gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:53

Sowieso :j. Gelukkig hoef jij de operatie niet te doorstaan :P.
Al is operatie een groot woord, het is snij, hak tjak, hecht en klaar. Verdoving moet je je meer zorgen over maken dan de operatie zelf.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:57

Yv_ schreef:
Sowieso :j. Gelukkig hoef jij de operatie niet te doorstaan :P.
Al is operatie een groot woord, het is snij, hak tjak, hecht en klaar. Verdoving moet je je meer zorgen over maken dan de operatie zelf.

Ja heb gelezen dat vooral de narcose bij een nijn gevaarlijk is hij zit nu alleen en vind dit volgens mij niet zo erg want hij krijg wel veel aandacht van mij en krijg zijn eigen kamer met speeltjes
of ik zou hem moeten laten castereren en hem samen doen met een konijn

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:59

Ik zou hem laten castreren en een vriendin voor hem zoeken :) Een konijn alleen is echt eenzaam.

Een castratie is geen heftige ingreep. Is zo gebeurd :)

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:01

nienke555 schreef:
Ik zou hem laten castreren en een vriendin voor hem zoeken :) Een konijn alleen is echt eenzaam.

Een castratie is geen heftige ingreep. Is zo gebeurd :)

ja mischien het beste maar als ik hem laat castereren kan ik er dan ook een ram bij doen?

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:03

Het kan wel, maar het is verstandiger om er een voedster bij te doen. Ik weet niet waar je woont, maar zit er een opvang bij je in de buurt? Zij kunnen je dan helpen met een geschikt maatje voor je konijn zoeken :)

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:05

nienke555 schreef:
Het kan wel, maar het is verstandiger om er een voedster bij te doen. Ik weet niet waar je woont, maar zit er een opvang bij je in de buurt? Zij kunnen je dan helpen met een geschikt maatje voor je konijn zoeken :)

Ik zal wel even kijken :D
Maar ik had gisteren een konijntje van 10 weken in de dierenwinkel gezien en daar ben ik echt verliefd op hij was zo lief en ging rollen in zijn hokje en volgde iedereen echt zo cute *\o/* dus zouden deze 2 bij elkaar kunnen ?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:06

In theorie kán het. Maar het is NIET aan te raden.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:10

love_animals schreef:
nienke555 schreef:

Maar ik had gisteren een konijntje van 10 weken in de dierenwinkel gezien en daar ben ik echt verliefd op hij was zo lief en ging rollen in zijn hokje en volgde iedereen echt zo cute *\o/* dus zouden deze 2 bij elkaar kunnen ?

De dierenwinkel is vaak ook niet de meest ideale plek om een konijn te kopen... Vaak zijn die konijnen van broodfokker en zitten ze in kleine hokjes.

Niet alle dierenwinkels zijn natuurlijk zo, maar veel wel.

Nog een nadeel van de dierenwinkel is, dat áls het niet klikt met jouw konijn, je met 2 rammetjes zit die niet bij elkaar kunnen. Dan moet je voor beide een vriendin zoeken, maar dan heb je 4 konijnen...

Ik raad je echt aan om naar een opvang te gaan. Hier heb je een grote kans dat je konijn een geschikte vriendin krijgt. Bij een opvang kan je een konijn vaak ook 'omwisselen', mocht het toch niet klikken met jouw konijn.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:17

[/quote]

Maar ik had gisteren een konijntje van 10 weken in de dierenwinkel gezien en daar ben ik echt verliefd op hij was zo lief en ging rollen in zijn hokje en volgde iedereen echt zo cute *\o/* dus zouden deze 2 bij elkaar kunnen ?[/quote]
De dierenwinkel is vaak ook niet de meest ideale plek om een konijn te kopen... Vaak zijn die konijnen van broodfokker en zitten ze in kleine hokjes.

Niet alle dierenwinkels zijn natuurlijk zo, maar veel wel.

Nog een nadeel van de dierenwinkel is, dat áls het niet klikt met jouw konijn, je met 2 rammetjes zit die niet bij elkaar kunnen. Dan moet je voor beide een vriendin zoeken, maar dan heb je 4 konijnen...

Ik raad je echt aan om naar een opvang te gaan. Hier heb je een grote kans dat je konijn een geschikte vriendin krijgt. Bij een opvang kan je een konijn vaak ook 'omwisselen', mocht het toch niet klikken met jouw konijn.[/quote]

Dus het is geen goed idee om het konijn te nemen wat ik gezien heb

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:03

Nee, dat is geen goed idee nee. Hoe vaak wil je dat horen..? :')

Ongecastreerde rammen samen is gedoemd te mislukken. Gecastreerde rammen kán wel, maar pas als de rammen lang zijn gecastreerd, zo'n halfjaar dus minimaal.

Laat je ram helpen en ga 2 weken daarna naar de opvang voor de beste match met een voedster.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:54

Love animals, ik zou het echt niet doen. Het kan enige kans van slagen hebben als je ze gelijktijdig laat castreren en ze van jongs af aan samen zitten. Maar vaak hoor je dan toch dat het na een X aantal maanden echt fout gaat.
Ik zou er niet aan beginnen. Straks ben je best wat geld kwijt aan castratiekosten en gaat het alsnog fout. Ik zou deze laten castreren en er een vriendin voor zoeken.

Over het castreren zou ik me niet druk maken hoor. Mijn voedster is onder narcose gegaan toen zij lichamelijk erg zwak en ziek was en dat is helemaal goed gekomen.
Daarna nog een keer narcose om een wond schoon te maken en te hechten en mijn ram onder narcose voor castratie. 3 x zonder noemenswaardige problemen.
Het is een beetje achterhaald. Natuurlijk zitten er risico's aan vast, maar bij een gezond konijn is de kans er klein dat het fout gaat. Wel zou ik kijken naar een konijnkundige DA die een gasnarcose gebruikt.
Maar sowieso zal je deze ram moeten laten castreren, anders kun je er nooit een vriendin bij zetten.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:15

Precies, wat Delphi zegt. En anders zijn er ook veel DA's die het onder plaatselijke verdoving doen.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:43

Eoweyn_x schreef:
Precies, wat Delphi zegt. En anders zijn er ook veel DA's die het onder plaatselijke verdoving doen.

maak het ook niks uit dat het in de winter gebeurd?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:05

Nee hoor, maakt niets uit. Hooguit een dagje binnenhouden, en als het goed gaat kan ie gewoon weer naar buiten.

Dit net op facebook geplaatst, wie weet heeft een van jullie ook nog een idee?

Komend voorjaar wil ik Lotje & Bella laten castreren.
Ze zijn halfwild waardoor ze nieuwe, vreemde dingen sowieso al anders oppakken en daarom ben ik op zoek naar een extra kundige dierenarts, die hier ook mee om weet te gaan.
Ik woon in Noord Holland en zoek ook wel enigszins iets in de buurt, max een uur rijden bijvoorbeeld. Liefst een beetje betaalbaar en geen prijzen á 300 euro per konijn...
Wie van jullie weet een goede DA waar jullie een goede ervaring mee hebben?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:20

Helaas ik kom uit Brabant dus ik kan je niet helpen. Misschien bij wat opvangen navragen?

Ik weet niet waar je in Noord Holland woont? Vanuit Amstelveen is Utrecht bijv. nog wel te doen denk ik. Volgens mij zit daar ook een zeer goede, maar ik weet niet hoe duur deze is.

Maar is dat zo'n verschil ja tussen halfwildjes en gewone tamme bij een operatie? In de zin van het handelen van stress of meer de invloed van narcose?

Misschien gewoon diverse DA in de buurt eens wat vragen stellen? Vaak heb je wel snel door hoe konijnkundig ze zijn en in jouw geval dan hoeveel ervaring ze met halfwildjes hebben.
Daarna kun je altijd nog gaan kijken naar ervaringen met de kliniek die ervaren klinkt.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:32

Delphi schreef:
Helaas ik kom uit Brabant dus ik kan je niet helpen. Misschien bij wat opvangen navragen?

Ik weet niet waar je in Noord Holland woont? Vanuit Amstelveen is Utrecht bijv. nog wel te doen denk ik. Volgens mij zit daar ook een zeer goede, maar ik weet niet hoe duur deze is.

Maar is dat zo'n verschil ja tussen halfwildjes en gewone tamme bij een operatie? In de zin van het handelen van stress of meer de invloed van narcose?

Misschien gewoon diverse DA in de buurt eens wat vragen stellen? Vaak heb je wel snel door hoe konijnkundig ze zijn en in jouw geval dan hoeveel ervaring ze met halfwildjes hebben.
Daarna kun je altijd nog gaan kijken naar ervaringen met de kliniek die ervaren klinkt.

Ik kom eigenlijk ook uit Brabant, en de DA waar ik toendertijd Ilona en Fiona, ook halfwild, heb laten helpen, is nu helaas 1,5 uur rijden wat ik ze liever niet aan wil doen. Dat is wel een supergoede DA!

Nouja, op zich is een konijn gewoon een konijn, halfwilde zijn ook maar gewoon konijnen. Maar zeker Lotje raakt erg snel gestrest bij aanrakingen bijv. Stress plus narcose is imo al snel teveel als combi en kan dus funest zijn.. Het is ook meer mijn gevoel, en dus het handelen inderdaad. Mijn eigen DA heeft Jillz gecastreerd maar Jillzie is gewoon een normale voedster die niet zo snel strest.

Bellen is een goed idee inderdaad, ik heb al wat adresjes en ook mijn eigen DA ga ik bellen.

Ik woon nu trouwens vlakbij Hoorn, 30 min van A'dam vandaan.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:10

kom even bruut binnen vallen, iemand tips voor mijn konijn die ws verstopt zit? We zijn bij dierenarts geweest en heeft injecties gehad met pijnstiller en maag/darm iets. ook deze medicatie mee gekregen in drops en dwangvoer. Nog iemand tips naast wat we nu al doen? Vindt het echt sneu...

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:18

Heeft ie ook laxatract?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:27

nee

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:32

daarvoor had ze die maag/darm drops gekregen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:35

Dat gaat weinig doen tegen een verstopping vrees ik. Je bedoelt cisaral? Of metacloral?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:49

Clickertraining met je konijn, kan je daar gewoon alle clickers voor gebruiken? heb eentje van pets place voor honden of zo :') klinkt heel hard

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:11

xniieeenke schreef:
Clickertraining met je konijn, kan je daar gewoon alle clickers voor gebruiken? heb eentje van pets place voor honden of zo :') klinkt heel hard

ja hoor, die gebruik ik ook. werkt prima

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:13

Jeika schreef:
xniieeenke schreef:

ja hoor, die gebruik ik ook. werkt prima

Super! Kan iemand me uitleg geven hoe te beginnen? Eerst de targetstick volgen, of meteen al belonen bij het aandacht schenken er aan? Of eerst maar eens duidelijk maken dat click beloning is door mijn konijn eten te geven :') wat moet je geven als beloning samen met de click?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:15

eerst duidelijk maken dat een click goed is, daarna de targetstick. en het hangt af per konijn wat je hem moet geven