Het grote gerbiltopic!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 11:42

Speelgoed schiet idd niet echt op voor ze. Had ook touwen en ladders maar dat maken ze zo kapot. Wat wel heel blijft zijn de bruggetjes en de tunnels. De huisjes opzich ook wel al worden die heel langzaam opgeknaagd

AcrylicMess

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 12:47

Bij mij blijven de ladders juist wel heel en knagen ze meer aan de huisjes inderdaad, maar als ze genoeg karton hebben knagen ze daar eerder op dan aan de huisjes. Van de flessenhouder blijven mijn gerbils gelukkig wel af, ze zitten er alleen wel eens op en dat is een hilarisch gezicht. Ik heb ook een looprad voor ze maar daar maken ze eigenlijk geen gebruik van :C. Ze gaan er wel inzitten maar het rennen erin hebben ze nog niet helemaal door denk ik.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 13:49

aahhh Pukje is dood :(
Ik was haar al een paar dagen kwijt, maar het gebeurd hier wel vaker dat ze ineens twee dagen liggen te slapen. Nu vond ik het wel erg lang duren dus ik heb de hele bak overhoop gehaald, ligt ze dood in een hoekje helemaal begraven. Geen idee wat er met haar is gebeurd, vorige week heb ik de bak nog verschoond, toen was ze helemaal happy. Heeft nog lekker gegeten en gewoon gedronken maar ineens is ze dood. Ze was ongeveer 2,5 jaar oud, vrij jong dus nog.
Aan Zoefje merk ik niet dat ze haar mist, die is lekker druk bezig zoals altijd. Ik heb dus net de bak helemaal overhoop gehaald en nu is ze heeeeel druk bezig om de schade te herstellen. Ze sloopt nog steeds wc rollen, eet goed, is actief... Zoefje is al 4,5 jaar oud, dus ik weet niet zo goed of ik nu nog moet gaan koppelen met een nieuw vriendinnetje of niet.... Lastig hoor :(
Ik durf haar alleen niet nog verder uit te graven, bang dat ik een hele ravage aantref. Net maar even vriendlief gebeld of hij haar na zijn werk wil uitgraven en tijdelijk in het reismandje wil doen. Wat moet je eigenlijk met een dode gerbil? Begraven? Container?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 13:59

Oh wat naar zeg dat je jongste zomaar overleden is. Aan de ene kan zou ik zeggen koppelen maar aan de andere hoe lang heeft je oudje nog.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 14:52

Idd wisselent, mijn oom had hetzelfde en koppelde niet meer, die gerbil is uiteindelijk nog 6 geworden, heeft een tijd dus alleen geleefd, maar leek het niet erg te vinden. Lastig! :(:)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 15:01

Dat is idd het lastige.... Zoefje is nu 4,5 ongeveer, maar ze gedraagt zich nog steeds als een jonge god. Ik merk aan haar ook niet echt dat ze eenzaam is, helaas kan ze niet praten want je weet natuurlijk nooit zeker of ze wel of niet eenzaam zijn.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 15:20

Wat jammer!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 15:23

Mag ik hier even binnenvallen?
Mijn stiefzusje wil graag een leuk huisdier voor op haar kamer. Nu mag ze geen ratten wat ze heel graag wilde, dus nu is ze aan het nadenken over gerbils.

Zouden jullie misschien wat dingen kunnen noemen die gerbils juist zo leuk maken? Ze wil namelijk niet iets als een simpel hamstertje waar je alleen wat naar kunt kijken en wat de hele dag slaapt.
Brand los :D

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 15:28

Gerbils zijn eerlijk gezegd ook kijkdieren. Ze kunnen wel heel tam worden, maar ze zullen nooit blijven zitten om geaaid te worden. Wel kan je ze makkelijk leren om uit je hand te eten, ze op te pakken etc. Verder zijn het geen nachtdieren, ze zijn even wakker, eten, drinken, graven, spelen, dan weer een paar uur slapen, wakker enz. Je moet er wel rekening mee houden dat je ze altijd in een koppel moet houden en dat ze in een gerbilarium moeten. Een traliekooi is zeker niet geschikt voor gerbils. Daarnaast een dikke laag bodembedekking zodat ze flink kunnen graven, dat is vaak ook erg leuk om te zien. Ze maken hele doolhoven, gangenstelsels etc.
Als je meer wil weten kan je dit topic even doorspitten en op www.gerbil.nl staat ook een hele boel informatie.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 15:45

Bedankt voor de info!
Mijn stiefzusje twijfelde tussen gerbils, chinchilla's en degoe's. Chins werden 'm sowieso niet omdat die lastig en duur zijn.
De dierenwinkel (ik koop ze niet bij de DW hoor) zei dat ze dan beter voor gerbils kon gaan omdat die wel actief zijn en inderdaad ook wel uit je hand eten enzo.
Ik zal het topic en de site even lezen, bedankt :D

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 19:18

Acrylicmess Haha grappig dat ze bij jou juist de ladders heel laten. Moet zeggen dat mijn mannen er ook wel zuiniger op zijn dan de vrouwtjes. Geef ook wilgentakjes afentoe en wc rollen enzo en natuurlijk hooi. Op t drinkflesje zitten vind 1 van mijn vrouwtjes echt leuk Haha.
@Ellabellaah wat sneu. Toch zou ik er 1 of 2 bij nemen, want stel dat deze zich toch eenzaam gaat voelen.
Dat is ook zielig.
@ Kaus mijn gerbils zijn allemaal op te pakken en twee ervan kunnen op schoot. De anderen zijn daar iets te druk voor.
Voor de liefhebbers heb ik nog 2 jonge mooie tamme vrouwtjes die een nieuwe baas zoeken :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:17

@stalmilagros: mag ik vragen waar je woont? Wellicht heb ik nog wel interesse, als gezelschap voor Zoefje, als het niet te ver weg is. Wil niet stad en land met haar gaan afreizen namelijk, weet niet of het oude dametje daar nog veel zin in heeft

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:18

Je hebt een pb :) maar je hoeft haar toch niet mee te nemen als je er een nieuwe bij wil? :P

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:32

EllaBellaah schreef:
Gerbils zijn eerlijk gezegd ook kijkdieren. Ze kunnen wel heel tam worden, maar ze zullen nooit blijven zitten om geaaid te worden. Wel kan je ze makkelijk leren om uit je hand te eten, ze op te pakken etc. Verder zijn het geen nachtdieren, ze zijn even wakker, eten, drinken, graven, spelen, dan weer een paar uur slapen, wakker enz. Je moet er wel rekening mee houden dat je ze altijd in een koppel moet houden en dat ze in een gerbilarium moeten. Een traliekooi is zeker niet geschikt voor gerbils. Daarnaast een dikke laag bodembedekking zodat ze flink kunnen graven, dat is vaak ook erg leuk om te zien. Ze maken hele doolhoven, gangenstelsels etc.
Als je meer wil weten kan je dit topic even doorspitten en op http://www.gerbil.nl staat ook een hele boel informatie.

Ik moet binnen kort echt even een filmpje maken!
Die van mij blijven wel zitten :)

Verder volledig eens!

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:55

Inderdaad denk dat het ook een beetje aan de afstamming ligt en vooral misschien ook aan hoevaak ze opgepakt zijn als pup

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 04:40

Het ligt denk ik ook aan het karakter van de gerbil of ie menselijke aandacht fijn vindt of niet. Freddie vindt alles leuk, vind het niet erg om opgepakt te worden en komt altijd meteen kijken en is ook vrij brutaal. En Jack wil absoluut niet opgepakt worden, is wat verlegener dan Freddie, maar vind het wel fijn om over z'n hoofdje geaaid te worden :) Jack vind het wel prima zonder mensen heb ik het idee.. Hij houd zichzelf bezig met vanalles en nogwat en Freddie komt juist vaker bij de ruit zitten om te kijken of er mensen zijn (en eten :') )

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 08:58

Ik ga mee met albion :j ligt volgens mij ook sterk aan het karakter, mijn Zusje is ontzettend druk en speels terwijl Zo veel ligt te slapen, maar daarentegen moet Zus niks van mij hebben (jah eten :+ ) terwijl Zo uit haarzelf op mn hand klimt en dan lekker over mn schoot heen en weer rent. Dan zet ik haar terug en dan kruipt ze alweer terug op mn hand voordat ik mn hand uit de bak heb kunnen halen :=

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:33

Hier zijn ze ook wel tam hoor, maar rustig op je schoot zitten zijn er maar weinig die dat kunnen. Ik kon ze allebei redelijk goed oppakken, ze zaten wel eens bij me op de bank maar dan gingen ze wel kriskras over de bank heen. Zonnebloempitjes uit mijn hand pakken deden ze ook allebei. Zoefje van mij is wel erg tam maar ook mega druk dus die heeft geen rust om bij je te komen zitten.
Helaas is Zoefje nu dus alleen, maar ze oogt nog goed actief. Wil alleen niet dat ze doodgaat van eenzaamheid, dus ben nu met Stamilagro aan het overleggen of ik twee pups van haar over kan nemen. Mocht Zoefje dan over een tijdje aan ouderdom overlijden heb ik gewoon weer een koppeltje zitten.

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:47

Mijn 3 gerbils gaan ook nogsteeds super samen. Pan, nyx en smaug zijn ook vrij tam. Als ik het ruitje open doe komen ze meteen kijken voor pitjes :p. Pan is de brutaalste die klimt het gerbilarium ook zo uit en Smaug komt er ook zo uit. Nyx is heel iets meer verlegen. Die houd zich ook het liefst bezig met de hele tijd gangen graven.

Als ik dus 1 van de deurtjes open komen ze allemaal even kijken en als ik dan een wcrolletje of dergelijke er in leg beginenen ze daar meteen aan. Ook zijn ze vrij ijverig met het hooi uit de hooibal halen.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:32

Mijne hebbe wel een redelijk gelijk karakter sunny laat zich iets makelijker aaien dan snowy terwijl die over het algemeen wel de brutaalste is. Ook is snowy meer de sloper en knager en sunny meer graver, maar samen kunne ze er ook wat van. Sunny pakt wel meelwormpjes van mij aan, maar echt van mijn hand eten doen ze niet.

Zag alleen gister toen ze naast elkaar zaten, dat snowy al flink stuk groter is dan zijn broer en al veel meer op volwassen gerbil lijkt. Ze zijn nu half jaartje oud.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:20

Pff, ik moet even m'n frustratie kwijt.
Omdat ik allergisch ben voor mijn gerbils moet ik ze verkopen. Nu heb ik een eventuele koper en zij vroeg naar de stambomen. Dus ik Martijn (Queenies) mailen of ik die zou mogen. (Was volgens mij in het begin al afgesproken dat ik die zou krijgen.) Krijg ik als reactie dat klanten geen stambomen krijgen en dat hij klanten die erom vragen als 'opmerkelijk' betiteld. De mail was alles behalve vriendelijk. Zo vriendelijk en leuk als hij was bij de aankoop, zo onbeleefd is hij nu. Misschien ligt het aan mij maar ik vind het normaal om stambomen bij mijn dieren te krijgen. Mochten die er zijn en ik die niet krijgen, dan wekt dat bij mij wantrouwen op.. Afijn, hij is een klant kwijt. Ik vind dit verschrikkelijk onbeleefd :n

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:20

Jemig wat vervelend is dat zeg! Is inderdaad wel heel erg onbeleefd van hem... ik vind het ook logisch dat ie de stambomen van je eigen dieren wil hebben.
Ik hoor wel vaker negatieve verhalen over hem. Heb zelf geen ervaring met hem, heb nog nooit iets via zijn webshop gehaald en mijn gerbils komen ook niet bij hem vandaan dus ik heb verder geen idee. Hoor wel eens dat hij slecht reageert via mail, producten niet op voorraad, gerbils blijken allemaal niet zo tam te zijn als gezegd wordt, laatst hier dus al iemand die maden in het voer had. Ik was al geen klant van hem maar zal dat ook nooit worden, haal mijn spullen altijd bij de webshop via gerbil.nl van Hilda.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:28

Mijn Nibbit van hem was ook helemaal niet tam, heb haar ook nooit echt tam gekregen, met Ezarja wel meer.

Wel een beetje onbeschoft, heb alleen Nibbit bij hem vandaan, ga voor eventuele volgende gerbil misschien liever naar een andere fokker, die van Ezarja ofzo.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:31

Pff aso. Ze willen die denk ik gewoon niet geven omdat ze bang zijn dat mensen ermee gaan fokken. En so what?! Wie fokken wil moet dat zelf weten! Heb je niet in een mail ofzo staan dat jullie dat hadden afgesproken?
Laatst bijgewerkt door stalmilagro op 29-09-14 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:33

Daar heb je inderdaad een punt. Hoe meer goede hobby fokkers er komen, hoe minder klanten hij heeft. Daar zal hij inderdaad wel bang voor zijn.