Show je aquarium III!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 20:34

Kijk nou! Ik heb met heel veel mazzel en opblaasde kogelvis op de video gekregen :D :D . Tijdens weer alweer een paring :+ Het lijkt er op dat ze specifiek dat tweede mannetje niks vind, want nadat ze ze had afgeschud door op te blazen, bood ze zich wel weer actief aan bij het eerste mannetje :') . Zou net beginnen met weer een grote waterwissel... had het weekend alleen kleine gedaan ivm alle babies en wilde nu toch wel echt graag de bak even weer een stuk schoner. Wel nog beperkt onderhoud gedaan aangezien er nog steeds ook jonkies in de bak zitten.

Baby's nu ruim 4 dagen oud! En waarschijnlijk zijn ze toch 1 a 2 dagen ouder dan ik dacht. Ze worden toch wel geboren met een eierzak en spenderen eerst 1 a 2 dagen op de bodem die eierzak te verteren voor ze echt gaan zwemmen en jagen in tegenstelling tot wat ik eerder had begrepen. Inmiddels ook uit drie verschillende bronnen vernomen dat ongeveer dag 10 cruciaal is. De meeste mensen verliezen ze dan allemaal of een heel groot deel. Geen idee waarom (allicht dan alle reserves op die ze meekrijgen vanuit het ei? Of een bepaalde stap in de ontwikkeling wat ze nogal kwetsbaar maakt?). Maar wordt dus nog even heel spannend!
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 20:40

wat is dat ontzettend leuk om te zien!
dat opblazen ook,wat gaaf en apart.
ik was gister bij aquariumzaak hier,die hadden een fahaka zitten, ook heel apart om te zien.

ik hoop dat je baby’s het gaan redden!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 13:10

Ufurio4e schreef:
Mijn platys lijken niet echt zin te hebben om voor te planten -O-

Oh niet? Hier echt na vier weken al de eerste lading :+

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:10

Ik lees nog altijd stiekem mee, leuk jullie verhalen te lezen maar ook dat er bij jullie een baby boom is.

Ik heb mijn aquarium nu een kleine 2 maanden en ere gisteren heb ik van mijn ancistrussen kleintjes gekregen. Zo super leuk om dat te volgen want we zaten al 1.5 week in spanning te kijken of we al iets zagen. Het grappige is dat we 2 zwarte ouders hebben maar ook verschillende goude/albino kleintjes.
Helaas kunnen we ze niet allemaal houden, als ze wat groter zijn zoek ik een huisje voor ze.

Afbeelding

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:12

Zertab schreef:
Ufurio4e schreef:
Mijn platys lijken niet echt zin te hebben om voor te planten -O-

Oh niet? Hier echt na vier weken al de eerste lading :+

Hier planten ze ook niet echt voort, misschien omdat het allemaal verschillende kleuren zijn of maakt dat niet uit?

Zertab

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:42

Ik heb in mijn bakje ook allemaal verschillende kleuren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 19:25

wat leuk die jonge ancistrus!

ik denk dat omdat zertab vaak water wisselt de vissen eerder los gaan :j
hier altijd na waterwissel wilde vissen :D

mijn apistogramma vrouwtje word wat ouder zie ik,ze vind het mannetje ook leuker.
ze zoeken elkaar iets vaker op,zwemmen dan helemaal tegen elkaar aan haha,heel grappig!
zou toch ook gaaf zijn als daar wat kleintjes van zouden komen <3

heb een filmpje kunnen maken,daar kun je het een beetje op zien wat ze doen

zwemt een gehandicapte galaxy achter mocht je het opvallen!

kwaliteit is wel bagger vind ik,wel,jammer met youtube

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:35

Haha dat zou kunnen. Gister ook weer een kleine gedaan.

De juwel staat! :De nu nog zand en plantjes en hij kan draaien. Al twijfel ik over de kast? De kast stond enigszins waterpas. Wel tussen die twee strepen in, maar iets verder naar links. Nu twee houtjes onder de pootjes gedaan achter en nu is ie waterpas. Kan het zo wel blijven staan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:57

zijn die houtjes sterk genoeg dat het niet inzakt als de bak vol is?
ik heb er hier eentje scheef staan daardoor.
die stond niet pas. blokje hout er onder en toen de bak vol was toch door het gewicht dat houtje in elkaar gedrukt :+

wat ook echt een leuke plant is om er in te doen is de cryptocoryne balansae
krijgt mooie dunne lange bladeren.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 22:09

Leuk hoor, al dat jonge spul en dat gepaai.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 23:14

Leuk filmpje ellepel!

Ik heb het jonge grut vandaag verhuisd naar hun eigen 20 liter bakje . Erg blij mee, stuk beter voor stabielere waterwaarden. Babies lijken de extra ruimte ook wel te waarderen.

Hun nieuwe woonruimte:
Afbeelding

Link zit een 45ppi Filtermat due ze afschermt van het filter.

En nog een filmpje van een kunnen maken, vijf dagen oud nu!

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:18

Jaaaaa nu kun je echt zien dat het visjes zijn <3 superleuk als je ze groot kan krijgen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:45

Wat bijzonder!!! Hoe voer je deze nu? Want ze zijn zo klein....

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:48

ellepel schreef:
zijn die houtjes sterk genoeg dat het niet inzakt als de bak vol is?
ik heb er hier eentje scheef staan daardoor.
die stond niet pas. blokje hout er onder en toen de bak vol was toch door het gewicht dat houtje in elkaar gedrukt :+

wat ook echt een leuke plant is om er in te doen is de cryptocoryne balansae
krijgt mooie dunne lange bladeren.

Eerlijk? Geen idee. Ik heb er geen verstand van :+
Maar wel echt stom dat je die pootjes van de kast niet kan stellen.

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:50

Ohh ze zijn leuk Marlies! T zijn nu echt mini visjes

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:15

Ik baal nu dus zo hard van de kast... :/ Ik wilde dit weekend het zand spoelen en erin doen. Ik krijg vanavond al wat gestekte plantjes binnen. Maar goed, ik weet ook wel dat het belangrijk is dat de kast waterpas staat. Voorkomt grote problemen en nu is de bak nog leeg...

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:22

Ons 200L aquarium staat ook niet goed waterpas. We hadden het aquarium en bureau waar hij op staat verplaatst en vergeten te meten, toen bijna al het water erin zat zagen we het pas. Maar door de hoeveelheid grote vissen in kleine en meerdere emmers en de hoeveelheid water was het een hele operatie om hem te gaan verplaatsen weer. Dus voor nu (sinds een goed jaar) staat hij gewoon niet helemaal recht. Voor het zicht iets minder mooi, en soms iets onhandig met visjes of garnaaltjes die over de rand de filter bak in springen, maar verder kan het denk ik niet echt kwaad.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:28

Nja hij staat niet scheef hoor. Ook niet zonder houtjes. Als je die twee strepen hebt, waar de bubbel goed in het midden moet staan, staat ie met houtjes in het midden. En zonder houtjes meer naar links.

Ik ga straks even naar de aquariumzaak voor advies. Ik moet toch nog een thermometer halen en de juwel day light control.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:59

Je kan de plantjes gewoon even in een emmer zetten met water tot alles goed is.. Kunnen ze ook even beetje wortelen voor je ze in de grond plant.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:35

J0anieke schreef:
Je kan de plantjes gewoon even in een emmer zetten met water tot alles goed is.. Kunnen ze ook even beetje wortelen voor je ze in de grond plant.

Ja die tip kregen we ook. Dat maar doen. Of misschien laten drijven in mijn kleine bak? Cabomba kan wel drijven volgens mij.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:58

In principe kun je alles heel lang laten drijven

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:29

Hallo, ik heb dit hele topic doorgelezen en ik heb nu ook een vraag. Hoop dat er hier mensen zijn die kunnen helpen.
Wij zijn nu bezig met het opstarten van ons eerste aquarium, en het idee is om daar Boraras Brigittae in te doen als de waterwaardes goed zijn.
Nou lees ik allerlei verschillende dingen over wat zij te eten krijgen. De ene website zegt alleen levend voer, terwijl de andere zegt dat gewoon droog voer ook prima gaat.
En daar wordt het lastiger, want de één zegt granulaat voeren omdat het zinkt, terwijl de ander zegt vlokvoer, maar dat drijft juist. Daarnaast zijn de meeste berichten van 2010-2016, waardoor links naar websites met voer niet meer werken.
Dus ik vroeg me af wat jullie ze te eten geven?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:04

J0anieke schreef:
In principe kun je alles heel lang laten drijven

Dan doe ik dat! :D

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 18:02

Lumi schreef:
Hallo, ik heb dit hele topic doorgelezen en ik heb nu ook een vraag. Hoop dat er hier mensen zijn die kunnen helpen.
Wij zijn nu bezig met het opstarten van ons eerste aquarium, en het idee is om daar Boraras Brigittae in te doen als de waterwaardes goed zijn.
Nou lees ik allerlei verschillende dingen over wat zij te eten krijgen. De ene website zegt alleen levend voer, terwijl de andere zegt dat gewoon droog voer ook prima gaat.
En daar wordt het lastiger, want de één zegt granulaat voeren omdat het zinkt, terwijl de ander zegt vlokvoer, maar dat drijft juist. Daarnaast zijn de meeste berichten van 2010-2016, waardoor links naar websites met voer niet meer werken.

Dag Lumi!

Leuk, je eerste aquarium opstarten! :D mijn Boraras brigittae eten granulaat (Fluval Bug Bites Tropical micro granules), wat ik nog extra verkruimel, dan kunnen ze het goed eten.
Vlokvoer zinkt ook redelijk goed als je het goed verkruimelt, wat je echt wel moet doen, de brigittae hebben echt kleine mondjes.
Het beste is langzaam zinkend droogvoer, er zijn ook soorten granulaat die direct naar de bodem zinken, maar de brigittae eten vooral als het nog zweeft.
Naast granulaat krijgen ze ook diepvries voer, brine shrimp, daphnia en tubifex eten ze goed.

Het wilt nog weleens verschillen, sommigen zullen makkelijk droogvoer eten en anderen niet.
Ik heb een groep van 6 (wil nog vergroten), maar de eerste 3 dagen aten er maar 2 visjes de granules goed, de rest at het en spuugde het weer uit. Maar na een paar dagen aten ze het allemaal prima!

Variatie is sowieso wel goed voor vissen, dus ik geeft standaard granulaat (vlokvoer kan ook, granulaat heeft mijn voorkeur) en diepvries voer 2-3x in de week, daar doen mijn vissen het allemaal goed op :D

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 18:08

Lumi schreef:

Ik geef ze granulaat voor zeer kleine tropische vissen. Daarnaast af en toe watervlooien. Ook eten ze wat mee van de korrels garnalenvoer (ze schieten af op de restjes die de garnalen los halen).
Vlokvoer ben ik zelf niet zo'n fan van.

Edit:

Even opgezocht welke ik geef.

Afbeelding