Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:44

Afbeelding

Ook aardig rood toch :P ?

Ja het is ook nog eens heen aandoenlijk om ze samen te zien slapen/spelen en wassen. Ik heb mijn mannetje toen een aantal weken in zn eentje gehouden omdat hij na de castratie nog 4 weken niet bij de vrouwtjes mocht, dat was heel zielig. Ze verpieperen helemaal als ze in hun eentje zijn. Mensen worden ook mal als ze nooit meer ander menselijk contact zouden hebben en vast zitten in een hokje alleen. :)

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:47

buiten lijkt me niet..

zou het niet eenss wille..
we hebben ze nu sinds het weekend en ze komen nu al kijken als ze onze stem horeb sochtens of na dat we weg geweest zujb

xSlvna

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 00:03

Akelig ja!

Ja ze stonden eerst in de woonkamer, maar gezien we een nette woonkamer hebben zal mam zeker geen kooi hier willen, grr.
Al heb ik wel plek op mijn kamer, daar niet van. Stinken ze niet?

Vind het echt rot dat google het niet doet, nogmaals sorry.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 08:32

Wij houden de kooi netjes bij en ruiken ze amper. Ze hebben allemaal wel lijfgeur.. maar dat hou je bij alle dieren.

Die van ons stonken vooral omdat ze we de hangmatjes te weinig verwisselden. Nu heb ik gewoon plastic mandjes waar ik een gasthanddoek/handendroogdoek in doe. (knip een gaatje in een punt, doe er een ring omheen en hang m dan aan de kooi vast boven t mandje anders slepen ze er de hele kooi mee door.

Iedere week haal ik de handdoek er uit (en die is dan volledig gesloopt, ze zijn lekker aan t puberen) en die gooi ik lekker weg. Kosten bij de Zeeman toch niet zo veel.

Heb er wel een hangmatje inhangen. Maar heb het even beperkt omdat ze zo aan het verpulveren zijn (4 grote kijkgaten zijn niet genoeg. En het is veel leuker om tussen het stof en fleece te kruipen, daar te slapen en dan bovenin nog een gat te maken om ook bovenuit er uit te kunnen :') ) Anders kost het me veel te veel geld (heb 2 linkerhanden)

Heb een vrij dik gevulde ondergrond en dat gaat vaak 2 weken mee. Heb ook een duivenhuisje waar ze graag in slapen en plassen.. die doe ik wel om de dag verschonen (heb daar ook ondergrondmateriaal in zitten) zodat ze niet in de ammoniak liggen.

De buizen doe ik ook om de week/2 weken schoonspoelen en afdrogen.

Die van ons staan wel in een grote ruimte. Kan me voorstellen dat je in een kleine kamer iedere week de bedding het best kan verschonen. (als je er niet teveel in doet gaat je zak ook langer mee)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:18

Buiten houden kan niet. En inderdaad, wat is de lol er dan aan? Het leuke is dat ze je 's ochtends staan op te wachten, ik zit nu te ontbijten met twee ratjes op schoot, elk vrij momentje is er wel iemand wakker om even tegen te kletsen en te knuffelen. <3 Dat contactgerichte is nou juist zo leuk aan ratten!

Overigens ben ik van mening dat je ze wel ruikt, ook met schone kooien. Dat is iets anders dan stinken, maar ik ruik hier absoluut ratjes (heb er dan ook veel). Nu heb ik ook wel een goede neus, mijn vriend ruikt ze niet en veel mensen die hier komen ook niet, maar ik ben van mening dat je elk dier wel ruikt (ik tenminste). De lijfgeurtjes vind ik heerlijk, mijn alpha ruikt naar muskus. <3

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:56

Ik vindt de ratten niet stinken.
Ja ze hebben een geur net als een hond of een kip,paard ect,ze hebben gewoon hun eigen geur.
Alleen als ze een ei hebben gehad...pfff dan wordt er savonds wel even verschoond.
Maar ik haal om de dagen de vieste doeken eruit en 1 per week wordt alles eruit gehaald en af gesopt.
En S_en_Z bedelen kunnen ze ook al heel goed bij jou zie ik _O-
Die van mij kunnn er ook wat van,dan staan ze met hun lieve pootjes om de tralies heen en hun snuitjes er door heen en maar zielig kijken <3 <3

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 08:32

RedPassion schreef:
Buiten houden kan niet. En inderdaad, wat is de lol er dan aan? Het leuke is dat ze je 's ochtends staan op te wachten, ik zit nu te ontbijten met twee ratjes op schoot, elk vrij momentje is er wel iemand wakker om even tegen te kletsen en te knuffelen. <3 Dat contactgerichte is nou juist zo leuk aan ratten!

Overigens ben ik van mening dat je ze wel ruikt, ook met schone kooien. Dat is iets anders dan stinken, maar ik ruik hier absoluut ratjes (heb er dan ook veel). Nu heb ik ook wel een goede neus, mijn vriend ruikt ze niet en veel mensen die hier komen ook niet, maar ik ben van mening dat je elk dier wel ruikt (ik tenminste). De lijfgeurtjes vind ik heerlijk, mijn alpha ruikt naar muskus. <3

Ontbijten met je ratten op schoot? Ik kom niet aan ontbijten toe als m'n ratten bij me zitten, dan hangen ze continu in mn boterhem etc :')

Mijn dames zijn wederom door de onderbak van hun Jenny heen geknaagd. Weer? Ja weer. Had heel netjes het onderste randje afgeplakt met aluminium strips, maar nu zijn ze door het bovenste randje heen geknaagd (daar waar de kooi op rust, hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen..). -O-

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:41

kun je geen aluminium onderbak vinden voor je jenny...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 14:15

Ik ontbijt altijd met ze en tijdens het avondeten lopen ze ook meestal los. :j Ontbijten doe ik altijd met de twee wildjes, die moeten bijgevoerd worden dus dan heb ik gewoon hun papje bij op het bord staan. Er verdwijnen ook wel hapjes uit mijn crackers maar dat vind ik niet erg. 's Avonds vissen ze zelf maar van het bord/uit de pan wat ze willen hebben (mits ze het mogen hebben natuurlijk), ik vind dat zo gezellig. <3

Balen van je onderbak! Enige oplossing is echt op elke rand een aluminiumstrip of een aluminium kooi maken/bouwen (maar dat moet je maar net kunnen/willen betalen).

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:28

mogen ze ook op hennep??

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:38

Een tijdje hier niet meegekletst maar inmiddels heb ik ook al weer een half jaartje twee nieuwe rattendames!
Ik vroeg me alleen af, hoe vaak hoort een rat flapperig te zijn? Ik heb het grootste ratje uit het nest gekregen bij de rattery en deze is zo ongeveer elke week flapperig... en flink gemeen/chagrijnig dan ook! Haar kleine zusje heb ik nog nooit flapperig gezien... Is dit allemaal normaal?
Moet zeggen dat ik met de grote dame sowieso nog niet echt een goede vertrouwensband heb, maar dat flapperige maakt het er absoluut niet beter op :o

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:16

Vanillia schreef:
RedPassion schreef:

Ontbijten met je ratten op schoot? Ik kom niet aan ontbijten toe als m'n ratten bij me zitten, dan hangen ze continu in mn boterhem etc :')

Hahaha. Dat is herkenbaar!! Ik heb ze veel bij me op schoot, maar als ik aan het eten ben moeten ze me echt even met rust laten want ze zijn van mening dat ik alles hoor te delen. En daar ben ik het niet zo mee eens. Ze bijten absoluut nooit in mn lip ofzo maar ze trekken gerust met hun pootjes mn lippen van elkaar om te kijken of er niet wat te halen valt }:0 := Maar ach het zijn zulke sch(r)atten...

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:43

Vanillia, Een voiliere kan trouwens ook nog een optie zijn tegen doorknagen van een kooi als je de mogelijkheid hebt om voor een nieuwe te gaan. Deze zijn helemaal van metaal en nergens plastic meestal :) en anders echt overal stripjes gaan plakken maar dat lijkt me eerder lastig dan handig.

Hier lopen de dames alweer een paar dagen flink te knokken af en toe, Harley begint steeds minder te pikken en zelfs Muffin kruipt uit een beetje uit haar schulp en rent af en toe rond. Candy vindt alles best op haar ouwe daggie en bemoeit zich lekker nergens mee.

Schrok net wel even flink. Muffin heeft een bultje bij haar achterpoot en na wat tegengestribbel heb ik het een beetje goed kunnen bekijken maar vrees dat het een tumor is. Wil het even aankijken want ik weet dat als ze naar de DA moet dat het heel erge stress zal veroorzaken bij haar. Mocht het haar kwaliteit van leven gaan beinvloeden dan ga ik ook zeker een bezoekje aan de DA brengen :)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 09:35

Gisteren een avondje geinvesteerd in het zoeken naar een oplossing voor m'n onderbak-probleem en heb een betaalbare oplossing gevonden, na de voliere tip!

Afbeelding
Kost €130. 2 nadelen: verticale tralies, dus zal wat van die staphoutjes moeten regelen. Moet wel eerlijk zeggen dat ze nu ook gewoon via de zijkanten van de kooi omhoog en omlaag klimmen en dat zijn ook verticale tralies. Grootste punt is nog wel dat er geen morsrand onderin zit, maargoed, daar valt vast wel een mouw aan te passen, heb gelukkig een handige papa.

Aartje: Zo herkenbaar haha :') Harley krijgt het vaak voor elkaar om me te verrassen, dan hangt ze ineens in mn cracker of probeert ze in een flits de kruimels uit mn mondhoek te likken :=
S_en_Z: Hoe is het eigenlijk met het bijt-probleempje van 1 van jouw mannen?

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 09:51

Vanillia, Zeker een hele mooi kooi die je hebt gevonden :) Ik heb ook alleen maar verticale tralies maar de dames racen er gewoon net zo goed op en neer en vooral ook zorgen dat ook via andere wegen kan als takken en trapjes, klimtouwen.

De sfeer in mijn rattenkooi is nog steeds vreemd. Candy slaapt nu ineens apart en Kale laat over zich heen lopen door Harley en Muffin zit grootste deel angstig in haar hoekje.

Heb ook even rustig kunnen laten bezinken dat Muffin een tumor heeft. Nog even een verdere uitleg om een rel te voorkomen lijkt me trouwens ook even op zijn plaats :)
Ik heb enkele jaren geleden een rat gehad met een tumor op ongeveer dezelfde plek. Toen ik met die naar de DA ging kreeg ik remmers mee die ik elke dag moest geven en terugkomen als ik zag dat niet meer goed ging met haar. Deze rat was handtam maar deed nog wel lastig met het spuitje wat ze elke dag kreeg. Muffin komt uit een dierenwinkel, niet een van de beste maar goed. Ik heb haar meegenomen uit medelijden (het arme ding moest anders een week alleen zitten) Zij is altijd al een enorm schuw ratje geweest en ben nu al blij dat ze naar het deurtje komt. Zodra ik haar al oppak schiet ze enorm in de stress. Soms begint ze zelf keihard te piepen als ik haar alleen al aai. Ik weet daarom dat een bezoek aan de DA ook stress zal leveren en dat spuitje dat elke dag gegeven moet worden in de mond dat dat ook een hel wordt. Voor mij niet leuk en vooral voor ratlief niet leuk. Daarom heb ik besloten gewoon extreem goed in de gaten te houden en als ik merk dat niet goed gaat dat ik haar dan alsnog naar de DA breng. Ik weet ook dat een deel van jullie het er niet mee eens zal zijn en van mening is dat ik naar de DA moet gaan. En wie weet loopt het allemaal niet zo storm en duurt het nog wel een poosje.

Past ergens wel in waar jullie het laatst over hadden met DA en stress

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:18

Neeeee, ben net aan het bellen naar een aantal winkels die de kooi zouden hebben, blijkt ie niet leverbaar te zijn :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:20

Waarom laat je haar niet opereren dan? Dat je niet dagelijks medicijnen wilt geven snap ik (was het Galastop?), hoewel je de medicatie ook (ligt aan wat het is) vaak in suspendeergel kan krijgen en dan likken ze het zo op. Dat doen de wildjes hier ook, die krijgen 5 keer daags medicijnen en gelukkig hoeft dat niet onder dwang, dan zou ik het ook niet doen. Er zijn gelukkig meerdere wegen die naar Rome leiden, ook stressgevoelige ratjes kunnen geopereerd/behandeld worden met een paar aanpassingen. :)

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 11:02

RedPassion, ik heb geen ervaring met het laten opereren van een rat, dierenarts gaf meestal gewoon medicijnen mee (was toen inderdaad ook galastop) en zei het aan te kijken en anders terug te komen voor een spuitje. Onze eerste dierenarts (al een oude, inmiddels al jaren gestopt) gaf meteen al een spuitje. Nu is dit allemaal alweer jaren terug en is Muffin nu eerste ratje met een tumor sinds ik weer ratten heb, (2,5 jaar geleden opnieuw begonnen na 4/5 jaar geen ratten)

Vanwege de plek weet ik ook niet of het wel te opereren valt, hij lijkt namelijk op.dichtbij een spier te zitten. Ik zal zo meteen wel even als ze een rustig momentje heeft en naar deurtje toe wil komen een foto maken ervan, dan is misschien de locatie duidelijker. Ze is nu ook al 1,5 jaar dus is voor mij ook wel een kwestie van afwegen wat de beste keuze zal zijn aangezien ze de DA zeker niet leuk zal gaan vinden. Zo raakt ze ook al van slag als ik de kooi opnieuw heb ingericht en als ze gewassen wordt dan durft ze 2/3 weken niet eens meer naar het deurtje te komen

Edit: Foto's, heb met blauwe lijn aangegeven hoe hij ongeveer loopt.

Afbeelding
Afbeelding

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 11:57

hallo mogen ratjes ook op hennep snippers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:41

Dat is een -zeker als het een melkkliertumor is, wat ik vermoed- gangbare plek voor een bult en meestal ook heel goed te opereren. :j Anderhalf jaar is ook nog hartstikke jong, zeker als ze verder nog goed is zou ik voor een operatie gaan. Weet je of er een goede DA in de buurt zit? Gasnarcose is aan te raden, zonder inleidende injectie. Gewoon direct aan het gas, slapen, opereren en meteen daarna weer wakker worden. Een goede DA heeft voor zo'n bultje een minuut of 5-10 nodig incl. hechten. Eventueel zou je haar ook kunnen laten castreren om de kans op tumoren in de toekomst te verkleinen (hormoongerelateerd), maar dat is dan wel een zwaardere (en duurdere) ingreep natuurlijk. Van een tumoroperatie genezen ze doorgaans heel snel, ik houd ze meestal een nachtje in een Duna om te checken of ze goed eten, drinken, plassen en poepen maar vaak voelen ze zich daar al veel te goed voor. :D De volgende dag gaan ze weer lekker in hun eigen kooi.

japielover schreef:

Ja dat mag, maar ik vond het persoonlijk nog te stoffig en het gaf veel rotzooi rondom de kooi.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:59

japielover schreef:

Nounou,hallo hoor :roll:
ja dat mag zoals op vele forums wordt omschreven,ik heb het zelf ook en bevalt goed.
Maar ik doe best vaak het hok verschonen,vindt dat gewoon leuk om te doen :')
Allemaal speeltjes erin hangen en dan weer veranderen en dan maar kijken hoe de ratten het hok herontdekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:23

Denise schreef:
Een tijdje hier niet meegekletst maar inmiddels heb ik ook al weer een half jaartje twee nieuwe rattendames!
Ik vroeg me alleen af, hoe vaak hoort een rat flapperig te zijn? Ik heb het grootste ratje uit het nest gekregen bij de rattery en deze is zo ongeveer elke week flapperig... en flink gemeen/chagrijnig dan ook! Haar kleine zusje heb ik nog nooit flapperig gezien... Is dit allemaal normaal?
Moet zeggen dat ik met de grote dame sowieso nog niet echt een goede vertrouwensband heb, maar dat flapperige maakt het er absoluut niet beter op :o

Dat wisselt per rat, elke week is op zich best vaak. Het risico zit er dan ook dat ze meer hormoongerelateerde problemen krijgt, zoals baarmoederontsteking of tumoren, daarnaast zorgt het dus voor veel onrust bij haarzelf. Je zou haar kunnen laten castreren (eierstokken weg laten halen). Heb je hierover al contact opgenomen met de rattery?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:19

Met Chico gaat het goed.

Volgens mij is hij inmiddels "de baas" van t stel.

Gister was Pacino Aiko aan het "etteren" en Chico heeft hem uitgedaagd (op Achterpoten staan en achter m Aan als ie weg liep)

Hij heeft zeker een uur lang op wacht gezeten voor het huisje waar Pacino zich verstopte. Ieder x als hij z'n kop er uit stak als Chico zich omdraaide ging Chico weer opnieuw voor t huisje zitten en ging Pacino zachtjes piepen (terwijl die nieteens aangeraakt werd)

Ze zijn momenteel erg van het grissen dus we geven even wat minder uit de hand.

Opnemen vind Chico gewoon niet leuk maar hij komt wel graag.. Dus eh.. Gaat wel Goed nog.

(als ze er alle 4 uit moeten doe ik iets dat sterk ruikt in hun reismand of kook ik n eitje. Dan zitten ze dr gelijk in en hoef ik niemand te grijpen.)

De anderen laten zich wel opnemen <3

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:59

net gekeken naar wat ratten forums maar kob daar weinig info vinden.
welke fora gebruiken jullie of zijn jullie lid van?

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:48

nou net terug van de dieren arts ondanks de AB die ze krijgt gaat het toch niet zo lekker met mn ene ratje ze heeft gellie achtige ontlasting en slaapt veel. als ze wakker is is ze wel acrief en onderzoekend maar toch voelde het niet goed. het is nu kijken of het verbeterd en anders is het eerlijker om haar niet te laten lijden en rustig te laten gaan :(