En ik gebruik dus wel voer om de focus weer erbij te krijgen; door idd even voor de neus te houden. Maar dat werkt idd op de lange termijn niet want je wilt natuurlijk ook afbouwen met snoepjes, maar dat is ook niet de bedoeling ervan, dat je daar mee bezig blijft. Is voor mij op dat moment ook gewoon even haar 'ombuigen' en als die focus er weer is, krijgt ze gewoon de beloning pas uit mijn jas als ik zeg dat ze goed gedrag vertoont.
Je moet het gaan afbouwen en gaan belonen op het feit dat als je focus vraagt en die krijgt en dan gaan ze dat door krijgen en kun je meer op stem gaan werken bv. of hand 'touch'.
Het is vooral voor ieder individu even zoeken wat voor je hond het beste/meest motiverend werkt. Voor acute situaties gebruik ik het snoepje voor de neus houden dus wel, maar ik bouw ook af met snoepjes waar en wanneer het kan - een opdracht als volgen langer laten uitvoeren en dus langer wachten met belonen en overgaan op meer stembeloning, etc. Tijdens de afgelopen les zei de instructrice dat ook al tegen me dat wij dat al makkelijk konden gaan uitbouwen bv. waar sommige anderen in de les echt nog het snoepje veel gebruiken tijdens het volgen om die neus van de grond te houden/aandacht erbij te houden. Dus het is ook niet de bedoeling dat je constant maar snoepjes erin blijft duwen. Maar in het begin met die jonkies doe je dat wel vrij veel ja om de link te leggen tussen goed gedrag en beloning - als je dan voedsel gericht traint. Maar je kunt het ook op gaan lossen met een clicker of speeltje idd. Zal per hond verschillend zijn en bij die jonkies is het denk ik altijd even uitzoeken wat de beste methode is. Hier eentje die wel voedsel gericht is, dus daar maak ik gebruik van en ze reageert goed op de stem, dus dat bouw ik steeds verder uit en dan steeds minder 'snoepjes', maar dat is echt afhankelijk van het moment. De ene wandeling gaat ze lekker op stem en doe ik dat meer en soms gebruik ik weer meer voedsel beloning als ik met iets moeilijkere dingen bezig ben en wat harder moet werken om de focus erbij te houden bv.
En dat wat Kim zegt hebben wij dus ook gedaan... Iets gebruiken wat Zo lekker is dat ze het gewoon niet kunnen weerstaan haha. Tijdens de cursus vond ze de bak bodem vaak veel interessanter want: stukjes paarden poep overal en mevrouw snuffelt Heel Goed en dan zijn er natuurlijk nog een hoop honden op korte afstand en moet je als jonkie een uur lang focus erbij hebben. Dus zijn wij knakworstjes/smac gaan meenemen waar ze Net wat meer op reageerde dan de 'gewone' snacks. Zullen velen niet top vinden om te gebruiken, maar ik gebruik het dus ook afwisselend in de les en da's dus ook niet dagelijks dat ze het krijgt. Maar het is wel net hetgeen wat ons gewoon even verder helpt op zo'n moment