Oehh, leuk nieuwtje! Morgen kan ik mijn pakket met zand volgen, dus ben benieuwd wanneer hij binnen komt!
(morgen dan al misschien?) Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
(morgen dan al misschien?)
Dan moet je je natuurlijk ook voegen in naar wat zij wel/niet willen doen.
Spannend, hopelijk komt het morgen al binnen 
)
En een mooie tekening heb je al! Handig om het zo aan te pakken
Wat je ook kunt doen is de filterinhoud van de oude filter over te brengen in het nieuwe filter, en daar in de loop van de maanden het filtermateriaal stukje bij beetje te vervangen. Goed dat je zoveel mogelijk water wil bewaren, vergeet ook niet wat bodemprut mee te nemen
Dat van de maanvissen kan ik mij ook wel voorstellen, ik had twee weken 2 in een 60cm bakje (Wat ik een aantal maanden terug over had genomen, misschien dat je het je nog herinnerd) en ik vond hun gedrag geweldig! Hoe lang heb je ze al? 
En dat ik genoeg bakken heb om het water in te bewaren. Hoop dat ik een klein laagje water overhoud, maar ben bang dat ik meer grind heb om eruit te halen dan water, maar we gaan het merken. Mioux schreef:Weet niet welke bak je had? Verwacht in elk geval nooit een hoofdprijs, er worden enorm veel bakken aangeboden...
Heb je een foto van je pleco? wie weet heb ik wel plek

dat waarderen garnaaltjes wel. En moet je ook zeker zijn dat ze geen ph bodem nodig hebben.
Wat voor filter heb je erin zitten? ^^ En zoals Mioux zegt waarderen ze echte plantjes meer. Naast dat de garnalen afgestorven blaadjes eten helpen de planten ook bij het opnemen van nitriet, nitraat en fosfaat. Staat er ook iets in het boek over de bodem? Hier kan veel rotzooi tussen vallen wat kan gaan rotten, wat de waterkwaliteit niet ten goede komt. 

Werk jij in een dierenspeciaalzaak dat jij deze van je werk meegenomen hebt?
Hoeveel garnalen wil je? Als je er teveel in doet heb je wel kans op een nitrietpiek na het loslaten van de garnalen, aangezien ze een grotere belasting voor het water vormen.
Fijn formaat is het zeker, echt super blij mee!
Naar mijn weten blokkeert het je systeem niet, als je maar geen kleinere korrel dan 0,8 mm gebruikt. Als het kleiner wordt kan het dichtslibben en gaan rotten. Schoonmaken doe ik zelf met zo'n doorzichtig luchtslangetje. Water aanzuigen en dan voorzichtig langs de bodem gaan, met de grotere korrels worden de viezigheden (die lichter van gewicht zijn) zo naar boven gezogen. Het water wat ik eruit haal laat ik in een emmer lopen
Het aantal garnalen waar ik zelf mee begonnen ben is 10, heb er nu 100+ 
Al een idee voor het visbestand?
probleem is dat ik nog thuis woon en groter dan 1m mocht niet binnen
Toonzaalmodel was ook geen optie, want die stond vol vette vingers en daar ben ik vies van.