de filter steekt 1-2cm over naar links, zodat je de filter niet meer ziet als je er recht voor zit.

Ik kan niet wachten om 'm te vullen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:15

Lollywood, de Juwel Rio 125 is mooi! Fijn formaat ook :D Werk jij in een dierenspeciaalzaak dat jij deze van je werk meegenomen hebt? :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:16

Het is een Biorb, werkt met drie filtersystemen. Ik heb de achterwand met plastic, en onderin echte plantjes. Verder is de bodem half bedekt met levermos, vond ik voorlopig genoeg. Wil mijn garnaaltjes ook nog kunnen zien straks ;)

Wat vinden jullie van de waarden? Gaat dat nog veel veranderen? GH, KH en Ph zaten allemaal precies op de norm. Maargoed, hij draait net tien dagen nu....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:19

Die veranderen nog wel :) Hoeveel garnalen wil je? Als je er teveel in doet heb je wel kans op een nitrietpiek na het loslaten van de garnalen, aangezien ze een grotere belasting voor het water vormen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:20

Spruit, de bodem mag voor garnaaltjes fijn zijn. Vandaar dat ik over de 'lava' nog kleinere steentjes heb. Zand durfde ik niet omdat mijn systeem dan blokkeert?

Hoe maak je eigenlijk schoon tussen je bodem zonder je aquarium helemaal ondersteboven te keren? Zijn daar handige manieren voor?

Wil met vijf tot acht beginnen. Ideale groepjes gaan naar de 15 begreep ik. Maar wil eerst kijken wat een kleinere populatie doet.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 04-01-16 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:21

Spruit: Ja, ik werk in een dierenspeciaalzaak! Niet handig, verleiding is meer dan groot. :') Fijn formaat is het zeker, echt super blij mee!
Kan niet wachten om 'm te vullen, maar de siliconen moesten minimum 24u drogen. Donderdag heb ik vroeger gedaan, dan vul ik en kan het indraaien beginnen *\o/*

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:23

Leuke baan lijkt me Lollywood!!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:24

Mioux schreef:
grumpy is wel leuk :) Wel mini als die in een 2 meter bak zou kome haha

edit je hebt een 120 cm juwel??

Nee een meterbak is het, de "juwel 180".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:27

Kelly_ann, daarom gebruiken de meesten hier juist zand :) Naar mijn weten blokkeert het je systeem niet, als je maar geen kleinere korrel dan 0,8 mm gebruikt. Als het kleiner wordt kan het dichtslibben en gaan rotten. Schoonmaken doe ik zelf met zo'n doorzichtig luchtslangetje. Water aanzuigen en dan voorzichtig langs de bodem gaan, met de grotere korrels worden de viezigheden (die lichter van gewicht zijn) zo naar boven gezogen. Het water wat ik eruit haal laat ik in een emmer lopen :) Het aantal garnalen waar ik zelf mee begonnen ben is 10, heb er nu 100+ :')

Lollyywood, Oeh, dat is inderdaad moeilijk om je in te houden! Dan doe je het nog netjes met 'maar' een 80 cm bak :P Al een idee voor het visbestand? :D

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:32

Wauw, welke soorten heb je Spruit? Ik vind ze steeds boeiender!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:38

Spruit: Klopt ja :') probleem is dat ik nog thuis woon en groter dan 1m mocht niet binnen :')
Twijfelde ook nog voor de rio 180 maar de kast hadden we niet meer op voorraad, tenzij toonzaalmodel en ik wou niet wachten. :') Toonzaalmodel was ook geen optie, want die stond vol vette vingers en daar ben ik vies van. :')

Visbestand zal bestaan uit guppen, mijn Pleco die blij zal zijn dat ie groter mag zitten en cory's. Misschien dat er nog een klein schooltje van iets anders bij komt, maar ik heb het liever simpel op dat vlak. :+